تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812562368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغذيه در پرورش اندام


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:


تغذيه در پرورش اندام
نويسنده: محمد حضوري

[تصویر: 6797.jpg]


مقدمه :

در تصور اکثر مردم ، ورزشکاران رشته ي پرورش اندام افرادي هستند که به طور مداوم در حال تمرين با وزنه بوده و اين تمرينات را بخش اصلي و کليدي اين ورزش مي دانند . ليکن نبايد فراموش کرد که نحوه ي تغذيه ي فرد نقشي اساسي و مهم در تعيين فيزيک جسماني وي دارد و بدون رعايت اصول تغذيه اي ، دستيابي به موفقيت در اين رشته ورزشي غير ممکن است .
طي ساليان اخير ، دانسته هاي ما پيرامون اهميت تغذيه در موفقيت هاي ورزشي به طورقابل توجهي افزايش يافته است . بي شک بسياري از ما از مواد غذايي که نمي بايست مصرف کنيم و يا بهتر است مصرف آنها محدود گردد ، در برنامه غذايي خويش استفاده مي نماييم که ورزشکاران رشته پرورش اندام نيز از اين قاعده مستثني نمي باشند ، ولي يک ورزشکار رشته پرورش اندام با توجه به نيازهاي تغذيه اي و فشردگي رقابت هاي رشته خويش ، بايد در انتخاب مواد غذايي مصرفي روزانه ي خود دقت بيشتري نمايد تا علاوه بر تامين نيازهاي بدن خويش ، دستيابي به هدف اصلي تمرين روزانه که افزايش توده عضلاني با تفکيکي مناسب مي باشد ، را تسهيل نمايد . از نظر عامه مردم لغت رژيم يا Diet به معني غذا نخوردن و گرسنگي کشيدن هاي طولاني است ، در حالي که در بين ورزشکاران اين رشته ، اين واژه در معنايي گسترده تر و به معني تمامي عادات غذايي فرد درطي روز به کار مي رود . براي تشکيل و افزايش توده عضلاني يک ورزشکار مي بايست بيش از ميزان توصيه شده روزانه انرژي مصرف نمايد . البته اين بدان معني نيست که فرد به صورت بي رويه به مصرف مواد غذايي بپردازد . زيرا همان طور که ذکر شد افزايش انرژي دريافتي که بيش از ميزان مورد نياز روزانه باشد ، موجب افزايش توده چربي در بدن شده و اين امر به کسب موفقيت فرد آسيب خواهد زد . اين در حالي است که توصيه برخي قهرمانان اين رشته که به روشي سنتي تمرين مي نمايند ، به مبتديان آن است که " زياد تمرين کنيد ، زياد غذا بخوريد و زياد بخوابيد " .
البته نحوه ي غذا خوردن و نوع مواد غذايي مصرفي نيز از اهميتي خاص برخوردار است . به عنوان مثال با مصرف مقادير فراوان چربي در برنامه غذايي نمي توان انتظار داشت تا عضله سازي و تشکيل توده بدون چربي به ميزان مناسبي به وقوع بپيوندد . پرورش اندام کارها در اين خصوص بر روي تيغه ي باريکي براي انتخاب مواد غذايي قرار دارند که مي بايست علاوه بر تامين نيازهاي فيزيولوژيک و ورزشي ، نيازهاي تغذيه اي براي افزايش بافت عضلاني را نيز در نظر داشته باشند و در عين حال درصد چربي بدن را بدون آسيب به سلامتي تا حداقل ممکن کاهش دهند .
همان طور که برنامه تمرينات با وزنه در افراد مختلف بر اساس ساختار بدني آنان متفاوت بوده و هيچ برنامه ورزشي واحدي وجود ندارد که قابل توصيه به تمامي افراد باشد ، برنامه غذايي نيز به طور کامل اختصاصي بوده و بر اساس عواملي نظير سن ، جنس ، وضعيت بلوغ ، ساعات تمرين ، وزن و تناسب اندام وي و در نهايت هدفي که ورزشکار از رعايت برنامه غذايي دارد ( نظير کاهش يا افزايش وزن ، افزايش توان ورزشي و يا کاهش توده چربي بدن ) تنظيم مي گردد . در ادامه ، توصيفي کلي از نحوه ي تنظيم برنامه غذايي روزانه را ارائه مي دهيم :
اصولي در تنظيم غذايي روزانه :

بي شک برنامه غذايي براي يک ورزشکار رشته پرورش اندام ، يکي از عوامل مورد توجه و مهم در آماده سازي فرد براي رقابت ها مي باشد . مواد غذايي مصرفي توسط يک ورزشکار در حقيقت تامين کننده انرژي و مواد مغذي است که فرد براي اجراي تمرينات سخت و فشرده به آن نياز دارد . در واقع اجراي تمامي تمرينات پرورش اندام از حرکات ساده جلوباز و تا پيچيده ترين تمريناتي که با دستگاه هاي مختلف انجام مي شود ، وابسته به مواد غذايي مصرفي شما مي باشند . بنابر آنچه در مقاله قبلي به حضورتان ارائه گرديد ، ورزشکار رشته پرورش اندام براي کسب موفقيت در اين رشته مي بايست همراه با افزايش حجم عضلات ، از حجم توده و ذخاير چربي بدن خويش بکاهد . هر دوي اين تغييرات ، وابستگي شديدي به برنامه غذايي روزانه و عادات تغذيه اي فرد دارند . به گونه اي که برخي از نخبگان اين رشته حتي نقش برنامه غذايي را در کسب موفقيت و قهرماني خويش بيش از تمرينات ورزشي مي دانند .
در گذشته اي نه چندان دور ، اغلب مردم به مصرف سه وعده غذايي اصلي در طي روز معتقد بودند که همان سه وعده صبحانه ، ناهار و شام مي باشد ، ولي به تازگي و با بررسي هاي دقيق تر به ويژه در مبحث فيزيولوژي تغذيه اي ، متخصصين تغذيه توصيه مي نمايند که بهتر است مواد غذايي روزانه را در وعده هاي غذايي به تعداد بيشتر و در حجم کمتر دريافت نمود . در بين وعده هاي غذايي ، مصرف شام سبک تر از اهميت بيشتري برخوردار است .
در ورزشکاران پرورش اندام توصيه مي شود که بيشتر مواد غذايي مصرفي روزانه در وعده هاي غذايي بين روز (صبحانه و ناهار و ميان وعده هاي صبح و عصر ) مصرف شود و وعده شام سبک تر ميل شود . البته همان طور که ذکر شد نوع غذاي مصرفي نيز مهم مي باشد . لذا توصيه مي شود ورزشکاران از مصرف غذاهاي کم ارزش ( مواد غذايي که فاقد ارزش تغذيه اي بوده و در برخي موارد تنها تامين کننده کالري مي باشند ) ، پرهيز نمايند و مواد غذايي تامين کننده مواد مغذي مهم نظير کربوهيدرات ، پروتئين ، ويتامين ها و مواد معدني را در اولويت قرار دهند .
سه اصل مهم براي تنظيم برنامه غذايي يک ورزشکار پرورش اندام عبارتند از :
ـ براي آنکه رشد عضلاني مناسبي داشته باشيد ، بايد با تمرينات با وزنه عضلات خويش را تحريک نموده و سپس با تامين ميزان مورد نياز از مواد مغذي ، بازتواني و تشکيل بافت عضلاني بيشتر را تحريک نماييد .
ـ بهتر است که ميزان مواد غذايي مصرفي خويش را در ميان وعده هاي صبح و عصر افزايش داده و از مصرف ترکيبات مغذي پس از ورزش و تمرين غافل نشويد . بهترين زمان براي بازسازي ذخاير انرژي و ترميم عضلات آسيب ديده درطي تمرين ، آغازين لحظات پس از قطع ورزش مي باشد .
ـ از روش ثبت غذاي مصرفي روزانه استفاده نماييد . براي اين کار مي توانيد از يک برگه سفيد وياپرسشنامه ي معمولي ( که از متخصصين تغذيه مي توانيد درخواست نماييد ) ، استفاده کنيد و با ثبت غذاي مصرفي خويش درطي روز ، يک شماي کلي از برنامه ي غذايي خويش داشته باشيد و روند بهبود عادات غذايي خويش را پايش و پيگيري نماييد .
خوردن تنها کافي نيست :

تنها مصرف مواد غذايي براي دستيابي به ميزان انرژي توصيه شده و يا افزايش دريافت انرژي براي تشکيل بافت جديد و افزايش توده عضلاني کافي نيست ، بلکه مي بايست فرد از تمرينات ورزشي هدفمند استفاده نمايد تا بدن خويش را براي رشد عضلات و افزايش توده عضلاني تحريک نمايد . در مرحله ي بعدي و در صورتي که انرژي و مواد مغذي مورد نياز براي رشد عضلات را تامين نماييد ، توده عضلاني شما مطابق با خواسته شما افزايش خواهد يافت .
انرژي :

در خصوص دريافت انرژي روزانه مي بايد دقت خاصي مبذول داريد ، زيرا در صورتي که دريافت انرژي شما بيش از حد مورد نياز بدن و مقدار مورد نياز براي تشکيل بافت عضلاني جديد باشد ، اين انرژي اضافي به صورت توده چربي در بدن شما ذخيره خواهد شد و کاهش اين توده چربي اضافي در مراحل بعدي تمرين ويا آمادگي براي مسابقات يکي از مهمترين دغدغه هاي قهرمانان اين رشته مي باشد . همان طور که دريافت انرژي کمتر از ميزان مورد نياز روزانه موجب آسيب به عملکرد فرد مي شود و انجام تمرينات را با مشکل روبرو مي کند و از همه مهمتر استفاده از منابع پروتئين عضلات را براي تامين انرژي بافت ها موجب مي گردد ، دريافت انرژي بيش از حد نيز با افزايش ذخاير چربي بدن به ويژه در نواحي زيرپوستي ، تفکيک عضلات را دچار نقص مي کند و ورزشکار را در دوره ي زماني پيش از مسابقات براي کاهش اين توده با مشکل فراوان که يکي از آنها رعايت رژيم غذايي سخت مي باشد ، مواجه خواهد نمود .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن