تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816378851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايندگان مجلس در واكنش به سخنان سخنگوي دولت: رسانه ملي فراتر از دولت‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نمايندگان مجلس در واكنش به سخنان سخنگوي دولت: رسانه ملي فراتر از دولت‌هاست
جام جم آنلاين: رسانه‌ها به عنوان ركن چهارم دموكراسي و زبان گوياي مردم وظيفه مهمي چون رساندن نظرات مردم به مسوولان و اطلاع‌رساني در خصوص آنچه دولتمردان و مسوولان انجام مي‌دهند به عهده دارند و در اين ميان وظايف رسانه ملي وظيفه‌اي است مضاعف.


رسانه با ارائه خبر و تفاسير، طرح ديدگاه‌ها، نقد مسائل جامعه و انتقاد از عملكرد مسوولان و يا دولت‌ها (كه البته مربوط به هيچ دولت خاصي نيست)‌ در نظر دارد پلي مطمئن باشد ميان مردم و حكومت كه پاسخ‌ها و نظرات حكومت مي‌تواند نقش موثري در پيشبرد اين درخواست‌ها داشته باشد.

بايد بر اين نكته تاكيد داشت كه امروزه اكثر سياستمداران جهان يكي از راه‌هاي موفقيت خود در سياست را در رسانه‌ها بخصوص راديو و تلويزيون پي مي‌گيرند و تلاش مي‌كنند كه از طريق آن پيام و تبليغ سياسي خود را ارائه كنند اما نبايد اين نكته را فراموش كرد كه رسانه‌ها بخصوص رسانه ملي تنها وظيفه‌اش اطلاع‌رساني در مورد اقدامات دولتمردان نيست، بلكه بر مبناي آنچه در قانون اساسي بر آن تاكيد شده، وظيفه سنگين اطلاع‌رساني از آنچه را كه مردم بر آن اصرار دارند، به عهده دارد.

گفتن كمبودها، نقص‌ها و نقد ‌آنچه مانع رسيدن به نقطه مطلوب است از سوي رسانه ملي، بدون تخريب و از بين بردن حريم‌هايي كه به عنوان خط قرمز‌ها در قانون اساسي آمده، يكي از اساسي‌ترين وظايف يك رسانه‌ است.

اظهارات اخير سخنگوي دولت كه ضمن حمله به رسانه ملي عملكرد هيات نظارت بر صدا و سيما را نيز مورد سوال و ترديد قرار داده بود، بار ديگر توجه همگان را به وظايف رسانه ملي در چارچوب قانون اساسي جلب كرد. الهام در سخنان خود گفت: چون اين رسانه پرقدرت در اختيار دولت نيست، نمي‌توان از آن بهره‌برداري كنيم.

آيا واقعا رسانه ملي رسانه‌اي مستقل است يا بخشي از دولت و تابع آن بايد تعريف شود؟ آيا نقد عملكرد دولتمردان از وظايف رسانه ملي نيست؟ آيا رسانه ملي نبايد به عنوان پلي ميان مردم و مسوولان به ايفاي نقش بپردازد؟ نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به عنوان نمايندگان مردم و كساني كه برخاسته از متن جامعه هستند تاكيد دارند كه رسانه ملي، بايد آينه‌اي براي انعكاس نظرات مردم باشد و با داشتن استقلال، به آنچه قانون اساسي به آن اشاره كرده، بپردازد.

غلامعلي حداد عادل، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و رئيس دوره هفتم خانه ملت تاكيد كرد: رسانه ملي در انعكاس اخبار دولت به صورت مفصل و در حد كفايت وارد عمل شده و عملكرد قوه مجريه را تبليغ كرده است.

وي خاطرنشان كرد كه رسانه ملي به آن ميزان كه متناسب با ظرفيتش بوده، به وظيفه خود عمل كرده؛ ولي يكي از وظايف مهمش نقد است. حداد عادل گفت: اگر نقد نباشد، اصلاحي صورت نمي‌گيرد و دولت نيز بايد از اين نقدها استقبال كند.

رسانه ملي‌ نارسايي‌ها را در كنار نقاط قوت بگويد

ستار هدايت‌خواه، مخبر كميسيون فرهنگي با اشاره به اين كه صداوسيما در انتشار اقدامات دولت در مجموع مثبت عمل كرده است، خاطرنشان كرد كه اين رسانه مهم‌ترين اقدام دولت را كه سفر به استان‌هاي كشور بوده، بخوبي انعكاس داده كه از اين لحاظ قابل تقدير است.

وي با تاكيد بر اين كه مردم از رسانه ملي انتظار دارند كه ضمن انعكاس نقاط قوت،‌ نارسايي در برخي موارد را به مسوولان منعكس كنند، گفت: نقدهاي اين رسانه را مي‌توان منصفانه دانست؛ البته گاهي اوقات ممكن است ديدگاه‌هايي اعمال شده باشد؛ ولي در چارچوب وظايف صداوسيما قابل قبول است.

نماينده كهگيلويه و بويراحمد، رسانه ملي را در خدمت نظام خواند و افزود: اين كه بگويم رسانه‌اي در اختيار يك قوه باشد، منطقي نيست؛ چون رسانه ملي بايد اهداف ملي را دنبال كند و همه‌قوا را در كنار هم ببيند و نگاه واقع‌بينانه به مسائل داشته باشد و مستقل عمل كند.

وي تاكيد كرد كه دولت‌ها با گرايش‌هاي مختلف در حال آمدن و رفتن هستند؛ اما رسانه ملي بايد اهداف بلند نظام را دنبال كند. او در خصوص اظهارات اخير سخنگوي دولت درباره رسانه ملي و انتقاد وي در قبال ارائه نظرات دولت گفت: بخشي از نظرات سخنگوي دولت از ديد ما قابل نقد است و شايد توقع بيش از حد ايشان از رسانه ملي ايجاب كرده كه چنين سخناني را بگويند. وي افزود: به‌هر‌حال نقد سخنان سخنگوي دولت بايد از سوي مسوولان رسانه ملي منعكس شود.

صداوسيما نبايد چاپلوس دولت باشد

علي مطهري، نماينده تهران و عضو شوراي نظارت بر صداوسيماي مجلس نيز عملكرد صداوسيما را در اطلاع‌رساني عملكرد دولت را در حد مناسبي ذكر و تاكيد كرد: شايد اين انعكاس مي‌توانسته بهتر باشد اما مساله مهم‌تر اين است كه صداوسيما در ارتباط با دولت نبايد شيوه چاپلوسي در پيش بگيرد بلكه بايد انتقادي عمل كرده، از حقوق ملت دفاع كند.

وي با تاكيد بر اين كه دولت نبايد از انتقاداتي كه صداوسيما از آن دارد ناراحت شود، گفت: روش درست اين است كه اطلاع‌رساني و انتقاد با يكديگر همراه باشد.

مطهري با اشاره به اظهارات سخنگوي دولت كه صداوسيما بايد صرفا ابزاري در دست دولت باشد و هيچ گونه انتقادي نداشته باشد، تصريح كرد: به عقيده من چنين اظهارنظري درست نيست ولي اگر مقصود اين است كه اطلاع‌رساني به حد كافي صورت نگرفته، اين مساله احتياج به تحقيق دارد.

عضو شوراي نظارت بر صداوسيما نقدهايي را كه به صورت مسخره كردن يا دست انداختن دولت بوده، شايسته ندانست و تاكيد كرد: نقد منصفانه بايد صورت گيرد، اما صداوسيما بلندگوي چاپلوسي براي دولت نباشد.

وي با اشاره به اين كه صداوسيما وظيفه سنگيني در پيگيري حقوق ملت دارد، درباره عملكرد شوراي نظارت بر صداوسيماي مجلس گفت: اين شورا مخصوصا در 2 سال گذشته بسيار فعال شده و كارهاي زيادي كرده و دائما ارزيابي و گزارش خود را اعلام مي‌كند؛ اما كارهاي خود را رسانه‌اي نمي‌كند و هدفش اين است كه كارها و وظايف رسانه ملي بهبود يابد.

صدا و سيما استقلال و اعتدال را رعايت كرده است‌

همچنين احمد ناطق‌نوري، نماينده نور و عضو هيات رئيسه مجلس، صدا و سيما را سازمان مستقلي در اطلاع‌رساني دقيق و اصولي دانست و تاكيد كرد: اين رسانه توانسته چنين چهره‌اي را حفظ كرده، از افراط و تفريط بپرهيزد.

وي گفت: ما انتظار داريم صدا و سيما همان‌گونه كه امام فرمودند، مثل يك دانشگاه براي مردم باشد و آگاهي به مردم بدهد. ناطق‌نوري با اشاره به اين كه زشت و زيبا در جامعه بسيار است، افزود: صدا و سيما موظف است كه واقعيت‌هاي جامعه را مطرح كند و تاكنون چنين شيوه‌اي را اعمال كرده كه جاي تقدير و تشكر است.

عضو هيات رئيسه گفت: ما از روزنامه‌ها هم‌ چنين انتظار داريم كه واقعگرا باشند و اگر هر تفكر و انديشه‌اي دارند، واقعيت‌هاي جامعه خود را ببينند، طبيعي است هر ارگاني نقيصه‌اي مي‌تواند داشته باشد.

وي صدا و سيما را متعلق به جامعه و جمهوري اسلامي دانست و گفت: چنين رسانه‌اي بايد جايي كه نقد است، نقد و جايي كه تعريف است، خوبي‌ها را بگويد. لذا اين رسانه متعلق به هيچ دولتي نيست.

برخي در دولت هيچ نقدي را نمي‌پذيرند

پرويزسروري، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس و نماينده تهران نيز در خصوص عملكرد رسانه ملي تاكيد كرد كه رسانه ملي بايد آماري تطبيقي از عملكرد دولت داشته باشد تا مشخص شود اين رسانه در انعكاس فعاليت‌هاي دولت كوتاهي نكرده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افزود: البته اعتقاد دارم برخي از عزيزان ما در دولت، نسبت به هرگونه نقد حساسيت دارند و آن را برنمي‌تابند، ولي به هر حال صدا و سيما وظيفه دارد مطالبات مردم را به اطلاع مسوولان برساند و زمينه را براي اصلاح امور فراهم كند.

سروري تاكيد كرد به نظر مي‌رسد بعضي برنامه‌هاي صدا و سيما در خصوص گراني و تورم باعث برآشفتگي برخي در دولت شده است.

وي چنين رفتاري را مغاير با سخنان رهبر معظم انقلاب مبني بر بالا بردن آستانه تحمل سياسي دانست و افزود: ارائه گزارش‌هاي گراني از طريق صدا و سيما، هشداري براي ابراز دغدغه مردم است و مردم نمي‌خواهند رسانه ملي آنان صددرصد دولتي باشد.

نقد ها به نفع دولت است‌

روح‌الله حسينيان، نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي نيز با اشاره به اين كه نقدهاي رسانه‌ ملي به نفع دولت است و راهنمايي براي مواردي است كه دولت از آن مغفول مانده، گفت: البته نبايد نقد از حوزه علمي به حوزه استهزاء و تخريب و توهين دولت كشانده شود.

حسينيان با تاكيد بر اين كه صداوسيما از اركان دولت نيست و در قانون اساسي به صورت مستقل آمده است، افزود: نبايد از صداوسيما كه نماينده مردم است و نظرات آنان را مطرح مي‌كند، انتظار داشت كه ثناگو باشد و به نقاط ضعف اعتنايي نداشته باشد.

رسانه ملي كاملا‌ دولتي شده است‌

عماد افروغ ، رئيس سابق كميسيون فرهنگي مجلس نيز گفت: آقاي ضرغامي بهتر بود به پرهيز از دولتي شدن سازمان صداوسيما فكر كند. يعني اگر رسانه ما واقعا ملي باشد بخشي از مشكلا‌ت ما حل مي‌شود، اما رسانه ملي ما در حال حاضر كاملا‌ دولتي شده و اين سازمان هيچ توجهي به نظرات مردم و بازتاب‌هاي مخاطبان ندارد و به مردم به مثابه خمير مي‌نگرد كه مي‌تواند هر كاري با آن بكند و خيلي از فعالا‌ن و كارشناسان اين حوزه فعاليت رسانه ملي را در جهت دولتي شدن، چندشآور مي‌خوانند.

خواسته مردم، انعكاس نظرات آنهاست‌

سيداحمدرضا دستغيب، نماينده شيراز و عضو كميسيون فرهنگي نيز تاكيد كرد، اطلاعات دولت از طريق رسانه ملي بسيار دقيق منتقل مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه اين خواسته مردم است كه نظرات آنان از طريق رسانه ملي انعكاس يابد، گفت: اخبار دولت در صدر گزارش‌هاي صداوسيماست لذا در اين زمينه كوتاهي صورت نگرفته است.

دستغيب با اشاره به اين كه مردم از وي به عنوان نماينده مي‌خواهند كه به رسانه ملي اعلام كند دولت را مورد نقد قرار دهد، افزود: اين نقد به معناي تخريب و هجمه به دولت نيست بلكه اين كمكي براي ادامه فعاليت دولت است.
 پنجشنبه 14 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن