تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810397899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش «ايران» از ضرورت استفاده از فناورى در كنترل ترافيك شهرها نجات از ترافيك با فناورى نوين


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: گزارش «ايران» از ضرورت استفاده از فناورى در كنترل ترافيك شهرها نجات از ترافيك با فناورى نوين
گروه اجتماعى ـ عليرضا سزاوار: براساس آمارهاى ارائه شده، سالانه ۳۵ ساعت از وقت رانندگان در كشورهاى پيشرفته در ترافيك سپرى مى شود. در ديگر كشورها بويژه كشورهاى در حال توسعه اين زمان به هزارها ساعت افزايش مى يابد. اين موضوع به معنى هدر رفتن ميلياردها ليتر سوخت در طول سال است اما از آنجايى كه فناورى در همه زمينه ها گسترش زيادى داشته، در اين زمينه نيز راه حل هاى متعددى ارائه شده است. به گونه اى كه مى توان كنترل ترافيك بزرگراه ها، خيابان هاى شلوغ و حتى جاده هاى بين شهرى را به وسيله دستگاه ها و تجهيزاتى همچون حسگرها، دوربين هاى ويديويى و تابلوهاى الكترونيكى انجام داد.
تاكنون هزينه هاى سنگين استفاده از سيستم هاى مدرن كنترل ترافيك، يكى از موانع گسترش اين قبيل فناورى ها در اداره و مديريت ترافيك شهرها بوده است.
محمدرضا محسنى ثانى عضو كميسيون اجتماعى مجلس در اين باره به «ايران» مى گويد: «امروزه كنترل ترافيك بدون استفاده از تجهيزات مدرن و فناورى روز جهان غيرممكن است، گرچه هزينه استفاده از آنها هم بالاست. در اين باره لازم است كه دولت و مجلس در برنامه ريزى هاى كلان وارد شوند و در جزئيات مديريتى نقش كمك كننده را داشته باشند و مركز كنترل ترافيك نيز با استفاده از تجربيات مفيد ديگر كشورها و استفاده از امكانات مدرن در اين زمينه عمل كند و مجلس و دولت هم پشتيبانى هاى لازم را انجام دهند.»
بررسى ها نشان مى دهد وضعيت ترافيكى شهرهاى بزرگ كشور در سال گذشته در مقايسه با سال هاى قبل در شرايط بهترى بوده است. استفاده از تجهيزات پيشرفته در مراكز كنترل ترافيك و سطح شهرها از دلايل بهبود اين وضع ذكر مى شود.
به گفته مدير مركز كنترل ترافيك تهران، در سال ۸۴ حدود ۷۰ درصد وقايع ترافيكى به خاطر بروز حادثه يا اتفاق خاصى نبوده بلكه فقط نابسامانى در كنترل عبور و مرور معابر و گذرگاه ها موحب اين وضع شده است.
مسعود نعمت اللهى مى گويد: «اين ميزان با هماهنگى هايى كه در سطح شهر بين نهادها و سازمان هاى مختلف صورت گرفته در سال ۸۵ و ۸۶ به ۵۵ درصد كاهش يافت. حال آن كه بايد با مديريت يكپارچه و دقيق ميزان وقايع ترافيكى كه در اثر رخداد و حادثه خاصى نيستند را به ۵۰ درصد برسانيم كه منطبق با استانداردهاى جهانى است.»
محمدرضا محسنى ثانى در اين باره معتقد است: «همه ساله همزمان با بازگشايى مدارس تقاضاى سفرهاى درون شهرى به ميزان قابل توجهى افزايش پيدا مى كند كه البته به هماهنگى هاى بين بخش هاى مختلف نهادهاى مربوطه و نيز اقدامات ويژه نياز دارد. ضمن اين كه امسال براى سومين سال متوالى تقاون ماه رمضان با شروع سال تحصيلى جديد، اهميت اين ايام را مضاعف كرده است. به همين علت نيز ستادى تشكيل شده كه محل استقرار آن در مركز كنترل ترافيك تهران است كه با توجه به نقش محورى اين مركز، اجراى مديريت يكپارچه ترافيك شهرى علاوه بر وظيفه شناسايى وقايع و حوادث شهر پرترافيك، مسئوليت انجام هماهنگى هاى لحظه اى با دستگاه هاى مرتبط به اطلاع رسانى به شهروندان، تهيه و تكميل تجهيزات مدرن مورد نياز براى حل معضل ترافيك و مديريت ترافيك را بر عهده دارد.»
فناورى در خدمت رانندگان
امروز فناورى هاى مربوط به كنترل ترافيك پيشرفت هاى بسيار زيادى داشته اند و استفاده از فناورى در كنترل ترافيك شهرها به طرز چشمگيرى گسترش يافته است و انواع دوربين هاى كنترل كننده SVR ، حسگرهاى خودكار و سيستم هاى مانيتورينگ نمونه هايى از اين فناورى ها هستند. هم اكنون بسيارى از تقاطع هاى مهم شهر تهران به سيستم هاى UPS مجهز شده اند كه برق مورد نياز در شرايط اضطرارى را تأمين مى كنند و در آينده اى نزديك بيش از يكصد تقاطع ديگر هم به اين سيستم مجهز مى شوند و در صورت تأمين باترى هاى مورد نياز UPSها، تعداد تقاطع هاى بيشترى از اين سيستم استفاده مى كنند، ضمن اين كه براى صرفه جويى در مصرف برق هم لامپ هاى كم صرف LED جايگزين لامپ هاى معمولى در چراغ هاى راهنمايى مى شوند زيرا هم عمر بيشترى نسبت به چراغ هاى معمولى دارند و هم اين امكان را فراهم مى كنند كه در صورت تابش مستقيم خورشيد، رانندگان بتوانند به راحتى چراغ ها را ببينند، در حالى كه چراغ هاى معمولى در اين شرايط به خوبى قابل ديدن نيستند.
جالب است بدانيد در بزرگراه هاى ژاپن حسگرهاى ويژه اى را در كف خيابان جاگذارى كرده اند و به كمك آنها متوجه عبور و مرور تعداد خودروها در خيابان ها و بزرگراه ها مى شوند. به اين ترتيب كه وضعيت ترافيك را به وسيله به دست آوردن سرعت خودروها از بين دو مجموعه از اين حسگرها بطور دقيق محاسبه مى كنند. اطلاعات مربوط به ميزان و سرعت ترافيك هم به يك مركز كامپيوترى ارسال مى شود كه مركز فرماندهى كنترل ترافيك بر آن نظارت مى كند. هنگامى كه اين مجموعه حسگرها متوجه كاهش سرعت يا افزايش ميزان ترافيك مى شوند، مأموران مركز كنترل ترافيك مى توانند بوسيله دوربين هاى ويدئويى بلافاصله متوجه اين تراكم ترافيك شوند و با استفاده از تابلوهاى الكترونيكى، رانندگان خودروهاى در حال حركت در مسيرهاى منتهى به مسير شلوغ را از وجود ترافيك سنگين آگاه كنند و مسيرهاى ديگرى را به آنها نشان دهند.
در حال حاضر در استراليا، انگليس و كانادا هم سيستمى به نام «cell-loc» راه اندازى شده كه به محض نزديك شدن راننده به تقاطع هاى شلوغ از طريق تلفن همراهش او را از وضعيت تقاطع موردنظر آگاه كرده و مسيرهاى خلوت تر را به وى نشان مى دهند. در كشورمان هم در سال هاى اخير به شكل گسترده اى از تجهيزات مدرن به منظور كاهش ترافيك استفاده شده اما ضرورى است كه با كسب تجربيات شهرهاى موفق در اين زمينه و هماهنگى هاى بيشتر و نيز افزايش امكانات و تجهيزات اميدوار به مديريت يكپارچه ترافيك به معناى واقعى آن بود.
 پنجشنبه 14 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن