تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813572842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر كارنامه دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران مدرسه‌اي براي آموزش آنتروپرونرهاي ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مروري بر كارنامه دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران مدرسه‌اي براي آموزش آنتروپرونرهاي ايراني
حديث جهانيدانشكده كارآفريني دانشگاه تهران اولين و تنها دانشكده كارآفريني در ايران است كه با توجه به سند چشم‌انداز بيست ساله كه در آن بر فعاليت‌هاي دانش بنيان تاكيد شده است، در جهت تامين نيازهاي تخصصي برنامه چهارم توسعه كشور مورد توجه قرارگرفت.


هيات امناي دانشگاه تهران در ارديبهشت 1386 تاسيس دانشكده مستقل كارآفريني را به تصويب رساند. اين دانشكده كه از آغاز سال تحصيلي 87ـ86 در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشجو پذيرفت با حمايت مالي وزارت كار و امور اجتماعي، مصوبه شوراي عالي اشتغال و بر اساس تفاهم نامه دو وزارتخانه علوم و كار تاسيس شده است. تاسيس اين دانشكده با اهداف متعددي از جمله، تربيت هيات علمي و كادر مربي كارآفريني براي تدريس در دانشگاه‌ها و همچنين تربيت سياست‌گذاران و كارشناسان كارآفريني مورد نياز دولت و بخش عمومي، ايجاد الگوي دانشگاه كارآفرين در كشور به منظور انطباق فعاليت‌هاي دانشگاه با نيازهاي جامعه، انجام تحقيقات بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي در زمينه كارآفريني صورت گرفت. همچنين ترويج الگوهاي موفق‌كاري در جامعه و تشخيص فرصت‌هاي كارآفريني در بخش‌هاي اقتصادي ـ اجتماعي به همراه برنامه‌ريزي براي بهره‌برداري از آنها، توليد و انتشار دانش بومي كارآفريني و نهادينه‌سازي فرهنگ كارآفريني و كمك به توسعه پايدار و دستيابي به چشم‌انداز مصوب كشور از ديگر اهداف اين دانشكده مي‌باشد. اين دانشكده علاوه بر اهداف اصلي خود قصد دارد تا با برگزاري دوره‌هاي رسمي آموزش كارآفريني (با ماهيت ميان رشته‌اي) در بخش‌هاي مختلف اقتصادي ـ اجتماعي كشور و برگزاري همايش‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي به ترويج فرهنگ كارآفريني در كشور كمك كند.
هم اكنون دانشكده كارآفريني در رشته مديريت كسب وكارهاي كوچك (Small Business Management) در مقطع كارشناسي و رشته مديريت كارآفريني با 3 گرايش كارآفريني در بخش عمومي، كارآفريني سازماني و كسب و كار جديد در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو مي‌پذيرد و در صدد است با همكاري چند دانشگاه بين‌المللي دوره دكتري كار آفريني را نيز راه‌اندازي نمايد. يكي از مهمترين اهداف كارشناسي مديريت كسب و كارهاي كوچك تامين نيروي انساني متخصص مورد نياز و فعاليت‌هاي كارآفريني در بخش‌هاي خصوصي، عمومي و غيردولتي است. فارغ‌التحصيلان «مديريت كسب كارهاي كوچك» مي‌توانند به تنهايي يا در قالب گروه‌هاي كاري براي راه‌اندازي يك كسب و كار جديد متناسب با امكانات خود و شرايط محلي و منطقه‌اي خويش اقدام كنند.دوره كارشناسي ارشد با عنوان مديريت كارآفريني در 3 گرايش كسب و كار جديد، سازماني و بخش عمومي اجرا مي‌شود. در گرايش كسب و كار جديد، هدف تربيت كارآفرينان براي راه‌اندازي و مديريت كسب و كار كوچك و ارائه خدمات تخصصي به كارآفرينان تعريف شده و همچنين عارضه يابي و ارائه راه حل به مديران و مالكان كسب و كارهاي كوچك از ديگر وظايفي است كه از فارغ‌التحصيلان اين گرايش انتظار مي‌رود. در گرايش كارآفريني سازماني هدف به تربيت كارآفريناني است كه بتوانند فعاليت‌هاي كارآفريني سازمان‌ها و شركت‌ها را هدايت كند. دانشجويان اين گرايش دانش مورد نياز براي ورود به عرصه كارآفريني در سازمان‌ها را با گذراندن دروس فن‌آوري اطلاعات و كارآفرينان سازماني، مديريت نوآوري و تكونولوژي سازماني، مديريت كارآفرينان سازماني و مديريت كسب و كارهاي بين‌المللي كسب مي‌كنند و با گذراندن واحد كار آموزي مهارت لازم را در محيط واقعي بدست مي‌آورند.
هدف از ايجاد دوره مديريت كارآفريني در بخش عمومي به تربيت افرادي است كه بتوانند با تدوين سياست‌هايي به توسعه و ترويج فرهنگ كارآفريني در سطح جامعه بپردازند و به توسعه محلي، ملي و منطقه‌اي كمك كنند. دانشجويان در اين رشته، دانش تخصصي مورد نياز را با گذراندن دروس كارآفريني دانشگاهي، سياست گذاري توسعه كارآفريني و كارآفريني اجتماعي كسب مي‌كنند. دانش آموختگان اين رشته با حضور در عرصه‌هاي سياستگذاري و تصميم‌گيري در سازمان‌هاي دولتي، عمومي و سازمان‌هاي غير دولتي(NGO)، هدايت كارآفريني سازمان‌هاي دولتي و عمومي را بر عهده دارند. از جمله مراكز آموزش دانشكده مي‌توان به مركز توسعه آموزش‌هاي عمومي و تخصصي كارآفريني اشاره كرد. اين مركز با بهره‌گيري از اعضاي هيات علمي دانشكده كارآفريني و دانش‌آموختگان مقطع كارشناسي ارشد، دو دسته آموزش‌هاي عمومي و تخصصي را در دستور كار خود قرار داده است.
دوره آموزش‌هاي عمومي با هدف ترويج و اشاعه فرهنگ كارآفريني و آشنايي هر چه بيشتر اقشار جامعه با مهارت‌هاي عمومي كسب و كار و توسعه اين مهارت‌ها طراحي شده است. دوره‌هاي آموزشي تخصصي نيز به طور خاص براي ارگان‌ها و صاحبان صنايع كوچك و براي آشنايي با چگونگي مديريت كسب و كار برنامه‌ريزي شده است. مركز آموزش الكترونيكي دانشكده نيز از نيم سال دوم تحصيل 87 – 86 در رشته مديريت كارآفريني به صورت مجازي در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشجو مي‌پذيرد. همچنين در اين مركز طرح درس الكترونيك مباني كارآفريني براي دانشجويان رشته‌هاي مختلف دانشگاهي در دست تهيه و توليد مي‌باشد.
مركز توسعه مطالعات و پژوهش‌هاي كارآفريني نيز از جمله مراكز پژوهش دانشكده است كه به منظور شناسايي، ارزيابي و تصميم‌گيري در خصوص فعاليت‌هاي پژوهشي دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشكده و نيز حوزه پژوهش مرتبط با كارآفرني ايجاد شده است و فعاليت مي‌كند. توسعه مفاهيم و فعاليت‌هاي پژوهشي مرتبط با كارآفريني، فعال‌سازي و استفاده از ظرفيت‌هاي علمي اساتيد و دانشجويان دانشكده براي توسعه فعاليت‌هاي پژوهشي و توليد محتوا و پشتوانه علمي و پژوهشي مورد نياز براي گسترش و تعميق آموزش‌هاي كارآفريني از اهداف اين مركز است.
ديگر مركز پژوهشي دانشكده كارآفريني، ديده بان جهاني كارآفريني ـ GEM ـ است كه يك كنسرسيوم دانشگاهي مركب از گروه‌هاي علمي و پژوهشي بوده و هدف اصلي آن ارزيابي و ارائه داده‌هاي پژوهشي معتبر در سطح بين‌المللي در خصوص فعاليت‌هاي كارآفرينانه مي‌باشد. داده‌هاي كمي و كيفي حاصله در گزارش جهاني GEM منبع ارزشمندي از اطلاعات براي تصميم‌گيرندگان كشورهاي فوق است. با تلاش دانشكده كارآفريني و حمايت وزارت كار و امور اجتماعي، ايران به عنوان چهل و چهارمين كشور به GEM پيوست و دانشكده كارآفريني نماينده جمهوري اسلامي ايران در اين كنسرسيوم شد. از مزاياي عضويت ايران در GEM مي‌توان به، ارزيابي مستمر توسعه كارآفريني در ايران، سنجش و مقايسه سطح كار آفريني ايران با ساير كشورها و آگاهي از تجربيات ساير كشورها به ويژه كشورهاي توسعه يافته و كمك به توليد دانش جهاني كارآفريني در ايران اشاره كرد.
دانشكده كارآفريني همچنين در صدد تاسيس كرسي كارآفريني يونسكو در ايران است. مذاكرات مقدماتي انجام شده است و پيشنهاد دانشكده در يونسكو در دست بررسي است. امكانات ديگر اين دانشكده مركز انفورماتيك و كتابخانه آن است. كتابخانه تخصصي كارآفريني مشتمل بر 5000 جلد كتاب فارسي و لاتين در زمينه‌هاي كارآفريني، كسب و كارهاي كوچك، مديريت، بازاريابي، حسابداري است. همچنين پايگاه اينترنتي دانشكده به آدرس: http://ent.ut.ac.ir نيز امكان دسترسي به منابع علمي و تخصصي كارآفريني را فراهم آورده است و اطلاعات كتابخانه، برگزاري همايش‌ها، مجلات و اخبار دانشكده از طريق اين پايگاه به روز مي‌شود.
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3800]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن