تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806982123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان به سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رمضان به سلامت
[سياوش تليانى]

ماه مبارك رمضان براى مسلمانان جهان علاوه بر اين كه غذاى روح محسوب مى شود و همچون آبى پاك، گناهان يك سال را مى زدايد. از جنبه سلامتى نيز تندرستى، بهداشت وتأثير مثبت در مبارزه با بيمارى ها را براى روزه دار به همراه دارد. در اين ماه برخى حالت هاى طبيعى به دنبال روزه دارى ايجاد مى شود، كه مى توان درباره آن چاره انديشى كرد.
بوى بد دهان روزه دار
برخى از روزه داران در اين ايام دچار بوى بد دهان مى شوند اما نمى دانند علت آن چيست و چگونه مى توان با آن كنار آمد.
در اصطلاح پزشكى بوى بد دهان را HALITOSIS مى نامند. علل بروز اين عارضه را مى توان به دو دسته تقسيم كرد؛ دسته اول علل موضعى هستند كه منظور همان بيمارى هاى مربوط به دهان و لثه است و دسته دوم علل سيستماتيك هستند كه شامل بيمارى هايى مانند ديابت، ناراحتى هاى كليوى يا سيگار كشيدن مى شود. با آگاهى نسبت به عوامل موضعى بوى بد دهان، روزه داران مى توانند باآگاهى از ايجاد آن جلوگيرى كنند. بد نيست بدانيد درون دهان گونه هاى مختلف باكترى زندگى مى كنند و موادى مانند آمونياك و سولفيد ها را كه موجب ادامه زندگى باكترى ها مى شوند، توليد مى كنند. عوامل متعددى در ادامه حيات باكترى ها و در نتيجه بوى بد دهان دخيل هستند كه از مهم ترين آنها مى توان به مسواك نزدن يا شيوه اشتباه مسواك زدن، زبان آلوده، سوراخ هاى درون دهان، بيمارى هاى لثه ناشى از استفاده از پلاك ارتودنسى، دندان مصنوعى و غيره اشاره كرد.
بعد از اين كه عوامل مؤثر در بوى بد دهان را شناختيم، حالا مى توانيم براى مقابله با آن در طول ساعات روزه دارى چاره اى بينديشيم. پس از خوردن سحرى، لازم است حتماً مسواك بزنيم. (قابل توجه افرادى كه بدون سحرى روزه مى گيرند)، سپس با نخ دندان فضاهاى خالى ميان دندان ها را كه ممكن است باقى مانده غذا درون آن جا بگيرد، پاك كنيد. بله، زبان را بايد با مسواك تميز كنيد. از دهان شوى آنتى باكتريال استفاده كنيد و بالاخره اين كه هنگام سحرى دو تا سه ليوان آب را، حتماً بنوشيد.توجه داشته باشيد كه وضع ناسالم معده هم مى تواند موجب ايجاد بوى بد دهان شود. بنابراين لازم است تا در طول ماه رمضان براى جلوگيرى از اين عارضه، رژيم غذايى خود را كنترل كنيد. شما حتى مى توانيد يك دهان شوى همراه داشته باشيد و در طول ساعات روزه دارى به شكلى كه آب از گلو پائين نرود، آن را غرغره كنيد.
بسيارى از روزه داران در طول روز از مسواك زدن خوددارى مى كنند و اين كار اشتباه است؛ چرا كه هيچ مغايرتى ميان روزدارى و مسواك زدن وجود ندارد. بدن هر يك از ما به عنوان مسلمان بايد در ماه رمضان به اندازه اى تميز و خوش بو باشد كه افراد غيرمسلمانى كه در كنار ما زندگى يا كار مى كنند، به خاطر روزه دارى ما را سرزنش نكنند.
بهداشت غذايى سالم در ماه رمضان
بهتر است با برخى عادت هاى نادرست و اشتباه هاى رايجى كه برخى روزه داران در ماه رمضان انجام مى دهند، آشنا شويم تا علاوه بر فوايد روحى و معنوى اين ماه پر بركت، از جنبه سلامتى و جسمانى آن نيز بهره مند شويم.
در ماه رمضان رژيم غذايى اصولاً نبايد تفاوت چندانى با رژيم غذايى معمول در طول سال داشته باشد. رژيم غذايى روزه دار بايد به گونه اى باشد كه وزن نرمال او را حفظ كند؛ يعنى نه او را چاق و نه لاغر كند. هر چند براى آنهايى كه از چاقى زياد رنج مى برند، ماه رمضان بهترين فرصت است تا تكانى به خود بدهند.
يكى از نكات مهم در ماه رمضان مصرف غذاهايى است كه هضم آنها مدت زمان بيشترى طول مى كشد؛ يعنى غذاهايى كه حاوى فيبر هستند و هضم آنها معمولاً تا هشت ساعت زمان نياز دارد در حالى كه غذاهايى با سرعت هضم بالاتر، پس از سه تا چهار ساعت موجب گرسنگى دوباره در فرد روزه دار مى شود، بنابراين توصيه شده است در ماه رمضان غذاهايى مصرف كنيد كه حاوى دانه و غلات هستند؛ مانند گندم، سمولينا، لوبيا، جو، ارزن وعدس. غذا هاى حاوى قند و آرد سفيد هم جزو غذاهايى هستند كه خيلى زود هضم مى شوند.به ياد داشته باشيد كه رژيم غذايى در ماه رمضان بايد شامل تمام گروه هاى غذايى مانند ميوه ها، سبزيجات، گوشت، مرغ، نان و لبنيات باشد. غذاهاى سرخ شده را تا حد امكان نخوريد، چرا كه به غير از مشكل هاضمه و اضافه وزن موجب مى شوند تا معده شما به اصطلاح ترش كند.
علاوه بر غذاهاى سرخ شده، در ماه رمضان از خوردن غذاهاى چرب و حاوى قند زياد نيز خوددارى كنيد. هنگام سحر پرخورى نكنيد. نوشيدن چاى زياد هم موجب مى شود تا نمك هاى معدنى با ارزشى كه بدن در طول روز مى سازد، از دست برود. در پرهيز از كشيدن سيگار در ماه رمضان نيز نيازى به تأكيد و يادآورى دوباره نخواهد بود.از سويى غذاهاى حاوى كربوهيدرات كه هضم آنها مدت زمان بيشترى طول مى كشد و كمتر روزه دار را در طول روز گرسنه مى كند، بسيار توصيه شده است. حليم منبع سرشار فيبر، كربوهيدرات، پتاسيم و منيزيم بوده و در كنار آن، بادام نه فقط فاقد چربى است، بلكه حاوى مقادير فراوانى پروتئين و فيبر است. موز نيز سرشار از پتاسيم، كربوهيدرات و منيزيم است، اين مواد را در برنامه غذايى خود هرگز فراموش نكنيد.
در فاصله زمانى ميان افطار تا سحر روز بعد، تا حد امكان آب و آب ميوه بنوشيد تا بدن بتواند بموقع مايعات مورد نياز خود را تأمين كند. به افرادى هم كه به مصرف زياد قهوه، چاى و تنباكو عادت كرده اند، توصيه مى شود پيش از آغاز ماه رمضان، مقدار مصرف اين مواد را كاهش دهند تا يكباره به عوارضى چون سردردهاى شديد مبتلا نشوند.
كاهش خطر ابتلا به سرطان، كند شدن پروسه پيرى، افزايش طول عمر، مقابله با استرس و افزايش حساسيت به انسولين فقط چند نمونه از فوايد روزه است.روزه علاوه بر اين كه تأثيرات مثبتى بر جنبه هاى روانى، فكرى و روحى روزه دار دارد، جسم وتركيب بدن انسان روزه دار را نيز صيقل مى دهد و با از ميان بردن چربى هاى اضافه بدن، علاوه بر كاهش احتمال بروز بيمارى هاى قلبى و عروقى، هاضمه، فشار خون بالا و آسم، كمك مى كند تا مشكل اضافه وزن و چاقى مفرط در بسيارى از روزه داران از بين برود.
همچنين روزه موجب مى شود تا فرايند تخريب بافت هاى فرسوده بدن سرعت يافته و با تغذيه سالم، بافت هاى جديد شكل بگيرند و به همين علت بسيارى از پزشكان روزه را عاملى براى جوانى و طول عمر مى دانند.
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن