تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805555428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همدان؛ پايگاه نمونه فراموش شده


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: همدان؛ پايگاه نمونه فراموش شده


سرمايه ، دلبر توكلي: تدوين سند ملي توسعه گردشگري دربهمن سال 78 درموزه فرش با حضور فرانچسكوفرانجيالي دبير كل سازمان جهاني جهانگردي(UNWTO) و عطاءالله مهاجراني وزير وقت فرهنگي و ارشاد اسلامي به امضا رسيد. پس از آن 91 كارشناس گرد هم آمدند و طي فعاليت هاي بي وقفه در سال هاي 79 و80 با صرف بودجه 400 ميليون توماني در نيمه اول سال81 ازسوي سازمان ايرانگردي و جهانگردي سابق اعلام شد كار تدوين سندملي توسعه گردشگري كشور به پايان رسيد.

پس از مدتي كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي وقت و تدوين كنندگان اين طرح به اجماع رسيدند كه طرح تدويني داراي نواقص بسياري است و بايد اصلاح شود. اما پس از گذشت هفت سال هنوز نواقص اين طرح برطرف نشده و به كلي در قبرستان كاغذهاي باطله در سازمان متولي گردشگري دفن شده است.
يكي از اهداف تدوين اين طرح يكپارچه سازي در دستگاه هاي مرتبط با گردشگري در خصوص توسعه زيرساخت هاي گردشگري بود. همين طور قرار بود هر مديري كه برمسند گردشگري كشور تكيه مي زند برنامه هاي طرح ملي را دنبال كند. اما همچنان در اين بخش با مديريت سليقه اي روبه رو هستيم چرا كه اگر غير از اين بود مشايي در گفت وگويي كه هفته گذشته با ايسنا انجام داد نمي گفت: «من وعده داده بودم در دولت نهم، كار 16 سال يعني چهار دولت گذشته را جبران كنم.»
اما گويي اين بار هم بخت با طرح ملي توسعه گردشگري يار نبوده و در دولت نهم نه تنها نواقص اش برطرف نشد بلكه به كلي صورت مساله پاك شد.
مكان يابي براي كمپينگ ها، رستوران هاي بين راهي، آسيب شناسي در بخش گردشگري، مكان يابي براي ساخت هتل ها و بسياري از مواردي كه در اين دولت در بخش گردشگري مطرح شده در طرح هزارصفحه اي توسعه گردشگري پيش بيني شده است و با مراجعه به كتابخانه معاونت فرهنگي، سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري مي توان آنها را ديد. قرار بود در اين دولت از انجام هزينه هاي غيرضرور جلوگيري شود اما حداقل در اين يك مورد مي بينيم كه سازمان متولي بي اعتنا به تحقيقات انجام شده دوباره براي انجام هر بخش از آنچه در طرح ملي آمده كميته و ستادي تشكيل داده و اقدام به تعريف پروژه و هزينه مي كند.
از جمله مواردي كه مي توان به آن اشاره داشت گزارشي است كه در روز سه شنبه اول آبان80 در روزنامه ايران درخصوص انتخاب همدان به عنوان پايلوت گردشگري اشاره داشت. بخشي از اين گزارش در پي مي آيد.
«اواخر مردادماه گذشته پروفسور ريدر و خانم نارز اليناليم دو تن از مسوولان و مشاوران ارشد سازمان جهاني جهانگردي (WTO) كه از سازمان هاي وابسته به سازمان ملل متحد است پس از مسافرت به اقصي نقاط ايران سرانجام شهر همدان را از ميان 96 شهر و منطقه سياحتي كشور به عنوان منطقه نمونه و پايگاه اصلي (پايلوت) اجراي طرح ملي توسعه گردشگري ايران معرفي كردند. گزارش زير مي تواند دلايل اين انتخاب و ويژگي هاي گردشگري استان همدان را بازگو كند.
استان همدان از معدود استان هاي كشور است كه علاوه بر پيشينه كهن تاريخي كه به گفته كارشناسان ديرين شناس به هزاره سوم قبل از ميلاد برمي گردد؛ از آب وهواي خنك و معتدل، مردماني خونگرم و
مهمان نواز،حدود يك هزار و يكصد اثر و ابنيه تاريخي، فرهنگي، مذهبي و جاذبه هاي منحصر به فرد سياحتي مانند غار شگفت انگيز عليصدر، كتيبه هاي گنجنامه، مقبره استر و مردخاي (از شخصيت هاي مورد احترام كليميان جهان)، گنبد علويان، تپه سياحتي عباس آباد و درياچه موجود در خط الراس آن، آرامگاه هاي بوعلي و باباطاهر و ده ها بناي بازمانده از گزند حوادث ادوار مختلف تاريخ بهره مند است. همدان يا هگمتانه پايتخت تابستاني مادها و هخامنشيان از معدود شهرهاي بازمانده از دوران بسيار دور تاريخي است كه امروزه بخشي از بقاياي فرهنگ، تمدن و توانمندي هاي كم نظير معماران و مهندسان هزاره اول قبل از ميلادي از اعماق پنج تا 10متري ويرانه هاي 38 هكتاري تپه موسوم به هگمتانه سربرآورده و به گفته دكتر رحيم صراف كه مسووليت 10 بخش كاوش هاي باستاني اين تپه را عهده دار بوده و موجبات حيرت كارشناسان ميراث فرهنگي ايران و جهان را فراهم ساخته است. محاسبات دقيق معماري، مكان يابي، فناوري عجيب آبرساني به بناها و اماكن مسكوني و نظامي، برج هاي بلند ديده باني و نوع كيفيت مصالح مورد استفاده معماهاي بسياري را در اذهان اهل فن ايجاد كرده است.انتخاب همدان از ميان ده ها گزينه متكي بر ويژگي ها و ارزش هاي ميراث دست نخورده تاريخي است.
بهروز نادري نسب مديركل ايرانگردي و جهانگردي استان همدان مي گويد: «عده اي سعي كردند مانع گزينش همدان شوند و اين امتياز استراتژيك و توسعه ساز را كه بي ترديد با جذب اعتبارات ويژه WTO و رديف هاي خاصي كه قرار است در قالب اجراي طرح هاي ملي و منطقه اي توسعه گردشگري جذب منطقه شود از آن مناطق موردنظر خود سازند اما از آنجا كه در اين انتخاب ضوابط حاكم بر روابط بود مخالفان توفيقي نيافتند و همدان در فهرست مناطق تحت مديريت و حمايت سازمان جهاني جهانگردي قرارگرفت.»
وي افزود: «امروز مجموعه مديريت اجرايي استان، شهرداري، ميراث فرهنگي و ديگر نهادهاي ذي ربط توسعه متفق و هماهنگ سعي دارند از فرصت ايجادشده براي شتاب بخشيدن به روند توسعه همه جانبه استان و شهر همدان بهره گيري كنند.»
نادري نسب گفت: «ترديدي نيست كه به منظور تحقق اهداف سازمان جهاني جهانگردي و سازمان ايرانگردي تمامي فعاليت هاي عمراني، فرهنگي و برنامه ريزي در استان بايد با سياست هاي اين دو سازمان هماهنگ و همسو باشد.»
اميررضا يوسفيان شهردار همدان با ابراز خرسندي از انتخاب همدان به عنوان پايگاه طرح ملي توسعه گردشگري ايران مي گويد: «ايجاد سايت ويژه راهنماي توريست در مبادي ورودي، حضور در شبكه جهاني اطلاع رساني (اينترنت)، چاپ بروشورهاي ويژه و هماهنگي كامل با سازمان ايرانگردي همدان نخستين اقدام هايي است كه ظرف دوماه گذشته انجام شده است.»دكتر جابريان استاندار همدان با بيان اينكه اين انتخاب مي تواند سهم ايران و همدان را از گردش مالي توريسم داخلي و جهاني بهبود و ارتقا بخشد، گفت: «بعد از اعلام سازمان جهاني جهانگردي هياتي متشكل از مديران نهادهاي ذي ربط با حضور در تهران با رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي كشور، مسوولان و كارشناسان اين سازمان به گفت وگو و رايزني پرداختند و نهايتاً تفاهمنامه اي مشتمل بر چند ماده و تبصره براي اجراي طرح وتحقق نيات WTO به امضاي طرفين رسيد.»
از سوي ديگر خانم ليم وزير پيشين جهانگردي كشور فيليپين و كارشناس ارشد WTO بعد از گفت وگوهاي مقدماتي با پروفسور ريدر همتاي ديگر خود كه از كليه بناها و آثار تاريخي و فرهنگي استان ديدن كرده بودند طي گفت وگويي با خبرنگاران در همدان پس از بيان موقعيت و جايگاه ممتاز سياحتي شهر به كاستي هاي موجود اشاره كرد و گفت: غيرفعال بودن فرودگاه همدان، عدم تطابق شيوه هاي حفاظت و نگهداري برخي آثار و بناها با اسلوب و استانداردهاي مورد قبول، تعطيلي چندساعته برخي اماكن موردعلاقه گردشگران به بهانه صرف ناهار و... تخريب بخشي از سازه هاي قديمي ميدان مركزي همدان و بازار شهر به بهانه بازسازي و بازپيرايي، وجود متكديان، دوره گردان و دستفروشان بسيار در اماكن سياحتي، نبود سياست مدون و اصولي در گذشته براي توسعه گردشگري از جمله بديهي ترين موانع و مشكلات اجراي طرح است. وي در مجموع از انتخاب همدان به عنوان پايلوت دفاع كرد و گفت:
« شباهت هاي بسياري بين همدان و شهرهاي ناحيه كوهستاني سوئيس وجود دارد.»
بدين ترتيب همدان در عرض مدت كوتاهي به عنوان پايلوت گردشگري ايران انتخاب شد وپس از ادغام سازمان ايرانگردي و جهانگردي وميراث فرهنگي از مقام دريافتي خلع شد. البته جاي طرح سوال از سازمان جهاني جهانگردي دارد كه چگونه آنان هم اين اثر را فراموش كردند.گاه اين شائبه پيش مي آيد كه نكند وعده ها و مصوباتي را هم كه اين روزها با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري دارند با تغيير دولت به فراموشي بسپارند.»
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 798]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن