واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اكبر حر : جشن خانه سينما تقليد از اسكار است
كارگردان فيلم شمارش معكوس گفت : در هيچ كجاي دنيا سينما بدون چتر حمايتي رشد نكرده است و رشد سينماي ايران بدون چتر فلسفي محال است .
به گزارش ايلنا اكبر حر اضافه كرد در سينماي پيشرفته علاوه بر جشنواره هاي رسمي و كلاسيك جشنواره هاي صنفي شكل گرفته است كه در آمريكا جشنواره اسكار شكل گرفت و هدف آن نگاه به سينما جداي از ديدگاه حاكميت بوده است . كارگردان فيلم ما ايستاده ايم در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني هيات اسلامي هنرمندان اضافه كرد : در كشور ما نيز خانه سينما براي رقابت و يا تقابل و يا فقط با انگيزه صنفي جشن خانه سينما شكل گرفت تا با تبليغات گسترده جايگزين جشنواره فيلم فجر شود كه به دليل ضعف محتوا و ساختار سينما اين امر ميسر نشده است .
وي با بيان اينكه در شرايط فعلي جنبه تقابل و يا رقابت بين جشن خانه سينما و جشنواره فجر به دليل نبود پشتوانه توليد فيلم با محتوا از بين رفته است افزود : اكثريت فيلم ها بي محتوا و يا مضمون تكراري دارند و جايي براي رقابت آنها در جشنوارها نمي ماند. اكبر حر از بي هويت شدن سينماي ايران در سالهاي اخير انتقاد كرد و گفت : ايران اسلامي با داشتن پشتوانه هاي عظيم ملي و دين به ويژه در عرصه هاي معنوي تاريخي علمي حماسي و تاريخ اسلام و انقلاب اسلامي هميشه در بخش سينما مظلوم واقع شده است .
وي با اشاره به ذخيره ها و موضوعات بسيار عالي براي توليد در سينما گفت : مفاخر بزرگي چون ميرزاي شيرازي ذكرياي رازي بزرگان مشروطه و امام خميني قابليت پردازش هنري در سينما دارند كه متاسفانه مهجور مانده اند.
اين كارشناس سينما با اظهار تاسف از بي اعتنايي سينماگران كشورمان به موضوعات حماسي چون داستان رستم و سهراب رستم و اسفنديار و يا موضوعات علمي چون سلول هاي بنيادين و موضوع هسته اي تاكيد كرد : بي توجهي به اين مسائل سينماي ما را بي محتوا خواهد كرد. مگر نه اين است كه سينما را موضوعات روز جامعه شكل مي دهد. حر با تاكيد بر ضرورت تحول سريع در سينماي ايران گفت : سرمايه گذاري سينماي كشور بايد معطوف آسيب شناسي پژوهش هاي علمي و كارشناسانه باشد و سياستگذاران نقطه هدف را نشانه گذاري كنند. ساخت ساليانه تعدادي فيلم با موضوع مشخص و مورد نياز مردم ما را به هدف نزديك تر مي كند.
وي با اشاره به اينكه سينما در جهان اكنون 85 درصد جنبه علمي دارد افزود : هيچ سينمايي بدون چتر فلسفي عقيدتي منطقي رشد نخواهد كرد و رشد سينما از بيرون خود و با توجه به اتفاقات محيط پيرامون است .
اين كارشناس سينما با اشاره به توليد فيلم هايي چون اسكندر در آمريكا گفت : هيچ فيلمي در سينماي پيشرفته جهان بدون هدف و غرض نيست و سينماي هاليوود هميشه با استفاده از تكنيك هاي روز دنيا اهدافي چون نظامي اقتصادي فرهنگي و سياسي را دنبال مي كند.
چهارشنبه 13 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]