واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: شکل دیگر چند همسری چند شوهری است .یعنی اینکه یک زن در ان واحد بیش از یک شوهر داشته باشد.ویل دورانت می گوید :این کیفیت در قبیله تودا و بعضی از قبائل تبت مشاهده شده است.در صحیح بخاری از عایشه نقل می کند که در جاهلیت عرب چهار نوع زناشویی وجود داشته است .یک نوع همان است که الان معمول است که مردی بوسیله پدر دختر از اوخواستگاری می کند و پس از تعیین مهر با او ازدواج می کند و فرزندی که از ان دختر پیدا می شود از لحاظ تعیین پدر تکلیف روشنی دارد.نوع دیگر این بوده که مردی در خلال ایام زناشویی با زنی /خود وسیله زناشویی او را با مرد دیگری برای یک مدت محدود فراهم می کرده است تا از او برای خودنسل بهتری بوجود اورد.به این ترتیب که ان مرد از زن خود کناره گیری می کرد و زن خود را توصیه می کرد که خود را در اختیار فلان شخص معین بگذارد و تا وقتی که از ان مرد صاحب بچه نمی شد به کناره گیری خودش ادامه می داد همین که مشخص می شد که زن حامله است اورا می پذیرفت.این کار را در مورد کسانی می کردند که انها را برای تولید فرزند از خود شایسته تر می دانستند.و در حقیقت اینکار را برای بهبود نسل و اصلاح نژاد انجام می دادند .این نوع زناشویی را که در خلال ایام زناشویی دیگر بود-نکاح استبضاع می نامیدند .نوع دیگر زنا شویی این بود :گروهی که عده شان کمتر از ده نفر بود با یک زن معین رابطه برقرار می کردند ان زن حامله می شد و فرزندی به دنیا می اورد در این وقت این زن همه ان مردان را نزد خود دعوت می کرد و طبق عادت و رسم ان زمان ان مردان نمی توانستند از امدن سرپیچی کنند همه می امدند در این هنگام ان زن هر کدام از ان مردان را که خود مایل بود به عنوان پدر برای فرزند خود انتخاب می کرد و ان مرد حق نداشت از قبول ان فرزند امتناع کند به این ترتیب ان فرزند -فرزند رسمی و قانونی ان مرد محسوب می شد..........ادامه دارد.
نوع چهارم این بود که بالای خانه خود پرچمی میزدند و با ان علامت شناخته می شدند این چنین زنان وقتی فرزندانی به دنیا می اوردند همه مردانی را که با انها ارتباط داشتند جمع می کردند و انگاه کاهن و قیافه شناس می اوردند قیافه شناس از روی مشخصات قیافه رای می داد که این فرزند از ان کیست و ان مرد مجبور بود نظر قیافه شناس را بپذیرد و ان فرزند را فرزند رسمی و قانونی خود بداند.همه این زناشویی ها در جاهلیت وجود داشت تا خداوند محمد ص را به پیامبری برگزید و او همه انها جز انچه اکنون معمول است از میان برداز اینجا معلوم می شود که رسم چند شوهری در جاهلیت عرب وجود داشته است.....ادامه دارد
منتسکیو/در روح القوانین می گوید:ظهیر حسن جهانگرد عرب در قرن نهم میلادی که به هندوستان و چین رفت این رسم را مشاهده کرد و او می نویسد در سواحل مالابار قبیله ای به نام نائیر زندگی می کنند مردان این قبیله نمی توانند بیش از یک زن بگیرند در صورتی که زنهای انها می توانند شوهرهای متعدد انتخاب کنندعلت وضع این قانون این است که مردان قبیله سلحشورترین قبائل می باشند و به واسطه اصالتی که دارند حرفه جنگ با انهاست و همانطوری که ما در اروپا سربازان را از ازدواج منع می کنیم تا علائق خانوادگی مانع از انجام حرفه سربازی انها نشود قبیله مالابار هم سعی کرده اند حتی المقدور مردان قبیله نائیر را از علائق خانوادگی معاف دارند و چون به و.اسطه گرمی هوا ممکن نمی شد مطلقا انان را از ازدواج ممانعت کنند لذا مقرر درشته اند چند مرد دارای یک زن باشند تا علاقه خانوادگی انها سست /باشد و مانع انجام حرفه جنگی انها شود........ادامه دارد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2724]