تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817064799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به كارنامه ملي مهدوي كيا/-كيا> در ‪ ۱۰۳‬باقي ماند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به كارنامه ملي مهدوي كيا/-كيا> در ‪ ۱۰۳‬باقي ماند
ورزش. فوتبال. فوتبال
-مهدوي كيا در تاكتيك تيم ملي جايي ندارد>؟ اين جمله علي دايي سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان را مي‌توان نقطه پاياني بر ‪ ۱۲‬سال و ‪ ۱۰۳‬حضور اين بازيكن با پيراهن ملي دانست.

مهدي مهدوي كيا در مدتي كه پيراهن ملي را بر تن مي‌كرد، با حضور در چهار دوره جام ملتهاي آسيا، يك دوره بازي‌هاي آسيايي و دو دوره جام جهاني و همچنين گل زدن در جام جهاني خود را به عنوان يكي از چهره‌هاي برتر تاريخ تيم ملي مطرح كرد.

به بهانه عدم حضور اين بازيكن در تركيب تيم ملي، كارنامه مهدوي كيا در طول مدت زماني كه تيم ملي را در مسابقات مختلف همراهي مي‌كرد، به طور خلاصه بررسي شده است كه در ذيل مي‌آيد:

*** امارات ‪ ۹۶‬اولين ميدان ملي
محمد مايلي كهن براي آنكه بتواند فوتبال ايران را از رخوت اوايل دهه ‪۹۰‬ خارج كند، تصميم گرفت تا با تيمي جوان شده تيم ملي را در جام ملتهاي ‪۱۹۹۶‬ به ميدان بفرستد.

مهدوي كيا يكي از بازيكنان جواني بود كه از اين طريق توانست فرصت ملي پوش شدن را پيدا كند و در تاريخ ‪ ۱۵‬آبان ‪ ۱۳۷۵‬اولين بازي ملي خود را برابر عراق و به عنوان يكي از دو مهاجم تجربه كرد.

البته باخت در بازي اول باعث شد تا مايلي كهن تركيب بازي اول را دگرگون كند و به همين دليل بود كه مهدوي كيا به جز دقايقي در بازي يك چهارم نهايي برابر كره جنوبي و رده بندي مقابل كويت فرصتي براي نشان دادن توانايي هايش نداشته باشد.

*** دوپينگ سعداوي، تغغير پست مهدوي كيا
در حالي كه تيم ملي خود را براي رقابتهاي مقدماتي جام جهاني ‪ ۱۹۹۸‬فرانسه آماده مي‌كرد، مثبت بودن جواب آزمايش دوپينگ نعيم سعداوي، مايلي كهن را با مشكل بزرگي مواجه ساخت. سرمربي وقت تيم ملي فوتبال كه با سيستم ‪۳-۵-۲‬ تيمش را به رويارويي با حريفان مي‌فرستاد، به دنبال گزينه‌اي بود تا از او به عنوان پيستون راست استفاده كند.

قدرت تكنيك و سرعت ذاتي كيا باعث شد تا مايلي كهن از او به عنوان پيستون راست تيمش استفاده كند، البته در اوايل ترديدهاي زيادي بود و كارشناسان اعتقاد داشتند كه يك بازيكن كم تجربه نمي‌تواند در پست غير تخصصي خود در بازهاي مهم براي تيم ملي تاثيرگذار باشد.

*** روز رويايي داليان
تيم ملي در روز ‪ ۲۲‬شهريور ‪ ۳۷۶‬در اولين روز از مسابقات مقدماتي جام جهاني بايد در ورزشگاه داليان وانداي چين به مصاف حريفي از آسياي شرقي مي‌رفت وقتي نتيجه تا اوايل نيمه دوم با حساب دو بر صفر به نفع ميزبان بود، همه از تيم ملي كه قبل از شروع مسابقات انتقادات زيادي را متوجه خود مي‌ديد، قطع اميد كردند.

اما درخشش ملي پوشان و البته مهدي مهدوي كيا كه با به ثمررساندن ‪ ۲‬گل بسيار زيبا در پايان ‪ ۹۰‬دقيقه نتيجه چهار بر دو را به نفع تيم ملي رقم زد تا هم فوتبال ايران به صعود اميدوار باشد و هم اينكه مشخص شود مهدوي كيا بهترين گزينه براي قرار گرفتن در جناح راست تيم ملي بود.

گل دوم كيا در آن بازي به عنوان گل برتر سال ‪ ۱۹۹۷‬آسيا انتخاب شد و درخشش در آن بازي مقدمه‌اي بود بر انتخاب او به عنوان بهترين بازيكن جوان آسيا
*** جام جهاني و گل به آمريكا
در دقيقه ‪ ۸۰‬بازي با آمريكا، پاس فوق‌العاده علي دايي را بعد از استارتي چهل متري وارد دروزاه كيسي كلر كرد تا پيروزي تيم ملي ايران برابر آمريكا در بازي قرن قطعي شود، دقيقا از همان لحظه بود كه مهدوي كيا براي قدم گذاشتن در مسير حرفه‌اي و پيشرفت را آغاز كرد.

مهدوي كيا در هر سه ديدار ايران در جام جهاني يكي از بازيكنان موثر بود و درخشش در همين بازي‌ها بود كه دروازه‌هاي فوتبال اروپا را به روي او باز كرد.

*** آسيايي بانكوك و اولين انتقادها
تيم ملي بعد از حضوري شايسته در جام جهاني، با هدايت منصور پورحيدري پا به مسابقات آسيايي ‪ ۱۹۹۸‬بانكوك گذاشت.

تيمي كه به خاطر نتيجه‌هاي خوب در جام جهاني انتظارات را بالا برده بود و در نهايت هم توانست عنوان قهرماني را از آن خود كند.

اما مهدوي كيا كه فاصله زيادي با روزهاي جام جهاني داشت، در اين رقابتها اولين انتقادات ملي را تجربه كرد و اخراج شدن در ديدار فينال مهر تاييدي بر اين قضيه بود كه او تورنمنت چندان موفقي را تجربه نكرده است.

*** لبنان و اتهام بي‌تعصبي!
مهدوي كيا در حالي تيم ملي را در جام ملتهاي ‪ ۲۰۰‬لبنان همراهي كرد كه دو فصل خوب را در بوندس ليگا تجربه كرده بود و به عنوان يكي از مهره‌هاي كليدي تيم ملي دومين جام ملتهاي خود را سپري مي‌كرد.

اما او به مانند كل تيم روزهاي خوبي نداشت و به واقع بايد گفت ملي پوشان حاشيه‌اي‌ترين روزهاي خود را در مسابقات فوق تجربه كردند.

مهدوي كيا حتي بعد از مسابقات به بي‌تعصبي متهم شد و كم نبودند كساني كه اعتقاد داشتند او به دليل اينكه موقعيت خود را در هامبورگ از دست ندهد، آنطور كه بايد براي تيم ملي مايه نگذاشت!
درخشش با پيراهن هامبورگ مقابل يوونتوس ايتاليا كه چند روز بعد از باخت ايران به كره جنوبي در مرحله يك چهارم نهايي اتفاق افتاد، باعث شد تا منتقدان يا بهتر است گفته شود مخالفان اين بازيكن، شخصيت حرفه‌اي او را زير سووال ببرند.البته مهدوي كيا كه هميشه سعي مي‌كرد بي‌حاشيه باشد، در اظهار نظرات جالبي حتي عليه هم تيمي هايش سعي مي‌كرد تا پاسخ تخريب‌ها را بدهد. خود او از آن روزها به عنوان تلخ‌ترين روزهاي فوتبالش ياد مي‌كند.

*** اوج‌گيري با بلاژويچ
بعد از ناكامي در جام ملتها مسوولان وقت فدراسيون چاره را در سپردن تيم ملي به يك مربي مطرح خارجي ديدند و ميروسلاو بلاژويچ را به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب كردند.

با آغاز به كار تيم ملي زير نظر چيرو، مهدوي كيا با توجه به توانايي اش همه خاطرات تلخ لبنان را به دست فراموشي سپرد و همچون گذشته خود را به عنوان يكي از بهترين بازيكنان تيم ملي معرفي كرد. هر چند كه تيم ملي با قبول شكست برابر ايرلند از رسيدن به اولين جام جهاني هزاره سوم محروم ماند، اما درخشش در اين مرحله نشان داد كه افت‌هاي مهدوي كيا مقطعي است و از پتانسيل لازم براي چهره شدن و تاثيرگذار بودن برخوردار است.

*** كيا، يكي از ستاره‌هاي جام ملتها
بعد از ناكامي تيم ملي فوتبال در راه رسيدن به جام جهاني ‪ ،۲۰۰۲‬برانكو ايوانكوويچ جانشين رييس خود بلاژ شد تا تيم ملي را براي جام ملتها و همچنين جام جهاني ‪ ۲۰۰۶‬آماده كند؟ دوراني كه رسانه‌ها عليه سرمربي تيم ملي جبهه مي‌گرفتند. با اين وجود تيم ملي در جام ملتهاي ‪ ۲۰۰۴‬كه در چين برگزار شد، با وجود كسب عنوان سومي تحسين همه را بر انگيخت.

به زعم اكثر كارشناسان، مثلث كعبي، مهدوي كيا و كريمي كه ‪ ۱۳‬گل از ‪ ۱۶‬گل تيم ملي در آن مسابقات را پايه ريزي كرد، به عنوان تاثيرگذارترين عناصر موفقيت به شمار مي‌رفت.

مهدوي كيا در اين مسابقات كه در اوج آمادگي دوران حرفه‌اي خود قرار داشت، هم در گلزني و هم در گل‌سازي موفق نشان داد تا خود را براي دومين جام جهاني دوران فوتبالش آماده كند.

*** دومين جام جهاني نه چندان پر فروغ!
تيم ملي فوتبال ايران به راحتي توانست مجوز حضور در جام جهاني ‪ ۲۰۰۶‬را به دست آورد.

مكزيك، پرتغال و آنگولا تيم‌هايي بودند كه تيم ملي در آلمان با آنها بازي كرد و در نهايت با يك تساوي مقابل حريف آفريقايي جام جهاني آلمان را ترك كرد.

مهدوي كيا در اين بازي‌ها اختلاف زيادي با مهدوي كيايي داشت كه در فرانسه و جام جهاني ‪ ۱۹۹۸‬خودش را به عنوان يكي از بهترين‌ها مطرح كرده بود.

*** كاپيتان مهدوي كيا در چهارمين جام ملتها

مهدوي كيا در جام ملتهاي ‪ ،۲۰۰۷‬چهارمين دوره خود در اين مسابقات را در حالي تجربه كرد كه با كناره‌گيري دايي از تيم ملي به عنوان كاپيتان تيم قبل از همه بازيكنان وارد زمين مي‌شد اما از آنجايي كه حتي سرمربي تيم هم تا روز آخر نمي‌دانست كه با چه سيستم و روشي بايد برابر رقيبان به ميدان برود، تيم ملي در مرحله يك چهارم نهايي حذف شد تا مهدوي كيا به آرزوي بزرگ خود كه همان بالا بردن جام قهرماني به عنوان كاپيتان بود، نرسد.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن