واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: گفتگو با پرستو صالحی; پرهیز در نقشهای كلیشه
پرستو صالحی بهخاطر ویژگیهای ظاهریاش مناسب بازی در نقشهای مثبت است.
در این سالها در سینما و تلویزیون او را در نقش دختران مظلوم و معصوم دیدهایم.
صالحی میگوید از مدتی پیش بهدنبال انتخاب نقشهای متفاوت بوده، حضور در تلهفیلمهای «قاتلی با بارانی مشكی»، «سبقت از بینهایت»، «مقبره نحس» و مجموعه «پنجره» نشان میدهد پرستو صالحی مسیر تازهای را تجربه میكند. او امیدوار است این فرصت را داشته باشد كه در قالب نقشهایی متفاوت، تواناییهایش را اثبات كند.
بهنظر میرسد مدتی است بهدنبال بازی در نقشهای متفاوتی هستید. دیگر فقط نقش آن دختر معصوم را بازی نمیكنید و نقشهای تازهتری را تجربه میكنید.
در چند سال گذشته آنقدر نقش دختر مظلوم و معصوم را بازی كرده بودم كه خودم هم از این تكرار خسته شدم. فكر میكردم دارم در این نقشها كلیشه میشوم، تصمیم گرفتم در انتخابهایم به سراغ نقشهایی بروم كه متفاوت باشند. صبر كردم و از میان پیشنهادها، نقشهای متفاوت را انتخاب كردم.
این صبركردن سخت نبود؟
برای بازیگری كه از این راه زندگیاش را میگذراند، خیلی سخت است. باید بیكاری و فاصلهگرفتن از بازیگری را تحمل كرد اما فكر میكنم نتایج این صبر مثبت بوده است.
در «مقبره نحس» نقش زنی منفی را بازی كردید. با گویش لمپنی و متفاوت با آنچه تابهحال بازی كردهاید.
در «مقبره نحس» برای سومین بار نقش منفی بازی كردم. قبلاً در تلهفیلمهای «قاتلی با بارانی مشكی» و «سبقت از بینهایت» نقش منفی را تجربه كرده بودم. «قاتلی با بارانی مشكی» وارد شبكه ویدئویی شده و «سبقت از بینهایت» هنوز پخش نشده، بنابراین آن نقشها دیده نشده است. دوست دارم نقشهای منفی بازی كنم. این نقشها جای كار بیشتری دارند. وقتی فیلمنامه را خواندم، بهنظرم آمد، میشود در این نقش تجربه تازهای داشت.
گفتگو با پرستو صالحی; پرهیز از بازی در نقشهای كلیشه
پرستو صالحی بهخاطر ویژگیهای ظاهریاش مناسب بازی در نقشهای مثبت است.
در این سالها در سینما و تلویزیون او را در نقش دختران مظلوم و معصوم دیدهایم.
صالحی میگوید از مدتی پیش بهدنبال انتخاب نقشهای متفاوت بوده، حضور در تلهفیلمهای «قاتلی با بارانی مشكی»، «سبقت از بینهایت»، «مقبره نحس» و مجموعه «پنجره» نشان میدهد پرستو صالحی مسیر تازهای را تجربه میكند. او امیدوار است این فرصت را داشته باشد كه در قالب نقشهایی متفاوت، تواناییهایش را اثبات كند.
بهنظر میرسد مدتی است بهدنبال بازی در نقشهای متفاوتی هستید. دیگر فقط نقش آن دختر معصوم را بازی نمیكنید و نقشهای تازهتری را تجربه میكنید.
در چند سال گذشته آنقدر نقش دختر مظلوم و معصوم را بازی كرده بودم كه خودم هم از این تكرار خسته شدم. فكر میكردم دارم در این نقشها كلیشه میشوم، تصمیم گرفتم در انتخابهایم به سراغ نقشهایی بروم كه متفاوت باشند. صبر كردم و از میان پیشنهادها، نقشهای متفاوت را انتخاب كردم.
این صبركردن سخت نبود؟
برای بازیگری كه از این راه زندگیاش را میگذراند، خیلی سخت است. باید بیكاری و فاصلهگرفتن از بازیگری را تحمل كرد اما فكر میكنم نتایج این صبر مثبت بوده است.
در «مقبره نحس» نقش زنی منفی را بازی كردید. با گویش لمپنی و متفاوت با آنچه تابهحال بازی كردهاید.
در «مقبره نحس» برای سومین بار نقش منفی بازی كردم. قبلاً در تلهفیلمهای «قاتلی با بارانی مشكی» و «سبقت از بینهایت» نقش منفی را تجربه كرده بودم. «قاتلی با بارانی مشكی» وارد شبكه ویدئویی شده و «سبقت از بینهایت» هنوز پخش نشده، بنابراین آن نقشها دیده نشده است. دوست دارم نقشهای منفی بازی كنم. این نقشها جای كار بیشتری دارند. وقتی فیلمنامه را خواندم، بهنظرم آمد، میشود در این نقش تجربه تازهای داشت.
فكر میكنم نقش فیلمنامه در این موارد برجستهتر میشود. فیلمنامه و نقشی كه متفاوت نوشته شود، برای بازیگر امكان این را بهوجود میآورد كه بازی بهتری داشته باشد.
همینطور است. نقشهای كلیشهای و تكراری فرصتی به بازیگر نمیدهند كه قابلیتهایش را نشان بدهد. این نقشهای خاص و متفاوت هستند كه میتوانند انگیزه بازیگر را برای بازی بهتر افزایش دهند اما در مراحل بعدی شناخت كارگردان از بازیگران و تواناییهایشان مهم است و اینكه چطور از آنها استفاده كند. در این نقشهای متفاوت و خاص میتوان به تجربههایی رسید كه برای بازیگر لذتبخشتر است. سیمین بهنوعی قربانی شرایط اجتماعی است. این وجه از شخصیت سیمین برایم مهم بود. شما در این فیلمنامه شخصیت تخت و تكبعدی ندارید، همه شخصیتها درست شخصیتپردازی شدهاند و از وجوه مختلف میتوان به آنها نگاه كرد. سیمین نمیخواسته وارد یك زندگی شود. او ناخواسته وارد بازی شده است.
در فیلمنامه هم قرار نبوده سیمین كاملاً منفی باشد؟
بعد از خواندن فیلمنامه، زمانی كه با آقای حسینی كارگردان مجموعه صحبت میكردم، متوجه شدم او تصویر یك زن فریبكار از سیمین در ذهنش ندارد. این با استنباط ذهنی من از این كاراكتر همخوانی داشت. برای من و آقای حسینی، تنهایی و بیپناهی این زن مهم بود. او بهدنبال یك تكیهگاه میگشت اما اشتباه انتخاب كرده و این رابطه به بنبست رسیده بود. به همین دلیل سعی كردم نقش را طوری بازی كنم كه منفی دیده نشود.
وجوه انسانیاش برایتان مهم بود؟
برای زنانی مثل سیمین، دلم میسوزد. آنها در مناسباتی گرفتار میشوند كه نتیجهای جز شكست برایشان ندارد. در این اپیزود از مجموعه «پنجره» موقعیت تراژیك این زنان در قالب یك قصه جذاب روایت شده، گاهی در فیلمها و مجموعههای مختلف به زنانی از این دست برمیخوریم كه البته با نگاهی غیرمنصفانه، منفی ارزیابی میشوند. در حالی كه اینطور نیست، باید آدمها را در شرایطی كه هستند، قضاوت كنیم.
اپیزودهای قبلی «پنجره» را دیده بودید؟ با فضای مجموعه آشنا بودید؟
نه، متاسفانه قسمتهای قبلی را ندیده بودم اما به آقای حسینی و كارشان اعتماد داشتم. فیلمنامه را خواندم، از نقش خوشم آمد و مقابل دوربین رفتم.
این مجموعه باید روزانه به پخش برسد. از این نظر با مشكلی روبهرو نبودید؟
خوشبختانه گروه از پخش جلو بود و شتابی وجود نداشت. گروه خوبی در «پنجره» همكاری میكنند. همدلی این گروه و تلاششان برای انجام یك كار خوب، باعث شده كیفیت این مجموعه بالا باشد. همكاری با آقای همت در این مجموعه تجربه خیلی خوبی برایم بود. آقای همت یك بازیگر باتجربه و باسابقه تئاتری است، روبهروی ایشان بازی كردن برایم سخت بود. اما از این تجربه چیزهای زیادی یاد گرفتم.
بازی در چنین نقشهایی در تلویزیون با محدودیتهایی همراه است. نوع پوشش، حركات بازیگر و ... كنترل شدهتر از سینماست و این موضوع كار بازیگر را سخت میكند.
در فیلمنامهها معمولا استانداردهای تلویزیونی در نظر گرفته نمیشود. یك شخصیت منفی زن، نشانههای خاصی دارد كه در مرحله اجرا، نمیشود از آنها استفاده كرد. نوع پوشش و حرکات و لباسهایی كه ویژگیهای شخصیتی او را القا كند كدهایی است كه در فیلمنامه وجود دارد اما بازیگر از این كدها نمیتواند در تلویزیون استفاده كند، البته در سینما دست بازیگر بازتر است. در زمینه پوشش بازیگر نسبت به تلویزیون با محدودیت كمتری روبهرو است و همه اینها كمك میكند كه نقش را بهتر بازی كند.
من در مجموعه «هنگامه» نقش زنی را بازی میكردم كه با خانواده همسرش مشكل دارد. این مشكل به خاطر مخالفتهای خانواده شوهر با نوع پوشش زن بود اما در اجرا، لباسهای من آنقدر ساده و معمولی بود كه گاهی فكر میكردم منطق قصه از بین رفته و بیننده میگوید این لباسها كه اصلا ایرادی ندارد!
این محدودیتها كه در تلویزیون وجود دارد، جزئیاتی است كه برای باورپذیر كردن نقش میتواند در اختیار بازیگر باشد از او میگیرد. دست بازیگر برای اجرای این نقشها خالی است و باید متكی به قابلیتهای فردی خود باشد.
مدتی پیش در تلهفیلم «چاه فرشته» در نقش دختری جنوبی بازی كردید، از این تجربه راضی هستید؟
نقش دختری بلوچ به نام ماریه را در این تلهفیلم بازی كردهام. این دختر درگیر عشقی است كه از كودكی با او همراه بوده، البته اتفاقهایی هم برای او میافتد كه قصه را شكل میدهد.
با لهجه جنوبی صحبت كردهاید؟
یكی از جذابیتهای این نقش برای من، زبان و لباس جنوبی بود. اما فرصت كمی برای آموختن زبان و لهجه داشتم. امیدوارم در این فرصت كم توانسته باشم به خوبی با لهجه دختری بلوچ صحبت كنم.
برای آشنایی با زبان و لهجه مربی داشتید؟
من فقط 5 ، 6 ساعت زمان برای این كار داشتم! مربی نداشتیم اما بعضی از اعضای گروه كه با این زبان آشنایی داشتند كمكم كردند، با مردم و اهالی منطقه چابهار هم صحبت كردم تا نحوه گویش آنها را تقلید كنم، كار سختی بود.
زمانی که دورخوانی و تمرین داشتید، روی لهجهها كار نكردید؟
قرار بود وقتی به چابهار میرویم تمرینهای گویش داشته باشیم. اما فرصت نشد و به همان میزان محدود اكتفا كردیم.
در «زیر آسمان شهر» نقشی طنز را بازی كردید اما دیگر شما را در مجموعههای طنز ندیدیم، پیشنهادی نداشتید یا علاقهای به حضور در مجموعههای طنز ندارید؟
پیشنهاد داشتم اما در مورد كار طنز باید خیلی وسواس داشت. به بازیگری كه چند مجموعه طنز بازی كند، نقش جدی پیشنهاد نمیشود، دلم نمیخواست این اتفاق بیفتد. دوست دارم در مجموعههای طنز بازی كنم اما كمی باید از آن نقش فاصله میگرفتم نمیخواستم اسیر یكنواختی و كلیشه در كارهای طنز بشوم.
قبلا گفتید كه سینما به علت ماندگاریاش خیلی برایتان مهم است و حاضر نیستید در هر فیلمی بازی كنید، هنوز هم اینطور فكر میكنید؟
در این مدت پیشنهادهایی داشتم اما همچنان پرهیز كردم. فیلم ماندگارتر از مجموعه یا فیلم تلویزیونی است. البته از نظر بازیگری، سینما و تلویزیون فرقی ندارد. بازیگر تمام تلاشش را برای اجرای خوب نقش میكند اما ذات سینما ماندگارتر است. من هرگز به دنبال ستاره بودن نبودهام، اینكه تا جوانم در چند فیلم بازی كنم و بعد فراموش شوم، دوست نداشتهام. برایم ماندگاری مهم است. اینكه نقشهای متفاوت بازی كنم و كارنامه حرفهایام قابل توجه باشد برایم اهمیت دارد.
ماندگاری از راه بازی در فیلمها و مجموعههای تلویزیونی به دست میآید؟
بازیگر خوب ماندگار میشود، اگر در تلویزیون یا در تئاتر حضور داشته باشد فرقی ندارد. نحوه نقشآفرینی و كارنامه یك بازیگر معیار ماندگاری است.
در این سالها پیشنهاد بازی در تئاتر داشتهاید؟
زمان دانشجویی تئاتر بازی كردهام. واقعا علاقهمندم روی صحنه بروم اما فرصت نمیشود. آخرین بار
3 سال پیش در یك جلسه نمایشنامهخوانی شركت كردم. امیدوارم بتوانم شرایط كار در تئاتر را به دست بیاورم. البته اگر غم نان بگذارد!
منبع: خانواده سبز
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]