تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821105881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب و سنن پیامبر در دعاو ذکر پاره‏اى از ادعيه و اذکار او3


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: دعاى آن حضرت وقتى که به قبرستان مى‏گذشت‏
امام باقر عليه السّلام مى‏فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون به قبرستان اهل ايمان‏مى‏گذشت مى‏فرمود: السّلام عليکم من ديار قوم مؤمنين، و انّا ان شاء اللّه بکم‏لا حقون. «سلام بر شما باد اى آرميدگان ديار اهل ايمان، و ما نيز به خواست خدا به‏شما ملحق خواهيم شد».
دعاى آن حضرت در زيارت اهل قبور
امام صادق عليه السّلام مى‏فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در عصر هر پنجشنبه‏اى باعده‏اى از اصحاب خود به قبرستان بقيع مى‏رفت و سه بار مى‏فرمود: السّلام عليکم‏يا اهل الدّيار. «سلام بر شما اى آرميدگان در اين ديار»و بعد سه مرتبه مى‏فرمود: رحمکم اللّه. «خدا شما را رحمت کند».
دعاى آن حضرت چون از چيزى خوشحال مى‏شد
امام صادق عليه السّلام فرمود: وقتى به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله موضوع‏ خوشحال کننده‏اى مى‏رسيد، مى‏گفت: الحمد للّه على هذه النّعمة. «حمد و ستايش‏خدايى راست که اين نعمت را به ما ارزانى داشت». و وقتى امرى غمناک به اومى‏رسيد، مى‏گفت: الحمد للّه على کلّ حال. «حمد و ستايش خداى را در همه حال».
دعاى آن حضرت وقت ديدن چيزى که آن را دوست مى‏داشت‏
امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وقتى مى‏ديد آنچه را که‏دوست مى‏داشت، مى‏گفت: الحمد للّه الّذى بنعمته تتمّ الصّالحات. «حمد و ستايش‏خدايى راست که با نعمت او، خوبى‏ها تمام و کامل مى‏گردد».
ذکرى که آن حضرت موقع شنيدن«اذان»مى‏گفت‏
امام زين العابدين عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون صداى مؤذّن رامى‏شنيد جملات او را عينا بازگو مى‏کرد. و چون مؤذن جملات«حىّ على الصّلاة، حىّ على الفلاح، حىّ على خير العمل»را مى‏گفت، حضرت مى‏فرمود: لا حول و لاقوّة الاّ باللّه. «هيچ توانايى و نيرويى بر ترک و عمل نيست جز به خدا». و چون اقامه‏نماز پايان مى‏يافت، مى‏گفت: اللّهمّ ربّ هذه الدّعوة التّامّة و الصّلاة القائمة، اعط حمّدا سؤله يوم القيامة، و بلّغه الدّرجة الوسيلة من الجنّة، و تقبّل شفاعته فى‏امّته. «خداوندا، اى پروردگار اين دعوت تام و نماز برپا شده، خواهش‏هاى محمّدرا در روز قيامت برآور، و او را به درجه«وسيله»در بهشت برسان، و شفاعت او رادرباره امتش بپذير».
ذکرى که آن حضرت در رکعت آخر نماز مغرب مى‏گفت‏
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در رکعت سوم نماز مغرب مى‏گفت: ربّنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا، و هب لنا من لدنک رحمة، انّک انت الوهّاب . (2)«پروردگارا، دلهاى ما را پس از آنکه هدايتمان کردى ملغزان، و از نزد خود رحمتى‏به ما ارزانى دار، که تو تنها بخشنده‏اى».
ذکر و دعاى آن حضرت در قنوت نماز وتر
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز وتر هفتاد بار استغفار مى‏کرد، و هفت مرتبه‏مى‏گفت : هذا مقام العائذ بک من النّار«اين‏جا جايگاه کسى است که از آتش به توپناه آورده است» .
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در قنوت نماز وتر مى‏گفت: اللّهمّ اهدنى فيمن هديت، و عافنى فيمن عافيت، و تولّنى فيمن تولّيت، و بارک لى فيما اعطيت، و قنى شرّما قضيت، إنّک تقضى و لا يقضى عليک، سبحانک ربّ البيت، استغفرک و اتوب‏اليک، و اومن بک و اتوکّل عليک، و لا حول و لا قوّة الاّ بک يا رحيم«خدايا مرادر زمره کسانى که هدايت کرده‏اى هدايت فرما، و در زمره کسانى که عافيتشان‏داده‏اى عافيت ده، و در ميان کسانى که کارشان را به عهده گرفته‏اى سرپرستى نما، ودر آنچه به من بخشيده‏اى برکت ده، و مرا از شر آنچه مقدّر فرموده‏اى نگاه دار، که‏فرمان تنها از آن توست و کسى بر تو حکومت نمى‏کند. تو منزهى اى پروردگار کعبه، از تو آمرزش مى‏خواهم و به سوى تو بازمى‏گردم، و به تو ايمان دارم و بر تو توکل‏مى‏نمايم، و[معترفم که‏]هيچ توانايى و نيرويى بر ترک و عمل نيست جز به تو اى ‏خداى مهربان».
دعاى آن حضرت موقع افطار
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به هنگام افطار مى‏گفت: اللّهمّ لک صمنا، و على‏رزقک افطرنا، فتقبّله منّا«خدايا، براى تو روزه گرفتيم، و با روزى تو افطار کرديم، پس روزه ما را قبول فرما». تشنگى سپرى شد و رگهاى بدن پر شد، و اجر و مزد آن‏باقى ماند.
دعاى آن حضرت در تعقيب نماز
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون از تشهد و سلام نماز فارغ‏مى‏شد، چهارزانو مى‏نشست و دست راستش را بر سر مى‏نهاد و مى‏گفت: بسم اللّه‏الّذى لا اله الاّ هو، عالم الغيب و الشّهادة، الرّحمن الرّحيم، صلّ على محمّد وآل محمّد، و أذهب عنّى الهمّ و الحزن«به نام خداوندى که جز او خدايى نيست، خدايى که داناى پنهان و آشکار، و بخشنده و مهربان است. [خدايا]بر محمّد وخاندان او درود فرست، و غم و اندوه را از من دور ساز».
دعاى ديگر آن حضرت در تعقيب نماز
محمّد بن فرج گويد: امام جواد عليه السّلام به من نوشت. . . رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله‏چون از نمازش فارغ مى‏شد، مى‏گفت: اللّهمّ اغفر لى ما قدّمت و ما اخّرت، و مااسررت و ما اعلنت، و اسرافى على امرى‏[نفسى ـ خ ل‏]و ما انت اعلم به منّى. ‏
اللّهمّ انت المقدّم و المؤخّر، لا اله الاّ انت، بعلمک الغيب، و بقدرتک على الخلق‏اجمعين ما علمت الحياة خيرا لى فأحينى، و توفّنى اذا علمت الوفاة خيرا لى. اللّهمّ‏انّى اسألک خشيتک فى السّرّ و العلانية، و کلمة الحقّ فى الغضب و الرّضا، و القصد فى الفقر و الغنى، و اسألک نعيما لا ينفد، و قرّة عين لا ينقطع، و اسألک‏الرّضا بالقضاء، و برکة الموت بعد العيش، و برد العيش بعد الموت، و لذّة النّظرالى وجهک، و شوقا الى رؤيتک و لقائک من غير ضرّاء مضرّة و لا فتنة مضلّة.
اللّهمّ زيّنّا بزينة الايمان، و اجعلنا هداة مهديّين. اللّهمّ اهدنا فيمن هديت. اللّهمّ‏انّى اسألک عزيمة الرّشاد، و الثّبات فى الامر و الرّشد، و أسألک شکر نعمک وحسن عافيتک، و اداء حقّک، و اسألک يا ربّ قلبا سليما، و لسانا صادقا، واستغفرک لما تعلم، و اسألک خير ما تعلم، و اعوذ بک من شرّ ما تعلم، فانّک تعلم‏و لا نعلم، و أنت علاّم الغيوب.
«خدايا، گناهان گذشته دور و نزديک مرا و گناهانى را که در نهان و آشکار ازمن سر زده، و همچنين اسراف و زياده‏روى‏هايى را که کرده‏ام، و هر گناهى را که توبه آن آگاه‏ترى بر من ببخش. خدايا، پيش انداختن و پس انداختن کارها به دست‏توست، معبودى جز تو نيست؛به علم غيب خود و قدرتى که بر تمام خلايق دارى تورا سوگند که تا وقتى مى‏دانى زندگى برايم بهتر است مرا زنده نگه دار، و چون مردن‏را برايم بهتر ديدى مرا بميران. خدايا بيم و ترس از خودت را در نهان و آشکار، وگفتار حق را در حال خشم و رضا، و ميانه‏روى را در حال تنگدستى و وسعت از توخواهانم، و از تو خواهانم نعمتى را که هرگز فنا نپذيرد، و روشنى چشمى که هرگزمنقطع نگردد، و نيز رضا و خشنودى در برابر قضاى حتميت، و برکت مرگ بعد اززندگى، و زندگى گواراى پس از مرگ، و لذت نظر به خودت، و شوق ديدارت رابدون آنکه سختى در اين راه به من رسد و يا آزمايش گمراه کننده‏اى برايم پيش آيداز تو خواهانم. خدايا، ما را به زيور ايمان زينت بخش، و رهنمايانى رهيافته قرار ده.
خداوندا، ما را در زمره کسانى که هدايت کرده‏اى هدايت فرما. خدايا، عزمى راسخ‏و ثبات قدم و استقامتى در کار و هدايت را از تو مى‏خواهم. و توفيق شکرگزارى دربرابر نعمت‏ها، و عافيت نيکو، و ادا کردن حق خودت را از تو خواهانم. پروردگارا، و از تو قلبى سالم، و زبانى راستگو مى‏خواهم، و در برابر آنچه از من مى‏دانى‏آمرزش مى‏طلبم، و از تو بهترين چيزى را که به آن دانايى خواستارم، از شر هرچه به‏آن عالمى به تو پناه مى‏آورم، زيرا که تو مى‏دانى و ما نمى‏دانيم، و تو داناى‏نهان‏هايى».





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 703]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن