تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804936315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل سفر رئيس‌جمهور به اجلاس شانگهاي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش كامل سفر رئيس‌جمهور به اجلاس شانگهاي
خبرگزاري فارس: رئيس جمهور كشورمان پيش از ظهر چهارشنبه ششم شهريور ماه در صدر هياتي بلندپايه براي شركت در اجلاس سازمان همكاري هاي شانگهاي، تهران را به مقصد دوشنبه پايتخت تاجيكستان ترك كرد.


به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به دوشنبه محل برگزاري اجلاس سران كشوراي عضو سازمان همكاري‌هاي شانگهاي، پرويز داودي معاون اول رييس جمهور، علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل و سفير تاجيكستان در ايران در فرودگاه مهرآباد، احمدي نژاد را هنگام عزيمت به تاجيكستان بدرقه كردند.
منوچهر متكي وزيران امورخارجه، پرويز فتاح وزير نيرو، هاشمي ثمره مشاور ارشد رييس جمهور، اسفنديار رحيم مشايي معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، و حميدرضاحاجي بابايي و اسدالله بادامچيان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، رييس جمهور را دراين سفر دو روزه همراهي كردند.
نشست سالانه اجلاس شانگهاي با حضور روساي جمهور روسيه، چين، قزاقستان ، تاجيكستان ، ازبكستان و قرقيزستان به عنوان اعضاي دائم و روساي جمهور ايران هند و مغولستان و وزير خارجه امور پاكستان به عنوان اعضاي ناظر و همچنين روساي جمهور تركمنستان و افغانستان به عنوان مهمان در دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار مي‌شود.
نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي هفتم و هشتم شهريور در شهر دوشنبه برگزار شد و احمدي نژاد به دعوت امامعلي رحمان رييس جمهوري تاجيكستان در اين اجلاس شركت كرد.
- رئيس جمهور پيش از ترك تهران ، حضور ايران دراين نشست را مهم ارزيابي كرد.
احمدي نژاد ‌با اشاره به ملاقات هايي كه با برخي سران كشورها دراين نشست در دستور كار دارد، گفت :‌در اين ملاقات ها موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه اي ‌و شرايط امروز جهان مورد بحث وتبادل نظر قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه در آستانه تحولات مهم در عرصه بين المللي قرار داريم، گفت: حضور ايران در اجلاس شانگهاي و رايزني هايي كه دراين نشست صورت مي گيرد بسيار مهم و داراي نقش تعيين كننده اي است.
رييس جمهور با تاكيد براينكه موضوعات مهمي در دستور كار اجلاس شانگهاي قرار دارد، ابراز اميدواري كرد: رايزني ها در نشست شانگهاي به نتايج مورد نظر و مفيد براي كشورهاي عضو، منطقه و جامعه بين المللي منجر شود .
احمدي نژاد ‌پيمان شانگهاي را يك پيمان مهم منطقه اي خواند كه به سرعت جايگاه خود را در سطح منطقه و جهان پيدا مي كند .
وي با اشاره به اينكه كشورهاي مهمي عضو پيمان شانگهاي هستند، خاطر نشان كرد: دايره همكاري هاي اين كشورها در زمينه اقتصادي و امنيتي در حال گسترش است .
احمدي نژاد همچنين برگزاري نشست سه جانبه ايران، تاجيكستان و افغانستان را از برنامه هاي اين سفر برشمرد و اظهار داشت : اين كشورها در حوزه فرهنگ مشترك هستند .
احمدي نژاد ارتباطات تاريخي، اعتقادي و فرهنگي سه كشور را بسيار عميق توصيف كرد و گفت: ‌زبان فارسي يك تجلي از پيوند هاي عميق فرهنگي سه ملت است .
رييس جمهور اظهار اميدواري كرد: در گسترش فرهنگ زبان فارسي و تقويت ارتباطات اقتصادي تصيمات جديدي اتخاذ شود.
احمدي‌نژاد پس از ورود به فرودگاه دوشنبه مورد استقبال امام علي رحمان رئيس‌جمهور، خيرالله يف رئيس پارلمان تاجيكستان و همچنين وزراي خارجه، انرژي و صنايع، معاون اول رئيس‌جمهور و شهردار دوشنبه قرار گرفت.
به گفته مسئولان برگزاري اين اجلاس تدابير شديد امنيتي از روزهاي گذشته در اين شهر به اجرا درآمده و مشاهدات عيني خبرنگار فارس حاكي از آن است كه خيابان‌هاي عيني و رودكي كه از فرودگاه شهر دوشنبه تا "داچا" بوستان‌سراي رئيس‌جمهور تاجيكستان ادامه دارد، مملو از نيروهاي امنيتي است.
رئيس‌جمهور كشور چين "هوجين تائو"‌ روز سه شنبه وارد شهر دوشنبه شد و به مناسبت اولين ورود اين مقام چيني، بيست و يك توپ در شهر شليك شد.
همچنين روساي جمهوري كشورهاي روسيه، قزاقستان، ازبكستان، قرقيزستان، هند، مغولستان، تركمنستان و افغانستان و همچنين وزير امور خارجه پاكستان روز چهار شنبه وارد شهر دوشنبه شدند.
به جهت برگزاري اين نشست واحدهاي تجاري شهر تعطيل است و شهر در سكوت كامل به سر مي برد. تردد شهروندان دوشنبه نيز بسيار كم است.
بر پايه گزارش وزارت كشور تاجيكستان شمار مهمانان و هيات‌هاي خارجي شركت‌كننده در اين نشست بيش از 5 هزار نفر خواهد بود.
احمدي‌نژاد در روز اول سفر خود با اعضاي خانواده‌هاي ايراني مقيم تاجيكستان در محل چايخانه كه يكي از نقاط بسيار زيبا و سنتي شهر دوشنبه است ديدار و گفتگو كرد.
تجار،‌ معلمان، پزشكان،‌دانشجويان و كساني كه سالهاي طولاني است كه در تاجيكستان زندگي مي‌كنند نمايندگاني را براي صحبت با احمدي‌نژاد را انتخاب كرده بودند و آنها مسايل و مشكلات خود را با رئيس‌جمهور و هيات همراه در ميان گذاشتند.
رئيس جمهور در جمع ايرانيانت مقيم تاجيكستان گفت: ملت ايران در طول تاريخ همواره ملتي الهام‌بخش بوده است به گونه اي كه همواره فرهنگ‏، ادب، هنر، انسانيت، دوستي، صلح، محبت و پاكي به تمامي جهانيان مخابره شده است.
وي با اشاره به اينكه آثار باقيمانده از ايرانيان مقيم خارج كشور همواره بيانگر روح تعالي ملت ايران حتي در غربت بوده است، افزود: برخلاف تبليغات مفسدين و زورگويان، خاطره ملت ها از ملت ايران ،خاطره‌اي بسيار خوش و نيكو بوده است و امروز نام ايران در تمامي دنيا مي‌درخشد.
رييس جمهور با اشاره به هجمه‌هاي سنگين قدرت‌هاي زورگو عليه ملت ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي تصريح كرد: با اين وجود همواره چشم و دل ملت‌ها به سمت ملت و فرهنگ ايرانيان است، چرا كه فرهنگ ما فرهنگ عدالت، توحيد و صلح و برادري است.
احمدي نژاد پيشرفت‌هاي ملت ايران طي 30 سال اخير علي رغم كينه‌‌توزي‌ها و بدخواهي دشمنان را غرورآفرين و افتخار آميز برشمرد و در ادامه با بيان برخي از عرصه‌هايي كه ايرانيان طي سال‌هاي اخير به موفقيت‌هاي چشم‌گيري در آن عرصه‌ها دست يافتند اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين عرصه‌هاي پيشرفت ايران، عرصه پيشرفت علمي است. امروز جوانان و دانشمندان ايراني در حال فتح قله‌هاي علمي جهان هستند.
رييس شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به پيشرفت دانشمندان ايران در عرصه هوا فضا اشاره و خاطر نشان كرد: دشمن فكر مي‌كرد كه ايراني‌ها با تحريم اقتصادي حتي روي زمين هم نخواهند توانست زندگي كنند ،اما امروز پيشرفته‌ترين فناوري‌ها در اختيار ماست. امروز در چهار عرصه مهم هوا فضا به موفقيت‌هاي بسيار بالا دست يافته‌ايم كه يكي از اين عرصه‌ها، فناوري ساخت موشك پرتاب‌گر ماهواره‌ است.
احمدي‌نژاد در ادامه با برشمردن قسمت‌هاي گوناگون موشك ماهواره‌بر ساخت ايران كه با دقت و تجهيزات بسيار پيشرفته ساخته شده است، خاطر نشان كرد: اين موشك از چند قسمت تشكيل شده كه قسمت اول عامل موشك ديگري به همراه ماهواره است كه پس از شليك و رسيدن به اوج آسمان با سرعت 250 متر برثانيه موشك دوم را رها كرده و اين موشك نيز كه حاوي چند موتور ديگر است به محض رها شدن تا سرعت 8 هزار متر بر ثانيه مي‌رسد و آنگاه ماهواره به مدار پرتاب مي‌شود كه جوانان برومند ايران اسلامي هر سه قسمت را كه قابل كنترل به صورت دقيق از روي زمين است با دستان پرتوان و انقلاب خود ساخته‌اند.
وي به عرصه فناوري هسته‌اي اشاره كرد و افزود: دشمنان هر كار توانستند از قبيل تحريم‌ها و مسدود كردن حساب‌هاي بانكي انجام دادند تا ملت ايران هسته‌اي نشود ،اما به لطف خدا و با اراده ايراني، ايران يكي از معدود كشورهاي هسته‌اي جهان شده است.
رييس جمهور خطاب به بدخواهان مردم ايران با بيان اينكه ملت ايران در هر جاي دنيا عاشق ايران بوده و براي پيشرفت ايران مقاومت مي‌كنند، تأكيد كرد: ملت ايران سر سوزني از ياوه‌سرايي‌هاي قدرت‌هاي زورگو نمي‌هراسد.
احمدي نژاد با اشاره به سال‌هاي مديد اقتدار و عظمت ملت ايران در طول تاريخ، به پيشتازي ايرانيان در طب‏، معماري، مهندسي، صنعت و هنر در چند صدسال قبل اشاره و تأكيد كرد: آن زمان كه ايران بر بام قله علمي جهان ايستاده بود مدعيان امروز در عصر زنگي زندگي مي‌كردند. امروز نيز بر خلاف آنچه آنان تبليغ مي‌كنند آنان به ما احتياج داشته و ما نيازمند آنان نيستيم.
وي با توصيه به سران قدرت‌هاي استكباري تصريح كرد: بياييد دوست ملت‌ها باشيد، انساني زندگي كنيد، عدالت را بپذيريد و سلاح‌هايتان را از بين ببريد چرا كه عاقبت طغيان، سقوط است.
رييس جمهور گفت: به لطف الهي امروز قدرت‌هايي كه در صد سال اخير دست به طغيان و اشغالگري كرده و به ملت‌ها تجاوز كرده‌اند، اعم از صهيونيست‌ها و ارباب آنها در سراشيبي سقوط قرار گرفته و به بزودي امپراطوري‌هاي زور و ظلم از بين خواهد رفت.

*سفير جمهوري اسلامي ايران در دوشنبه نيز با خيرمقدم به دكتر احمدي نژاد گزارشي كوتاه از فعاليت ايرانيان مقيم تاجيكستان ارائه كرد.
پس از پايان اين مراسم احمدي‌نژاد و هيات همراه در ضيافت شامي كه ايرانيان مقيم تاجيكستان براي وي ترتيب داده بودند شركت كرد.

* از نكات قابل توجه حاشيه‌اي اين اجلاس افتتاح پارك بزرگي در شهر دوشنبه بود كه مقبره رودكي در آن قرار دارد و بناي يادبودي كه در ميان آن مجسمه سلطان اسماعيل ساماني قرار دارد نيز از ويژگي‌هاي ديگر اين پارك بود.
-پخش اخبار ورود روساي جمهور كشورهاي عضو شانگهاي در تلويزيون تاجيكستان از نكات جالب توجه ديگر بود و وقتي در باره احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري اسلامي سخن مي‌گفت حضور احمدي‌نژاد در تاجيكستان را بسيار مهم و حساس ارزيابي مي‌كرد.
تلويزيون تاجيكستان گفت: ارتباط با ايران به عنوان كشوري كه از نظر فرهنگ، زبان و تمدن با تاجيكستان نزديك است براي اين كشور مايه مباهات است و نقش ايران در معادلات منطقه بسيار تعيين‌كننده و حساس است.
تلويزيون تاجيكستان بارها تصوير ورود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ايران و روساي جمهوري چين وروسيه را پخش كرد.
خبرنگاراني كه براي پوشش اخبار اين اجلاس به تاجيكستان سفر كرده بودند حدود 700 نفر بودند كه محل استقرار آنها ساختمان بانك ملي شهر دوشنبه بود و امكانات و تجهيزات خوبي براي ارسال اخبار در اختيار آنها قرار گرفته بود.
البته فاصله مكاني بين محل استقرار خبرنگاران و كاخ سامان (داچا) محل برگزاري اجلاس امكان پوشش خبري مناسب را كم كرده بود.
بيشتر جمعيت خبرنگاراني كه براي پوشش اخبار به دوشنبه آمده بودند از كشور روسيه بودند به طوري كه در زماني برگزاري اجلاس نيز به غير از سخنراني رئيس‌جمهور كشورمان سخنان تمام روساي جمهوري به زبان روسي ترجمه مي‌شد.
اهميت اين اجلاس از آنجايي نمود مي‌كرد كه حتي مهم‌ترين رسانه‌هاي مهم دنيا مانند فرانس پرس، بي‌بي‌سي، و آسوشيتدپرس، در اين اجلاس حضور پررنگ و فعالي داشتند.
آنها پس از سخنراني احمدي‌نژاد به سرعت به دنبال متن ترجمه‌شده سخنراني وي بودند.
در ساعت 10 و 15دقيقه صبح روز پنجشنبه به وقت محلي سران كشورهاي عضو به ترتيب حروف الفبا وارد كاخ سامان شدند و ساعت 11 سران كشورهاي ناظر مهمانان افتخاري و روساي هيات‌ها به آنها پيوستند؛ در ساعت 11 و 2 دقيقه به وقت محلي رئيس‌جمهور كشورمان وارد كاخ سامان شد و مورد استقبال همراه‌خان ظريفي وزير امور خارجه تاجيكستان قرار گرفت و پس از عرض خوشآمدگويي به اتاق سران كشورهاي شركت‌كننده در اجلاس رفت.
هر يك از روساي جمهور سران كشورهاي عضو به مدت 10 دقيقه و روساي كشورهاي ناظر به مدت 5 دقيقه در اين مراسم سخنراني كردند.
پس از پايان اجلاس سران نشست مشترك براي امضا اسناد نهايي توسط كشورهاي عضو در محل سالن اجتماعات طبقه اول كاخ سامان برگزار شد و روساي جمهور 6 كشور ازبكستان، تاجيكستان، قزاقستان؛ قرقيزستان، چين وروسيه در اين نشست اسناد نهايي شده را امضا كردند.
در زمان برگزاري اجلاس خيابان رودكي كه بزرگترين شهر دوشنبه است براي تردد وسايل نقليه عادي بسته شده بود و حتي خبرنگاران نيز براي تردد به اين دو ساختمان كاخ سامان و محل استقرار خود پياده تردد مي‌كردند.

*احمدي‌نژاد پنج پيشنهاد ايران به اجلاس شانگهاي را مطرح كرد

وي از استقبال و پذيراي گرم و برنامه‌ريزي شايسته جناب امامعلي رحمن رئيس جمهور محترم تاجيكستان در برگزاري اجلاس تشكر و قدرداني مي‌كنم و اميدوارم نتايج اجلاس به نفع همه كشورهاي عضو و در جهت تقويت صلح و ثبات منطقه‌اي و جهاني باشد.
از اجلاس قبلي تاكنون تحولات منطقه‌اي و جهاني شتاب بيشتري به خود گرفته است. در بخش‌هاي اقتصادي، جهان متاثر از خشكسالي‌هاي گسترده، كمبود مواد غذايي، افزايش شديد قيمت‌ها، آشفتگي در بازارهاي مالي و پولي و بسياري از بورس‌هاي جهان، گسترش فقر و مداخلات گسترده در بازارهاي پولي براي نجات اقتصاد رو به اضمحلال آمريكا و انتقال مشكلات اقتصادي اين كشور به ساير كشورها بوده است.
و در بخش‌هاي سياسي، بعضي بحران‌ها تداوم يافته است و مسائل جديدي نيز بوجود آمده است. بحران عراق تداوم يافته است و هنوز عراق در اشغال است. حضور نيروهاي ناتو در افغانستان نه تنها كمكي به ايجاد امنيت نكرده است، بلكه دائما عده اي از مردم بيگناه افغانستان در بمباران‌ها كشته مي‌شوند و اخيرا شاهد بوديم در يك تهاجم وحشيانه بيش از 100 نفر از كودكان و زنان افغان در يك روستا كشته شدند، گروه‌هاي هدف ناتو در اين كشور نه تنها محدود نشده اند، بلكه دامنه حضور آنان گسترش يافته است. چنين وضعيت ناپايداري مي‌تواند علاوه بر مردم مظلوم افغانستان، همسايگان و كشورهاي منطقه را نيز تحت تاثير خود قرار دهد .
بعضي قدرت‌هاي غربي از طريق تحريك بعضي جريانات سياسي و دول هاي و دعوت آنان در پيوستن به پيمانهاي نظامي، هم گرايي موجود در منطقه را خدشه دار ساخته و بين همسايگان تشنج ايجاد مي‌كنند تا از يك طرف زمينه گسترش نفوذ و اقتدار سياسي و نظامي خود را فراهم كنند و از جانب ديگر مانع از اقتدار دولتهاي منطقه شوند و متاسفانه اقدامات يك جانبه آنان ادامه دارد.
توليد، فرآوري و توزيع مواد مخدر همچنان به عنوان يك تهديد جهاني رو به گسترش است.جوانان كشورها قربانيان اصلي آن هستند. عليرغم احساس خطر جهاني و طرح موضوع در نشستهاي مختلف هيچگاه اقدام همه جانبه و موثري در مقابله با آن انجام نشده است.
ميليونها نفر در سال قرباني مصرف مواد مخدر مي‌شوند و تلفات و خسارات ناشي از آن از همه جنگ‌هاي متعارف در جهان بيشتر است به همين مقدار امروز به دليل توسعه بيماري HIV خسارت بر بشريت وارد مي‌شود.
افراط گرايي و تروريسم كور معضل ديگري است كه فضاي زندگي ملتها را ناامن ساخته است.

روساي محترم جمهوري، عاليجنابان
عليرغم مشكلات و چالش‌هاي عمده فراروي بشر امروز كه به بعضي از آن اشاره گرديد، نظامات اقتصادي و سياسي بين المللي تاكنون قادر به مقابله با آسيب ها و رفع آنها نبوده اند. نه در مسائل و بحرانهاي اقتصادي نظير افزايش قيمتها و كاهش ارزش ذخائر ارزي و توسعه فزاينده فقر و نه در مسائل و بحران‌هاي سياسي نظير زخم كهنه 60 ساله فلسطين كه هنوز روزانه از كودكان و زنان و جوانان فلسطيني قرباني مي‌گيرد و صدها هزار نفر ديگر را در محاصره غير انساني مواد غذايي و دارويي قرار داده است و يا در مسئله عراق و افغانستان و يا تهديدات خاموش مواد مخدر و بيماري هاي واگير و گروه هاي افراطي اين نظامات نتوانسته‌اند اقدامات موثري انجام دهند و معمولا جز هياهو و تبليغات چيزي ارائه نكرده است.

در چنين شرايطي؛
سازمان همكاري شانگهاي مي‌تواند موقعيت و فرصت ممتازي در حل مشكلات اقتصادي، مناقشات منطقه اي و بين المللي و تهديدهاي فوق الذكر احراز نمايد.
سازمان همكاري شانگهاي با در بر گرفتن بيش از يك سوم از مردم جهان با فرهنگهاي غني، استعدادهاي زياد و گوناگون و همچنين با بهره مندي از ويژگي‌هاي برجسته رفتاري و اخلاقي ملتهاي خود نظير انسان دوستي، حق طلبي، عدالتخواهي و مهمان نوازي مي‌توان مانع زور گويي ها، تهديدات و تجاوزات بوده و پرچمدار صلح و دوستي در جهان باشد. سازمان شانگهاي با نگاه عادلانه و احترام به حقوق همه ملتها و با كوشش براي رفع بي عدالتي و تهديد ها مي‌تواند نقص و عدم كارايي بسياري از مجامع و سازمانهاي بين المللي را جبران نمايد.

عاليجنابان
خوشبختانه در سال گذشته شاهد توسعه همكاريهاي اقتصادي و تجاري بوده‌ايم. اين همكاري ها مي‌تواند به نحو برجسته‌تري در بخش‌هاي سياسي و فرهنگي و امنيتي نيز گسترش يابد.
در هر صورت جهان در حال تغيير است. بخشي از اين تغييرات همانطور كه اشاره شد ناشي از ناكار آمدي نظامات بين‌المللي است و بخش ديگري ناشي از مطالبات حق طلبانه و عدالتخواهانه ملت‌هاست. بدون ترديد امروز عدالت، پاكي و صداقت، آرمان و مطالبه مشترك و عمومي همه ملتهاي جهان است و نمي‌توان از كنار آن عبور كرد.
به نظر ما سازمان شانگهاي مي‌تواند با ابتكارات نو، ضمن جبران عدم كار آيي بعضي از نظامات و سازو كارهاي بين المللي پاسخگويي بخشي از مطالبات امروز نيز باشد. جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد مي‌كند:
1- مبادلات اقتصادي، تجاري، پولي و مالي بين كشورهاي عضو با ارزهاي رايج در خود اين كشورها ساماندهي شود. نرخهاي برابري ارز در اين كشورها حسب معيارهاي متقن اقتصادي تعيين شود. در اين صورت ارزش بخش عظيمي از منابع ارزي كشورهاي مزبور حفظ و تقويت خواهد شد. همچنين سازمان در برنامه‌اي دراز مدت نسبت به تعيين ارزي واحد جهت استفاده در معاملات و تبادلات خارجي بررسي ها و مطالعه لازم را انجام دهد.
2- بانك سازمان همكاري شانگهاي با مشاركت كشورهاي عضو جهت تسهيل مبادلات تشكيل شود.
3- به منظور مبارزه با باندهاي قاچاق و جنايات سازمان يافته و تروريسم همكاريهاي امنيتي سازماندهي شود.
4- با هدف نزديكتر شدن ديدگاههاي سياسي و همگرايي بيشتر با تشكيل كميته مشترك سياسي مشورتهاي سياسي بين اعضاء به طور دائم جريان يابد.
5- براي رفع اختلافات احتمالي بين اعضاء يك نهاد قضايي تاسيس گردد.
ضمن آرزوي موفقيت روز افزون براي سازمان تاكيد مي‌كنم جمهوري اسلامي ايران با توجه به جايگاه ژئو پلتيك و ژئو اكونوميك خود در منطقه بويژه با تكيه بر ظرفيتها و توانمندي‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سايسي خود آمادگي دارد همكاري هاي خود را با سازمان همكاري شانگهاي و كشورهاي عضو گسترش و تعميق بخشد.
مجددا از جناب آقاي امامعلي رحمن رئيس جمهور محترم تاجيكستان به خاطر مديريت و مهمان نوازي شايسته ايشان تشكر مي‌كنم.
براي ايشان و سازمان همكاري شانگهاي و همه ملتها آرزوي موفقيت سلامتي و عزت دارم.
رئيس جمهور كشورمان در پايان سخنان خود براي مدوديف رئيس جمهور روسيه جهت برگزاري اجلاس آينده روساي كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي شانگهاي آرزوي موفقيت كرد.
رييس جمهور كشورمان در ابتداي سخنان خود همچنين از" هو جين تائو" رييس جمهوري چين بخاطر برگزاري موفقيت آميز المپيك پكن قدرداني كرد و انتخاب " دميتري مدودف " به رياست جمهوري روسيه را تبريك گفت و از "امامعلي رحمان " رييس جمهوري تاجيكستان بخاطر برگزاري اجلاس سران سازمان شانگهاي تشكر وقدرداني نمود.
هشتمين اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي امروز صبح با حضور سران اعضاي دائمي و ناظر اين سازمان در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان آغاز به كار كرد.
وي اظهار اميدواري كرد كه نتايج اين اجلاس به نفع همه كشورهاي عضو ودرجهت تقويت صلح وثبات منطقه اي وجهاني باشد.

* گسترش همكاري هاي منطقه اي راه نفوذ بيگانگان را مسدود مي كند
رييس جمهوري اسلامي ايران در حاشيه هشتمين اجلاس سران عضو سازمان همكاري هاي شانگهاي در شهر دوشنبه در تاجيكستان ، روابط ايران و قزاقستان را برادرانه و صميمي توصيف كرد و گفت: بايد با گسترش همكاري هاي منطقه اي جلوي نفوذ بيگانگان در منطقه را مسدود كنيم.
محمود احمدي نژاد در ديدار نور سلطان نظر بايف رييس جمهور قزاقستان با اشاره به همكاري هاي اقتصادي دو كشور، ارتقاي سطح همكاري هاي متقابل اقتصادي و سياسي را خواستار شد و خاطرنشان كرد: در زمينه همكاري هاي اقتصادي و معاوضه ( سوآپ ) نفت به قزاقستان آمادگي كامل داريم.
رييس جمهور با بيان اينكه امروز كشورهاي غربي بخصوص امريكا به جمهوري اسلامي ايران و ظرفيت برجسته اين كشور احتياج دارند ، ارتقاي روابط ايران و قزاقستان را باعث آرامش بخشي در فضاي منطقه ارزيابي و تصريح كرد : با سرمايه گذاري هاي دو جانبه مي توانيم منطقه را به ثبات سياسي نزديك كنيم.
وي همچنين با اشاره به وضعيت موضوع هسته اي ايران خاطر نشان كرد: مسيري كه در موضوع هسته اي طي مي كنيم ،مسير بسيار مناسبي است و شرايط به نفع جمهوري اسلامي ايران در حال سپري شدن است.
در اين ديدار نور سلطان نظر بايف رييس جمهور قزاقستان نيز با اشاره به اجلاس موفقيت آميز سران كشورهاي حاشيه درياي خزر در تهران، روابط دو كشور را رو به گسترش ارزيابي كرد و گفت : قزاقستان آمادگي دارد روابط بسيار نزديكي كه هم اكنون با جمهوري اسلامي ايران دارد ، بيش از پيش پيگيري نموده و آنرا ارتقا بخشد.
وي با اشاره به نياز آمريكا و قدرت هاي غربي به جمهوري اسلامي ايران بخصوص در مساله انرژي، تاكيد كرد : دشمنان منطقه به دنبال ناامن سازي منطقه و فروش تسليحات نظامي خود به كشورها هستند كه با همكاري هاي يكديگر مي توانيم توطئه هاي آنان را خنثي كنيم.

* حضور در احمدي نژاد در ضيافت رسمي ناهار رييس جمهور تاجيكستان
رييس جمهوري اسلامي ايران روز پنجشنبه در ضيافت رسمي ناهاري كه از سوي امامعلي رحمان رييس جمهور تاجيكستان به افتخار حضور دكتر "احمدي نژاد" و هيات همراه درشهر دوشنبه برگزار شد ، شركت كرد.
احمدي نژاد روز پنجشنبه در حاشيه هشتمين اجلاس سران كشورهاي عضو همكاري هاي شانگهاي با حضور در ضيافت رسمي ناهار رييس جمهور تاجيكستان ، ارتقاء سطح همكاري هاي دو جانبه و نزديكي روابط تهران - دوشنبه را مورد تاكيد قرار داد.
در اين ضيافت همچنين جمعي از هنرمندان تاجيكي با اجراي برنامه محلي نسبت به فرهنگ و آداب ايراني ابراز علاقه نموده و در گفتگويي كوتاه با دكتر احمدي نژاد ، تاجيكستان و ايران را دو برادر جداناشدني توصيف كردند.

*ديدار احمدي نژاد با رييس جمهوري روسيه
رييس جمهور در ديدار با رييس جمهوري روسيه به عمق روابط و تاثيرات فراوان گسترش همكاري هاي دوجانبه بين تهران و مسكو اشاره كرد وگفت: دشمنان نمي خواهند دو كشور ايران و روسيه قدرتمند شوند.
محمود احمدي نژاد شامگاه پنجشنبه در حاشيه هشتمين اجلاس سران سازمان همكاري شانگ هاي با ديميتري مدوديف رييس جمهوري روسيه ديدار كرد.
دوطرف در اين ديدار پيرامون مهمترين مسايل منطقه اي و بين المللي و دوجانبه بحث وتبادل نظر كردند.
رييس شوراي عالي امنيت ملي ايران در اين ديدار با اشاره به مسايل اخير رخ داده در جنگ منطقه اوستياي جنوبي به نقش بيگانگان در اين حوادث پرداخت و خاطرنشان كرد كه ريشه بسياري از حوادث منطقه نتيجه دخالت قدرت هاي فرامنطقه اي است .
رييس جمهوري اسلامي ايران سپس با اشاره به حضور آمريكا وبرخي از متحدين اين كشور در منطقه و اشغال كشورهاي عراق و افغانستان، اين حضور را مايه تشديد اقدامات افراطي و اختلاف افكني ميان ملت هاي دوست و برادر درمنطقه ارزيابي كرد.
احمدي نژاد تصريح كرد: مواد مخدر و رشد پديده تروريست در سايه فتنه گري صهيونيست ها و همپيمانان آن درمنطقه ما پديد آمده است كه باتوجه به منافع و تهديدات مشترك ميان دو كشور ايران و روسيه، با ارتقاي همكاري هاي دوجانبه در تمامي سطوح مي توانيم بسياري از تنش هاي منطقه اي را كاهش دهيم .
رييس جمهور همچنين بااشاره به آمادگي تهران براي همكاري ومشاركت در زمينه هاي انرژي ، به اجرايي شدن هرچه بيشتر توافقات في مابين تاكيد كرد و افزود: در مناسبات اقتصادي آماده توسعه روابط تاحد ممكن با روسيه هستيم .
احمدي نژاد دراين ديدار بارديگر انتخاب ديميتري مدوديف را به رياست جمهوري روسيه به وي تبريك گفت.
رييس جمهور روسيه نيز در اين ديدار آخرين تحولات گرجستان را تشريح كرد.
مدوديف همچنين به مناسبت حادثه سقوط هواپيماي مسافري بيشكك و كشته شدن جمعي از ايرانيان دراين سانحه ، به رييس جمهوري و ملت ايران تسليت گفت.

*نشست مشترك سران سه كشور فارسي زبان ايران، افغانستان و تاجيكستان
‌در اين نشست كه در حاشيه نشست سران كشورهاي سازمان شانگهاي برگزار شد ، آقايان احمدي نژاد، حامد كرزاي و امام علي رحمان درباره مشتركات فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي سه كشور مذاكره و در پايان با امضاي بيانيه اي مشترك برگسترش همكاريها در زمينه هاي اقتصادي ، امنيتي و فرهنگي تاكيد كردند.
در اين نشست ابتدا روساي جمهوري ايران ، تاجيكستان و افغانستان پشت درهاي بسته مذاكره و سپس در نشستي با حضور اعضاي هيئت همراه ، بيانيه مشترك امضا كردند. بر اين اساس ، همه طرف ها آمادگي خود را براي افزايش همكاري هاي مشترك در مقابله با تروريسم ، مواد مخدر ، جدايي طلبي ، افراط گرايي و جرايم سازمان يافته جديد اعلام كردند .
همچنين در اين نشست توافق شد كه سومين اجلاس سه جانبه سران ، سال آينده در تهران برگزار شود .
همزمان با اين نشست ، وزيران انرژي سه كشور ، دو سند همكاري در زمينه اجراي برنامه هاي مشترك در بخش انرژي امضا كردند.
بر اساس اين سند ، كميسيون مشتركي براي برنامه ريزي و تشخيص محورهاي همكاري در زمينه بهره برداري از ذخاير آب و انرژي تاجيكستان و ساخت خطوط 500 كيلوولتي انتقال برق از اين كشور به افغانستان و ايران تاسيس خواهد شد .
همچنين وزير نيروي ايران و وزير نقليات وارتباطات تاجيكستان ، تفاهمنامه اي براي عمليات تكميل امكانات روشنايي وآتش نشاني در تونل استقلال تاجيكستان كه با سرمايه گذاري ايران احداث شده است به امضا رساندند.
اين بيانيه در شهر دوشنبه در تاريخ 28 اگوست 2008 ميلادي برابر با 7 شهريور 1387 هجري شمسي در سه نسخه تاجيكي ، دري و فارسي كه اعتبار يكسان دارند ، به امضا رسيد .

*كلنگ احداث ساختمان جديد سفارت ايران در تاجيكستان زده شد
با حضور منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان روز پنجشنبه كلنگ آغاز عمليات احداث ساختمان جديد سفارت و مدرسه بين المللي ايران در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان به زمين زده شد.
در اين آيين دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، معاون وزير خارجه و عده اي از مقامات تاجيكستان نيز حضور داشتند.
ساختمان سفارت ايران در زميني به مساحت 35 هزار مترمربع شامل بخش اداري سفارت ، بخش كنسولي ، مجتمع فرهنگي تفريحي و مهانسرا احداث مي شود.
ساختمان مدرسه بين المللي ايران نيز در زميني به مساحت 50 هزار متر مربع براي تحصيل 1200 نفر دانش آموز ايراني ، تاجيك و افغاني و يك باب خوابگاه به ظرفيت 500 نفر احداث خواهد شد.

* احمدي‌نژاد در نشست مطبوعاتي در دوشنبه:
بعضي‌ها با تعريف حقوقي "ملت" به حساب نمي‌آيند
محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان پيش از ترك دوشنبه پايتخت تاجيكستان در نشستي مطبوعاتي گفت: از مسئولان كشور تاجيكستان به ويژه امام علي رحمان رئيس جمهور تاجيكستان به دليل برگزاري خوب اجلاس شانگهاي تشكر كرده و از مردم تاجيكستان به جهت آنكه نتوانست با آنها ملاقات داشته باشد عذر خواهي كرد.
احمدي نژاد در ابتداي اين مصاحبه مطبوعاتي گفت: شرايط امروز جهان از يك سو ناشي از اعمال تبعيض و دخالت در كشورهاي ديگر است و از طرف ديگر حاصل مقاومت ملت هاي و انساها است.
احمدي نژاد افزود: فكر مي‌كنيم راه درست آن است همه به قانون و عدالت احترام بگذارند و بر پايه قانون مناسبات بين المللي شكل گيرد.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه اجلاس شانگهاي چه تاثيراتي بر روابط اقتصادي امنيتي و سياسي مي‌تواند در منطقه داشته باشد، گفت: كشورهاي عضو شانگهاي بيش از يك سوم جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند و پيشرفت اين كشورها تاثير چشمگيري در معادلات منطقه اي و جهاني دارد.
رئيس جمهور افزود: سازمان شانگهاي به سرعت جايگاه خود را در جهان پيدا مي‌كند و به طور طبيعي نيز اين اجلاس جايگاه ويژه اي دارد.
خبرنگاري درباره موضع جمهوري اسلامي ايران درباره مسئله اوستياي جنوبي پرسيد كه احمدي نژاد گفت: فكر مي‌كنيم اگر قدرتهاي فرا منطقه اي دخالت نكنند ملت هاي منطقه مي‌توانند مسائل خود را حل كنند.
خبرنگار تلويزيون روسيه پرسيد امروز شما ديداري با مدوديف رئيس جمهور روسيه داشتيد اين ديدار چه نتايجي داشته كه احمدي نژاد گفت: همانطور كه مي‌دانيد ايران و روسيه روابطي خوبي دارند ما دو همسايه و دو همكاري منطقه اي خوب هستيم و به طور طبيعي در ديدار سران دو كشور مسائل منطقه اي مهمي مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.
احمدي نژاد اظهار داشت: گفت و گوهاي خوبي در مورد مسائل مختلف صورت گرفت و درباره همكاري‌هاي دو جانبه نيز صحبت كرديم طبق روال اين گونه ملاقات بسيار سازنده بود و اميدواريم باعث توسعه همكاري دو جانبه شود .
احمدي‌نژاد در پاسخ به خبرنگاري كه پرسيد آيا نيروگاه جديدي كه قرار است بسازيد به دست روسيه ساخته مي‌شود، گفت: خير، خودمان مي‌سازيم. اين خبرنگار از احمدي نژاد سئوال كرد آيا صحت دارد كه دفتر حافظ منافع آمريكا را در تهران راه اندازي مي كنيد و آيا اين مسئله مي‌تواند يخ ميان شما و آمريكا را باز كند كه احمدي نژاد گفت: من فكر مي‌كنم از يخ سفت‌تر باشد، اگر مسئولان آمريكايي به حرف كارشناسان گوش مي‌دادند تاكنون مشكلات بر طرف مي‌شد.
احمدي نژاد در مورد اينكه چرا ايران به عضويت اعضاي دائم كشورهاي شانگهاي پذيرفته نشد، گفت: هر زمان كه اعضاي شانگهاي در نظر داشته باشند عضو جديد بگيرند پيشنهاد ايران نيز بررسي مي‌شود اما در اجلاس امروز اين موضوع در دستور كار نبود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا تشكيل شانگهاي و قدرتمند شدن به دليل مقابله با آمريكا و ناتو است، گفت: هر سازمان كاركردهاي خودش را دارد و به اندازه خود آن مي‌توان انتظار داشت.
رئيس جمهور افزود: ‌همه دنيا، آمريكا و ناتو نيست آنها آنقدر گرفتاري دارند كه مشغول خودشان باشند.
احمدي نژاد ادامه داد: با تمام ملت‌هاي منطقه دوست هستيم با ملت گرجستان هم رابطه عميق داريم، اما فكر مي‌كنيم مديران گرجستاني بايد با دقت بيشتري صحنه را مديريت مي‌كردند و اجازه نمي‌دادند كشورهاي ديگر از بيرون منطقه به امور آنها دخالت كند.
وي گفت: اطلاعاتي داريم كه نشان مي‌دهد صهيونيست‌ها در جنگ قفقاز خيلي فعال بودند و من توصيه مي‌كنم كشورهاي ديگر در اين مساله دخالت نكنند و كشورهاي منطقه خود مساله خود را حل كنند.
رئيس جمهور كشورمان گفت: ما دوست همه ملت ها هستيم، البته بعضي ها با تعريف حقوقي ملت محسوب نمي‌شوند.
احمدي نژاد گفت: ما علاقمند صلح و صفا در منطقه‌ و جهانيم، به اميد روزي كه ملت‌ها در صلح و دوستي و بدون نزاع در كنار يكديگر زندگي كنند.
وي از خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف حاضر در اين نشست تشكر كرد و گفت: اميدوارم همواره پيام‌رسان صلح و دوستي باشيد.
در ابتداي مصاحبه مطبوعاتي رئيس‌جمهور كشورمان، خبرنگاران خارجي خواستار ترجمه سخنان وي شدند كه وقتي مترجم داشت سخنان ابتدايي رئيس‌جمهور را ترجمه مي‌كرد زماني طولاني براي اين كار صرف شد كه احمدي‌نژاد به مترجم گفت: "ترجمه سخنان خيلي بيشتر از سخنان اصلي شد".
*رييس جمهور كشورمان بامداد جمعه به كشور بازگشت
انتهاي پيام/
 جمعه 8 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن