تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812715405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نبايد بهانه معامله آمريكا با روسيه شويم


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: نبايد بهانه معامله آمريكا با روسيه شويم


ايسنا: صادق خرازي (سفير سابق ايران در فرانسه) درباره حضور پوتين در ايران با بيان اينكه «نبايد از حضور پوتين در ايران تحليل احساسي مبني بر اينكه سياست خارجي آنقدر موفق عمل كرده كه پوتين در ايران حاضر شده است، داشت»، حضور پوتين در ايران را نشان دهنده نياز آنها به ما عنوان كرد و گفت: «اگر نياز روس ها به ايران وجود نداشت امكان نداشت آنها به ايران بيايند. روسيه قصد داشت نشان دهد نه تنها به اعتماد به نفس رسيده بلكه اين موضوع را به آمريكا نشان دهد. در اين رابطه هنر ما اين است كه از شرايط استفاده كنيم نه آنكه بهانه اي براي معامله آمريكا با روسيه شويم.»

خرازي در نشست تشكيلاتي، فرهنگي و سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران كه در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد، در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه با وجودي كه ايران پيشينه خوبي از فعاليت هاي روسيه نديده است، اگر روسيه بخواهد پايگاه نظامي و هسته اي براي مقابله با آمريكا در ايران مستقر كند، رويكرد ايران چه خواهد بود گفت: «ما نه دوست دائمي و نه دشمن دائمي داريم بلكه بايد به گونه اي با واقعيت زندگي كرد كه مراقب باشيم گليم را از زير پاي ما نكشند و بر اين اساس از ظرفيت هاي روسيه استفاده شود.»
خرازي ادامه داد: «عقل فعال و ديدگاه زيرك ايجاب مي كند از ظرفيت هاي مختلف استفاده شود. بنابراين منافع دائمي ما اين است كه با همه دنيا از جمله روسيه رابطه داشته باشيم.»سفير سابق ايران در فرانسه تاكيد كرد: «ايران چنين قدرتي دارد كه در حوزه پيرامون روسيه از ظرفيت مسلمانان روس استفاده كند چرا كه امروز اسلام در روسيه پايگاه دارد و ايران با نفوذ در روسيه مي تواند از چنين پايگاهي استفاده كند.»
وي همچنين در رابطه با روند سياست خارجي دولت نهم با بيان اينكه اين دولت با راي مردم سر كار آمده و شعار سياست خارجي آن شعار بازدارندگي در صحنه سياست خارجي است، معتقد است اين شعار سياستي بازنشده است و هنوز تشخيص نمي دهيم سياست خارجي تهاجمي يا استقبال از ماجراجويي در اين دولت لحاظ مي شود از اين رو نمي توان درباره سياست خارجي دولت نهم و موفقيت ها و ناكامي هاي آن داوري دقيق كرد. خرازي افزود: «در دولت فعلي همكاري بين المللي ايران و فعاليت هاي سياسي و موقعيت منطقه اي ايران و همكاري هاي دوجانبه به گونه اي تحت الشعاع قرار گرفته كه ميزان مانور را كمتر كرده است.» سفير سابق ايران در فرانسه در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به پرسشي درباره روند پرونده هسته اي گفت: « ابتدا بايد ديد روزي كه ما پرونده هسته اي را تحويل گرفتيم كجا بوديم و امروز كجا هستيم و به كجا مي رويم. اين سه پرسش اصلي روبه روي ماست.
روزي كه ما پرونده هسته اي را تحويل گرفتيم، روزي بود كه آمريكا نظام سياسي عراق را شكست داد و نظام سياسي ديگري را در آنجا حكم فرما كرده بود. در آن دوران آمريكايي ها در افغانستان پيروز شده بودند و توانستند رژيم صدام را ساقط كنند. در آن دوران آمريكايي ها خود را حتي وامدار هيچ دولت غربي نمي دانستند. در اين شرايط ما پرونده هسته اي را تحويل گرفتيم؛ پرونده اي كه نزديك به 19 سال كشور درگير آن بود.»
خرازي با بيان اينكه اوج فعاليت ها و كارهاي زيربنايي در بحث هسته اي در دوره خاتمي انجام شد، گفت: «در اين دوره ابعاد صنعتي و تحقيقاتي به اوج فعاليت هاي خود رسيد به گونه اي كه توفيقات امروز در تكنولوژي هسته اي ريشه در آن دوران دارد. در آن زمان استراتژي نظام بر آن بود كه پرونده ايران وارد شوراي امنيت نشود چرا كه در صورت ورود معلوم نبود سرنوشت كشور بعد از آن چه خواهد شد.» وي ادامه داد: «در آن شرايط كار را با اروپايي ها شروع كرديم و به رغم تمام خلف وعده هايي كه دولت هاي اروپايي در پرونده هسته اي انجام دادند، توانستيم اين پرونده را از ابعاد نظامي و امنيتي تبديل به سه قسمت حقوقي، سياسي و تكنيكي كنيم. در بحث حقوقي و تكنيكي پيشرفت هايي داشته و توانستيم نگاه اروپايي ها را به نگاه همكاري محور برسانيم و بر اين اساس به مقدمه تفاهم با اروپايي ها دست پيدا كرديم.»
خرازي در ادامه تاكيد كرد سياست خارجي دولت خاتمي در بحث هسته اي مبتني بر غني سازي و دستيابي به انرژي هسته اي بود، اما در اين راه بايد تضمين هايي را به دست مي آورد.
سفير سابق ايران در فرانسه گفت: «سياست هسته اي در مقاطع مختلف در كشور تفاوت نكرده بلكه روش ها تغيير كرده و دچار نوساناتي شده است.»
وي در رابطه اين موضوع كه سياست خارجي كشور بر چه پايه اي استوار است، اظهار كرد: «سياست خارجي كشور ايدئولوژيك و بر مبناي آرمان هاي انقلاب است و بر اين اساس هيچ گاه منافع شيعي و اسلامي خود را ناديده نمي گيرد. از اين رو همواره در تلاش است كه فراتر از مرزهاي جغرافياي سياسي كشور حركت كرده و بتواند به جغرافياي فرهنگي در دنيا دست پيدا كند بنابراين اكنون با اين واقعيت روبه رو هستيم كه فرهنگ ايران و مسائل تشيع عميق ترين لايه ها را در سياست خارجي دارد.»سفير سابق ايران در فرانسه در ادامه با بيان اين اعتقاد كه ايران در دستيابي به توفيقاتش در صحنه بين المللي تنهاست، گفت: «اين واقعيت وجود دارد كه ايران در صحنه بين المللي تنهاست. كدام كشور در دنيا در توليدات ما را كمك كرده است؟ يا در كدام دانشگاه و مركز تحقيقاتي سخاوتمندانه به روي ما باز بوده است؟ كدام كشور خارجي بدون درنظر گرفتن منافع اقتصادي در سازندگي ايران شركت داشته است؟»
خرازي خاطرنشان كرد: «اينكه تصور شود در صورت دوستي با آمريكا و غرب همه چيز درست شود، اين طور نيست. با وجودي كه بنده به يك رابطه منطقي و عقلاني اعتقاد دارم، اما براي اين كار بايد موانع موجود را برداشت.»وي در بخش ديگري از سخنانش اسرائيل را ظرف شيشه اي و ايران را ظرف فلزي توصيف و اظهار كرد: «ماجراي پيروزي حزب الله لبنان نشان داد كه اين موضوع به ذلت اسرائيل و موفقيت حزب الله منجر مي شود چرا كه حزب الله تنها از تكنولوژي برخوردار نيست بلكه نظام و رويكرد و جنگ آنها متفاوت است. مطمئن باشيد تهديدهاي اسرائيل تنها يك بلوف است و مي خواهد امتياز بگيرد. آنها مي خواهند اسلام هراسي و ايران هراسي در دنيا را به وجود آورند.»سفير سابق ايران در فرانسه در ادامه تاكيد كرد: «ايران عراق نيست. ازسوي ديگر آمريكا نيز در موقعيتي قرار ندارد كه بخواهد درگيري هاي جديدي را آغاز كند. آمريكايي ها تنها جنگ رواني را با لابي اسرائيل، بخشي از اعراب و ضد انقلابيون در خارج از كشور آغاز كرده اند و تصور مي كنند با اين اطلاع رساني غلط ازسوي اين لابي ها مي توانند كاري كنند.»
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن