تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815392276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قطع مجدد برق در شب چهارم كنسرت همايون شجريان... شكايت كجا برم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: قطع مجدد برق در شب چهارم كنسرت همايون شجريان... شكايت كجا برم؟!
نگاه سوم-اولين كنسرت مستقل همايون شجريان هم به شب آخر رسيد و اجرايش در ايران پايان يافت. اين خبر البته به شكل ساده‌اي شايد از موفقيت اجراي پسر استاد بزرگ در ايران خبر دهد.


اما قضيه شايد به اين سادگي هم نباشد.قطع برق در دو شب آخر اجرا شبهاتي را در مورد عمدي بودن اين عمل باعث شد. البته در اين ميان قطع برق در تهران كه شايد در اين زمان عادي به نظر برسد وسيله توجيه كساني است كه براي چنين اجراهايي حتي از قبل پيش‌بيني نمي‌كنند كه ممكن است اين اتفاق بيفتد، پس بايد چاره‌اي انديشيد. پس ناچاريم اندكي به عقب برگرديم و نمونه‌هايي را از عمدي بودن اين جريانات بازگو كنيم؛ نمونه‌هايي كه البته ربطي به قطع برق در سال‌هاي قبل نداشت.
استاد عصباني شد،از روي سن رفت
نمونه اول به اجراي استاد شجريان با حسين عليزاده، كيهان كلهر و همايون شجريان مربوط است. البته كنسرتي كه در سال 85 برگزار شد، يعني كنسرت دوم استاد در ايران بعد از سال‌ها از كنسرت بم. در يكي از قطعات هنگامي كه قطعه ضربي مشغول نواختن بود و استاد آن را همراهي مي‌كرد، صداي سالن ياري نكرد و صدا مرتب قطع شد. تداوم اين عمل استاد را وادار كرد اجرا را متوقف كند، دقيقه‌اي سكوت و بعد عصباني شدن. استاد شجريان ميكروفن را با شدت از مقابلش دور مي‌كند و از جا برمي‌خيزد. به همراه او گروهش نيز از جايشان بلند مي‌شوند و صحنه را ترك مي‌كنند. اين عمل گروه اساتيد با تشويق حاضران همراه مي‌شود. پس از حدود 15دقيقه با رفع اشكال (!) صدا، گروه مجددا به روي صحنه مي‌آيد و به اجراي برنامه مي‌پردازد.
صداي گوشي‌ها قطع شد
نمونه دوم البته باز مي‌گردد به اجراي استاد حسين عليزاده و ژيوان گاسپاريان در كاخ نياوران، كه از قول يكي از خواننده‌هاي گروه، گوشي‌‌هايي كه قبلا امتحان شده و در اختيار گروه قرار گرفته بودند، ناگهان قطع مي‌شود و خواننده‌ها ديگر صداي ساز‌ها را نمي‌شوند. اما جمعيت از اين ماجرا چيزي متوجه نمي‌شود، چون اجرا به قدري استادانه به پايان مي‌رسد كه شبهه‌اي باقي نمي‌ماند.
برق رفت،نه يك شب كه دو شب!
اما كنسرت همايون شجريان كه در جايگاه خلف پدر و استاد خود قرار دارد. به همراه گروه دستان در حال اجرا است كه ناگهان برق سالن قطع مي‌شود و تاريكي فضا را در بر مي‌گيرد. با تاريكي مطلق پس از مدتي چراغ موبايل‌ها كه از گوشه و كنار روشن مي‌شود و آنها كه به دنبال جاهاي خود مي‌گردند، با نور موبايل بر جايشان مي‌نشينند. اندكي بعد زمزمه‌هاي مردم كه آواز مي‌خوانند، از گوشه و كنار سالن به گوش مي‌رسد: يار دبستاني من، با من و همراه مني.. اين اتفاق در شب آخر كنسرت هم تكرار مي‌شود. برق مي‌آيد و گروه به كار خود ادامه مي‌دهد. در شب آخر پدر به تقاضاي پسر روي سن مي‌آيد و نكاتي را يادآور مي‌شود.
محمدرضا شجريان با وصل‌شدن بخشي از برق اضطراري تالار وزارت كشور روي صحنه آمد و از تماشاگران به خاطر صبوري و تحمل‌شان قدرداني كرد. آقاي آواز ايران گفت: دست يكايك شما را مي‌بوسم. شما كه تا اين‌قدر اين‌گونه رفتارها را تحمل مي‌كنيد، رفتارهايي كه به نظرم جز شيطنت چيزي نيست. او ادامه داد: بايد از وزارت كشور كه صاحبخانه است، پرسيد كه چرا برق چنين تالاري در چنين شرايطي قطع مي‌شود؟! اما اين مشكل ما است كه هيچ‌كس پاسخگوي ما نيست.
او سخنان خود را با خواندن اين بيت ادامه داد:‌«از دشمنان شكايت برم به دوستان، چون دوست دشمن است شكايت به كجا برم.»
شجريان مطرح كرد: كساني كه فكر مي‌كنند مي‌توانند جلوي اين برنامه‌ها و اين جمع‌شدن‌ها را بگيرند، سخت در اشتباهند. تا زماني كه زبان فارسي هست، موسيقي فارسي هم هست و هيچ‌كس نمي‌تواند جلوي زبان و موسيقي‌ ما را بگيرد.
استاد آواز ايران در پايان سخنانش گفت: اعصاب بچه‌هاي ما را خرد كردند اما بايد تحمل‌مان پيش از اين‌ها باشد تا بتوانيم در كنار هم زندگي كنيم.
همايون شجريان نيز بعد از سخنان پدرش با قدرداني از تحمل حاضران گفت: از استاد شجريان هم ممنونم كه با سخنان‌شان ما را حمايت كردند.
او توضيح داد: شب گذشته با تمام زحماتي كه كشيده شد، به دليل شرايط نور سالن، فيلمبرداري بخش نخست كنسرت امكان‌پذير نبود و به همين دليل امشب جاي دو بخش برنامه را عوض كرديم.
همايون سپس بعد از نواختن قطعه بي‌كلام «اشتياق»، به اجراي قطعات «خورشيد آرزو»، «تصنيف چين زلف» و «عشق پاك» پرداخت كه درست وسط اجراي قطعه اول كنسرت، برق اضطراري سالن براي لحظه‌اي قطع شد و مردم با كف‌زدن‌هايشان، همايون شجريان را در اجراي برنامه خود همراهي كردند تا اين‌كه بعد از لحظه‌اي برق عادي در تالار بزرگ وزارت كشور وصل شد.
بعد از اجراي هر دو بخش اين برنامه، استاد آواز ايران به دعوت پسرش روي صحنه رفت، دسته‌گل‌هاي اهدايي او را گرفت و در شرايطي كه تمام سالن با فريادهايشان، خواستار اجراي «مرغ سحر» بودند، اين قطعه را براي حاضران اجرا كرد. همايون نيز پدرش را در اجراي اين قطعه همراهي كرد.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن