تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815733670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب و سنن آن حضرت در نماز4


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله موقع سجده کردن بر کف‏هاى دست‏خود تکيه مى‏کرد و بازوهاى خود را باز نگه مى‏داشت به طورى که زير بغل‏هايش ازپشت‏سر ديده مى‏شد.
روايت شده که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بر«خمره» ـ يعنى حصير کوچکى که ازبرگ درخت خرما بافته مى‏شود ـ سجده مى‏کرد.
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به محل سجده خود آب مى‏پاشيد.
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله عصاى نوک تيزى داشت که بر آن‏تکيه مى‏کرد و روزهاى عيد آن را به دست مى‏گرفت و موقع نماز خواندن آن راجلوى خود مى‏نهاد (يعنى به زمين فرو مى‏کرد تا حريم نمازش باشد) .
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وقتى نماز مى‏خواند چوبدستى‏مخصوص خود را جلو سجاده‏اش مى‏نهاد.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز عيد فطر و عيد قربان ونماز استسقا (طلب باران) در رکعت اول هفت تکبير (تکبيرة الاحرام به اضافه پنج‏تکبير براى قنوت‏ها، و تکبير هفتم براى رفتن به رکوع) و در، رکعت دوم پنج تکبير (چهار تکبير براى چهار قنوت و يکى هم براى رفتن به رکوع) مى‏گفت.
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز عيد فطر و قربان، سوره«سبّح‏اسم ربّک الاعلى»و«هل اتيک حديث الغاشية»را قرائت مى‏کرد.
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اول براى استسقا و طلب باران دورکعت نماز مى‏خواند، و سپس همان طور که نشسته بود دعا مى‏کرد و از خداوندطلب باران مى‏نمود. و نيز فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اول نماز استسقا را تمام مى‏کرد وبعد از آن خطبه مى‏خواند، و در نماز هم قرائت را بلند مى‏خواند.
امام باقر عليه السّلام فرمود: از سنّت است که اهل هر شهرى براى نماز عيد فطرو قربان به سوى صحرا بيرون روند، مگر اهل مکه که آنان در مسجد الحرام نماز عيدمى‏خوانند.
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگامى که براى نماز از شهر خارج‏مى‏شد و به مصلّى مى‏رفت، در رفتن از طريق«شجره»مى‏رفت و در مراجعت ازطريق«معرّس»باز مى‏گشت. به طور کلى آن حضرت در رفتن به سوى مصلّى راه‏درازتر، و در هنگام مراجعت راه کوتاه‏تر را اختيار مى‏فرمود.
أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: سنّت آن است که جز در صحراها نماز باران‏نخوانند، يعنى در آنجا که مردم بتوانند به آسمان نظر کنند. و هيچ جا نبايد در مساجدنماز باران بخوانند و طلب باران کنند جز در مکّه معظمه (که در مسجد الحرام نمازاستسقا مى‏خوانند و طلب باران مى‏نمايند) .
نعمان گويد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله صف‏هاى نماز ما را چنان مرتب و منظم‏مى‏کرد که گويى چوب‏هاى تير را جفت و جور مى‏کند و فکر مى‏کرد که ما از اين کاراو غافليم. روزى به مسجد آمد و به نماز ايستاد، چون خواست تکبيرة الاحرام بگويدمتوجه شد که مردى سينه‏اش جلوتر از سايرين است، فرمود: بندگان خدا، صفوف‏خود را منظم کنيد و گرنه ميان دلهايتان اختلاف خواهد افتاد.
ابن مسعود گويد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگام نماز دست بر شانه‏هاى مامى‏گذاشت و مى‏فرمود: منظم بايستيد و کج و راست نايستيد، که دلهايتان نيز کج وراست خواهد شد.
ملحقات‏ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله با اشتياق تمام انتظار وقت نماز را مى‏کشيد و چشم به‏راه داخل شدن وقت بود و[چون وقت نماز مى‏رسيد]به مؤذنش مى‏فرمود: اى بلال‏[با اذان گفتن‏]راحتمان کن.
أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هيچ چيز را ـ از شام و غيرآن ـ بر نماز مقدم نمى‏داشت، و چون وقت نماز فرا مى‏رسيد گويا هيچ يک ازخانواده و دوست و رفيق خود را نمى‏شناخت.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون خورشيد غروب مى‏کردهيچ کارى را بر نماز مغرب مقدم نمى‏داشت و در اول وقت، نماز مغربش را مى‏خواند.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مى‏فرمود: نور چشم من در نماز و روزه قرار داده شده (يعنى آن دو را از هر چيز دوست‏تر مى‏دارم) .
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به ابوذر فرمود: اى اباذر، خداى متعال روشنى چشم‏مرا در نماز قرار داده و آن را محبوب من گردانيده چنانکه طعام را براى گرسنه وآب را براى تشنه محبوب ساخته است. آدم گرسنه با خوردن غذا سير مى‏شود، وتشنه با نوشيدن آب سيراب مى‏گردد، ولى من از خواندن نماز سير نمى‏شوم.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در حال نماز قلبش چون ديگ جوشان، از خوف‏خداى متعال مى‏جوشيد.
گفته‏اند: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگام نماز خواندن ديدگانش را به سوى‏آسمان برمى‏داشت، و چون آيه شريفه: الّذين هم في صلوتهم خاشعون(8)نازل شد، سرش را پايين آورد و به سوى زمين نظر افکند.
شيخ صدوق رحمه اللّه گويد: در شش نماز«توجه» (خواندن دعاى وجّهت‏وجهى للّذى فطر السّماوات و الارض. . . (9)بعد از تکبيرة الاحرام) از سنّت است: رکعت اول نماز شب، يک رکعت نماز وتر، رکعت اول از نافله ظهر، رکعت اول‏نماز احرام، رکعت اول نافله مغرب، رکعت اول از هر نماز واجب.
در ضمن پاسخهايى که از ناحيه مقدسه به مسائل محمّد بن عبد اللّه‏حميرى داده شده، چنين آمده: هيچ يک از دعاهاى مذکوره در«توجه»واجب‏نيست، ليکن سنّت مؤکّد در آن، که مانند اجماع همگى بر آن اتفاق دارند آن است‏که‏[پس از تکبيرة الاحرام‏]چنين بگويى: وجّهت وجهى للّذى فطر السّموات والارض حنيفا مسلما ـ على ملّة ابراهيم و دين محمّد و هدى علىّ أمير المؤمنين ـ و ما أنا من المشرکين. انّ صلاتى و نسکى و محياى و مماتى للّه ربّ العالمين، لا شريک له و بذلک امرت و انا من المسلمين. اللّهمّ اجعلنى من المسلمين، أعوذباللّه السّميع العليم من الشّيطان الرّجيم، بسم اللّه الرّحمن الرّحيم. «روى خود را به‏سوى خداوندى که آسمانها و زمين را آفريده، برگرداندم در حالتى که ـ بر طبق ملّت‏ابراهيم و دين محمّد و هدايت امير مؤمنان على ـ يکتا پرست و مسلمانم و هرگز ازمشرکان نيستم. همانا نماز و قربانى و زندگى و مرگم تنها براى خدا و در اختيارپروردگار جهانيان است که شريکى ندارد، و به همين اعتقاد مأمورم و از مسلمانانم.
خدايا، مرا از مسلمانان قرار ده. به خداى شنوا و دانا از شر شيطان رانده شده پناه‏مى‏برم . . . »سپس شروع به خواندن سوره حمد کن.
ابو الحسن بن راشد گويد: از امام رضا عليه السّلام راجع به«تکبيرات افتتاحيه»سؤال کردم، فرمود: هفت تکبير است. عرض کردم: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روايت شده که‏در افتتاح نماز يک تکبير بيشتر نمى‏گفته است. فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله يک تکبير رابلند و شش تکبير ديگر را آهسته مى‏گفت.
سيد بن طاووس گويد: نماز گزار پس از تمام شدن سلام نماز، سه بارتکبير بگويد، و در هر بار دستها را تا مقابل نرمه گوش بلند نمايد، زيرا آن سنّت‏مؤکّدى است که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به شکرانه بعضى بشارتهايى که به او رسيد، آن راسنّت قرار داد .
امام صادق عليه السّلام مى‏فرمود: از سنّت است که در نماز صبح و مغرب وعشا، بين اذان و اقامه بنشيند و نافله نخواند. و از سنّت است که در نماز ظهر و عصربين اذان و اقامه دو رکعت نافله بخواند.
امام باقر عليه السّلام در ضمن حديثى فرمود: سنّت بر آن جارى شده که زنان‏در نماز جماعت، پس از مردان سر از سجده بردارند.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون رکوع مى‏کرد، سرش را نه پايين مى‏انداخت و نه‏ طورى بلند مى‏کرد که از بدنش بالاتر باشد، بلکه حد وسط را رعايت مى‏فرمود.
امام باقر عليه السّلام در ضمن حديثى فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون در نمازمى‏شنيد که طفلى گريه مى‏کند، نمازش را تخفيف مى‏داد تا مادرش (که در جماعت‏به حضرت اقتدا کرده) به او رسيدگى کند.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گاهى (ظاهرا در اوقات سفربوده) خورجين (و يا پالان شتر) خود را که طولش يک ذراع بود (عوض چوبدستى‏که در روايات ديگر ذکر شده) جلوى خود قرار مى‏داد و نماز مى‏خواند تا حايلى‏ميان او و عابرين باشد .
ابان بن تغلب گويد: به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله درچه ساعتى نماز«وتر»مى‏خواند؟حضرت اظهار داشت به اندازه فاصله‏اى که ميان‏غروب خورشيد و وقت نماز مغرب هست (يعنى قبل از طلوع فجر به طورى که تمام‏شدن نماز«وتر»با طلوع فجر متصل باشد) .
امام صادق عليه السّلام ضمن حديثى فرمود: سنّت بر آن جارى شده که آدمى‏روز عيد فطر، قبل از رفتن به مصلّى، براى خواندن نماز عيد افطار کند. ولى در عيدقربان بعد از رفتن به مصلى، [و خواندن نماز]چيز بخورد.
امام صادق عليه السّلام فرمود: در روز عيد فطر براى پدرم حصير کوچکى‏آوردند که زير پا بيندازد، پدرم آن را رد کرد و فرمود: اين روزى است که‏رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دوست داشت در فضاى باز باشد تا به آفاق آسمان بنگرد و جبهه‏شريفش را روى زمين بنهد .
امام صادق عليه السّلام فرمود: در روز عيد فطر يا قربان به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله‏گفتند: کاش در مسجد خودتان نماز عيد مى‏خوانديد!پاسخ داد: دوست دارم به‏فضاى باز بروم تا آفاق آسمان را نظاره کنم.
روايت شده که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در عيد فطر و قربان ـ هر اندازه هوا سرد و يا گرم بود ـ برد مى‏پوشيد و عمامه به سر مى‏نهاد.
روايت شده که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روز عيد فطر و قربان چون براى نمازعيد خارج مى‏شد، صدايش را به تکبير بلند مى‏کرد.
امام صادق عليه السّلام فرمود: تنها در مدينه نه در غير آن، قبل از رفتن به‏مصلّى براى انجام نماز عيد فطر و قربان، خواندن دو رکعت نافله در مسجدپيغمبر صلّى اللّه عليه و آله از سنّت است، زيرا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آن را انجام داده است.
در حديثى چنين ذکر شده: چون عيد فرا رسيد، مأمون از حضرت‏رضا عليه السّلام خواست تا سوار شده براى اداى نماز عيد و خطبه خواندن به مصلّى برود. . .
چون مأمون اصرار زياد کرد، حضرت اظهار داشت: يا امير المؤمنين، اگر مرا از اين‏کار معاف دارى بيشتر دوست دارم، و اگر معاف ندارى من به همان وضع و هيئتى که‏رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام به نماز عيد مى‏رفتند مى‏روم . . .
صبح روز عيد چون آفتاب طلوع کرد، حضرت رضا عليه السّلام غسل کرد و عمامه سفيدى‏که پارچه‏اش از پنبه بود به سر بست و يک طرف آن را به روى سينه و طرف ديگر رابه پشت سر انداخت و آستين‏ها را بالا زد و به تمام غلامان و خدمتگزاران خود نيزفرمود که شما هم مثل من عمل کنيد. سپس عصاى نوک‏تيزى را به دست گرفت وپاى برهنه، در حالى که لباسهايش را بالا زده و ساق پايش نمايان بود و ما هم درخدمت او بوديم، آماده بيرون رفتن شد. پس چون ايستاد و ما هم در برابر او به راه‏افتاديم، سر به سوى آسمان برداشت و چهار بار تکبير گفت. . . امام عليه السّلام با همان جلال‏و عظمت بر مردم نمايان شد، بر در خانه ايستاد و سه بار با صداى بلند فرمود: «اللّه اکبر، اللّه اکبر، اللّه اکبر على ما هدانا، اللّه اکبر على ما رزقنا من بهيمةالانعام، و الحمد للّه على ما ابلانا»و ما نيز با او همصدا شديم. . . حضرت در هر ده‏قدم يک بار توقف مى‏کرد و چهار تکبير را (با صداى بلند) مى‏گفت . . .
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وقتى براى نماز عيد از راهى مى‏رفت، هنگام برگشتن‏ از راه ديگر باز مى‏گشت.
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز عيد فطر و قربان فقط يک‏تکبير مى‏گفت: حسين عليه السّلام دير به سخن آمده بود. روزى مادرش (فاطمه) عليها السّلام لباس به‏تنش کرد و همراه جدش فرستاد. چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله تکبير گفت حسين عليه السّلام هم باآن حضرت تا هفت بار موافقت کرد و تکبير گفت. سپس رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى رکعت‏دوم بلند شد و تکبير گفت، و حسين عليه السّلام نيز تا پنج مرتبه موافقت کرد و تکبير گفت.
پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اين عمل را سنّت قرار داد و اين سنّت تا به امروز ثابت و برقراراست.
على عليه السّلام فرمود: در نماز استسقا سنّت چنان است که امام برخيزد و دورکعت نماز بخواند، سپس دستها را بگشايد و دعا کند (و از خداوند طلب باران‏نمايد) .
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون براى استسقا و طلب باران به‏بيابان مى‏رفت، به سوى آسمان نظر مى‏کرد و عباى مبارکش را پشت و رو مى‏پوشيد .
راوى گويد: به حضرت عرض کردم: معنى اين کار چيست؟فرمود: اين نشانه‏اى بين‏آن حضرت و اصحابش بود که (وقت استجابت دعا رسيده و) خشکسالى به فراوانى‏نعمت تبديل خواهد شد (10)
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در دعاى استسقا سه بار مى‏گفت: اللّهمّ اسق عبادک وبهائمک، و انشر رحمتک، و احى بلادک الميتة. «خدايا، بندگان و حيواناتت راسيراب کن، و رحمتت را بر آنان منتشر ساز، و سرزمين‏هاى مرده‏ات را زنده کن».
على عليه السّلام فرمود: بارانى که روزى حيوانات از آن به وجود مى‏آيد اززير عرش نازل مى‏شود، و از اين جهت بود که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگام بارندگى، زير قطرات اوليه باران مى‏ايستاد تا آنکه سر و محاسن شريفش از آب باران تر مى‏شد. . .
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون به باران نظر مى‏کرد، مى‏گفت: اللّهمّ اجعله صبّا نافعا«خدايا، اين بارندگى را فراوان و سودمند قرار ده».
امام باقر عليه السّلام فرمود: چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى نماز جمعه بيرون‏مى‏رفت بالاى منبر مى‏نشست تا آنکه مؤذّن‏ها از گفتن اذان فارغ شوند.
على عليه السّلام فرمود: از سنّت است که چون امام جمعه بالاى منبر رفت‏هنگامى که روى به جمعيت کرد بر آنان سلام کند.
حضرت سجاد عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله (در نماز جمعه) دو خطبه‏مى‏خواند. پس از خطبه اول روى منبر مى‏نشست، سپس بلند مى‏شد و خطبه دوم رامى‏خواند .
امام باقر عليه السّلام فرمود: در نماز جمعه حمد و سوره را بلند بخوانيد، زيرا که آن سنّت است.
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگامى که آفتاب از وسط آسمان‏رد مى‏شد نماز جمعه را مى‏خواند.
امام زين العابدين على بن الحسين عليهما السّلام فرمود: قنوت خواندن در نمازجمعه سنّت است.
امام صادق عليه السّلام فرمود: در نماز جمعه سنّت بر اين است که امام دررکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون بخواند.
على عليه السّلام فرمود: چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وارد مسجد مى‏شد و بلال‏مشغول گفتن اقامه نماز بود، آن حضرت مى‏نشست.
سهل ساعدى گويد: ميان جاى نماز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و ديوار به اندازه‏عبور گوسفند فاصله بود.
هشام بن سالم از امام صادق عليه السّلام از تسبيح (در رکوع و سجود) پرسيد، آن حضرت فرمود: در رکوع«سبحان ربّى العظيم»و در سجده«سبحان ربّى‏الاعلى»بگو. سپس فرمود : يک بار ذکر گفتن واجب است و سه مرتبه سنّت، وفضيلت در اين است که ذکر رکوع و سجده هفت بار گفته شود.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در هر رکعتى از نماز پانزده آيه‏قرائت مى‏کرد، و رکوعش به اندازه قيامش، و سجده‏اش به اندازه رکوعش طول‏مى‏کشيد، و سر برداشتن آن حضرت از رکوع و سجده مساوى بود.
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نماز واجب صبح را هنگامى که‏هوا خوب روشن شده بود مى‏خواند.
اسحاق بن فضل از امام صادق عليه السّلام از سجده کردن بر حصير و بورياپرسيد، آن حضرت فرمود: اشکال ندارد، اما من بيشتر دوست دارم که بر زمين‏سجده شود، زيرا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دوست داشت که پيشانى خود را بر زمين نهد، و من‏دوست دارم براى تو آنچه را که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دوست داشت.
درباره نماز نافله از امام صادق عليه السّلام روايت شده که فرمود: سنّت آن‏است که نوافل روز آهسته و نوافل شب بلند خوانده شود.
از معصوم عليه السّلام روايت شده که فرمود: سوره«قل هو اللّه احد»يک‏سوم قرآن، و سوره«قل يا أيّها الکافرون»برابر يک چهارم قرآن است ورسول خدا صلّى اللّه عليه و آله«قل هو اللّه أحد»را در نماز وتر (يک رکعتى آخر نماز شب) جمع‏مى‏کرد تا آنکه همه قرآن را خوانده باشد(11)
امام باقر عليه السّلام مى‏فرمود: دعا خواندن پس از نماز واجب بيشتر ازخواندن نماز مستحبى ثواب دارد و سنّت نيز بر اين جارى شده است.
ابو هارون مکفوف، از امام صادق عليه السّلام روايت کرده است که فرمود: اى‏ابا هارون، ما (اهل بيت) فرزندان خويش را به گفتن تسبيح حضرت فاطمه عليها السّلام امر مى‏کنيم همان‏گونه که به خواندن نماز امر مى‏کنيم، تو نيز بر آن مواظبت کن، زيرا هرکه به گفتن تسبيح آن حضرت مداومت کند شقى نخواهد شد.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به على عليه السّلام فرمود: يا على، بر تو باد در تعقيب نمازهاى‏واجب به خواندن آية الکرسى، زيرا بر اين عمل غير از پيامبر و يا صدّيق و شهيدمواظبت نمى‏کند.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نمازهاى شفع و وتر، در رکعت اول«سبّح اسم‏ربّک الاعلى»و در رکعت دوم«قل يا أيّها الکافرون»و در رکعت سوم که (يک‏رکعتى است و) بايد در آن قنوت خواند«قل هو اللّه أحد»را قرائت مى‏کرد. وخواندن همه اين سوره‏ها بعد از خواندن سوره حمد است.
امير المؤمنين على عليه السّلام روايت نموده که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در سجده اين‏دعا را مى‏خواند: اللّهمّ لک سجدت، و بک آمنت، و لک اسلمت، سجد وجهى‏للّذى خلقه و صوّره، و شقّ سمعه و بصره، فتبارک اللّه أحسن الخالقين. «بارالها، براى تو سجده کردم، و به تو ايمان آوردم، و تسليم تو هستم. چهره (و حقيقت) من‏بر کسى سجده کرد که آن را آفريد و تصويرش نمود، و چشم و گوش برايش‏شکافت، پس مقدس و والاست خداى يکتا که بهترين آفرينندگان است».
امير المؤمنين عليه السّلام به محمّد بن أبى بکر (هنگامى که او را والى مصرنمود) نوشت: مواظب رکوع نمازت باش ـ تا آنجا که مى‏فرمايد: ـ چون‏رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از رکوع بلند مى‏شد، مى‏گفت: سمع اللّه لمن حمده. لک الحمد ملأسماواتک و ملأ أرضک، و ملأ ما شئت من شى‏ء. «خداوند ستايش کسى را که او راستود بشنود و اجابت کند، خداوندا، تو را سپاس و ستايش به حجم آسمانها وزمينت، و حجم هر چه که خواهى».
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ميان دو سجده نماز اين دعا را مى‏خواند: اللّهمّ اغفرلى و ارحمنى، و اجرنى و عافنى، انّى لما انزلت الىّ من خير فقير، تبارک اللّه ربّ‏ العالمين. «خداوندا، مرا بيامرز و بر من رحمت آر، و مرا پناه ده و عافيت بخش، من‏به خيرى که بر من فرو فرستى نيازمندم، مقدس و والاست خداى يکتا که پروردگارعالميان است».
ميمونه همسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گويد: براى آن حضرت حصير کوچکى‏که از برگ درخت خرما بافته شده بود در مسجد پهن مى‏کردند تا بر آن نماز بخواند.
امام حسن عسکرى عليه السّلام فرمود: خداى بزرگ به جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله‏وحى کرد که تو و على و حجت‏هاى ديگرم از نسل على و شيعيان شما را تا روزقيامت به ده خصلت مخصوص گردانيده‏ام، که از جمله آنها پيشانى بر خاک نهادن‏است بعد از هر نماز (براى سجده شکر) .
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون نماز مى‏خواند آن را به طور کامل انجام مى‏داد .
روايت شده: محبوب‏ترين نمازها نزد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نمازى بود که برآن مداومت شود اگرچه نماز مختصرى باشد. و آن حضرت چون شروع به خواندن‏نمازى مى‏فرمود بر آن مداومت مى‏کرد.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مى‏فرمود: دو رکعت نماز در دل شب، نزد من‏محبوب‏تر است از دنيا و آنچه در آن است.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: سوگند به خدايى که مرا برانگيخت، جبرئيل ازاسرافيل، از خداى تبارک و تعالى به من خبر داد که فرمود: هر کس در شب آخر ماه‏مبارک رمضان ده رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره حمد يک مرتبه و سوره«قل هو اللّه أحد»را ده بار بخواند و در رکوع و سجده آن ده مرتبه«سبحان اللّه والحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکبر»بگويد، و در هر دو رکعت تشهد بخواند و سلام‏دهد، و چون از ده رکعت نماز فارغ شد هزار مرتبه استغفار کند (استغفر اللّه بگويد) وپس از استغفار به سجده رفته بگويد: يا حىّ يا قيّوم، يا ذا الجلال و الاکرام، يا رحمن‏الدّنيا و الآخرة و رحيمهما، يا أرحم الرّاحمين، يا اله الاوّلين و الآخرين، اغفر لنا ذنوبنا، و تقبّل منّا صلاتنا و صيامنا و قيامنا (بعد درباره اجر کسى که اين عمل راانجام دهد و در فضيلت اين نماز بيانات زيادى فرمود تا آنجا که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله‏فرمود: ) اين نمازى است که تنها خداى متعال به من و امّتم از مردان و زنان هديه‏فرموده و به احدى از پيغمبران و غير آنان پيش از من عطا نکرده است.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون وارد خانه مى‏شد پيش از آنکه بنشيند اول کارى‏که انجام مى‏داد اين بود که چهار رکعت نماز (به دو سلام) مى‏خواند، در رکعت اول‏سوره«لقمان»و در رکعت دوم سوره«يس»و در رکعت سوم سوره«حم دخان»ودر رکعت چهارم سوره«تبارک الملک»را قرائت مى‏فرمود.
پاورقي‌ [1] نافله عشا که دو رکعت نماز نشسته است ذکر نشده است. [2] ممکن است مقصود از عتمه نماز عشا باشد، زيرا در قديم نماز مغرب را در مسجد مى‏خواندند آن‏گاه‏به منزل آمده شام مى‏خوردند و اندکى استراحت مى‏کردند، سپس براى نماز عشا به مسجد مى‏رفتند. ولى‏برخى از آنان پس از شام به خواب عميق فرو مى‏رفتند به طورى که نماز عشاء آنان به دير وقت مى‏کشيد. و در اين حديث مى‏فرمايد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله تا نماز عشا را نخوانده نمى‏خوابيد . [3] راجع به وقت نماز شب روايات ديگرى نيز روايت کرده‏اند، همچنين راجع به وقت نافله ظهر وناگفته نماند که اين حديث تمام رکعات نافله عصر را متذکر نشده است، و ظاهرا جمله«پيش از رسيدن‏وقت عصر نيز دو رکعت مى‏خواند»در صدد بيان جمله قبل است (نه بيان کامل نافله عصر) . (مؤلف) [4] به زودى تفصيل عمل آن حضرت در نماز وتر خواهد آمد. (مؤلف) [5] در بعضى روايات لفظ«حسن»نقل شده ولى«حسين»معروف‏تر است. (مؤلف) [6] از اين روايت معلوم مى‏شود که آن حضرت در هنگام عجله و گاه براى رعايت حال عموم، أعوذ باللّه‏نمى‏گفت. [7] «انا اعطيناک الکوثر»درست است چنانکه در روايت ديگر آمده است. (محمد هادى فقهى) [8] مؤمنون/ .2 [9] اين دعا در حديث بعد ذکر شده است. [10] يا آنکه اين عملى است که حالت انکسار و شکستگى را نشان مى‏دهد و رحمت حق را به جوش‏مى‏آورد و موجب مى‏شود تا خشکسالى را به فراوانى نعمت تبديل سازد. [11] ظاهرا مراد اين است که آن حضرت در نماز وتر سه مرتبه«قل هو اللّه أحد»را مى‏خواند . منبع :سنن النبى،علامه سيد محمدحسين طباطبائى





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن