تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820001163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر نقيب زاده پيرامون بحران‌هاي روشنفكري در ايران گفت: بحران روشنفكري ايران ريشه در جامعه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: دكتر نقيب زاده پيرامون بحران‌هاي روشنفكري در ايران گفت: بحران روشنفكري ايران ريشه در جامعه دارد
اينكه ما تمام مشكلات جامعه را به گردن يك گروه بيندازيم كار درستي نيست و اين ريشه‌ها برمي‌گردد به بحراني كه در جامعه ما وجود دارد و آن انقطاعي است كه در تاريخ ما به وقوع پيوسته است.
آفتاب: بحران روشنفكري در ايران در يكصد سال اخير وجود داشته است ولي اين نكته قابل ذكر وجود دارد كه در بين كشورهاي جهان سوم ايران بزرگترين جريان روشنفكري را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سرويس اجتماعي آفتاب، دكتر احمد نقيب‌زاده درباره بحران روشنفكري در ايران گفت: «اين به عواملي برمي‌گردد كه جاي خوشحالي و باليدن دارد، ضمن اينكه بايد در نظر داشت كه اين جريان به خاطر قوتي كه دارد تبعا مشكلاتي را ايجاد مي‌كند».

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران تصريح كرد: «ولي اينكه اين بحران قائم بالذات باشد و جريان روشنفكري جريان مستقلي باشد كه دچار بحران شده و اين مسأله بر ساير سطوح اجتماعي تاثير بگذارد، من اينطور نمي‌بينم».

وي افزود: «من در تاريخ غرب مداقه كرده و به دنبال علل پويايي اين جوامع بودم، اينكه چرا آنها در زمينه‌هايي جلو رفته و در زمينه‌هايي عقب مانده‌اند، من معتقدم همه چيز به جامعه برمي‌گردد، اگر جامعه پويا باشد جريان روشنفكري به تبع آن پويا شده و ساير مسائل مطرح شده نيز جلو مي‌رود و زماني هم كه جامعه دچار اشكال شود آن‌وقت تمام سطوح اجتماعي هم دچار اشكال خواهد شد».

نقيب‌زاده گفت: «البته اختلالاتي هم ممكن است در رابطه ميان يك بخش از جامعه نظير جامعه روشنفكري با بدنه جامعه و حكومت به وجود بيايد، كه اين‌هم در همه دنيا هست، مثلا رابطه روشنفكران و حكومت در همه جاي دنيا به صورت يك مسئله مطرح است و نگاه‌هاي مختلفي نسبت به آن صورت گرفته است».

وي در همين رابطه به تقسيم بندي مطرح شده از سوي گرامشي اشاره كرد و اظهار داشت: «گرامشي روشنفكران را در دو بخش ارگانيك و آزاد تقسيم بندي مي‌كند كه اين تقسيم‌بندي را مي‌توان به همه جا تسري داد، از منظر اين انديشمند، روشنفكران ارگانيك به روشنفكراني گفته مي‌شود كه جذب حاكميت شده و به عنوان دژ آن درآمده‌اند».

نويسنده كتاب تاريخ تحولات روابط بين‌الملل

” روشنفكر چون كار فكري مي‌كند‌، مي‌تواند بر جريان فكري جامعه تاثير گذاشته و به آن جهت دهد.... “

درباره تاثير روشنفكر بر جامعه خود گفت: «روشنفكر چون كار فكري مي‌كند‌، مي‌تواند بر جريان فكري جامعه تاثير گذاشته و به آن جهت دهد و جلال آل احمد نيز در كتاب در خدمت و خيانت روشنفكران به اين مسأله اشاره كرده كه تا حدودي درست است».

وي با بيان اين مطلب كه بحران‌هاي حكومتي‌، روشنفكري و اجتماعي در ارتباط با هم قرار دارند، اظهار داشت: «اينكه ما تمام مشكلات جامعه را به گردن يك گروه بيندازيم كار درستي نيست و اين ريشه‌ها برمي‌گردد به بحراني كه در جامعه ما وجود دارد و آن انقطاعي است كه در تاريخ ما به وقوع پيوسته است».

نقيب زاده در ادامه افزود: «درست مثل شاخه درختي كه قطع شده و آن را به درخت ديگري پيوند بزنيم‌؛ تا اين شاخه رشد پيدا كند و با بدنه درخت همخواني پيدا كند سال‌ها طول مي‌كشد‌، اتفاقي كه در تفكر افتاد نيز به همين ترتيب بود بدين معني كه زماني كه غرب پيشرفت كرده بود، كشورهاي جهان سوم در برخورد با استعمار و جنگ گرفتار شده بودند و اين امر موجبات حس حقارت و عقب‌ماندگي آنها را در كليه سطوح باعث شد».
 جمعه 8 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن