تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805840435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشگاه بين‌المللي دريانوردي چابهار/ بسترساز توسعه دانشهاي دريايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دانشگاه بين‌المللي دريانوردي چابهار/ بسترساز توسعه دانشهاي دريايي
داخلي. فرهنگي. دانشگاه‌ها. هفته. دولت.

دانشگاه بين‌المللي دريانوردي و علوم دريايي چابهار يكي از مهمترين مراكز عالي آموزشي، علمي و پژوهشي سيستان و بلوچستان و جنوب شرق جمهوري جمهوري اسلامي ايران است.

فعاليت اين دانشگاه كه در سال ‪ ۵۵‬در شهر بندري چابهار راه‌اندازي شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بدنبال نگرش جديد مسوولان نظام به مقوله علم و توسعه دانشهاي مختلف آموزش عالي در مناطق به ويژه نقاط محروم كشور بسيار گسترده و افزايش چشمگير يافت.

به طور قطع گسترش و توسعه فعاليتهاي آموزشي اين دانشگاه در سالهاي اخير به عنوان يكي از معدود مراكز آموزش عالي در حوزه علوم دريايي و دريانوردي كشور سهم بسزايي در تربيت نيروي انساني موردنياز و خودكفايي اين صنعت در كشور بر جاي گذاشته است.

براي معرفي و آشنايي بيشتر با دانشگاه بين‌المللي دريانوردي و علوم دريايي چابهار و تبيين عملكرد و فعاليتهاي آن در دولت نهم خبرنگار ايرنا گفت و گوهاي جداگانه‌اي با رييس و شمار ديگري از مسوولان اين مركز آموزش عالي انجام داده كه در پي خواهد آمد:
رييس دانشگاه بين‌المللي دريانوردي و علوم دريايي چابهار گفت: براي اجرا بهينه و در خور توجه فعاليتها از جمله در حوزه جذب دانشجو، ايجاد محيط پژوهشي و مكانهاي تخصصي علمي و نيز افزايش رشته‌ها در چند سال گذشته توسعه مجموعه فضاها و ساختمانهاي دانشگاه مورد تاكيد و اهتمام جدي مسوولان اين مركز آموزشي قرار گرفته است.

دكتر "محمدحسين كريم" بيان كرد: به همين علت موضوع توسعه و گسترش محيط و فضاهاي آموزشي دانشگاه در اولويت برنامه‌ها قرار گرفت كه بدنبال آن در دولت نهم مجموع زمين و ساختمانهاي آموزشي در مقايسه با دوره قبلي به بيش از سه برابر رسيده است.

وي اظهار داشت: اكنون سه هزار و ‪ ۱۵۰‬دانشجو در اين مركز آموزش عالي تحصيل مي‌كنند و اين در حالي است كه در سال ‪ ۸۴‬اين تعداد تنها ‪ ۹۱۰‬دانشجو بود.

او ادامه داد: دانشگاه بين‌المللي علوم دريايي و دريانوردي چابهار در مدت فعاليت دولت نهم در حوزه پذيرش دانشجو نيز بسيار موفق عمل كرده كه بررسي‌ها گوياي افزايش عملكرد حدود سه و نيم برابري اين مركز آموزشي در مقايسه با دولت قبلي است.

كريم افزود: اين دانشگاه داراي سه دانشكده، ‪ ۱۴‬گروه آموزشي، ‪ ۳۳‬رشته مصوب در مقاطع كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد، سه مركز تحقيقاتي و هفت گروه پژوهشي و يك مجتمع بزرگ آموزشي است.

وي اضافه كرد: دانشكده مهندسي دريا اكنون با سه رشته "حمل و نقل دريايي ، بندر و كشتيراني و مترجمي زبان انگليسي دريايي" در مقطع كارشناسي ارشد نقش عمده‌اي در آموزش و تربيت نيروي انساني مورد نياز صنايع كشور به ويژه صنعت دريايي بر عهده دارد.

رييس دانشگاه بين‌المللي دريانوردي و علوم دريايي چابهار گفت: علاوه بر اين در مقطع كارشناسي - مهندسي- ‪ ۲۴‬رشته مهم از جمله "دريانوردي عرشه، مهندسي كشتي گرايش موتور، الكترونيك و مخابرات دريايي، كشتي‌سازي و عمران با گرايش سازه" در اين مركز آموزشي داير و فعال است.

او همچنين مهندسي "منابع طبيعي با گرايش شيلات و فرآوري محصولات شيلاتي، تكثير و پرورش آبزيان، مديريت و بازرگاني دريايي، مترجمي زبان انگليسي و اقتصاد بازرگاني دريايي" را برخي ديگر از رشته‌هاي دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار ذكر كرد.

كريم اظهار داشت: همه اين اقدامها و فعاليتها در حالي انجام شده كه در سال ‪ ۸۴‬تعداد رشته‌هاي دوره كارشناسي دانشگاه شش و كارشناسي ارشد بدون رشته تحصيلي بوده است.

رييس دانشگاه بين‌المللي دريانوردي و علوم دريايي چابهار گفت: اقدامها و فعاليتهاي انجام شده دولت نهم در زمينه تعداد اعضا هيات علمي دانشگاه نيز بسيار چشمگير و قابل توجه بوده است.

او افزود: اكنون اعضا هيات علمي اين دانشگاه از ‪ ۲۸‬نفر در سال ‪ ۸۴‬به ‪۹۰‬ نفر در سال ‪ ۸۷‬افزايش يافته است.

اين مسوول دانشگاهي ادامه داد: تعداد دانشكده‌هاي اين دانشگاه نيز اكنون در مقايسه با سال ‪ ۸۴‬افزايش قابل توجهي داشته است.

كريم بيان كرد: تا پيش از آغاز به كار دولت نهم تنها دو مكان و سرسراي ورزشي در اين مركز آموزشي داير بود كه به منظور بهره‌مندي همه دانشجويان از فعاليتها و در راستاي همگاني كردن ورزش دانشجويي اين فضاها به ‪ ۱۰‬مكان افزايش يافت.

او اضافه كرد: درآمدهاي اختصاصي و مقدار و حجم اعتبارهاي دانشگاه بين‌المللي علوم دريانوردي و دريايي چابهار نيز اكنون در مقايسه با سه سال پيش از رشد بيش از سه برابري برخوردار بوده كه اين افقهاي جديدي از كار و فعاليت آموزشي براي مسوولان آن ترسيم مي‌كند.

وي يادآور شد: دانشگاه علوم دريانوردي و دريايي چابهار در سال ‪ ۱۳۵۵‬با همكاري علمي دانشگاه "سوت همپتون" انگلستان و دانشگاه سيستان و بلوچستان براي تربيت نيروي متخصص ناوگان دريايي كشور فعال و راه‌اندازي شد.

پس از پايان دوران انقلاب فرهنگي در سال ‪ ۶۲‬نخستين گروه از دانشجويان علاقه‌مند با پذيرش در آزمون سراسري موسسه‌هاي آموزش عالي و كنكور دانشگاه‌ها براي تحصيل و كسب دانش وارد دانشگاه بين‌المللي دريانوردي و علم دريايي چابهار شدند.

مركز آموزش عالي دريانوردي و علوم دريايي چابهار كه تا ‪ ۱۳۸۱‬زيرمجموعه دانشگاه سيستان و بلوچستان بود از اين زمان به بعد از اين دانشگاه جدا شد و به صورت مستقل فعاليت علمي و پژوهشي خود را تا سال ‪ ۸۴‬ادامه داد.

اين مركز آموزشي در تيرماه سال ‪ ۱۳۸۴‬از مركز آموزش عالي به دانشگاه بين‌المللي ارتقا يافت و رشته‌هاي جديد مهمي از جمله مهندسي "كشتي‌سازي، الكترونيك و مخابرات دريايي و شيلات" نيز به آن افزوده شد.

اكنون با تلاش مسوولان علمي، فرهنگي استاني و ملي به ويژه كارگزاران دولت نهم در كنار خدمات ارزشمند اساتيد دانشگاهي، اين دانشگاه از حيث امكانات آموزشي نرم و سخت افزاري و رتبه علمي و پژوهشي يكي از مراكز آموزش عالي ممتاز كشور به شمار مي‌رود.

دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار اكنون زير نظر "‪ "IMO‬و منطبق با استانداردهاي كنوانسيون بين‌المللي "‪ "STCW 95‬فعاليت مي‌كند و داراي گواهينامه "‪ "ISO‬از موسسه "‪ "DNV‬اروپا است.

معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار نيز گفت: كتابخانه مركزي دانشگاه به عنوان گنجينه‌اي ارزشمند از آثار علمي و پژوهشي در حوزه علوم پايه، دريايي و دريانوردي همزمان با شروع به كار اين مركز داير شده است.

"عباسعلي سندگل نظامي" بيان كرد: با توجه به جايگاه ويژه كتاب و كتابخواني و نيز اهميت مقوله پژوهش و مطالعه در فراگيري دانشهاي مختلف به منظور بهره‌گيري دانشجويان و اساتيد، كتابخانه اين دانشگاه علاوه بر داشتن امكانات منحصر به فرد بر اساس شاخصهاي مطرح بين‌المللي در حوزه كتابداري داير و فعال شده است.

وي اظهار داشت: مرحله نخست توسعه فضاي كتابخانه مركزي در سال ‪ ۸۰‬آغاز شد و اكنون بيش از ‪ ۶۰۰‬مترمربع از فضاي دانشگاه بين‌المللي دريانوردي و علوم دريايي چابهار به اين مقوله مهم اختصاص دارد.

او تعداد كتابهاي فارسي و خارجي موجود در كتابخانه دانشگاه را به ترتيب ‪ ۳۰‬و ‪ ۱۰‬هزار جلد ذكر كرد.

سندگل نظامي گفت: علاوه بر اين، كتابخانه الكترونيكي دانشگاه دريانوردي و علوم درياي چابهار با هدف استفاده از فناوريهاي نوين اين حوزه در سال ‪ ۸۶‬راه‌اندازي و شروع به فعاليت كرده است.

وي افزود: چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬عنوان كتاب فارسي و خارجي به زبانهاي مختلف در زمينه علوم دريايي و دريانوردي در اين كتابخانه وجود دارد.

او ادامه داد: به سبب محدوديت و گراني منابع علمي دريايي كتابخانه الكترونيكي دانشگاه از جمله مراكز ارزشمند كتابخانه‌اي كشور در اين حوزه به شمار مي‌آيد.

سندگل نظامي، پيوست به پايگاه اطلاعاتي علوم و فناوري منطقه‌اي، منابع لاتين ‪ ABI‬و ‪ ،E-TESESE‬پايگاه فارسي ‪ E-ARTICLES‬و عضويت در سامانه ‪MAGIRAN‬ را از جمله قابليتهاي مهم كتابخانه الكترونيكي دانشگاه ذكر كرد.

معاون آموزشي دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار نيز گفت: بدنبال اقدامها و پيگيري‌هاي لازم در آبان ‪" ۸۶‬كشتي قدس" كه در سال ‪ ۱۳۵۰‬توسط مهندسان آلماني ساخته شده به منظور آموزش دانشجويان دانشگاه توسط سازمان بنادر و دريانوردي به صورت رايگان در اختيار اين دانشگاه قرار گرفت.

"عباس هراتي مختاري" بيان كرد: انتقال اين كشتي عظيم از بندر شهيد رجايي و آبهاي خليج فارس به چابهار توسط سازمان بنادر و دريانوردي و با كمك دانشجويان دريانورد انجام شد.

او يادآور شد: اين كشتي اكنون براي آموزش و اجرا فعاليتهاي پژوهشي و علمي دانشجويان و همچنين انجام سفرهاي علمي و تحقيقاتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: افزون بر اين، يك فروند شناور با عنوان "شناور فجر" كه از آن نيز براي انجام كارهاي علمي و پژوهشي دانشجويان استفاده مي‌شود، در اختيار " گروه شيلات " اين دانشگاه بين‌المللي قرار دارد.

اين دانشگاه به عنوان قطب آموزش و پژوهش دريانوردي و علوم دريايي ايران و منطقه خاورميانه اكنون در حوزه علم و فناوري افتخار و مايه سربلندي سيستان و بلوچستاني است.

دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار در منطقه آزاد تجاري اين بندر راهبردي واقع در ‪ ۷۰۰‬كيلومتري جنوب زاهدان و در كرانه آبهاي درياي عمان قرار دارد. ك/‪۴‬
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن