تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820126921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از مراسم چهلمين روز رفتن خسرو شكيبايي ؛ سلام خسرو خوبان... بدرود خسرو خسته


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گزارشي از مراسم چهلمين روز رفتن خسرو شكيبايي ؛ سلام خسرو خوبان... بدرود خسرو خسته
مردم، هنرمندان تئاتر و سينماي ايران، شامگاه شنبه به خانه هنرمندان ايران رفتند تا چهل روز پس از سفر ابدي خسرو شكيبايي، ياد او را گرامي بدارند.

اين برنامه با پيام سيد محمد خاتمي آغاز شد و در ادامه پيام محمد باقر قاليباف شهردار تهران قرائت شد و سپس برنامه با سخنراني معاون سينمايي وزارت ارشاد و هنرمنداني چون ايرج راد، قطب الدين صادقي، دكتر اكبر عالمي، آتيلا پسياني، جلال الدين معيريان و.... ادامه پيدا كرد.

سيد محمد خاتمي: در حسرت جاي خالي او رنج مي بريم
ابتدا پيام تسليت سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري سابق كشورمان توسط رضا رشيدپور مجري برنامه قرائت شد: درگذشت هنرمند عزيز و پرآوازه خسرو شكيبايي، خسارت بزرگي براي عرصه فرهنگ و هنر كشور بود كه دوستداران فضيلت و هنر را نيز دل آزرده كرد. مطمئناً ياد آن عزيز همواره زنده است و نقش او در عرصه هنر چند دهه اخير نقش ممتازي بود و امروز در حسرت جاي خالي او رنج مي بريم. من اين مصيبت را به همه اصحاب فرهنگ و هنر و بخصوص خانواده شريف او از صميم دل تسليت مي گويم و از خداوند مي خواهم كه به حرمت اين روزان و شبان مبارك و در آستانه ماه مبارك رمضان روان پاكش را غريق درياي رحمت خود فرمايد و به بازماندگان معززش صبر و اجر عنايت كند.

جعفري جلوه: سينماي ما هم اكنون نيازمند هنرمنداني چون شكيبايي است
سپس محمدرضا جعفري جلوه معاون امور سينمايي، خسرو شكيبايي را بازيگري مؤلف توصيف كرد كه وامدار هيچ كارگرداني نبوده است.
جعفري جلوه گفت: بسياري از كارگردانهاي توانا از او وام گرفتند. او همواره با نگاه، روح و روان خود با هنر برجسته اي كه عرضه مي كرد، پاي بسياري از آثار هنري را امضا كرد و يكي از ويژگيهاي او كه بايد جزو مرام ما هم باشد، خصلت سلوك و مروت او بود.
او تأكيد كرد بر اينكه، شكيبايي با طيف وسيعي از كارگردانهاي عرصه هاي گوناگون متواضعانه كار كرد.
به گفته معاون امور سينمايي، سينماي ما هم اكنون نيازمند خيل بيشتري از هنرمنداني همچون خسرو شكيبايي است، تا قابليتها و سرمايه هاي انساني خود را به بهترين شكل جلوه بدهد.
به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم كه با حضور چهره هايي همچون حسين الهي قمشه اي، سيروس الوند، ملكه رنجبر، داريوش اسد زاده، جمشيد لايق، قطب الدين صادقي، ايرج راد، همايون ارشادي، ژاله علو، محمد زرين دست و ... برگزار شد، لوح پيام تسليت محمدباقر قاليباف شهردار تهران توسط مجيد سرسنگي ، قائم مقام شهرداري به پوريا شكيبايي به عنوان نماينده خانواده شكيبايي اهدا شد.
پوريا شكيبايي نيز هنگام دريافت اين لوح گفت: به خاطر اين كه بسياري از اساتيد روي زمين نشسته اند، شرمنده ام، آن قدر درد ما زياد است و آن قدر احساس بدبختي مي كنيم كه نمي دانم چه بگويم و تنها به همه شما تسليت مي گويم.

ايرج راد: او با سخت ترين شرايط كار كرد
درادامه اين مراسم ايرج راد، مديرعامل خانه تئاتر، به عنوان نماينده اي از هنرمندان اين رشته با بيان خاطراتي از حضور خسرو شكيبايي در صحنه هاي تئاتر گفت: شكيبايي در سالنهاي تمرين سرد، گرم و دور از شأن هنرمندان با سخت ترين شرايط كار كرد. او با عشق، بي پولي، كمبود و صداقت تلاش كرد، با صبر و شكيبايي كار كرد و پس از آن به سينما و تلويزيون آمد.او فرزند تئاتر است كه بسياري از هنرمندان ارزشمند را ساخت و به سينما و تلويزيون تقديم كرد.

صادقي: شكيبايي به دنبال زواياي جديد بود
هم چنين قطب الدين صادقي به عنوان ديگر نماينده هنرمندان تئاتر يكي از بهترين اداي احترامها به شخصيتهايي همچون خسرو شكيبايي را تحليل و شناخت تواناييهاي آنان دانست.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: خسرو شكيبايي دو دهه تمام در سخت ترين شرايط در تئاتر كار كرد. او با اشاره به حضور درخشان شكيبايي در نقش مدرس ادامه داد: خسرو يكي از بهترينهاي تئاتر بود كه درانواع نمايشهاي تراژيك، تاريخي، روستايي و ... همه گونه تجربه اي به دست آورده بود.
خواندن اشعار زيباي سهراب سپهري نشان تسلط فراوان او به ضرباهنگ شعرخواني است و بيانگر كوله بار تجربيات فراوان اين بازيگر است.
صادقي تأكيد كرد: شكيبايي همواره به دنبال زوايايي جديد بود، ويژگي تجربي و نوآوري در كار او بي نظير بود. او مثل بازيگران بزرگ دنيا نخست مي انديشيد، بعد حركت مي كرد و بعد ديالوگ مي گفت به طوري كه در نقش «هامون»، تفكر، حركت و كلام نقش را به بهترين شكلي جلوه داد.
كارگردان «يادگار زريران» با تأكيد بر تواناييهاي تكنيكي خسرو شكيبايي گفت: نگاه خسرو بسيار عميق، ريز و متمركز بود. برخلاف بازيگران كم مايه كه مدام به دوربين خيره مي شوند، او همواره نگاه خود را از دوربين مي دزديد و كمتر كسي اين توانايي را دارد. خسرو با زندگي دروني حساب شده اي كه داشت در تمام نقشهايش به طرز شگفت انگيزي يك دست بازي كرد. او در كارش كمال گرا بود و پشت سرش چيزي را باقي گذاشت كه به كار نسل آينده مي آيد. او همواره با كار و زندگي اش ديده مي شد و حتي پس از مرگش هم ديده مي شود.
در بخش ديگري از اين مراسم با پخش تصاويري از جمشيد مشايخي، داريوش مهرجويي، مسعود كيميايي و خانواده شكيبايي مطالب گوناگوني درباره شيوه بازيگري خسرو شكيبايي اعلام شد.
مشايخي با اشاره به برگزاري برنامه هاي بزرگداشت توسط مؤسسه چهره آزاد گفت: سال گذشته قرار بود، به اندازه كوچكيمان براي بزرگان هنر اين سرزمين، بزرگداشت برگزار كنيم و متأسفيم كه دوتن از اين بزرگان اسماعيل داورفر و خسرو شكيبايي پيش از برگزاري اين تجليل، از دنيا رفتند و به قول زنده ياد علي حاتمي«همه عمر دير رسيديم» و از اين بابت متأسفيم.
داريوش مهرجويي نيز در بخش ديگري از اين تصاوير خسرو شكيبايي را بازيگري باهوش و باسواد توصيف كرد و گفت: او شعرخوانده بود و خود شاعر بود و حتي در فيلمهايي كه نقش دوم داشت، همواره به بهترين شكل بازي مي كرد.
مهرجويي ادامه داد: او بازي زيرپوستي داشت و مانند موم در دستان كارگردان بود كه به هر شكلي در مي آمد و من عاشق كاركردن با چنين بازيگراني بودم.
مسعود كيميايي نيز طي سخناني نيز گفت: درباره بازيگراني مانند خسرو شكيبايي سخن گفتن، بسيار دشوار است. اولين بار كه او را در نمايش «شب بيست ويكم» ديدم، به ياد فيلم «گوزنها» افتادم و فكر مي كردم اي كاش برخي از قسمتها مانند بازي او كار شده بود. كيميايي تأكيد كرد: خسرو نقشهايش را، ترسيم چندباره مي كرد و يك كارگردان بايد كارش را خيلي خوب مي دانست كه مي توانست بازي او را اصلاح كند. چرا كه او به خوبي از عهده كار خودش برمي آمد.
همسر خسرو شكيبايي نيز درگذشت او را بسيار سخت توصيف كرد و گفت: نمي توانم تصور كنم كه اين اتفاقات افتاده. مرگ براي همه هست، اما براي خسرو خيلي زود بود.

عالمي: شكيبايي بازيگر خودآموخته بود
دكتر اكبر عالمي ديگر سخنران اين مراسم با گراميداشت ياد و خاطره هنرمنداني هم چون نادر ابراهيمي، اسماعيل داورفر، گرشا رئوفي و حميد قنبري، به سابقه خسرو شكيبايي اشاره كرد و گفت: شكيبايي بازيگري خودآموخته بود كه آثارش تا سالها ادامه مي يابد.او در تنگ دستي دارفاني را وداع گفت و چه غفلتهايي كه ما نمي كنيم. روزگاري كه او مبتلا به بيماري تلخ و هزينه بر سرطان شد.
عالمي ادامه داد: تعداد هنرمنداني كه در قد و قواره او و حتي بالاتر باشند كم نيستند و اينها سرمايه هاي فرهنگي سرزمين مادريمان هستند، زيرا نفت، مس، طلا و اورانيوم همه ماديات است و فراموش نكنيم كه با رفتن خسرو شكيبايي و همه ما، آنچه جاودانه مي ماند، خانه سبز ما ايران است.
درادامه مراسم با پخش كليپ كوتاهي كه توسط خانه تئاتر ساخته شده بود، رضا بابك و مجيد جعفري خاطرات خود را از كاركردن با خسرو شكيبايي بيان كردند.

پسياني: خسرو هميشه براي من عزيز بود
آتيلا پسياني نيز با حضور در اين مراسم با ابراز تأسف فراوان از درگذشت نابه هنگام خسرو شكيبايي گفت: خسرو هميشه براي من عزيز بود. همان طور كه براي همه بود. با مهرباني هميشگي حمايت روحي و لبخند شيرينش به ما دلگرمي مي داد. براي نمايش «پرواز از آشيانه فاخته» قرار بود چند شب به جاي او بازي كنم، پس از او اجازه گرفتم و او اجازه داد و به من گفت: اين كت را بگير كه خيلي به كار اين نقش مي آيد.

حجازي: او بازيگري مؤلف بود
صدر الدين حجازي، ديگر دوست نزديك شكيبايي او را بازيگري مؤلف دانست و گفت: خسرو عاشق بود، او معشوق را به راحتي و يك شبه پيدا نكرد، بلكه سالها سختي و رياضت كشيد.
اجراي قطعه موسيقي توسط فاضل جمشيدي،اجراي يك قطعه شعرخواني توسط شكر خدا گودرزي از ديگر بخشهاي اين مراسم بود.دربخش ديگر اين برنامه قطعه اي از تصاوير شكيبايي پخش شد، كه در آستانه ماه رمضان سال گذشته متني را براي شبكه 5 خوانده بود.

به صد ماه رمضان بدهكارم...
دراين تصاوير شكيبايي خطاب به عوامل پشت صحنه مي گفت: به يك ماه رمضان كه نه به صدتا ماه رمضان بدهكارم. هميشه براي اجراي متنها چند روزي وقت مي خواهم اما اين متن تمرين نمي خواست چون تمام آن حرف زدن با خدا بود. اين ماه ماه خاصي است و هرروز و ثانيه اش ويژه است. وحدتي دارد كه خيلي باشكوه است. اميدوارم ثانيه هاي هرروزم، ثانيه هاي رمضان باشد و آدم خواب نباشد و بهتر زندگي كند.
جلال الدين معيريان چهره پرداز سينماي ايران نيز با بيان خاطره اي از شكيبايي گفت: من بازيگر نيستم، اما اين افتخار را داشتم كه در فيلمي در نقش خودم بازي كنم، آن هم در مقابل استادي چون او كه بسيار مرا تشويق كرد و با صفا و صميميت خود به من دلگرمي داد.
درگذشت او براي من بسيار غم انگيز است چرا كه طي سالها كار، قلم من روي پوست او بارها و ساعتها حركت كرده بود.
در بخش پاياني اين برنامه تصاويري از مراسم تشييع جنازه خسرو شكيبايي، پخش شد كه روي اين تصاوير اشعار شاعراني همچون سهراب سپهري، فروغ فرخزاد، محمد رضا عبدالملكيان توسط خسرو شكيبايي خوانده شده بود.

و سلام حال همه ما خوب است ....
اين كليپ كه توسط فرشاد نوابي ساخته شده بود با صداي شكيبايي اين گونه مراسم را پايان داد: سلام. حال همه ما خوب است. ملالي نيست جز گم شدن گاه به گاه خيالي دور كه مردم به آن شادماني بي سبب مي گويند.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 538]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن