تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816158399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير گذشته، تعبير آينده12 تحليل كارشناسي از اوضاع بورس


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تفسير گذشته، تعبير آينده12 تحليل كارشناسي از اوضاع بورس
دنياي اقتصاد- «سقوط قيمت جهاني فولاد»، «عرضه 5درصدي مخابرات و خروج نقدينگي 350ميليارد توماني از بازار»، «نزديك شدن ماه رمضان»، «فقر تحليل و نبود نهادهاي مشاوره» و غيره. اينها بخشي از اظهارنظرها در توضيح چرايي افت اخير بازار است.گفت‌وگوي خبرنگاران دنياي اقتصاد را با كارشناسان و فعالان بازار درخصوص افت چند هفته اخير بازار در صفحه بورس (9) بخوانيد.
12كارشناس درخصوص وضعيت بورس تهران نظر مي‌دهند
تفسير گذشته، تعبير آينده
گروه بورس- «سقوط قيمت جهاني فولاد»، «عرضه 5درصدي مخابرات و خروج نقدينگي 350ميليارد توماني از بازار»، «نزديك شدن ماه رمضان»، «فقر تحليل و نبود نهادهاي مشاوره»، «رشد دوباره بخش مسكن»، «جو تبليغاتي بورسي‌ها در زمان‌هاي رشد شاخص»، «شايد پاييز مهربان بازار را مثبت كند» و...
اينها بخشي از اظهارنظرهايي است كه كارشناسان و فعالان بازار در توضيح چرايي افت بازار و روند حركتي وارونه شاخص مطرح كرده‌اند. وجه غالب كارشناسان معتقدند درصورتي كه فاكتورهاي بازار كارا در بورس تهران پياده نشود و نهادهاي تحليلگر در اين بازار ايجاد نشوند، موج تقاضاهاي احساسي در بازه‌هاي مختلف زماني شاخص بورس را با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد كرد. در ادامه گفت‌وگوي خبرنگاران دنياي اقتصاد را با كارشناسان و فعالان بازار درخصوص افت چند هفته اخير بازار با هم مي‌خوانيم.
نقدينگي نامتناسب
عباسعلي حقاني نسب كارگزار بورس اوراق بهادار ورود نقدينگي نامتناسب با شرايط بازار را دليل اصلي ركود بازار دانست و گفت: گاهي اوقات عنوان مي‌‌شود كه نقدينگي به بازار نيامده، اما واقعيت اين است كه نقدينگي وارد بازار شده، اما با عرضه سهام شركت‌ها متناسب نيست. بازار ما به نقدينگي معادل 4 برابر عرضه نياز دارد در حالي كه تنها دو برابر آن وارد شده است.
وي توضيح داد: دليل نامتناسب بودن نقدينگي موجود در بازار، افزايش نيافتن P/E شركت‌ها است، زيرا P/E شركت‌ها بايد با توجه به پتانسيل بازار افزايش پيدا مي‌كرد.حقاني نسب ادامه داد: نقدينگي جديد در حوزه بلوك‌ها وارد شده و پس از عرضه بلوك 20 درصدي مس، بيشتر بلوك‌ها، خارج از بورس خريداري شده است.
همچنين فعال شدن فولاد مباركه در بازار و خريد سهامي چون گل گهر، معادن و فلزات و ... نقدينگي جديد تلقي مي‌شود، اما بايد دانست اگر بازار به 20 هزار ميليارد تومان نقدينگي نياز دارد تا كنون تنها 8 هزار ميليارد تومان وارد آن شده است.
مديرعامل كارگزاري آگاه درباره تاثير كاهش نرخ فولاد بر قيمت سهام آنها در بورس گفت: در يك مقطع قيمت سهام فولادي‌ها با افزايش نرخ‌ افزايش يافت، اما بايد بيشتر از اينها بالا مي‌رفت و اكنون نيز در سطحي كاهش يافته كه به قيمت‌هاي اوليه برگردد و قيمت سنگ‌آهن، كمتر از هر تن 80 هزار تومان نخواهد شد.
حاشيه امن فولادي‌ها
وي خاطر نشان كرد: مفروضات فولادي‌ها محافظه‌كارانه اعلام شده و در عمل بودجه‌ها، پايين‌تر از افزايش قيمت‌ها لحاظ شده است، بنابراين افزايش قيمت‌ها، حاشيه امني براي بازار ايجاد كرده بود.حقاني نسب افزود: روند كاهش قيمت سهام شركت‌هاي فولادي با قيمت‌هاي جهاني، همبستگي كاملي ندارند. اگر قيمت‌هاي جهاني دو برابر مي‌شود، سود شركت‌هاي فولادي بايد 4 برابر شود و اين در اثر افزايش فروش ناشي از افزايش قيمت با توجه به حاشيه سود 50 درصدي اتفاق مي‌افتد.
اين كارشناس ارشد بازار ادامه داد: قيمت سهم شركت‌هاي فولادي در مقطع گذشته، دو برابر شده كه اين نشان مي‌دهد به رغم افزايش دو برابري قيمت‌هاي جهاني، قيمت سهم آنها افزايش چنداني نداشته است.
وي پيشنهاد كرد: دولت و سازمان خصوصي‌سازي بايد شرايطي فراهم كند تا همزمان با ورود شركت‌ها، نقدينگي متناسب به بازار تزريق شود.
افق كوتاه مدت بازار
حقاني نسب ثابت ماندن و عدم تغيير ديد سرمايه‌گذاران نسبت به بازار سرمايه را يكي ديگر از عوامل افت بازار و نيز يكي از مشكلات حاكم بر آن دانست و گفت: سيگنال‌هاي مثبت در بازار هنگامي ايجاد مي‌شود كه سرمايه‌گذاران با ديد بلندمدت به بازار بنگرند، اما شرايط بازار ما به گونه‌اي تغيير يافته كه نمي‌‌توان افق بلندمدت براي آن تعريف كرد.
وي افزود: به دليل وجود ابهام در تغييرات نرخ‌ها نمي‌‌توان، متغيرها را ارزيابي كرد به عنوان مثال نرخ گاز اگر از 17تومان به 220 تومان برسد، وضعيت پتروشيمي فن‌آوران چگونه خواهد بود؟ در شرايطي كه اين شركت بودجه خود را با 70 تومان اعلام كرده، با گاز 220 توماني چه بايد بكند؟
نامشخص بودن طرح تحول اقتصادي
اين كارگزار ادامه داد: مجلس تا كنون نتوانسته است جزئيات طرح تحول اقتصادي را از دولت بگيرد، بنابراين معلوم نيست كه تاثير آن بر صنايع چه خواهد بود.از سوي ديگر شركت‌ها نمي‌توانند تاثير تحول اقتصادي بر وضعيت سودآوري خود را افشا كنند.
حقاني نسب افزود: طرح تحول اقتصادي در صنعت فولاد باعث افزايش هزينه‌ها مي‌شود، اما در صنعت سيمان به دليل آزادسازي نتيجه خوبي خواهد داشت، بنابراين با وجود ابهامات ياد شده نمي‌توان افق بلند مدت داشت.
شاخصي براي معدني‌ها!
در ادامه «رضا بختياري» يكي ديگر از كارشناسان بازار سرمايه اشكالات هميشگي بازار را عامل اصلي ركود بازار برشمرد و گفت: زماني كه وضعيت بازار را طوري تعريف مي‌كنيم كه بيش از 30 درصد نوسان آن را تنها چند سهم (عمدتا معدني‌ها) پوشش مي‌دهند، بنابراين بايد انتظار نوسان‌هاي طوفاني را داشته باشيم.
وي افزود: از طرفي بايد توجه داشت كه بخش اعظم معاملات بازار هم حول سهام اين چند شركت مي‌چرخد، پس وقتي قيمت‌هاي جهاني فولاد و صنايع وابسته آن كاهش پيدا مي‌كنند، ارزش سهام اين شركت‌ها و به تبع آن شاخص افت مي‌كند.
وي تصريح كرد: در كنار كاهش قيمت‌ جهاني شركت‌هاي فولادي نبايد از اثر رواني سهام فولاد مباركه‌اي كه صادركنندگان و صندوق‌ ذخيره فرهنگيان در صف فروش قرار داده‌اند، نيز گذشت.
فقر نهادهاي تحليل‌گرا
وي نبود نهادهاي تحليل‌گر را از ديگر نقاط ضعف بازار برشمرد كه نتيجه‌اي جز هميشه در صف خريد يا هميشه در صف فروش بودن را در پي ندارد و افزود: اثرات رواني، نقش زيادي را در معادلات بازار سرمايه ما بازي مي‌كنند به طوري كه وقتي قيمت يك سهم با افت روبه‌رو مي‌شود، تمام معامله‌‌گران اعم از حقوقي و حقيقي به صف فروش اين سهم ملحق مي‌شوند، بدون اين كه تحليلي داشته باشند.
حركت مسكن شروع شده......
اين كارشناس رشد قيمتي در بازارهاي موازي از جمله مسكن را عامل ديگر افت بازار عنوان كرد و گفت: زمزمه‌هايي كه از بازار آهن به گوش مي‌رسد حاكي از رشد آرام قيمت در اين بخش است كه به دليل جذابيت كه اين بخش براي مردم دارد، نقدينگي در حال هدايت از بورس به سمت مسكن است.وي تصريح كرد: به دليل عدم مديريتي كه در بازار سرمايه روي سهام شركت‌ها وجود دارد جو احساسي و عدم تحليل رشد مي‌كند.
مديران بورس تبليغ نكنند!
«بختياري» ايجاد فضاي تبليغاتي براي تشويق سرمايه‌گذاران به خريد سهام در روز‌هايي كه شاخص‌ها روي روند مثبتي حركت مي‌كند را نيز به نفع بازار ندانست و گفت: بايد به اين نكته توجه داشت كه وقتي سهامداران جزء را تشويق به سرمايه‌گذاري در بازار مي‌كنيم، بايد پشتوانه‌اي هم براي اين كار داشته باشيم. چرا كه نبود نهادهاي هدايت‌گر اين سهامداران باعث مي‌شوند كه با اندك تغييري در فضاي بازار اين سهامداران راهي صف‌هاي خريد و فروش شوند.
اين پاييز دوست داشتني!
وي در خصوص پيش‌بيني خود از زمان برگشت دوباره بازار به سوي روند رشد نيز گفت: بديهي است كه اين كاهش و افت مقطعي است و به نظر نمي‌رسد در سه ماهه آخر سال ميلادي (اوايل مهر ماه) بازار از روند مقطعي خارج شود.
بازار خوشبين، بازار بدبين
رييس هيات‌مديره كارگزاري مهر آفرين گفت: بورس ايران همواره دچار يك بدبيني و خوشبيني مفرط بوده است.شاهين چراغي با اشاره به اينكه عرضه مخابرات و كشتيراني نيز به شرايط ركودي فعلي كمك كرده است، ادامه داد: خريداران در بازار كشور هم جهت با هم حركت مي‌كنند، اين درحالي است كه اين مدل علمي نيست. وي يادآور شد: در بازار كم‌ عمق ما شركت‌‌هاي سرمايه‌گذاري نيز با تفكر كوتاه مدت خريد و فروش مي‌كنند.اين شركت‌ها با خريد روي قيمت منفي و فروش روي قيمت مثبت باعث تنش در بازار مي‌شوند. چراغي تاكيد كرد: شركت‌‌هاي سرمايه‌گذاري، سهام «فولاد» و فولاد خوزستان را روي قيمت‌هاي 600 تا 800 تومان خريدند؛ در حالي كه همان موقع كاهش قيمت جهاني وجود داشت. بنابراين آنها بدون مطالعه خريد كرده‌اند؛ چرا كه ريزش‌ها چهار تا پنج ماه است كه صورت گرفته است.
«چراغي» با اشاره به وضعيت كنوني سهام فولادي‌ها اظهار داشت: ريزش قيمت‌هاي جهاني و نيز ابهامي كه درخصوص انرژي و سنگ‌آهن وجود دارد، شرايط فولاد را در بازار پيچيده‌تر كرده است.
به سر آمدن ماه عسل فولادي‌ها
وي با اشاره به رشد 4برابري سهامي كه با قيمت 300 تومان وارد بورس شده است، در يك دوره يك ساله، خاطرنشان كرد: آيا واقعا ارزش شركت‌‌هاي فولادساز دنيا همين‌قدر بالا آمده است؟ اين در حالي است كه در ايران هنوز يك كار علمي صورت نگرفته است تا رشد اخير شركت‌هاي فولادي در كشور از اين طريق پي‌گيري شود.چراغي ادامه داد: اگرچه قيمت‌هاي جهاني به ريزش قيمت‌ها كمك كرده است ولي كارشناسان ما خيلي به اين قيمت‌‌هاي جهاني توجه نمي‌كنند و وقتي خوشبين هستند، ديگر سيگنال‌هاي منفي را مدنظر قرار نمي‌دهند.
وي با بيان اينكه در هر حال صنعت فولاد به كار خود ادامه مي‌دهد، خاطرنشان كرد: زمان ماه عسل فولادسازان در دو سال گذشته بود كه گذشت اما فولاد هميشه داراي منحني سينوسي بوده است كه دوباره به رشد خواهد رسيد.
يك شاخص فولادي!
از نظر عباس دهقان، كارشناس بازار سرمايه، بورس تهران در مقاطع زماني تحت تاثير نمادهاي مختلف قرار مي‌گيرد و نوسان پيدا مي‌كند كه در حال حاضر سنگ‌آهني‌ها و فولادي‌ها گروه‌هاي پيش رو بازار هستند و بازار توجه خاصي به اين نمادها دارد و البته سود خوبي نيز از اين سهام‌ها كسب شده است. اما در حال حاضر به دليل افت قيمت جهاني فولاد و بلاتكليفي در تعيين قيمت سنگ‌آهني‌ها، بازار نيز افت پيدا كرده است و در واقع اين دو گروه تاثير بسزايي در افت بازار داشته است. وي در ادامه افزود: در آنجا كه بازار ما بيشتر از كشورهاي ديگر تحت تاثير نماد فولاد قرار دارد، اين افت جهاني در شاخص بورس تاثير زيادي بر جاي گذاشته و افت آن باعث افت كل نمادها و در نهايت افت بازار است.
اين «اخابر» دردسرساز!
به عقيده اين كارشناس يكي ديگر از دلايل افت بازار عرضه سهام مخابرات است.
براي اينكه عمده فعالان بازار براي تهيه سهام «اخابر» قسمتي از سهام شركت‌هاي ديگر را فروختند و درنهايت 350ميليارد تومان پول از بازار خارج شده است.«دهقان» در ادامه بازگشايي سريع‌تر نمادها را ضروري دانست و از شركت‌ها درخواست كرد تا با همكاري و عرضه گزارش شفاف به بورس، موجبات بازگشايي سريع نمادهايشان را فراهم كنند.وي تصريح كرد: توقف طولاني نمادها نه به نفع بازار و نه به نفع شركت‌ها است.
روزنه اميد؛ شايد اول پاييز
اين كارشناس معتقد است: فعلا بازار در دور باطلي افتاده است و بعضي از سهام خوب مورد استقبال مردم واقع نشده است. به نظر وي اين وضعيت تا آخر تابستان كماكان ادامه خواهد داشت.
روند كاهشي شاخص قابل پيش‌بيني بود
در همين حال يك كارگزار بورس گفت: توقيف رشد شاخص و حتي كاهش آن امري بديهي و قابل پيش‌بيني بود.
اكبر زرگاني‌نژاد، مدير كارگزاري امين سهم، رشد شاخص طي ماه‌هاي گذشته را مرهون عوامل متعددي دانست كه مهم‌ترين آنها رشد سهام مشمول اصل 44 بود.وي با اشاره به طرح اصلاحات اقتصادي كه در برنامه كار دولت مطرح است، افزود: از آنجا كه بازار گستره تاثيرگذاري اين اصلاحات را نمي‌داند، عكس‌العمل‌هايي بيش از حد نشان داده و رفع ركود فعلي حاكم بر بازار مستلزم شفاف‌سازي خواهد بود.
وي در حالي كه رشد قيمت شركت‌هاي بزرگ فولادي و مس را تاثيرگذار در رشد شاخص طي چند ماه اخير دانست، تصريح كرد: در حال حاضر بحث قيمت انرژي و اثري كه در قيمت تمام شده محصولات شركت‌ها به ويژه شركت‌هاي فولادي دارد و همچنين افزايش قيمت سنگ‌آهن بازار را متاثر كرده است.به گفته وي در حال حاضر سرمايه‌گذاران با ابهام مواجه هستند و ركود بازار تا روشن شدن وضعيت فعلي و جزئيات بحث‌هاي اصلاح اقتصادي ادامه خواهد داشت.
زرگاني‌نژاد در پايان با تاكيد بر اينكه بازار به شرايط عادي بازخواهد گشت، گفت: زمان توقف در شرايط فعلي مشخص نيست و بايد منتظر ماند.
بازگشت دوباره قيمت‌ها
مدير عامل كارگزاري حافظ پيش‌بيني كرد كه هفته آينده قيمت‌هاي سهام دوباره باز خواهد گشت.«رهبر» با اشاره به اينكه در حال حاضر بازار سهام دچار ركود نيست، گفت: ركود زماني است كه حجم معاملات پايين آمده و شاخص هم افت كند، در حالي كه شاخص طي اين ماه نسبت به ماه گذشته تنها 3درصد كاهش داشته كه رقم چشمگيري نيست.وي افزود: در 5ماه ابتداي امسال شاخص سود نقدي 43درصد رشد، شاخص صنعت 27درصد رشد و شاخص كل 29درصد رشد را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان داده‌اند.
وي با تاكيد بر اينكه كاهش شاخص طي روزهاي اخير تنها به ميزان 4 درصد بوده، اظهار داشت: بخشي از اين كاهش به تبعيت از برگزاري مجامع شركت‌ها و تقسيم سود ايجاد شده است كه اين امر حتي مي‌توانست بيش از اين شاخص را كاهش دهد و امري طبيعي است. وي تصريح كرد: طي ماه‌هاي گذشته مجموعه گروه معدني و فلزي‌ها روي شاخص تاثير بيشتري داشتند و به نظر مي‌رسد كه باز هم در هفته آينده موجب افزايش شاخص شوند.وي همچنين سهام غدير و سيماني‌ها را نيز بر رشد شاخص بسيار اثرگذار دانست.رهبر كاهش قيمت نفت و پايين آمدن قيمت فلزات اساسي را از جمله دلايل كاهش شاخص دانست.وي همچنين از سويي با اشاره به چين به عنوان يك عضو فعال در رابطه با محصولات معدني و فلزي تصريح كرد: اين كشور بسياري از كارخانجات خود را به دليل جلوگيري از آلودگي هوا در زمان برگزاري مسابقه‌هاي المپيك تعطيل كرده كه خود بر توليدات ما نيز اثر گذاشته است و دليلي بر پايين آمدن معاملات بوده است.
مدير كارگزاري حافظ در ادامه با اشاره به افرادي كه بدون منطق در صف‌هاي خريد و فروش شركت مي‌كنند، گفت: در شرايطي كه اين افراد در صف‌هاي فروش مي‌روند، به ركود بازار دامن مي‌زنند.رهبر همچنين بخش ديگري از ركود فعلي بازار را مربوط به تصور برخي مبني بر فرا رسيدن ماه رمضان و كاهش حجم مبادلات دانست.وي همچنين با اشاره به انتظارات برخي سهامداران اضافه كرد: برخي سهامداران منتظر هستند تا قيمت‌ها به كف برسد تا وارد بازار شوند و در اين صورت بازار دوباره حركت خواهد كرد.وي در پايان تصريح كرد: براساس تحليل‌هاي تكنيكال و فاندامنتال بازار در شرايط فعلي باقي نخواهد ماند و به‌زودي حتي طي هفته آينده شرايط عادي را تجربه خواهيم كرد. قيمت‌هاي غيرواقعي ماه آگوست!
در همين رابطه يك كارشناس ديگر بازار سرمايه با اشاره به اينكه در ماه آگوست قيمت‌ها واقعي نيستند، گفت: تجربه سال‌هاي گذشته همواره اين نتيجه را در بازارهاي جهاني داشته است كه در اين ماه نبايد به قيمت‌هاي بازار توجه كرد. مضافا اينكه امسال رخوت المپيك نيز در اين ماه مزيد بر علت شد. وي با اشاره به اينكه نوسان قيمت‌ها در شركت‌هاي توليدي ما زياد است، گفت: در ايران چون شركت‌ها خريد خود را سالانه انجام نمي‌دهند، بنابراين به شدت تحت‌تاثير اين قيمت‌ها قرار مي‌گيرند.اين كارشناس يادآور شد: همه اينها در شرايطي است كه بازار ما به سرعت قيمت‌هاي گذشته را فراموش مي‌كند؛ بنابراين نمي‌داند كه قيمت‌ها بيشتر از يك حدي بالاتر نخواهند رفت و اين رشدها مقطعي است.وي خاطرنشان كرد: سرمايه‌گذاري‌ها و سهامداران حرفه‌اي در اين بحران‌ها سيستمي را براي خود طراحي نكرده‌اند.در اين بحران‌ها بايد سيستم حسابداري كالا را از روش ميانگين به اولين صادره از آخرين وارده بروند؛ چراكه اگر ميانگين باشد سود كاذب نشان خواهند داد؛ صورت‌هاي مالي شفاف نخواهد بود. اين در حالي است كه حتي بورس هم به اين مساله توجه نكرده است.
وي با بيان اينكه فرهنگ سرمايه‌گذاري در بورس ايران به سود كردن در عرضه‌هاي اوليه تبديل شده است، تاكيد كرد: نهادهاي مالي فعال در بازار نيز از همين عامل پيروي مي‌كنند. براي مثال شركت‌هاي بيمه حق سفته‌بازي در بورس را ندارند. چراكه طبق آيين‌نامه ماده 42 اين شركت‌ها بايد براي پوشش ريسك خود اقدام سرمايه‌گذاري كنند. اما اين شركت‌ها با سفته‌بازي و خريدوفروش كوتاه‌مدت دو ريسك را براي مشتريان خود دارند.
اين كارشناس با اشاره به عملكرد اينگونه شركت‌هاي بيمه، صندوق‌هاي مشاع و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري گفت: اين عده 70درصد بازار ما هستند و از اين 30درصد باقيمانده عده‌اي خريدوفروش نمي‌كنند و عده‌اي با خالي كردن شركت‌ها آنها را به تابلوي چهارم مي‌برند تا سهام سهامداران جز را زير قيمت خريداري كنند.
تاثير رواني ماهي به نام رمضان!
در همين حال «محمد مهدي ناسوتي فرد» كارشناس كارگزاري انديشه برتر، نزديك شدن ماه مبارك رمضان را از دلايل افت بازار عنوان كرد و گفت: به طور سنتي هر سال با نزديكي به اين ماه بازار كاهش محسوسي دارد و اثر رواني اين امر در بازار ديده مي‌شود كه البته در دهه سوم اين ماه كم كم تقاضاها براي خريد سهام زياد مي‌شود.
خروج نقدينگي با عرضه 5درصد مخابرات
وي عرضه‌هاي خرد طي ماه‌هاي اخير و به خصوص عرضه 5درصدي سهام شركت مخابرات را كه نزديك به 350ميليارد تومان نقدينگي از بازار خارج كرد، عامل ديگر برشمرد و گفت: كاهش قيمت جهاني محصولات فولادي اثر بعدي را روي شاخص بورس تهران گذاشته است، چرا كه بخش اعظم رشد اين شاخص روي سهام شركت‌هاي فولادي و سنگ‌آهني متمركز بوده است. وي اضافه كرد: محدوديت سه درصدي قيمت سهام كه طي چند ماه اخير در بازار برقرار شده هم شرايطي فراهم كرده كه قيمت‌ها رشد سريع‌تري نسبت به گذشته باشند.
وضعيت بورس خوب است
سعيد عليشاهي، يكي از كارگزاران فعال بورس در خصوص شرايط كلي بازار سهام اظهار داشت: از نظر مالي – اقتصادي، بورس تهران از وضعيت خوبي برخوردار است.
وي به سهامداران تازه‌وارد به بورس توصيه كرد كه قبل از ورود به بازار و اقدام به خريد و فروش، اطلاعات اوليه خود را تكميل كنند و با ديد بلندمدت در بورس سرمايه‌گذاري كنند.
عدم‌استفاده از تحليل با ديد بلندمدت
از سوي ديگر شهرام شهميري، از ديگر كارگزاران باسابقه بورس تهران در اين باره تصريح كرد: به عقيده من سهامداران در حال حاضر از تحليل‌هاي كارشناسي با ديد درازمدت استفاده نمي‌كنند و همين امر باعث مي‌شود كه به كوچك‌ترين تغييري در بازار، واكنش نشان مي‌دهند.وي خاطرنشان كرد: به طور مثال با تغيير قيمت جهاني فولاد، با اين استنباط كه بلافاصله در EPS شركت‌هاي فولادي اين تغيير موثر است، به‌محض افت جهاني، اغلب سهامداران فروشنده مي‌شوند.
واكنش سريع
وي افزود: اين در حالي است كه با اين سرعت تغيير قيمت جهاني فولاد نمي‌تواند در EPS سهم موثر باشد و در طول زمان يا دوره‌هاي مورد گزارش از سوي اين شركت‌ها مي‌توان چنين قضاوتي را در نظر داشت.
نامعلوم بودن سياست‌هاي كلي
شهميري عامل تغييرات در شاخص كل را نامعلوم بودن برخي از سياست‌هاي دولت خواند و گفت: مشخص نبودن قيمت سيمان، گاز و ... همگي در بازار سرمايه تاثير بسزايي دارد. اين موضوع باعث مي‌شود تا به دليل عدم‌شفافيت، ريسك سرمايه‌گذاري افزايش يابد و با كوچك‌ترين تغييري بازار عكس‌العمل نشان دهد.
تعريفي از شرايط حال
وي وضعيت بازار را چنين تعريف كرد كه سرمايه در حال آمد و رفت است و زماني مي‌توانيد ثبات در بازار را انتظار داشته باشيم كه جريان ورودي سرمايه با جريان خروجي سرمايه يكسان باشد.
مخابرات چه مي‌كند؟
اين كارگزار در پاسخ به خبرنگار ما كه آيا عرضه سهام مخابرات در بازار وضعيت بر آن بي‌تاثير نبوده است، عنوان كرد: بايد نخست به اين پرسش پاسخ مي‌داديم كه آيا نقدينگي موجود در بازار كشش كافي را براي جذب مخابرات داشته است يا خير؟در عرصه‌هاي اوليه متاسفانه، نوسان‌گيرها به ميزان زيادي دخالت دارند و در نتيجه وضعيت سهم را در بازار دچار تلاطم مي‌كنند.
سكون مخابرات
وي يادآور شد: اين در حالي است كه پس از يك هفته تا به اكنون عرضه عمده‌اي روي سهم مخابرات صورت نگرفته است و حتي به حد حجم مبنا معامله نشده است.
بازار در تصاحب «فولاد» و «مخابرات»
وي گفت: به طور كلي بازار درگير دو سهم بزرگ مخابرات و فولاد است. چه افرادي كه سهامدار فولادي‌ها هستند و قصد فروش دارند و چه آنهايي كه سهامدار مخابرات هستند و نمي‌خواهند سهم‌شان را بفروشند، تصميم هر دو گروه روي معاملات بورس و در نتيجه روي شاخص اثر گذاشته است.
بورس با استحكام بالا
اين كارگزار معتقد است كه در چنين شرايطي بورس ما، بورس محكمي است كه قادر بوده چنين واكنش‌هايي را تحمل كند و تا حدي خود را حفظ كند.
جو رواني شروع ماه رمضان
در ادامه «مرجان ژف»، مدير سرمايه‌گذاري شركت آريا سهم يكي از دلايل افت بازار را فرارسيدن ماه مبارك رمضان مي‌داند.وي معتقد است: هر ساله با نزديك شدن اين ماه، در بازار ركودي ايجاد مي‌شود و بعد از اين ماه دوباره به وضعيت عادي برخواهد گشت.
جمع كردن صف‌ها توسط حقوقي ‌ها
وي همانند ديگر كارشناسان بازار سرمايه، افت قيمت جهاني فولاد را ديگر عامل افت بازار مي‌داند و معتقد است: كساني كه بايد صف‌هاي فروش فولاد را جمع‌آوري كنند، هنوز به اجماع و همفكري نرسيده‌‌اندو اين عامل باعث شده گردش پول در بازار ايجاد نشود و نقدينگي ثابت بماند.وي افزود: چون قيمت‌هاي جهاني فولاد به اين سرعت حركت خاصي نخواهند داشت، وضعيت فولاد تا 2، 3 ماه ديگر به حالت مثبت تبديل نمي‌شود.
تعادل قيمت‌ها و استراحت سهام
از نظر مدير سرمايه‌گذاري آريا سهم، در هر نوبتي بعضي از سهام رونق پيدا مي‌كنند و بعد از دوره‌اي به استراحت مي‌پردازند تا تعادل قيمت ايجاد شود و سهام تازه نفس وارد بازار شود و در واقع شروعي جديد براي آنها باشد.
وي افزود: در حال حاضر اين زمان تعادل و استراحت فرا رسيده است.
ابهام در يارانه‌ها
مدير سرمايه‌گذاري آريا سهم، مشخص نبودن سياست‌‌هاي دولت در اعمال يارانه‌هاي نقدي را ديگر عامل افت بازار دانست. وي ادامه داد: به دليل ايجاد فضاي مبهم، سرمايه‌گذاري بلند مدت ايجاد نمي‌شود و افراد منتظرند تا سياست‌هاي دولت مشخص شود تا اقدام به فعاليت كنند.
حوضي براي «نهنگ» و «تايتانيك»
«بهروز شهدايي» عضو انجمن حسابداران خبره با اشاره به ظرفيت محدود بازار سرمايه ايران گفت: وضعيت بازار ما مانند حوضي است كه نهنگ (فولاد) و تايتانيك (مخابرات) وارد آن مي‌شود و نتايج حاضر را به بار مي‌آورد.
وي افزود: مقايسه حجم بازار سرمايه در سال 82 و 87 و نيز مقايسه ميانگين معاملات در سال‌هاي ياد شده نشان مي‌دهد اگر چه حجم بازار در سال 87 چند برابر شده، اما ميانگين معاملات تغيير چنداني نكرده است.عضو هيات‌مديره كانون سهامداران حقيقي سپس گفت: همواره افت يا ركود بازار به عوامل بيروني نسبت داده مي‌شود، اما واقعيت اين است كه اين عوامل بهانه‌هايي بيش نيست و همه مسائل به عرضه و تقاضا برمي‌گردد. هنگامي كه عرضه سنگين باشد و تقاضا رشد نكند، تعادل بازار به هم مي‌خورد.شهدايي افزود: اگر سرمايه در گردش بازار به جاي 20 ميليارد ريال، 200 ميليارد شود، بازار سيال بودن خود را حفظ مي‌كند.
تغيير منفي ماهيت سرمايه‌گذاري
اين حسابدار خبره سپس گفت: در گذشته شرايطي وجود داشت كه يك شركت در 5 سال 500 درصد بازدهي مي‌داد، اما امروز صف‌هاي طويل خريد براي 20 درصد بازدهي تشكيل مي‌شود، به عبارت ديگر بازاري كه به سمت سرمايه‌گذاري مي‌رفت، الان به سمت سفته‌بازي تغيير جهت داده است.شهدايي افزود: زماني سرمايه‌‌گذاري بلندمدت، معرف شخصيت سرمايه‌گذار بود، اما امروز اين نوع سرمايه‌گذاري، نابه‌هنجار تلقي مي‌شود و منطق سرمايه‌گذاري تغيير كرده است.
تبديل صف‌هاي خريد به فروش
اين كارشناس ادامه داد: بازار ما شاهد است كه در يك روز صف 50‌ميليوني براي خريد يك سهم تشكيل مي‌شود و فرداي آن روز اين صف به صف فروش 80‌ميليوني مبدل شده است و اين دليلي ندارد مگر نگاه كوتاه مدت به بازار.
الان گره‌هاي معاملاتي باز شده، اما صف‌ها همچنان باقي است.وي در پايان گفت: مشكلات ساختاري بازار مدت 5‌سال است كه عنوان مي‌شود، اما هر دفعه كه بازار قفل مي‌شود به فكر راه‌حل مي‌افتند.
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن