تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815586477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الحيات..نظام هايي مطيع غرب در نهايت بهايي سنگين پرداخت خواهند كرد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: الحيات..نظام هايي مطيع غرب در نهايت بهايي سنگين پرداخت خواهند كرد
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/06/05
الحيات در مقاله انتقادي از حكومت هاي عربي نوشت نظام هايي كه در مقابل غرب چه به حق و چه به ناحق مطيع هستند در نهايت هزينه سنگيني پرداخت خواهند كرد.
پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات در مقاله اي به قلم مصطفي الفقي با عنوان " چرا توانمنديهاي ديپلماسي عربي كاهش مي يابد " به نكوهش از ديپلماسي عربي و ستايش از ديپلماسي ايراني پرداخت .
الفقي نوشت بسياري از كارشناسان روابط بين الملل و ديپلماتهاي بزرگ و صاحب نظران درباره رفتار دولتهاي عربي در روابط با قدرتهاي بزرگ و در راس انها امريكا سوالاتي را مطرح مي كنند .همه احساس مي كنند توانمنديهاي عربي روبه كاهش و در مواقعي ناتوان است و نمي تواند با جديت در برابر ديگر قدرتهاي جهان بايستد .به نظر مي رسد سلطه طلبي امريكا از يكسو و تروريسم اسرائيلي از سوي ديگر محدوديت اشكاري براي ماهيت تصميم گيري سياسي عربي و حتي فعاليت عربي مشترك ايجاد كرده است . در اين راستا بايد برخي نقطه نظرات را مطرح نمائيم .
عربها با تصور توهم اميز فكر ميكنند حد فاصل ميان اري و نه يا موافقت و مخالفت در رويارويي با انديشه هاي غربي و طرحهاي خارجي مثل حد فاصل ميان جنگ و صلح است و با اين طرز تفكر اندك روزنه اميد را به روي خود مي بندند .اگر يك مقام عربي در مخالفت با موضع غرب حرف بزند و يا نظري برخلاف نظر امريكا مطرح كند برخيها تصور مي كنند كه فاجعه براي جهان ايجاد مي شود و دنيا به اخر مي رسد . ما هميشه تصور كرديم كه با بله گفتن هميشه رضايت ديگرا ن را جلب مي كنيم و به ما امنيت دائمي مي بخشد در حالي كه اين يك اشتباه بزرگ است زيرا نظامهايي كه اسان گير و دولتهايي كه چه به حق و چه به ناحق مطيع هستند ؛در نهايت هزينه سنگيني را پرداخت خواهند كرد .
اين روزنامه در ادامه افزود اگر ديپلماسي ايران را به عنوان مثال در نظر بگيريم بايد از كارداني و مهارت ديپلماسي اين كشور همسايه تجليل نمائيم .ما مي دانيم كه امريكا به ايران دو خدمت بزرگ يعني بيرون راندن عراق از موازنه قدرت در منطقه خليج (فارس) و سرنگوني نظام طالبان كرده است كه ايران هيچوقت از وجود ان خرسند نبود اما بايد اعتراف كنيم كه ايران تا اندازه زيادي تدبير سياسي و مهارت ديپلماتيك به خرج داد و به گونه اي اشكار از برخي دولتهاي منطقه متمايز است .ايران از يك حاشيه گسترده اي براي مانور (عرض اندام ) برخوردار شد و توانست با سر و صداي تبليغاتي در مراحل متعدد به سوي مقابله با غرب پيش برود به گونه اي كه مي توان ان را در خط مقدم دفاعي به شمار اورد .اثار جنگهاي اعراب و اسرائيل تا اندازه زيادي بي اعتمادي ميان جهان عرب ايجاد كرد و زمينه ايجاد شد تا تفسيري توطئه اميز از تاريخ ايجاد شود و همين تصور اجازه ميدهد همه ناكاميها و شكستهاي خود را به توطئه نسبت دهيم و با اين اقدام بخشهاي زيادي از نسلهاي رو به رشد را مي ترسانيم و توانش را كاهش ميدهيم و هميشه افكار عمومي متزلزل ايجاد مي كنيم . نظامهاي عربي در تعامل دو جانبه مستقيم با غرب تلاش كردند رضايت غرب را جلب نمايند و همين امر سبب شد ديپلماسي عربي توانايي خود را براي ايجاد مواضع دقيق از دست بدهد و نتواند حق اختلاف نظر را براي خود حفظ كند در حالي كه هر دولت مستقل بايد شخصيت خود را ابراز كند و بر هويتش تاكيد نمايد. كشورهاي عربي شتابان به سوي واشنگتن و ديگر دولتهاي اروپايي رفتند در حالي كه اين قدرتهاي بزرگ منافع واقعي كشورهاي عربي را ناديده گرفتند و حتي در سالهاي اخير شاهد بوديم كشورهاي عربي براي جلب رضايت (قدرت هاي بزرگ )با يكديگر مسابقه مي دهند.اينها با هم رقابت مي كنندو گاه و بي گاه تلاش مي كنند تا وفاداري خود را به اين قدرتها ثابت كنند .
نويسنده ضمن برشمردن برخي ديگر از علل ضعف ديپلماسي عربي در تعامل با قدرتهاي بزرگ غربي مي نويسد من خجالت نمي كشم از اينكه بگويم نبود دمكراسي و نقص مشاركت سياسي و ضعف نمايندگي سياسي يكي از علل اين ضعف است .نبود اين عناصر سبب ضعف اين نظامها در تبديل احساسات مردم به سياستهاي اشكار ،تصميمات الزام اور و مواضع موثر شده است . حكومت فردي برخي اوقات سبب مي شود شخصيت حكومت در شخص حاكم خلاصه شود و سبب حاشيه اي شدن نقش ان و ضعف ان در تاثير گذاري شود .سياست خارجي امتداد سياست داخلي است . هيچ كس تصور نمي كند از سركوب ازاديها و نبود دمكراسي سياستي شكل بگيرد كه بتواند موثر واقع شود .قدرت دولت و صلابت دستگاه ديپلماسي ان مرتبط با تبديل قدرت به تصميمات سياسي و فعاليتهاي ديپلماتيك است .
در ادامه اين مقاله امده است امت عربي در بسياري از شرايط نتوانست توانائيهاي خود را بكار گيرد و همه توانمنديهاي خود را بسيج كند وبر نقش خود تاكيد نمايد .
در بخش ديگري از اين مقاله امده است تركيه كه عضو ناتو است و مي تواند خود را در نقشه اروپا قرار دهد همچنين ايران كه رويارويي شديدي با امريكا و غرب بر سر برنامه هست اي دارد هر دو به الگويي براي دنياي عربي تبديل شده اند . در دنياي امروز اين دو كشور مي توانند بطور اشكار تعامل برابر با قدرتهاي بزرگ داشته باشند .
بنابراين ما براي تعامل با قضاياي مزمن و مشكلات غير مترقبه تا اندازه زيادي نياز به دورنگري و و دور انديشي داريم . در اين صورت است كه مي توانيم درباره دولتهاي عربي امروزي قادر به استفاده از راهكارهاي سياسي نوين و ابزارهاي ديپلماتيك براي ايجاد اينده بهتر سخن بميان اوريم .
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن