تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805563904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدي بر قوانين موجود درباره رفتار والدين با كودكان


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: نقدي بر قوانين موجود درباره رفتار والدين با كودكان
در مراحل زندگاني انسان، كودكي دوراني است لذت بخش. كودكان آينده سازان جامعه هستند و تعليم و تربيت صحيح آنها موجب صحت و سلامت اجتماع است. لذا به هر ترتيبي كه شخصيت او ساخته شود، جامعه انساني نيز همان شخصيت را خواهد داشت.
توجه به مسائل و مشكلات آنان در واقع توجه به مشكلات اجتماع و نهايتا حل مشكلات جوامع است. همه چيز را بايد از كودكي شروع كرد، شخصيت اجتماعي، فرهنگي انسان از دوران كودكي شكل مي گيرد، لذا براي اينكه اجتماعات بشري شيوه اي راستين و صحيح به خود بگيرد لازم است به كودكان توجه ويژه اي بشود.
آنچه امروزه نگراني فعالان حقوق كودك و يا كساني كه در اين زمينه احساس مسووليت مي كنند را برانگيخته است آزار و شكنجه كودكان مي باشد.
بطور كلي اگر نگاهي گذرا به جامعه داشته باشيم به وضوح مشاهده مي كنيم كه هزاران كودك از كمبود مهر و محبت، سلامت، امنيت و حقوقي كه متضمن منافع آنها باشد رنج مي برند يا به شيوه اي غيرانساني مورد آزار و شكنجه والدين خود قرار مي گيرند پدراني كه فرزندانشان را مورد آزار و اذيت قرار مي دهند حاكمان مطلق هستند.
طبق آمار منتشره از سوي انجمن دفاع از حقوق كودكان بيشترين كودك آزاري هاي گزارش شده از سوي پدر كودك انجام مي شود. حتي قوانين ما نيز بيانگر اين امر مي باشد كه پدر تا سن 18 سالگي فرمانرواي مطلق طفل محسوب مي شود.
آزار و شكنجه كودكان در خانه را مي توان به سه دسته تقسيم كرد:
1- كودك آزاري جسمي يعني تنبيه بدني، اين مورد شامل محروم كردن كودك از غذا و پوشاك و وسايل تفريح نيز مي شود.
2- كودك آزاري جنسي، يعني استفاده نامشروع از كودك توسط اطرافيان.
3- غفلت و بي توجهي به نيازهاي كودكان و خلاقيت آنان. به عقيده بسياري از صاحب نظران عرصه علم روانشناسي اين مورد شايع ترين نوع كودك آزاري محسوب مي شود. اما تكان دهنده ترين اخبار، مربوط به آزار جسمي كودكان است كه ريشه هاي آن به عوامل تربيتي، بيماري رواني يا مشكلات اقتصادي والدين، اعتياد و... برمي گردد.
اينگونه آزار كودكان چنان به بخش جدايي ناپذير اخبار صفحات حوادث روزنامه ها مبدل شده كه ديگر كسي از آن تعجب نمي كند و بدين سان كودكان بسياري بزرگ مي شوند بدون آنكه كودكي كنند، مي ميرند بي آنكه كسي بر آنان بگريد و رنج و غم و درد، همدم هميشگي آنان است و لحظه اي شادي را بر خود روا نمي بينند.
در قانون اساسي بسياري از كشورهاي توسعه يافته به حقوق كودكان توجه لازم مبذول شده است. دهها نهاد و سازمان منطقه اي و بين المللي به نام كودكان و حمايت از آنها تاسيس شده كه بارزترين آنهاunc است.
unc نهادي است جهاني كه در سازمان ملل متحد به اين امر پرداخته است. اما اگر قانون اساسي كشورمان را ورق بزنيم مشاهده مي نمائيم كه از اصول 177گانه آن حتي يك اصل به كودكان اختصاص نيافته است. شايد بتوان اين را نشانه عدم توجه قانونگذاران به كودكان و تربيت آنها دانست.
قانون اساسي ما مدعي است كه به مشكلات و مسائل عديده پرداخته است اما حقيقت امر بدينگونه نيست، چون در اين مورد با تفويض اختيارات به قانون مدني و قانون مجازات اسلامي كودكان را بيشتر تحت سلطه والدين قرار داده است. بسياري از كارشناسان معتقدند كه نظام قانوني و حقوقي ما بايد در اين مورد اصلاح شود.
در حال حاضر افزون بر ضعف قوانين در زمينه مبارزه با پديده كودك آزاري، نظام اجرايي كشور نيز توانايي اجراي موثر قوانين را ندارد و تا اين مساله اصلاح نشود بايد ما همچنان شاهد آزار و شكنجه كودكان يا آينده سازان فردايمان از سوي پدر و مادراني كه لياقت داشتن فرزند را ندارند باشيم.
در بعد قانون گذاري مشكل اصلي، تجويز صريح تاديب يا تنبيه بدني كودك در قوانين كشور ما است: ماده 1179 قانون مدني در اين خصوص مقرر كرده است كه «ابوين حق تنبيه طفل خود را دارند ولي به استناد اين حتي نمي توانند طفل خود را خارج از حدود تاديب، تنبيه نمايند.» قانونگذار به صراحت در اينجا اختيار تنبيه كودك را به والدين او داده است. ولي مساله اي كه مبهم است حدود تاديب است. مرز تاديب والدين بر كودك در اينجا مشخص نيست و هيچ ماده مصرح قانوني نيز در اين زمينه ديده نمي شود. يا ماده 1177 قانون مدني كه بيان مي دارد: «طفل بايد مطيع ابوين خود بوده و در هر سني كه باشد بايد به آنها احترام كند.» مساله احترام و ارزش به والدين چيزي نيست كه انسان منكر آن شود يا با آن مخالفت نمايد هر كسي مي داند كه احترام به بزرگترها واجب است. اما كودك بايد در مقابل رفتار ناحق والدين چه كند؟ آيا دفاع او در مقابل عملي كه واقعا ناانسانانه و غيرانساني است بي احترامي تلقي مي گردد؟ اصلا اطاعت والدين چيست و چه موازيني دارد؟ اينها مواردي هستند كه قانون آنها را تعريف نكرده و بدين وسيله ذهنيتي درست كرده كه گويا والدين حقي دارند و كودكان بايد در هر شرايط و موقعيتي تسليم اراده آنها گردند. و در صورت اعتراض به عملي كه نامشروع بر او روا داشته مي شود بايد گفت كه كودك به والدين بي احترامي كرده است. و همچنين در تبصره 2 ماده 49 قانون مجازات اسلامي قانونگذار باز به صراحت از تنبيه بدني كودكان سخن مي گويد: براساس همان تبصره «هرگاه براي تربيت اطفال بزهكار تنبيه بدني ضرورت پيدا كند بايستي به ميزان و مصلحت باشد.»
 جمعه 8 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن