تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815471324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنها مركز مراقبت روزانه از سالمندان آلزايمري در آستانه تعطيلي مديرعامل انجمن آلزايمر: تداوم ارايه رايگان خدمات مركز توانبخشي منوط به تامين فضاي فيزيكي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تنها مركز مراقبت روزانه از سالمندان آلزايمري در آستانه تعطيلي مديرعامل انجمن آلزايمر: تداوم ارايه رايگان خدمات مركز توانبخشي منوط به تامين فضاي فيزيكي است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران گفت: تنها مركز توانبخشي و مراقبت روزانه از سالمندان مبتلا به آلزايمر به دليل فراهم نبودن فضاي لازم براي ارايه خدمات، در آستانه تعطيلي است.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معصومه صالحي، مديرعامل انجمن آلزايمر ايران، گفت: مركز توانبخشي و مراقبت روزانه قاصدك وابسته به انجمن آلزايمر ايران تنها مركز مراقبت روزانه براي سالمندان است كه طي يك سال و نيم گذشته با هدف ارايه خدمات فيزيوتراپي، گفتار درماني، كار درماني، كيفيت زندگي بهتر و حفظ توانايي‌هاي سالمندان و همچنين كمك به مراقبان و خانواده‌هاي سالمندان به صورت رايگان تاسيس شد.

وي با بيان اين كه بنا بر درخواست خيريني كه در گذشته فضاي لازم را براي ارايه خدمات فراهم كرده بودند، انجمن هم اكنون بايد نسبت به تخليه مركز توانبخشي اقدام كند، ادامه داد: اين در حاليست كه عليرغم پيگيري‌هاي انجام شده، در حال حاضر تامين فضاي مورد نياز، براي انجمن آلزايمر ايران مقدور نيست.

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران با بيان اين كه تعطيلي اين مركز به خانواده‌هاي محروم، فشار اقتصادي و روحي بالايي را وارد مي‌كند، ادامه داد: طي مكاتبه‌اي با وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي درخواست شد تا از فضاي فيزيكي اين مراكز براي ارايه خدمات مذكور به سالمندان استفاده شود كه متاسفانه پاسخ آنها منفي بوده و اعلام كرده‌اند كه ما خود نيز با كمبود فضا روبرو هستيم.

وي با بيان اين كه انجمن آلزايمر با كمك‌هاي خيرين اداره مي‌شود از خيرين خواست تا در صورت توان، فضايي را به مدت 2 تا 3 سال براي ارايه خدمات به سالمندان مبتلا به آلزايمر در اختيار انجمن قرار داده و يا در پرداخت اجاره بهاي انجمن كمك كنند.

صالحي با بيان اين كه به دليل نوع رفتار بيماران آلزايمري، مراقبت از آنها به مكاني جداي از سالمندان ديگر نياز دارد، گفت: اين مركز توانبخشي در روحيه بيماران آلزايمري تاثير مثبت داشته و از طرف ديگر، بهداشت رواني خانواده‌ها را نيز افزايش داده است.

وي گفت: در مجلس طي سالهاي 86 و 87 بودجه‌اي براي بيماران آلزايمر در نظر گرفته شد؛ اما مسوولان وزارت بهداشت معتقدند كه اين بودجه بايد در بيمارستان‌هاي دولتي هزينه شود. اين در حاليست كه بيمارستان‌هاي دولتي به بيماران آلزايمري خدمات ارائه نمي‌دهند. اين خدمات ممكن است در بيمارستان‌هاي خصوصي و با رقم‌هاي كلان ارايه شود. در اغلب موارد مراقبت از اين بيماران برعهده دختر خانواده بوده كه اين مسئله اختلافات خانوادگي زيادي را به دنبال دارد.

مديرعامل انجمن ايران آلزايمر ايران با اشاره به ملاقاتي كه با رييس جمهور داشته گفت: طي دو جلسه ديدار با رييس جمهور، مسايل و مشكلات انجمن مطرح شد و دكتر احمدي‌ نژاد مراتب را به وزارتخانه‌هاي بهداشت و رفاه اعلام كرد اما متاسفانه وزارت رفاه تاكنون پاسخي در اين باره نداده است و وزارت بهداشت نيز اعلام كرده كه رسيدگي به مشكلات انجمن را در برنامه خود قرار داده، اما با گذشت شش ماه هنوز پاسخي دريافت نكرده‌ايم.

وي با تاكيد بر ضرورت تشكيل انجمن‌هاي استاني آلزايمر گفت: كليه خدمات ارايه شده در انجمن آلزايمر ايران به صورت رايگان انجام مي‌شود. انجمن آلزايمر ايران در حال حاضر توان ايجاد و اداره انجمن‌ در شهرستان‌ها را ندارد.

صالحي گفت: چهار قلم داروي اختصاصي براي بيماران آلزايمر در نظر گرفته شده است كه از اين تعداد يك قلم تحت پوشش بيمه بود كه اخيرا به دليل ورود نوع ايراني آن به بازار، اين دارو از ليست بيمه حذف شده؛ اين در حالي است كه خانواده‌هاي بيماران معتقدند نوع خارجي اين دارو از تاثير بيشتري برخوردار بوده است.

وي با اشاره به اقداماتي كه در جهت پيشگيري از ابتلا به آلزايمر در كشور انجام مي‌شود، گفت: حدود 5 - 4 سال است كه طرح پيشگيري از آلزايمر در انجمن و چند منطقه از تهران به منظور كاهش ريسك فاكتورهاي آلزايمر آغاز شده است. در اين طرح پيشگيري، حدود 200 نفر تحت پوشش انجمن هستند كه با بررسي‌هاي انجام شده هيچ يك از اين موارد به سمت آلزايمر پيش نرفته‌ است. سازمان بهزيستي اين طرح را پذيرفته و اجراي آن در تمام محله‌ها و خانه‌هاي سلامت نيازمند حمايت شهرداري است.

صالحي در توضيح عوامل خطر ابتلا به آلزايمر گفت: عدم فعاليت‌هاي ورزشي و مغزي، تغذيه نامناسب، عدم استفاده از ويتامين‌ها و مواد غذايي تازه و استفاده از مشروبات الكلي و سيگار از ريسك فاكتورهاي مهم ابتلا به آلزايمر هستند. از طرف ديگر برخورداري از زندگي اجتماعي مي‌تواند از بروز آلزايمر پيشگيري كند. افسردگي و عوامل ژنتيكي نيز از عوامل مستعد كننده آلزايمر است.

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران در پايان گفت: در سال جاري و در سطح خاورميانه، ايران در كميته علمي پژوهشي انجمن جهاني آلزايمر انتخاب شد. در حال حاضر انجمن آلزايمر ايران يكي از 7 عضو اين كميته است.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن