تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805494284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آموزش با طعم شادي....


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: آموزش با طعم شادي....
http://www.mypersianforum.com/images/upload/news/posa/8807/amoozesh-dj-0707.jpg (http://www.mypersianforum.com/News/?id=97599)
چند سالي است كه خانه‌هاي اسباب‌بازي زير نظر شهرداري به شهروندان خدمات ارائه مي‌كنند

والديني كه به هر دليل دوست ندارند كودكان خود را به مهدكودك بفرستند، خانه اسباب‌بازي جاي مناسبي براي آنهاست.


اكنون با گذشت چندسال از شروع به كار خانه‌هاي اسباب‌بازي، اين خانه‌ها به مراكزي شناخته شده تبديل و بسياري از كودكان ساعاتي از روز خود را در اين مراكز مي‌گذرانند. آنچه مي‌خوانيد گزارشي از خانه‌هاي اسباب‌بازي منطقه 9 است.


يكي از خانه‌هاي اسباب‌بازي منطقه با نام جرجاني در پاركي به همين نام واقع در جنوب شرقي منطقه قرار دارد. براي آن گروه از شهروندان كه به اين مركز رفت و آمد دارند فضاي اين خانه آشناست؛ از در كه وارد مي‌شوي روبرويت 2 اتاق مي‌بيني، يكي اتاق بازي و ديگري اتاق آموزش است. كنار در ورودي هم اتاق كوچكي است كه دفتر مديريت خانه اسباب‌بازي در آن قرار دارد.
موكت قرمز رنگي تمام اتاق‌ها را پوشانده كه تميزي ونرمي آن نشان از نو بودنش دارد. در بخشي از اتاق اسباب‌بازي دختر بچه‌اي در حال تاب سواري است. در گوشه ديگر اتاق هم 3 قفسه اسباب‌بازي ديده مي‌شود كه در آن انواع و اقسام اسباب‌بازي‌هاي كوچك و بزرگ چيده شده است.
در اتاق آموزش هم ميزي طويل با صندلي‌هاي كوچك مخصوص كودكان ديده مي‌شود. چند كودك پشت ميز نشسته و مربي مشغول آموزش رنگ‌ها به آنهاست.مسئول خانه اسباب‌بازي جرجاني درباره فعاليت‌هاي اين مركز مي‌گويد: خانه اسباب‌بازي جرجاني در 2 شيفت صبح و بعدازظهر پذيراي كودكان است.
صبح‌ها از ساعت 8 تا يك و بعدازظهرها ساعت 2 تا 6 كودكان مي‌توانند از امكانات اين مركز استفاده كنند. ثبت‌نام هم به 2 شكل روزانه و ماهانه انجام مي‌شود. در بخش روزانه هر كودك مي‌تواند 2 تا 3 ساعت در خانه حضور داشته باشد كه هزينه اين مدت 500 تومان است. شهريه ثبت‌نام ماهانه هم 5 هزار تومان است.
زينب قبادياني با بيان اينكه يكي از برنامه‌هاي خانه اسباب‌بازي جرجاني آموزش مسائل اجتماعي‌ـ فرهنگي به كودكان است مي‌افزايد: در اين مركز آموزش‌هاي اجتماعي به شكل غيرمستقيم در قالب بازي‌هاي گروهي و بازي با مربي به كودكان ارائه مي‌شود. در مناسبت‌هاي مختلف هم برنامه‌هاي گوناگوني داريم.
براي مثال در روز مادر جشن كوچكي برگزار كرديم. در ماه رمضان هم از بچه‌ها خواستيم يك روز را روزه كله‌گنجشكي رفته و ظهر به آنها افطاري داديم.وي آموزش‌هايي مانند چگونگي استفاده از وسايل بازي، رنگ‌ها و زبان را از ديگر برنامه‌هاي آموزشي اين مركز برشمرده و مي‌گويد: علاوه بر اينها، واحدي به نام كانون مادران و كودكان هم داريم.
برگزاري جلسات گوناگون با مادران در خصوص مشكلات بچه‌ها و نحوه برخورد با آنها از جمله مسائلي است كه در اين كانون مورد بحث قرار مي‌گيرد.قبادياني در خصوص امكانات اين مجموعه مي‌گويد: به تازگي شهرداري منطقه با خريد اسباب‌بازي‌هاي جديد بسياري از نيازهاي ما را در اين زمينه تأمين كرده است.
خوشبختانه فضا و امكانات موجود مناسب است و از امكاناتي كه در اختيارمان گذاشته‌اند راضي هستيم.قبادياني وجود اين مركز را براي اهالي منطقه مثبت ارزيابي كرده و عنوان مي‌كند: با توجه به اينكه حدود 2 سال از آغاز به كار اين مراكز در سطح منطقه مي‌گذرد، بين اهالي شناخته شده است. كودكان در اين مركز ياد مي‌گيرند چگونه با هم و در كنار يكديگر بازي كنند و اين موضوع در آينده و روابط اجتماعي آنها بسيار مؤثر است.
خانه اسباب‌بازي مركز آموزش‌هاي اجتماعي
2 كمد پر از اسباب‌بازي، يك تلويزيون، يك ميز و چند صندلي همه دارايي اتاق بازي خانه اسباب‌بازي مركز آموزش‌هاي اجتماعي را تشكيل مي‌دهد. سالن تقريباً بزرگ است. در انتهاي سالن بازي، اتاق ديگري قرار دارد كه نسبت به سالن قبلي كوچك‌تر است در اين اتاق در 3 طرف ميزهاي كوچكي وجود دارد و كلاس‌هاي آموزشي در اين قسمت برگزار مي‌شود.
«معصومه طارمي» مسئول خانه اسباب‌بازي خانه مشق¨مركز آموزش‌هاي اجتماعي در رابطه با فعاليت‌هاي اين مركز مي‌گويد: «برگزاري كلاس‌هاي آموزشي مانند نقاشي، آموزش با استفاده از كارت‌هاي ديدآموز و آموزش شهروندي از جمله اين آموزش‌هاست.او مي‌افزايد: برگزاري مسابقاتي مانند سرعت در چيدن پازل و بازي‌هاي مادران و كودكان، گريم، خانه‌سازي و قصه‌گويي از ديگر برنامه‌هاي آموزشي ما هستند.
برگزاري اردوهاي تفريحي آموزشي و ورزش صبحگاهي را هم مي‌توان به موارد بالا افزود.اين مركز صبح‌ها از ساعت 8:30 تا 12:30 و بعدازظهرها از ساعت 2 تا 7:30 فعال است. همچنين شهريه روزانه استفاده از مركز 500 تومان و شهريه ماهانه آن 7 هزار تومان براي 24 جلسه است.
طارمي با بيان اينكه روزانه حدود 25 كودك از امكانات خانه اسباب‌بازي خانه مشق استفاده مي‌كنند مي‌افزايد: مدت زماني كه هر كودك مي‌تواند در خانه حضور داشته باشد 2 ساعت است. در اين مدت آموزش‌هاي مختلفي به كودكان داده مي‌شود. همچنين فرم‌هاي پيش‌بيني داريم و براساس اين فرم‌ها پيش‌بيني مي‌كنيم در طي روزهاي هفته چه آموزش‌هايي به كودكان داده شود.وي در خصوص كانون مادران و بانوان اين مركز هم مي‌گويد:
هر هفته مادران عضو اين كانون در جلسه‌اي با حضور كارشناس كودك به بيان مشكلات كودكان خود پرداخته و درباره چگونگي برخورد مناسب با كودكانشان سؤالاتي را مطرح مي‌كنند.مسئول خانه اسباب‌بازي خانه مشق همچنين درباره برنامه‌هاي آينده اين مركز مي‌گويد:
برگزاري جشن به مناسبت روز دختر و همچنين برگزاري جشن بزرگ به مناسبت روز جهاني كودك از برنامه‌هاي آينده ماست. خانه اسباب‌بازي شمشيري خانه اسباب‌بازي شمشيري در انتهاي پارك شمشيري قرار دارد. براي ورود به اين مركز بايد از چند پله بالا رفت و وارد خانه اسباب‌بازي شد.
اتاق نه چندان بزرگي روبروي مراجعه‌كنندگان به اين مركز قرار دارد. چند صندلي و ميز كوچك در سمتي از سالن قرار گرفته و چند بچه 5، 6 ساله روي زمين كنار هم نشسته و مشغول بازي‌اند. «مينا صبح‌خيز» مسئول اين خانه اسبا‌ب‌بازي است. او درباره فعاليت‌هاي اين مركز مي‌گويد:
اين خانه اسباب‌بازي است. او درباره فعاليت‌هاي اين مركز مي‌گويد: «اين مركز 17 اسفند 76 آغاز به كار كرد. بطور ميانگين روزي 10 كودك براي استفاده از امكانات خانه اسبا‌ب‌بازي به اين مركز مراجعه مي‌كنند. ساعت كار آن هم 8 صبح تا 5 بعدازظهر است و كودكان 3 تا 7 سال مي‌تواند به مدت 3 ساعت در اينجا حضور داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه در اين مركز آموزش‌هاي اجتماعي ـ تربيتي به كودكان داده مي‌شود عنوان مي‌كند: نحوه برخورد با ديگران و احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها از جمله مواردي هستند كه به كودكان تعليم داده مي‌شود. علاوه بر اين نحوه استفاده از اسباب‌بازي‌ها، آموزش رنگ‌ها، بيان تفاوت حيوانات اهلي و وحشي و ... از جمله آموزش‌هاي ما هستند.
روزهاي شنبه و چهارشنبه توسط كارشناس بازي‌هاي گروهي انجام مي‌شود و روزهاي دوشنبه هم نحوه ساخت پازل آموزش داده مي‌شود. صبح خيز، از امكانات موجود ناراضي است و مي‌گويد: اكنون به لحاظ امكانات در مضيقه هستيم و تعداد اسباب‌‌بازي‌هايمان كم است.البته قرار است تعدادي ميز و صندلي به مجموعه اضافه شود.
نقش بازي در رشد كودكان
انسان نياز به حركت و جنبش دارد و بازي بخش مهمي از اين نياز است. هر فرد براي رشد ذهني و اجتماعي خود نيازمند انديشه و تفكر است و بازي خميرمايه اين تفكر و انديشه به شمار مي‌رود. در اين خصوص، آمادگي جسمي و روحي براي مقابله با مشكلات بخشي از فلسفه بازي كودكان است.
بنابراين، بازي هرچه گسترده‌تر، پيچيده‌تر و اجتماعي‌تر باشد، كودك از مصونيت رواني بيشتري برخوردار مي‌شود. كودك با بازي كردن موقعيتي به دست مي‌آورد تا اعتقادات، احساسات و مشكلات را پيدا كند و مهارت‌هاي زندگي را بياموزد. يكي از انديشمندان حوزه مسائل اجتماعي مي‌گويد:
«ساعات زيادي را كه كودكان صرف بازي مي‌كنند، نمي‌توان به هيچ عنوان زمان تلف شده فرض كرد. بازي ممكن است شادي‌بخش باشد، ولي در دوران كودكي يك كار جدي است.» در همين راستا، به هر گونه فعاليت جسمي يا ذهني هدفدار كه به شكل فردي يا گروهي انجام شود و زمينه كسب لذت و اقناع نيازهاي كودك را فراهم آورد، در اصطلاح بازي مي‌گويند.
رشد اجتماعي كودك بازي باعث ارتباط كودك با محيط بيرون مي‌شود و دنياي اجتماعي او را گسترش مي‌دهد. استعدادهاي نهفته را شكوفا و باعث خلاقيت مي‌شود. در اثر بازي كردن همياري و مشاركت كودك توسعه مي‌يابد. در بازي كودك با رعايت اصول و مقررات آشنا شده و همانندسازي با بزرگسالان را مي‌آموزد.
كودك قدرت ابراز وجود يافته و از ترس، كمرويي و خجالت بيهوده رها مي‌شود. همچنين حمايت از افراد ضعيف را مي‌آموزد. رشد عاطفي كودك بازي نياز به برتري‌جويي را ارضا مي‌كند. باعث ابراز احساسات، عواطف، ترس‌ها و ترديدها، مهر و محبت، خشم و كينه و نگراني‌ها مي‌شود.
همچنين تمايل به جنگجويي و ستيزه‌گري را كم كرده و «برون‌نگري» كودك را افزايش مي‌دهد. رشد جسمي كودك از ديگر ويژگي‌هاي بازي اين است كه باعث تقويت حواس كودك مي‌شود و دستگاه‌ها و اعضاي مختلف بدن به شكل هماهنگ رشد مي‌كنند. همچنين كودك با بازي نيرو و انرژي بدني‌اش را به بهترين شكل مصرف مي‌كند و توانمندي‌هاي فكري و بدني‌اش افزايش مي‌يابد.
رشد ذهني كودكان بازي در يادگيري زبان، رشد هوشي كودك، آشنايي با مفاهيم گوناگون و تقويت رفتارهاي هوشمندانه مؤثر بوده و باعث مي‌شود كودك زمينه بهتري براي تفكر به دست آورد و موقعيت استفاده از نحوه تحليل را داشته باشد. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه بازي منبع سرشار و غني آموزشي است و جوهر زندگي و در واقع پنجره‌اي به دنياي كودكي به شمار مي‌رود.
__________________






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن