تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814570176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه ها در دو دقيقه


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: رسانه ها در دو دقيقه
آفتاب يزد

سرمقاله: «ما باهوش تريم يا روس ها؟،»
به نظر مي رسد موقعيت جغرافيايي و منابع غني و متنوع ايران، مي تواند يكي از بهترين انتخاب هاي غرب باشد. تنها كافي است با پشت كردن به روس ها و با تغيير برخي رفتارها و گفتارهاي كليشه اي، به غربي هاي نيازمند- و در عين حال قدرتمند سياسي و اقتصادي- پيام بدهيم كه براي تغيير روش در تعامل با آنها آمادگي داريم. اين اعلام آمادگي مي تواند از موضع كاملا عزتمندانه نيز انجام شود و حتي نيازي نيست كه در برخي اصول خود تجديدنظر كنيم يا از دوستي با ملت اسرائيل سخن بگوييم، كافي است پالس هاي اوليه را براي غربي ها بفرستيم. اين پالس ها ابتدا به مسكو مي رسد و سپس غربي ها آن را دريافت خواهند كرد. پيگيري هوشمندانه اين سياست از سوي ايران، رقابت روس ها و غربي ها بر سر فشار آوردن بر ايران براي امتيازگيري را به رقابت براي تعامل مبتني بر منافع دو طرف تبديل خواهد كرد. شايد هم روس ها ناچار شوند به جاي عهدشكني هاي مكرر با ايران، اين بار قول و قرارهاي ضدايراني با غرب را بشكنند و كمي از مهرورزي هاي چندسال اخير ايران را جبران كنند، اگر هم روس ها از ترس غربي ها اين كار را نكنند غربي ها براي به خاك ماليدن پوزه روسيه، انگيزه كافي خواهند داشت تا به ايران امتياز بدهند. رفتارهاي روزهاي آينده مي تواند ثابت كند كه سياستمداران ايراني، بسيار باهوش تر از همتايان روس خود هستند.

كارگزاران
سرمقاله: «اين دولت نمي خواهد»، محمدصادق جنان صفت
دولت فعلي مي داند نهادهاي مدني نيرومند مي خواهند در انتخابات مجلس، رياست جمهوري، شوراها، نماينده واقعي خويش را حمايت كنند و به سمت كسب قدرت اجتماعي و سياسي حركت كنند و اين با تمركزگرايي منافات دارد. دولت مي داند در صورتي كه ساخت پالايشگاه، نيروگاه، فرودگاه و جاده توسط بخش خصوصي ممكن شود، صاحبان آنها ابزار قدرت دولت نخواهند شد. در چنين وضعيتي است كه بخش خصوصي هوشمند نيز در مسير خريد سهام شركت هاي دولتي با احتياط حركت مي كند و به آب و آتش نمي زند و تا همه شرايط فراهم نشود تقاضايي واقعي نخواهد داشت. اگر اكبر ناطق نوري و ديگر سياسيون ارشد از روند خصوصي سازي انتقاد كرده و مي گويند سهام شركت ها از نهاد دولت به نهادهاي عمومي شبه دولتي واگذار شود، داوري درستي است. روند تصميم گيري هاي دولت در سه سال گذشته و از آن مهمتر، ذهنيت تمركزگراي رئيس جمهور و حلقه اول يارانش نشان مي دهد اين دولت نمي خواهد خصوصي سازي به معنايي كه توضيح داده شد اتفاق بيفتد.

اعتماد ملي
سرمقاله: «حفره اي به عمق 30 ميليارد دلار،»
آنچه از ظواهر امر برمي آيد و نايب رئيس پرقدرت مجلس نيز اذعان نموده است دولت در مجموع رقمي معادل 30 ميليارد دلا ر كسري بودجه دارد. از آغاز تقديم لا يحه بودجه به مجلس معلوم بود كه ارقام ارائه شده از دقت كافي برخوردار نيست. دولت در تلا ش بود تا بخشي از نيازهاي خود را در دل رديف هاي عمراني پنهان كرده و نيازمندي هاي جاري خود را به صورت تصنعي كاهش دهد. از سوي ديگر رئيس دولت نهم معتقد بود وزرا و روساي دستگاه ها، حق لا بي، مذاكره و چانه زني با كميسيون هاي تخصصي را ندارند. مجلس از كليت ارقام ارائه شده بايد تمكين نمايد، در غير اين صورت مشكلا ت آتي با مجلس خواهد بود. چنين سياستي عملا در برخي حوزه ها از جمله سوخت و انرژي، آموزش و پرورش خود را به شكل حادي نشان داده است. اينك در حالي كه رقم نقدينگي كشور معادل 164 هزار ميليارد تومان اعلا م شده، متمم هاي ارائه شده از سوي دولت، به بزرگ تر شدن بالن سهمگين تراكم نقدينگي و افزايش رقم تورم منجر خواهد شد و اين درحالي است كه دولت رقم بودجه را شفاف اعلا م نكرده و نسبت هزينه ها و درآمدها تناسب ندارد. در اين فضاي اقتصادي نامتوازن، هر روز بايد شاهد تصميم هاي جديدي از سوي دولت و در نهايت افزايش بار سنگين نقدينگي و تورم گسترده بود. از مجلس و ديگر نهادهاي ناظر انتظار مي رود كه اين نگراني ها را با جديت تمام مورد توجه قرار دهند.

كيهان
سرمقاله: «يك پيشنهاد، يك پيش بيني و يك خبر»،
حسين شريعتمداري
پيش بيني، آن كه تجربه مردم از حاكميت اصولگرايان و طعم شيرين
مردم دوستي، پاك دستي، ساده زيستي، ايستادگي در مقابل دشمنان بيروني، كسب عزت و افتخار براي مردم، توجه به محرومان و مستضعفان - هرچند كه هنوز به نقطه مطلوب نرسيده است و دهها امتياز برجسته ديگر كه از حضور اصولگرايان در دولت و مجلس ديده و چشيده اند، رويكرد آنان به رياست جمهوري آقاي خاتمي اگر نگوييم ناممكن است، به يقين، بسيار بعيد خواهد بود و به قول بسياري از افراد مؤثر در طيف مدعيان اصلاحات، مگر مردم از اصلاح طلبان چه ديده اند كه بار ديگر به آنان روي آورند؟، و مگر طي شش سال گذشته رويگرداني مردم از مدعيان اصلاحات- علي رغم تبليغات گسترده آنان را نديده اند؟
برخي از سردمداران طيف مورد اشاره- مدعيان اصلاحات- اعلام كرده اند كه اصولگرايان از ورود آقاي خاتمي به عرصه رقابت هاي انتخاباتي براي رياست جمهوري آينده وحشت دارند؟، كه بايد گفت با توجه به آنچه گذشت احتمال رويكرد به ايشان بسيار اندك است و اما خبر آن است كه شماري از شخصيت هاي مطرح اصولگرا كه از آسيب هاي دوران اصلاحات به نظام و آموزه هاي انقلابي دل پرخوني دارند با اطمينان كامل از ناكامي آقاي خاتمي، اصرار دارند كه ايشان حتماً در انتخابات رياست جمهوري آينده شركت كنند چرا كه نتيجه اين «وزن كشي» را براي آينده نظام و انقلاب و خود آقاي خاتمي ضروري مي دانند.

خراسان
لاريجاني نمي آيد
البرز مدعي شد: اخبار دريافتي حاكي است علي لاريجاني در جمع برخي فعالان سياسي سوگند ياد كرد كه هيچ برنامه اي براي انتخابات رياست جمهوري آينده ندارد. وي متذكر شد به علت برخي مشكلات شخصي و خانوادگي و بيماري دخترش اصلاً از نظر روحي آمادگي پذيرش مسووليت قوه مجريه را ندارد و اعلام كرده است اداره نهاد قانون گذاري براي وي طاقت فرساست و به سختي از عهده اين كار بر مي آيد.

اعتماد
حمله دوباره همسر الهام به هاشمي رفسنجاني
فاطمه رجبي همسر سخنگوي دولت اين بار «مسيح مهاجري» مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي را به دليل حمايت وي از هاشمي رفسنجاني مورد انتقاد قرار داد. همسر غلامحسين الهام با انتشار يادداشتي در وبلاگش به همسويي با همسرش پرداخته و سخنان هاشمي رفسنجاني در كسوت رئيس مجلس خبرگان را مورد تاخت و تاز قرار داده است. وي با تاكيد بر اينكه هاشمي رفسنجاني «حق انتقاد» ندارد، تكيه زدن هاشمي بر كرسي رياست مجلس خبرگان را «خفيف كردن مجلس خبرگان رهبري» خوانده است. همسر الهام در بخشي از يادداشتش آورده است؛ «در سه سال اخير محرز شد كه نه تنها هاشمي از هيچ اعتبار بين المللي برخوردار نيست، مانند داخلي، بلكه مواردي چون سفرهاي خانوادگي ده ها نفره اش به عربستان سعودي و تلاش براي پايان دهي به جنگ 33 روزه لبنان، «بي اثري او را» در عرصه هاي بين المللي نشان داد، مانند «محمد خاتمي» و تلاش هاي بي پاسخش، همچنين ثمرات تلاش هاي پيگير مدير لايق و باتجربه اش «حسين موسويان» فقط براي روزنامه هاي خارجي تاثيرگذار بود نه جاي ديگر، البته خطبه هاي نمازجمعه هاشمي و «تهديدسازي و تحريك و رعب آفريني هاي او در موضوع هسته يي» شايد از همان تلاش او ناشي شود كه همچنان ادامه دارد و البته در منظر داخلي عكس آن را نتيجه مي دهد، و اين عين امدادهاي بقيه الله الاعظم است، ولو كره المشركون.»
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن