تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830862095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تربيت در سيره امام حسن مجتبى(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: ضرورت تربيت
انسان موجودى متعالى و داراى استعداد رسيدن به کمال است و براى سير تکاملى خويش نيازمند پيروى از يک روش تربيتى قوى و کامل مي‏باشد. انسان فاقد تربيت، فاقد همه چيز است، پس بايد به دنبال تربيت روح و روان خويش باشد.
امام مجتبى عليه السلام در زمينه ضرورت تربيت روحى و معنوى انسان و تغذيه روان او مي‏فرمايد:«عجبت لمن يتفکر فى ماکوله کيف لا يتفکر فى معقوله، فيجنب بطنه ما يؤذيه و يودع صدره ما يرديه; (1) تعجب مي‏کنم از فردى که در غذاى جسمانى خود فکر مي‏کند (که سالم و بهداشتى باشد) اما در غذاى روح و جان خويش نمي‏انديشد، در نتيجه شکم خود را از غذاهاى زيانبخش حفظ مي‏کند ولى سينه‏اش را در مقابل آن چه آن را پست مي‏گرداند رها مي‏کند.»
بخش اول: عوامل تربيت
الف: خانه و خانواده
خانواده از مهمترين عوامل تربيتى محسوب مي‏شود که هدف از آن، ايجاد و پرورش نسل و هدايت آن به سوى اهداف صحيح تربيت مي‏باشد. خانواده کانون مقدسى است که در پرتو پيوند زناشويى دو انسان پايه گذارى شده و با پيدايش فرزند جلوه‏اى تازه به خود مي‏گيرد. نتيجه اين پيوند فرزندانى است که هرکدام ممکن است در آينده سرباز يا سربار جامعه باشند. روانشناسان اجتماعى، خانواده را يکى از پاسداران آثار تمدن مي‏دانند. در مورد تاثير و نقش خانواده در روند صحيح تربيت از امام مجتبى عليه السلام سخنان قابل توجهى به ما رسيده است.
نقش پدر صالح
پدر که رکن مهم خانواده است‏بايد داراى شرايط و صفات پسنديده‏اى باشد.امام مجتبى عليه السلام به مردى که براى نظر خواهى به حضورش آمده بود، فرمود: «شايسته است که همسر دخترت مردى با تقوا و مومن باشد. زيرا اگر او دختر تو را وست‏بدارد وى را احترام خواهد کرد و اگر از او خوشدل نباشد به وى ستم روا نمي‏دارد.» (2)
مطمئنا اگر پدر به عنوان مدير خانواده فردى صالح و باايمان باشد همسر و ساير اعضاى خانواده را در پرتو مهر و محبت‏خويش قرار داده و در اثر شايستگي‏هاى معنوى خويش، کانون خانواده را به محيطى امن تبديل نموده و زمينه تربيت فرزندانى باايمان و مسؤوليت‏پذير را فراهم خواهد نمود.
تاثير مادر شايسته
مادر نقش قابل توجهى در رشد و شکوفايى استعداد فرزندان در محيط خانه دارد تا آن جا که يکى از عوامل سعادت و شقاوت انسان را در گرو اعمال مادر او دانسته‏اند. حضرت مجتبى عليه السلام در مورد نقش ويژه مادر در ساختار شخصيت افراد سخنى دارد که ما را در درک اين مهم يارى مي‏کند.
آن حضرت هنگامى که با معاويه مناظره مي‏کرد، در مورد يکى از علل شقاوت معاويه و سعادت خويش به نقش مادر اشاره کرده و فرمود: « چون مادر تو هند است و در دامن چنين زن پست و فرومايه‏اى پرورش يافته‏اى اين گونه اعمال زشت از تو سر مي‏زند و سعادت ما خانواده در اثر تربيت مادرانى پاک همچون فاطمه عليها السلام و خديجه عليها السلام مي‏باشد.» (3)
مادر به عنوان يک موجود عاطفى در ايجاد محيطى آرام براى فرزندان موثر است، و نقش تعيين کننده‏اى از هنگام انعقاد نطفه تا رسيدن به سن آموزش کودکان دارد. به ويژه در دوران باردارى و هنگام شير دادن که شخصيت روانى و اخلاقى کودک ساخته مي‏شود، مادر منبع تغذيه مستقيم کودک مي‏باشد.
بر اين اساس ايمان و اخلاق و الدين که دو رکن مهم خانواده هستند شرط اساسى در نيل به اهداف بلند تربيت مي‏باشد.
ب: دوستان
بعد از خانواده دوستان و هم بازي‏ها و هم کلاسي‏هاى يک کودک مي‏توانند به عنوان يک عامل محيطى در تربيت و خلق و خوى او تاثيرگذار باشند. کودک و نوجوان گرايش زيادى به دوستان هم سن و سال خود دارد و بدون ترديد اين همنشينى و هم‏گرايى دوستان در يکديگر موثر خواهد بود. البته معاشرت با دوستان صميمى يک نياز طبيعى است و لذت بخش‏ترين ساعات زندگى براى يک کودک و نوجوان لحظاتى است که با دوستان سپرى مي‏کند.
پيشوايان معصوم ما ضمن بيان اثرهاى مثبت و منفى رفاقت و همنشينى، پيروان خود را به مصاحبت‏با افراد شايسته سوق داده‏اند.
حضرت مجتبى عليه السلام در اين رابطه به فرزندش مي‏فرمايد: «يا بنى لا تواخ احدا حتى تعرف موارده و مصادره فاذا استنبطت الخبرة و رضيت العشرة فآخه على اقالة العثرة و المواساة فى العسرة; (4)
فرزندم! با هيچ کس دوستى نکن مگر اين که از رفت و آمد (و خصوصيات روحى واخلاقي) او آگاه گردى، هنگامى که دقيقا بررسى نمودى و معاشرت با او را برگزيدى، آنگاه با او براساس گذشت و چشم پوشى از لغزش‏ها و يارى کردن در سختي‏ها دوستى کن.»
ج - تشکل‏ها و محافل اجتماعى
انسان با رفت و آمد به مجالس و محافل، تحت تاثير رفتارها و حرکات شرکت کنندگان در آن‏ها قرار مي‏گيرد.
امام حسن مجتبى عليه السلام در سخنى هم به اصل تاثير مجالس اجتماعى اشاره دارد و هم به شرکت در محافل سالم و مفيد توصيه و ترغيب مي‏فرمايد، آن جا که مي‏فرمايد: «من ادام الاختلاف الى المسجد اصاب احدى ثمان: آية محکمة و اخا مستفادا و علما مستطرفا و رحمة منتظرة و کلمة تدله على الهدى او ترده عن ردي; هر کس پيوسته به مساجد برود يکى از هشت‏بهره را خواهد برد: آيه و نشانه‏اى محکم، برادرى سودمند، علمى نو، رحمتى مورد انتظار، سخنانى که او را به راه راست هدايت مي‏کند و يا سخنى که او را از هلاکت مي‏رهاند.» (5)
بخش دوم: شيوه‏هاى تربيت
1 - استفاده از حس کمال جويى
کودکان و نوجوانان فطرتا کمالات و صفات زيباى انسانى را دوست دارند. مربى مي‏تواند از طريق ارضاء صحيح تفوق خواهى، متربيان خود را به سوى اهداف مورد نظر خويش هدايت کند، و آنان را با دلگرمى و نشاط به کسب کمالات وادار سازد. امام مجتبى عليه السلام روزى فرزندان خود و فرزندان برادر خود را دعوت کرده و به آنان فرمود: «همه شما کودکان اجتماع امروز هستيد و اميد مي‏رود که بزرگان جامعه فردا باشيد، دانش بياموزيد و در کسب علم کوشش کنيد، هر کدام که نمي‏توانيد در مجلس درس مطالب استاد را حفظ کنيد آن‏ها را بنويسيد و نوشته‏ها را در منزل نگهدارى نماييد تا در موقع لزوم مراجعه کنيد.» (6)
آن حضرت با اين روش صحيح تربيتى فرزندان را به کسب دانش و درس خواندن ترغيب و تشويق مي‏کند و آنان به اين طريق با عشق و علاقه به دنبال کسب دانش و ساير کمالات بشرى مي‏روند و در اين شيوه، نيازى به تهديد و مجازات نيست.
2 - معرفى اسوه‏هاى تربيت
کودک و نوجوان فطرتا به دنبال الگو مي‏گردد و اين خواسته درونى او در حس تقليد وى جلوه مي‏کند.
والدين و مربيان بايد با معرفى الگوهاى صحيح، حس تقليد او را جهت دهند. آن چه در اين ميان اهميت ويژه دارد شناساندن الگوهاى راستين و نمونه‏هاى کامل در به وجود آوردن صفات پسنديده در نهاد فرزندان است. اين شيوه در قرآن کريم فراوان ديده مي‏شود. قرآن کريم با معرفى الگوهاى کامل و بى عيب و نقص، در آموزش خوبي‏ها و کمالات و فضائل انسانى بهره مي‏گيرد. حضرت مجتبى عليه السلام نيز به پيروى از قرآن در سيره تربيتى خويش اين روش را دنبال مي‏کند. آن حضرت بعد از شهادت على عليه السلام خطابه بليغى ايراد کرد و در ضمن آن به معرفى شخصيت ممتاز على عليه السلام پرداخته و مي‏فرمايد: «اى مردم! در اين شب مردى از دنيا رفت که در هيچ کار نيکى، پيشينيان بر او سبقت نگرفتند و بندگان خدا در هيچ سعادتى نمي‏توانند به او برسند، او به همراه پيامبر صلى الله عليه و آله جهاد مي‏کرد و جان خود را فداى او مي‏نمود.» آن گاه با شمردن صفات ديگر اميرمؤمنان عليه السلام او را به عنوان امام و الگوى مردم مطرح مي‏کند. (7)
3 - ايجاد خودباورى و عزت نفس در کودکان
به وجود آوردن خودباورى و عزت نفس در کودکان، آن هارادر زندگى آينده موفق‏تر خواهد نمود. اين صفت زيبا را مي‏توان از همان دوران کودکى و با شيوه‏هاى مختلف در او پرورش داد. برخى از آن شيوه‏ها عبارتند از:
يک) احترام به کودک
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بارها امام حسن و امام حسين عليه السلام را در ايام کودکى احترام مي‏نمود. روزى پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله نشسته بود که آن دو کودک وارد شدند، پيامبر به احترام آن‏ها از جاى برخواسته و به انتظار ايستاد، لحظاتى طول کشيد، آن‏ها نرسيدند. رسول اکرم صلى الله عليه و آله به طرف کودکان پيش رفت و از آنان استقبال نمود، بغل باز کرد و هر دو را بر دوش خود سوار نمود و به راه افتاد و به آنان فرمود: «فرزندان عزيز، مرکب شما چه خوب مرکبى است و شما چه سواران خوبى هستيد!» (8)
در روايت ديگرى عبدالله بن عباس مي‏گويد: «با پيامبر صلى الله عليه و آله به خانه فاطمه عليها السلام رفتيم. حسن عليه السلام (که کودکى بيش نبود) صورتش را شسته و تميز و پاکيزه از منزل بيرون آمد. رسول خدا صلى الله عليه و آله حسن عليه السلام را در آغوش گرفته و بوسيد و سپس فرمود: «اين پسر من آقاست.» (9)
دو) همبازى شدن با او
کودکان و نوجوانان از بازى و ورزش لذت مي‏برند و به اين وسيله ضمن آشنايى بيشتر با جهانى که در آن زندگى مي‏کنند رشد يافته و در عين حال فرصت‏هاى خوبى را براى بيان احساسات و عواطف خود مي‏يابند. همبازى شدن والدين و بزرگترها با آنان در ايجاد خودباورى در وجود شان نقش مهمى دارد. ابورافع يکى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله روزى با امام حسن عليه السلام که کودک خردسالى بود، همبازى شد. آنان روى قرار دوش گرفتن از همديگر بازى مي‏کردند. هنگامى که نوبت‏سوارى به ابورافع مي‏رسيد، حضرت مجتبى عليه السلام به او مي‏فرمود: عجب دارم از تو که مي‏خواهى بر دوش کسى سوار شوى که پيامبر صلى الله عليه و آله او را بر دوش خود سوار مي‏کند. وقتى نوبت‏سوارى امام حسن عليه السلام مي‏شد، ابورافع مي‏گفت: همانطورى که تو به من سوارى ندادى من هم تو را سوار نمي‏کنم. حضرت به او فرمود: آيا ميل ندارى کسى را که پيامبر صلى الله عليه و آله بر دوش خود مي‏نشاند بر دوشت‏سوار کني؟ ناچار ابورافع طفل را بر دوش خود سوار مي‏کرد.
شخصيت روحى اين کودک از خلال گفتار و کيفيت استدلالش پيداست. طفلى را که پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در آغوش خود پرورش داده و شخصيت روانى او را احياء نموده است، بزرگى خود را باور دارد و هرگز با ذلت و زبونى سخن نمي‏گويد. (10)
سه) انتخاب نام زيبا براى کودک
نام کودک نقش مهمى در شخصيت او ايفا مي‏کند. بايد براى طفل نامى را انتخاب کرد که بعدها به خاطر آن مورد استهزاء و تحقير قرار نگيرد و در آينده احساس حقارت نکند. نامى که يادآور وابستگى او به خداوند متعال بوده و نشانگر فرهنگ و مکتب او باشد. سيره عملى امام مجتبى عليه السلام در نامگذارى فرزندان خويش گواه روشنى بر توجه آن حضرت به اين مهم مي‏باشد. نام فرزندان پسر آن حضرت عبارتند از: حسن، زيد، قاسم، عمرو، عبدالله، عبدالرحمن، حسين، طلحه و نام فرزندان دختر او عبارتند از: ام الحسن، ام الحسين، فاطمه، ام عبدالله، ام سلمه، رقيه. (11)
چهار) مشورت با فرزندان
يکى از شيوه‏هاى شخصيت دادن به فرزندان، مشورت کردن با آن‏هاست. امام مجتبى عليه السلام ضمن توصيه به اين کار پسنديده، با فرزندان خويش در موارد مختلف مشورت مي‏کرد و بدين وسيله شخصيت آنان را پرورش داده و در آن‏ها عزت نفس ايجاد مي‏نمود. روزى معاوية بن خديج‏به عنوان خواستگار به منزل آن حضرت آمد، حضرت مجتبى عليه السلام به او فرمود: « انا قوم لا نزوج نساءنا حتى نستامرهن; (12)
ما قومى هستيم که دختران خود را بدون نظرخواهى و مشورت با خودشان، شوهر نمي‏دهيم.»
پنج) سلام کردن به کودکان
حضرت مجتبى عليه السلام مي‏فرمايد:
«هر کس قبل از سلام کردن به سخن آغاز کند، او را جواب ندهيد.» (13)
اين سخن در مورد معاشرت والدين با کودکان اهميت ويژه‏اى مي‏يابد، زيرا کودکى که به او سلام داده شود و بدين وسيله از وى احترام نمايند، لياقت و شايستگى خود را باور مي‏کند و از همان دوران کودکى احساس مي‏کند که ديگران براى او اهميت و ارزش قائل هستند.
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمود: «پنج چيز را تا لحظه مرگ ترک نمي‏کنم...يکى از آن‏ها سلام دادن به کودکان است.» (14)
4 - مطابقت رفتار با گفتار:
والدين و مربيان اگر به گفته‏هاى خويش جامه عمل بپوشانند، بهترين و مؤثرترين و پرثمرترين شيوه را در تربيت‏به کار گرفته‏اند و به طور غيرمستقيم و ناخودآگاه متربيان را تحت تاثير قرار داده‏اند. پندها و نصيحت‏هاى مربيان و والدين زمانى بر فرزندان موثر واقع خواهد شد که آنان هر يک نمونه‏اى عملى از آن توصيه باشند و گفتار خويش را با عمل هماهنگ سازند.
حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام يکى از دوستان خود را که شايسته تمجيد آن بزرگوار بود با صفات زيبائى معرفى کرد و در ضمن خصلت‏هاى پسنديده او مي‏فرمود: « کان لا يقول ما لا يفعل و يفعل ما لا يقول; (15) او آن چه را که عمل نمي‏کرد، نمي‏گفت و کارهايى را که نگفته بود انجام مي‏داد.»
[B]پى ‏نوشت‏ها: 1) الدعوات، قطب الدين راوندى، قم، مدرسة الامام المهدى، 1407 ه . ق، ص 144 و 145. 2) مکارم الاخلاق، ص 233. 3) احتجاج طبرسى، ج 1، ص 279. 4) تحف العقول، ص 233. 5) تحف العقول، ص 235. 6) منية المريد، ص 340. 7) منتهى الآمال، ج 1، ص 225. 8) کودک فلسفى، ج 1، ص 115. 9) اعلام الورى، ص 211. 10) کودک فلسفى، ج 2، ص 133. 11) الارشاد، ج 2، ص 16. 12) حياة الحسن عليه السلام، ج 1، ص 329. 13) مسند الامام المجتبى عليه السلام، ص 688. 14) الخصال، ج 1، ص 271. 15) تحف العقول، ص 234. منبع :مبلغان ، آذر 1380، شماره 23
[/B]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن