تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817261339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاریخچه جراحی پلاستیک


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: تاریخچه جراحی پلاستیک از ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا امروز
عبارت جراحی پلاستیک اولین بار پس از انتشار کتاب «دست نوشته جراحی پلاستیک» به زبان آلمانی توسط زایس در سال ۱۸۳۸ میلادی بر سر زبان ها افتاد ولی فن گراف از برلین، اولین کسی بود که کلمه پلاستیک را در سال ۱۸۱۸ میلادی در عبارت «رینوپلاستیک» به کار برد....

پلاستیک از کلمه یونانی پلاستیتوس به معنای «مناسب برای شکل دهی» منشأ گرفته است.

جراحی پلاستیک در برخی کشورها مانند آلمان یک تخصص است یعنی فرد پس از اتمام پزشکی عمومی با گذراندن یک دوره ۵ ساله متخصص جراحی پلاستیک می شود. در حالی که در ایران جراحی پلاستیک فقط به صورت یک دوره فوق تخصصی ۳ ساله وجود دارد که فرد پس از اتمام دوره ۴ یا ۵ ساله جراحی عمومی آن را می گذراند و اکثر کسانی که خود را متخصص جراحی پلاستیک معرفی می کنند در واقع فقط متخصص جراحی عمومی هستند و دوره جراحی پلاستیک را نگذراند ه اند.





● معجزه جراحی پلاستیک

اگرچه جراحی پلاستیک عمدتا با شکل دهی سروکار دارد ولی جنبه های عملکردی نیز در آن مهم است. به عنوان مثال به حرکت درآوردن عضلات فلج صورت یا به حرکت درآوردن انگشتان بی حرکت یا پوشاندن شکستگی های باز اندام تحتانی همراه نقص بافت نرم تا ترمیم مقدورشده و بیمار بتواند دوباره به حرکت درآید.

جراحی پلاستیک تا قبل از شروع قرن حاضر عمدتا برای ترمیم بیماری های مادرزادی، صدمه ها و سانحه بود.

اغلب موارد جراحی های زیبایی و ترمیمی از هم جدا نیستند چون با جراحی ترمیمی، زیبایی نیز به دست می آید و با جراحی زیبایی اختلال در عملکرد نیز تصحیح می شود. به عنوان نمونه با تصحیح پلک هایی که افتادگی شدید پوست دارند بینایی اصلاح می شود. جیلیس کلام زیبایی در بیان فرق بین جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی دارد. وی می گوید: «جراحی ترمیمی اقدام برای برگرداندن فرد به حالت طبیعی است درحالی که جراحی زیبایی می کوشد فرد را از حالت طبیعی فراتر ببرد.»





● قدیمی ترین جراحی پلاستیک

قدیمی ترین عمل جراحی که در دوران باستان انجام می شد، سوراخ کردن مغز جهت خروج ارواح خبیث بود که ۱۰ هزار سال قبل از میلاد انجام می شد. جراحی کاتاراکت یا آب مروارید ۱۹۵۰ سال قبل از میلاد انجام می شده است. اولین گزارش مربوط به جراحی ترمیمی مربوط به ۶۰۰ سال قبل از میلاد از هند است. در این هنگام یک درمانگر مشهور به نام سوشروتا اعمال جراحی بازسازی بینی و لبول گوش را در کتاب سوشروتا سامهیتا شرح داده است. در آن هنگام در هند، بینی عضوی احترام برانگیز بود و برای تنبیه مجرمان و تحقیر اهالی کشورهایی که آنها را در جنگ اسیر می کردند، بینی آنها را قطع می کردند. جالب است بدانید که در آن هنگام عمل جراحی توسط یک گروه از کوزه گران به نام کوما انجام می شد. دانش این اعمال جراحی از طریق یونانیان و اعراب به اروپا رسید.

اولین بار سلسوس (سال ۲۵ قبل از میلاد تا ۵۰ پس از میلاد) فلپ های پوستی را به کار برد. تهاجم اعراب به سیسیل سبب انتقال دانش هند به درمانگران محلی یعنی خانواده برانکا شد. در نیمه اول قرن پانزدهم جراحی پلاستیک در سیسیل توسط خانواده برانکا انجام می شد. آنتونیو برانکا اولین کسی بود که فلپ بازو را برای بازسازی لب و گوش های از بین رفته به کار برد. در قرن شانزدهم به دلیل درگیری های فراوان و بی پروایی انسان ها در خون ریزی و تعداد زیاد دوئل ها، علاقه به رشته جراحی پلاستیک افزایش یافت. اولین بار تگلیا کوزی از فلپ باز برای بازسازی بینی استفاده و در سال ۱۵۹۷ نتیجه تجربیات خود را منتشر کرد. در قرن ۱۷ و ۱۸ پیشرفت زیادی در جراحی پلاستیک صورت نگرفت چراکه خشونت در جامعه اروپایی کاهش پیدا کرده بود.





● عصر طلایی جراحی پلاستیک در قرن های اخیر

در سال ۱۸۱۴ اولین بازسازی بینی به روش هندی در لندن توسط یک پزشک ۳۰ ساله به نام کارپ انجام شد. در سال ۱۸۴۲ اولین کتاب درباره روش تصحیح بدشکلی های صورت توسط سیر منتشر شد. در سال ۱۸۳۴ دوپونترن در مورد فیبروما توز کف دست و روش جراحی آن نوشت. همچنین سوختگی ها را براساس عمق آن تقسیم بندی کرد. در همین قرن نوزدهم فن لانگن بک پیشتاز جراحی شکاف کام و جراحی فک بود. در ابتدای قرن بیستم جنگ های جهانی نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت جراحی پلاستیک مدرن داشتند. تعداد زیادی از سربازان وجود داشتند که صورت آنها توسط گلوله و انفجار صدمه دیده بود و نیاز به ترمیم داشت. اولین کنگره جراحی زیبایی و ترمیمی فرانسه در سال ۱۹۳۱ برگزار شد و انجمن جراحان ترمیمی اروپا در سال ۱۹۳۶ تشکیل شد.

اواخر دهه ۱۹۶۰ و دهه ۱۹۷۰ دوره شکوفایی جراحی پلاستیک بود و تعداد زیادی تکنیک جدید ابداع شد و بر تعداد جراحان پلاستیک نیز افزوده شد. در چهارمین کنگره بین المللی جراحی پلاستیک و ترمیمی تسیه و همکارانش تکنیک های جراحی جمجمه و فک و صورت را ارائه دادند. در سال ۱۹۸۳ انجمن بین المللی جراحان جمجمه و فک و صورت تشکیل شد.

[تصویر: break.gif]
دکتر حمید ملکان راد
فوق تخصص جراحی پلاستیک
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش روزنامه سلامت ( http://www.salamat.ir )





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن