تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819439559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - آمارهايي كه آمار ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جامعه - آمارهايي كه آمار ندارند


جامعه - آمارهايي كه آمار ندارند

آيدا عزتي:طبق آخرين سرشماري در آبان1385 جمعيت ايران 70495782 نفر است. كه از اين تعداد 35866362 نفر مرد و 34629420 نفر زن هستند و 43/ 68 درصد كل جمعيت ايران در گروه سني 20تا 45 سال هستند. در آماري اعلام شده 80 درصد معتادان ايراني در محدوده سني 20 تا 45 سال قرار دارند و حدود 5 درصد زير 20 سال هستند و 90 درصد از معتادان مرد هستند و در آماري ديگر كه توسط دبير علمي همايش انجمن علمي داروسازان ايران‌اعلام شده مصرف‌كننده‌هاي اصلي اين مواد محدوده سني نوجوانان و جوانان 15 تا 30 ساله را در بر مي‌گيرد.

نگاهي اجمالي به آمار‌هاي ارائه شده از سازمان‌ها و نهاد‌هاي مختلف كافي است تا ببينيم هيچ كدام از آمارها با هم همخواني ندارند و هر كدام ارقام متفاوتي را به دست آورده‌اند. محمد نفريه در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: «آمارهاي اعتياد كه اكنون در كشور به صورت رسمي پذيرفته شده است، آمارهاي موسسه داريوش سازمان بهزيستي است كه به روش ارزيابي سريع انجام شده است. اين بررسي تاكنون دوبار، يك بار در سال 84 و ديگري در سال گذشته انجام شد و قرار است از امسال به صورت سالانه اين ارزيابي انجام شود». احمدي‌مقدم دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدرتصريح كرد» : مصوب شده است كه هيچ دستگاهي، خارج از آماري كه كميته آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام مي‌كند، آماري منتشر نكند.»
سازمان بهداشت جهاني اعتياد را اين‌گونه تعريف كرده است: «اعتياد به مواد مخدر مسموميت حاد يا مزمني است كه مضر به حال شخص و اجتماع مي‌باشد و زاييده مصرف داروي طبيعي يا صنعتي به شمار مي‌رود».
به گفته اسماعيل احمدي‌مقدم تا ۱۵ سال آينده آمار معتادان ايران به نصف امروز مي‌رسد و خطرات آنان نيز تا ۹۰ درصد كنترل مي‌شود و با تاكيد بر اينكه در سه سال اخير كارهاي سازنده‌اي در ايران براي مبارزه با مواد‌مخدر صورت گرفته، ادامه داد: در اين سال‌ها تعداد معتادان تحت‌ درمان از ۱۰۰ هزار نفر به ۶۰۰ هزار نفر رسيده است. دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر پيش‌تر شمار تخميني معتادان كشور را بر اساس برآورد RSA انجام شده در مركز داريوش در سال 86، يك ميليون و 160 هزار نفر عنوان كرده است.
به گفته وي، قطعا اين آمار پس از جرم‌زدايي از اعتياد و صدور كارت‌هاي درمان، در موقع مشابه كنوني در سال آينده، رسمي‌تر اعلام خواهد شد. وي با بيان اينكه آمار دقيقي از شمار معتادان تفنني كشور نيز وجود ندارد، تعداد اين افراد را بر اساس تخمين 600 تا 700 هزار نفر خواند و افزود: «در حال حاضر مشكل اصلي ما در ايران افرادي هستند كه وابستگي به مصرف مواد مخدر دارند اگر چه مصرف‌كنندگان تفنني نيز در خطر هستند». وي همچنين درصد مصرف‌كنندگان قرص‌هاي روانگردان در كشور را نسبت به مواد مخدر ناچيز عنوان كرد و گفت:‌ دغدغه اصلي در عرصه مبارزه با مواد مخدر مصرف مواد مخدر ازجمله كراك است.
رشد اعتياد صفر ولي شدتش زياد است
در نتايج ارزيابي موسسه داريوش سازمان بهزيستي در سال84 مشخص شد كه رشد اعتياد در كشور صفر است و افزايش نمي‌يابد اما شدت اعتياد زياد شده است.
معناي افزايش شدت اعتياد اين است كه در سال 84 نتايج اين ارزيابي نشان داد كه 20 درصد معتادان كشور مصرف‌كننده هروئين، كراك و مواد اعتياد‌آور صنعتي هستند اما نتايج همين ارزيابي در سال گذشته نشان داد كه 40 درصد معتادان كشور هروئين، كراك و مواد روانگردان را كه خطرناك‌ترين انواع مواد مخدر و اعتياد‌آور هستند، مصرف مي‌كنند.
اما دكتر «فريبرز فرساد» دبيرعلمي هفتمين همايش انجمن علمي داروسازان ايران مدعي شد براساس آمارهاي رسمي حدود سه ميليون معتاد در كشور وجود دارد كه با در نظر گرفتن اعضاي چهار نفره براي هر خانواده و به صورت نسبي مي‌توان ادعا كرد حدود 12 ميليون نفر از مردم ايران همه روزه به‌گونه‌اي درگير بحران خانمان‌سوز اعتياد هستند و با بيان اين مطلب افزود». سوء‌استفاده از داروها و مواد روانگردان در ايران به صورت يك مسئله جدي و عامل تهديد‌كننده سلامت آحاد جامعه درآمده است و زماني به ابعاد فاجعه بيشتر آشنا مي‌شويم كه بدانيم متوسط زمان دسترسي به مواد 30 دقيقه است».
در پي اين اظهارات ستاد ويژه مبارزه با مواد مخدر در جوابيه‌اي اعلام كرد: «اظهارات منشا خبر گزارش شده داراي شبهات جدي و غيرمستند به وقايع و حقايق و آمارهاي مستند علمي تاييد شده است. در خصوص آمار معتادان در كشور نيز به استناد همان تحقيق و پژوهش علمي آماري توسط مراكز دانشگاهي معتبر، آمار معتادان حدود 000/200/1 نفر مي‌باشد».
كشف 900 تن مواد مخدر در سال گذشته
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ميزان كشفيات مواد مخدر تا پايان سال گذشته را ۶۶۰ تن از انواع اين مواد دانست و اعلام كرد: «بر پايه ترياك، يعني هروئين و مرفين، سال گذشته نزديك به ۹۰۰ تن از توليدات افغانستان تنها در ايران كشف شد و سهم ترانزيت مواد مخدر از ايران نيز كه در سال ۲۰۰۵ بر اساس ادعاي دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل متحد، ۶۱ درصد براي مصرف يا ترانزيت توليدات افغانستان و در سال ۲۰۰۶، ۴۲ درصد بود، در سال ۲۰۰۷ به ۳۱ درصد كاهش پيدا كرد.»
احمدي‌مقدم با تاكيد بر اينكه درصد ترانزيت توليدات مواد مخدر افغانستان از ايران در حال حاضر به يك وزن ثابت رسيده و كشور ما از افزايش توليد در افغانستان مصون مانده يا به عبارتي ميزان ورود مواد مخدر به ايران مهار شده است، تصريح كرد: از دو هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدري كه از ايران ترانزيت مي‌شود، حدود ۹۰۰ تن آن كشف مي‌شود كه اين رقم سهم بسيار بالايي در كشفيات مواد مخدر دنيا را به خود اختصاص داده، چراكه در دنيا حداكثر سهمي كه براي كشفيات مواد مخدر قائل مي‌شوند، ۱۰ درصد از مواد مخدر ورودي است.
مصرف سالانه 700تن مواد مخدر در ايران
سردار فودازي جانشين رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر كشور از مصرف سالانه 700 تن مواد مخدر در كشور خبر داد. او گفته بر اساس تحقيقات صورت گرفته سالانه 31درصد از توليدات مخدر كشور افغانستان كه معادل دوهزار و 600 تن است، وارد كشورمان مي‌شود.
900 تن در هيچ آماري نيست
با توجه به حرف احمدي‌مقدم از دو هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدري كه از ايران ترانزيت مي‌شود، حدود ۹۰۰ تن آن كشف مي‌شود و به گفته سردار فودازي مصرف سالانه كشور 700تن است كه جمع اين دو عدد مي‌شود 1600 تن كه 900 تن كمتر از مقداري است كه به كشور مي‌آيد و در هيچ آماري محاسبه نشده است. حتي اگر 500 تن از اين رقم را به اضافه 700 تن مصرفي بكنيم حاصل1200 تن است و با توجه به تعداد معتاد‌ها در كشور كه 000/600/1 نفر است و با كم كردن مقدار حدودي معتاد‌هاي تفنني مصرف هر معتاد در سال نيم تن مي‌شود! حالا يا محاسبه ما اشتباه است يا تعداد معتادها. شايد هم هر دو!
كشف 233 تن انواع مواد مخدر در پنج ماه گذشته رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا از كشف بيش از 233 تن انواع مواد مخدر در پنج ماه گذشته خبر داد.
به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني پليس‏، سردار سرتيپ حسين‌آبادي گفت: از ابتداي سال 9 تن و 54 كيلو هروئين با افزايش 25درصد،198 تن ترياك با 29 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه در سال قبل از قاچاقچيان كشف و ضبط شده است.
وي افزود: اين مقدار كشفيات نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزايش نشان مي‌دهد و استان كرمان با كشف 44 تن و 355 كيلو مواد مخدر بيشترين كشفيات را در اين مدت به خود اختصاص داده است. سردار حسين‌آبادي همچنين از كشف 52كيلو و 374 گرم شيشه در اين مدت خبر داد و گفت: نسبت به پنج ماه سال قبل 200 درصد افزايش كشف داشته‌ايم.
حسين‌آبادي با بيان اينكه در اين مدت 233 هزار و 400 كيلوگرم انواع مواد مخدر از قاچاقچيان كشف و ضبط شده است‏ خاطرنشان كرد: استان كرمان با كشف 44 تن و 355 كيلو، خراسان رضوي 25 تن و 373 كيلو و هرمزگان با 22 تن و 600 كيلو به ترتيب بيشترين كشفيات را در سطح كشور به خود اختصاص داده‌اند.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اينكه 128تن از مواد مخدر كشف شده در شرق كشور به‌دست آمده است، خاطرنشان كرد: 55 درصد كل كشفيات متعلق به شرق كشور است.
افغانستان توليدكننده بزرگ
افغانستان به عنوان مهم‌ترين و بزرگ‌ترين توليدكننده موادمخدر در همسايگي ايران قرار دارد و به گفته مسوولان دسترسي آسان به مواد مخدر در ايران با شرايط خاص مرزي و نزديكي به منبع اصلي توليد مواد مخدر دنيا يك امري بديهي است!
ولي دولت افغانستان و سازمان ملل مي‌گويند بر اساس يك بررسي تازه، توليد مواد مخدر در اين كشور 6 درصد كاهش يافته است. اين كاهش در مقايسه با سال گذشته ميلادي است كه افغانستان در آن هشت هزار و 200 تن ترياك توليد كرده بود. اما امسال سطح توليد خشخاش در اين كشور به هفت هزار و 700 تن مي‌رسد. بر اساس ارزيابي تازه سازمان ملل متحد، امسال 157 هزار هكتار زمين در افغانستان زير كشت خشخاش قرار داشته كه 19 درصد نسبت به سال 2007 كمتر است. اما از سوي ديگر، اين ارزيابي نشان مي‌دهد كه در جريان يك سال اخير شمار ولايت‌هايي كه مزارع خشخاش در آنها به كلي از بين رفته، از 13 به 18 ولايت افزايش يافته است.
با آنكه از لحاظ مساحت مزارع خشخاش در افغانستان كاهش چشمگيري داشته، اما كاهش در توليد ترياك در حد انتظار نبوده است كه به گفته مقامات، دليل عمده آن، كشت و توليد بهتر خشخاش نسبت به گذشته است. امسال از هر هكتار زمين، نزديك به 49 كيلوگرم ترياك به دست آمده، درحالي كه اين رقم در سال گذشته به 42 و نيم كيلوگرم مي‌رسيد. كساني كه امسال مشغول كشت خشخاش بوده‌اند به‌طور كل 731 ميليون دلار از مزارع خود به دست آوردند، در حالي كه سال گذشته اين رقم به يك ميليارد دلار مي‌رسيد. اما با وجود اين كاهش، افغانستان براي سال سوم در صدر فهرست كشورهاي توليد‌كننده مواد مخدر باقي‌مانده است.
اما هنوز 24 ساعت از اعلام اين خبر نگذشته بود كه رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر در سومين اجلاس بين‌المللي نوماك اعلام كرد توليد مواد مخدر در افغانستان 34 درصد افزايش داشته است!
هزينه 600 ميليون دلاري ايران در مبارزه با مواد مخدر
مديركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:« ازمان‌هاي جهاني و كشورهاي توسعه‌يافته سالانه 6 ميليون دلار براي مبارزه با موادمخدر هزينه مي‌كنند در حالي كه ايران سالانه به تنهايي 600ميليون دلار هزينه مي‌كند». راه‌اندازي قرارگاه رسول اكرم ( ص) با به‌كارگيري 50 هزار مامور و استفاده از تجهيزات الكترونيكي مانند دوربين‌هاي ديد در شب و رادار ايران از ابتداي سال 2006 اقداماتي مانند ايجاد 140 كيلومتر سيم خاردار، 600 كيلومتر كانال، ايجاد 800 كيلومتر خاكريز و ساخت 35 كيلومتر ديوار بتني در مرزهاي شرقي در زمينه جلوگيري از ورود مواد مخدر انجام داده است.
دسترسي ساده و تقريبا ارزان
قيمت اكثر مواد مخدر نرخ ثابتي نيست و به عوامل بسياري بستگي دارد. اينكه خريدار ثابت باشد يا مشتري هميشگي فروشنده باشد، هم محلي و دوست باشد يا غريبه و البته نوع جنس اگر درصد ناخالصي جنس زياد باشد قيمت پاييني دارد. قيمت نسبي ترياك در سطح تهران به‌طور متوسط هر گرم از 800تومان شروع مي‌شود تا 1500 تومان. كراك واحدهاي فروش‌ مختلفي دارد! گرم، سنگ كوچك، ربع. هر ربع كراك سه تا شش هزار تومان است و قيمت عمده‌اش هم 100تا 120 هزار تومان. واحد فروش شيشه صوت است. هر صوت حدود يك دهم گرم است. در حال حاضر يك صوت شيشه به‌طور متوسط در سطح تهران 12تا16 هزار تومان قيمت دارد و نيم صوت هم شش هزار تومان. اين درحالي است كه هر گرم شيشه در 100تا140 هزار تومان در سطح تهران معامله مي‌شود. واحد فروش ديگري كه از آن استفاده مي‌شود Pack است. از هفت هزار تومان شروع مي‌شود تا 15هزار تومان كه با وسيله‌اي به نام قاشق ريز ريخته مي‌شود و اندازه مشخصي ندارد هر پك وزنش از يك صوت بيشتر و از 2صوت كمتر است. خريدن مواد براي مشتري‌هاي هميشگي كمتر از نيم ساعت است و بايد به خانه يا محل فروش مراجعه كنند حتي مي‌توانند با تماس تلفني آن را در منزل خودشان تحويل بگيرند! خريداران گذري هم كافي است سري به چهارراه‌ها و خيابان‌هاي معروف بزنند و تمام!
فروشندگان مواد مخدر شناسنامه‌دار مي‌شوند
‌رئيس پليس پايتخت با تاكيد بر اينكه برخورد پليس با فروشندگان مواد مخدر برخوردي تند و خشن است‏ از تهيه شناسنامه اطلاعاتي فروشندگان مواد مخدر خبر داد. به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني پليس‏، سردار احمدرضا رادان گفت: برابر قولي كه به مردم در زمينه اجراي مستمر طرح امنيت اجتماعي داديم اعلام مي‌كنيم كه در اجراي طرح مبارزه با مواد فروشان تهران را براي اراذل و اوباش و فروشندگان مواد مخدر ناامن مي‌كنيم. فرمانده انتظامي تهران بزرگ افزود: «طرح برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر به مرحله مطلوبي رسيده و در حال حاضر، شناسنامه‌هاي اطلاعاتي براي اين افراد تشكيل شده است كه اطلاعات جديدي نيز از دستگيرشدگان از سوي پليس براي اجراي عمليات اطلاعاتي اخذ خواهد شد.» اما رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي با اشاره به تغيير رويكرد پليس به درمان محوري گفت:«طي چهار ماهه گذشته ۱۰۶هزار پرونده قضايي مربوط به معتادان در محاكم قضايي كمتر از مدت مشابه سال قبل رسيدگي شده است.» سرتيپ دوم پاسدار حميدرضا حسين‌آبادي افزود: طي چهار ماهه امسال سه هزار و ۳۷۵ معتاد دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با كاهش ۱۰۶هزار نفري مواجه بوده‌ايم. پليس با تغيير رويكرد خود به جاي اينكه معتادان را دستگير كند و تحويل مقامات قضايي دهد آنها را به مراكز درماني معرفي و نسبت به درمان آنها اقدام مي‌كند.
حسين‌آبادي با بيان اينكه نيروي انتظامي در بحث برخورد با معتادان تغيير رويكرد داده و به پليس درمان محور روي آورده است، تاكيد كرد: طي چهار ماهه گذشته ۱۰۶هزار پرونده قضايي مربوط به معتادان در محاكم قضايي نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش يافته است.
مواد مخدر جرم 60 درصد از زندانيان
آمارها نشان‌دهنده اين هستند كه در حال حاضر در ايران بالغ بر 60 درصد كل زندانيان را كساني تشكيل مي‌دهند كه جرمشان در ارتباط با مواد مخدر بوده است و بقيه زندانيان نيز كم و بيش از مواد مخدر استفاده مي‌كرده‌اند. مبارزه با اعتياد از سه بخش اصلي تشكيل مي‌شود: مبارزه با عرضه (توليد، توزيع، انتقال و مصرف)، درمان معتادان، كاهش تقاضا و كاهش آسيب. تحقيقات نشان داده است به‌رغم اينكه بيش از نيمي از معتادان متاهل هستند ولي نسبت افراد مطلقه متاركه كرده و بيوه در معتادان بيش از جمعيت عمومي است. اعتياد در بي‌سوادان و كم‌سوادان بيشتر ديده مي‌شود. بيش از 20درصدشان بيكار هستند و بيشتر مصرف‌كنندگان تزريقي جوان‌ترها هستند.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن