تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816416067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان - سهم ويژه زنان از عدالت و مهرورزي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: زنان - سهم ويژه زنان از عدالت و مهرورزي
زنان - سهم ويژه زنان از عدالت و مهرورزي

آذر منصوري: پس از وقوع انقلاب اسلامي و نقش غير قابل انكار زنان در پيروزي آن انتظار محتمل اين بود كه از يك سو شاهد تغيير و اصلاح سياست‌ها و رفتارهايي باشيم كه موجب به حاشيه رانده شدن نيمي از پيكره جامعه در ايران شده بود و از سوي ديگر به استفاده ابزاري و كالايي از زن خاتمه داده شود. اين باور و انتظار ناشي از آرمان‌هاي امام راحل و انقلاب اسلامي بود كه اميد مي‌رفت پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي در كمترين زمان در صحنه عمل ظهور و بروز پيدا كند.

زنان ايران چه در جريان شكل‌گيري انقلاب و مبارزات ستمشاهي و چه در هشت سال جنگ تحميلي دوشادوش همسران، پدران، برادران و فرزندان خود در دفاع از آرمان‌هاي انقلاب و نهضت مشروطه‌خواهي از هيچ تلاشي فرو‌گذار نكردند و چه بسا از اين ناحيه بيشترين آسيب‌ها و خسارات نيز متوجه آنان بوده است.
در اين شرايط در همه موقعيت‌هايي كه اندك روزنه‌اي براي ارتقا وجود داشته رشد يافتند، باليدند و توانايي و عزم و اراده خود را به نمايش گذاشتند. نيم نگاهي به موفقيت‌هاي چشمگير آنان در ابعاد گوناگون علمي، هنري، فرهنگي، اجتماعي و سياسي اين ادعا را به اثبات مي‌رساند. اين توفيقات در حالي بوده كه جرياني متحجر از همان ابتداي پيروزي انقلاب به دنبال خانه‌نشين كردن و حذف آنان از عرصه‌هاي مورد اشاره بوده است به‌طوري‌كه جريان مذكور همواره در مقابل تلاش‌هاي زنان براي خاتمه دادن به تبعيض‌هاي موجود بيشترين مقاومت را از خود بروز داده است.
اما در اين ميان شايد بتوان هشت سال دوره اصلاحات را يكي از درخشان‌ترين دوران بعد از انقلاب در ارتباط با ارتقاي همه‌جانبه جايگاه زن ايراني بر شمرد. اقداماتي نظير جدي شدن نقش زنان در چشم‌انداز 20 ساله نظام و برنامه چهارم توسعه، توجه كمي و كيفي به رشد سازمان‌هاي غيردولتي زنان و ايجاد بيمه‌هاي اجتماعي براي زنان آسيب‌پذير و آسيب‌ديده در قالب نظام جامع رفاه اجتماعي و به‌كار‌گيري زنان در مراكز قدرت و تصميم‌گيري تنها گوشه‌اي از اين توفيقات است. به تعبير روشن‌تر مجموعه اصلاح‌طلبان سعي داشتند عدالت جنسيتي را در برنامه‌ها و فعاليت‌هاي خود جريان‌سازي كنند. اين تلاش‌ها در حالي صورت گرفت كه همچنان مقاومت‌هاي جدي توسط جريان مورد اشاره وجود داشت.
اما اين مقاومت در دو سال اخير و پس از روي كار آمدن دولت نهم و يكپارچگي قوا روند رو به تزايد به خود گرفته است تا حدي كه حتي شاهد تغيير و تفكيك متون ابتدايي آموزشي با هدف خانه‌نشين كردن زنان هستيم. دولت مهرورز و عدالت‌طلب براي زنان و دختران مستعد ورود به دانشگاه سهميه منفي اختصاص مي‌دهد تا بخشي از مشكل بحران بيكاري را از اين محل جبران كند. ازدواج موقت را با جسارت ترويج مي‌كند و با ارائه لايحه خانواده به تعدد زوجات شكلي قانوني مي‌دهد. مكمل اين اقدامات نيز اعمال محدوديت‌هاي بي‌سابقه بر نهاد‌هاي غيردولتي مرتبط با زنان است كه در جامعه مدني ظهور و بروز پيدا كرده‌اند.
اينها تنها بخشي از سهم زنان ايران از دولت مهرورز و عدالت‌طلب بوده است. همه اين اقدامات در حالي است كه بسياري از تلاش‌هاي صورت گرفته در دولت اصلاحات از برنامه و فعاليت اين دولت به‌خصوص برنامه چهارم توسعه حذف شده است. سوغات ماندگارتر اين دولت اما در سال 86 با برگزاري انتخابات مجلس هشتم كامل‌تر شد.
به‌رغم همه تلاش‌هاي زنان اصلاح‌طلب براي ارتقاي كمي و كيفي زنان در پارلمان هشتم ايران/ نظارت استصوابي و رفتار بي‌بديل مجريان اين دوره از انتخابات موجب حذف گسترده آنان از مجلس قانونگذاري شد به گونه‌اي كه در اين دوره نه تنها افزايشي اتفاق نيفتاد بلكه شاهد كاهش بي‌سابقه آنان نيز در كرسي‌هاي مجلس هشتم هستيم. به بيان ديگر زنان ايران در اين دوره تاريخي با حذف بي‌سابقه در نهادهاي منتخب با همراهي دولت نهم مواجه شده‌اند.
اما به نظر مي‌آيد تلاش‌هاي زنان در احزاب تشكل‌ها، مطبوعات و جامعه مدني راه خود را پيدا نموده به‌طوري‌كه توجه به رشد و بهبود اين جايگاه به كانون توجه بسياري از منتخبان تبديل شده و اميد مي‌رود تداوم تلاش‌هاي آنان اثرات خود را در آينده‌اي نزديك به نمايش بگذارد. زنان ايران زمين اميدوارانه به تلاش خود ادامه مي‌دهند.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن