واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: سفر به گراى ۲۷۰درجه
جلسه نقد كتاب سفر به گراى ۲۷۰درجه با حضور احمد دهقان نويسنده كتاب،رضا اميرخانى و ابراهيم زاهدى مطلق،روزنامه نگار،در محل فرهنگسراى بانو برگزار شد. زاهدى در مورد شخصيت احمد دهقان گفت: دهقان ۱۵ساله بود كه وارد جنگ شد و تا آخر جنگ در جبهه ماند. به همين دليل وى از نويسندگانى است كه جنگ آنها را نويسنده كرد. زاهدى همچنين در مورد كتاب سفر به گراى ۲۷۰درجه نيز گفت: در همان ابتدا كه متن دست نوشته كتاب را خواندم عليرغم اين كه تحت تاثير سادگى و صميميت آن قرار گرفتم به آقاى دهقان گفتم كه اين رمان خيلى تحت تاثير خاطرات است. مهم ترين مشكل يا به عبارتى نكته برجسته اين كتاب اين است كه خاطرات نويسنده از جنگ را با خود حمل مى كند. وى افزود: اين كتاب لحظه پردازى هاى دقيقى دارد و بسيار ريز و دقيق وجب به وجب خاك جبهه را به تصوير مى كشد و حتى از لحظه اى كه رزمنده شروع به رفتن به جبهه مى كند حالات خانواده،پدر،مادر و. . . را بيان مى كند. زاهدى در مورد شخصيت ناصرنيز گفت: ناصر يك شخصيت واقعى است كه از دوستان صميمى نويسنده بوده و در جنگ شهيد شده است. علاوه بر اين كه ناصر در آثار ايشان حضور دارد،در زندگى ايشان نيز تاثير گذاشته تا جايى كه اسم پسر ايشان هم ناصر شده است. منظورم اين است كه تا چه حد شخصيت هاى جبهه شخصيت هاى واقعى هستند. وى ادامه داد: مهم ترين ويژگى كتاب تصويرگرى آن است. به شدت طبيعت در اين كتاب دخالت دارد. دهقان با جزءجزء و شن هاى بيابان تصوير مى سازد. اين شاخصه كار آقاى دهقان است. علاوه بر اين نثر آن ساده و روان است و ادبيات حاكم بر آن ادبيات حاكم بر جبهه هاست. زاهدى در مورد مشكلات كتاب نيز گفت: يكى از مشكلات اين كتاب اين است كه اطلاعات بسيار زيادى به صورت خام در اختيار مخاطب مى گذارد. همچنين شخصيت هاى فرعى در اين رمان آن قدر زياد حضور دارند كه شخصيت اصلى كه على است گم شده است. همچنين رضا اميرخانى نويسنده دفاع مقدس نيز گفت: سفر به گراى ۲۷۰درجه جزو اولين رمان هاى واقع گراى جنگ است كه توانسته مخاطبان همگانى داشته باشد. حضور من در اين جلسه به خاطر احترام به اين كتاب است و سابقه اى كه كتاب در ذهن مخاطبان داشته است. وى سپس به بررسى دو كهن الگوى حاكم بر ادبيات فارسى پرداخت و گفت: ما در ادبيات خودمان دو كهن الگو داريم كه در هر دوره بنا به شرايط تاريخى و اجتماعى يكى از آنها بر ديگرى پيشى مى گيرد. در شاهنامه نوعى پهلوان ايرانى معرفى مى شود كه به شدت با ساير پهلوان هاى جهان متفاوت است. پهلوان خردمند ويژگى پهلوان شاهنامه است. اين شخصيت يكى از كهن الگوهاى ادبيات فارسى است. شخصيت ديگرى كه در ادبيات ما وجود دارد رند است. تاريخ ادبيات ما همواره بين پهلوان شاهنامه و رند حافظ در حركت بوده است. به نظرمن ادبيات دفاع مقدس اولين جايى است كه پهلوان و رند در كنار يكديگر قرار مى گيرند. در اين آثار شخصيت جديدى در حال شكل گيرى است كه كشف ويژگى آن وظيفه اصلى نويسندگان و خوانندگان اين آثار است. وى افزود: به نظرم طلايه دار ادبيات دفاع مقدس با اين مفهومى كه ذكر شد سفر به گراى ۲۷۰درجه است. يعنى ما قبل از اين كتاب هنوز در دوران پهلوانى دفاع مقدس سير مى كرديم،در اين كتاب پهلوان دفاع مقدس و رند به هم نزديك مى شوند گويى كه يك شخصيت جديد در آثار دفاع مقدس ساخته مى شود. اين يكى از ويژگى هاى كتاب است. سفر به گراى ۲۷۰درجه يكى از رمان هاى كامل دفاع مقدس است. احمد دهقان نويسنده كتاب نيز در مورد ادبيات جنگ گفت: جنگ سوژه هاى بسيارى را در اختيار نويسندگان قرار مى دهد، به همين دليل است كه خيلى ها به دنبال اين سوژه مى روند و مى خواهند اين سوژه را ببينند،با آن زندگى كنند و داستان خود را بنويسند. جنگ فقط لحظه اى نبرد و ديدن نيست و فراتر از آن است. نگاه به جنگ به يك موضوع بزرگ انسانى رسيدن و آن را درك كردن و نوشتن و به بهترين نحو در اختيار خواننده قرار دادن است. اين جاست كه ادبيات جنگ مى تواند فراتر از يك زد و خورد احمقانه باشد و مى تواند حرف هاى بزرگترى هم بزند. كتاب سفر به گراى ۲۷۰درجه توسط پال اسپراكمن مترجم آمريكايى به انگليسى ترجمه شده و در اكثر كتابخانه هاى آمريكا موجود است.
پنجشنبه 7 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]