تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816603584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر توكلي درگفت‌وگوباايسنا: *تعريف رجايي و باهنر از آزادي بسيار بسيط بود *صداقت و اهل مشورت بودن شهيد رجايي مي‌تواند سرمشق باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دكتر توكلي درگفت‌وگوباايسنا: *تعريف رجايي و باهنر از آزادي بسيار بسيط بود *صداقت و اهل مشورت بودن شهيد رجايي مي‌تواند سرمشق باشد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

دكتر احمد توكلي، نامي است كه در سال‌هاي گذشته با نمايندگي مجلس شوراي اسلامي عجين شده است اما پيش از آن، وي عضويت در مجموعه‌هاي انقلابي، عنوان صداي كارگران و اولين نماينده منتقد اولين رييس‌جمهور ايران و كانديداي ردشده از سوي بني‌صدر در كابينه رجايي را نيز در كارنامه خود دارد.

دورانديشي، صداقت و اهل مشورت بودن شهيد رجايي مي‌تواند الگو و سرمشق باشد

دكتر توكلي در آستانه سالروز فاجعه 8 شهريور و شهادت رجايي و باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تاريخ و انديشه ايسنا، كابينه رجايي را داراي ويژگي‌هاي خاصي دانست و بيان كرد: حزم و دورانديشي، صداقت و اهل مشورت بودن شهيد رجايي مي‌تواند الگو و سرمشق باشد.

وي افزود: شهيد رجايي بنده را به عنوان وزير كار و امور اجتماعي دعوت به كار كرد و در آن زمان من، عضو هيات رييسه‌ي مجلس اول بودم. من و جمعي از افراد كه به دعوت ايشان براي كابينه جواب مثبت داده بوديم در اتاق ايشان در وزارت آموزش و پرورش جمع مي‌شديم و براي برنامه‌ي دولت كار مي‌كرديم.

توكلي در ادامه تشريح كرد: وقتي اسامي پيشنهادي رجايي به بني‌صدر اعلام شد، بني‌صدر با چندين نفر از جمله من به عنوان وزير كار، ميرحسين موسوي به عنوان وزير امور خارجه و نوربخش به عنوان رييس بانك مركزي و بهزاد نبوي به عنوان وزير مشاور مخالفت كرد. بدين ترتيب قرار شد چند نفر بين بني‌صدر و رجايي حكم شوند.

وي، اعضاي گروه حكميت را آيت‌الله يزدي، نايب رييس مجلس اول و آيت‌الله عماري از مبارزين با سابقه كه 14 سال در زندان قبل از پيروزي انقلاب بود، معرفي و اضافه كرد: طرفين اين دو نفر را به عنوان حكم پذيرفتند. در اين جلسه حكميت حاج احمدآقا حضور نداشت و همين دو نفر به عنوان حكم حاضر شدند؛ بدين ترتيب جلسه طولاني در دفتر آقاي بني‌صدر تشكيل شد كه در آن ما چهار نفر به همراه دو حكم و آقاي رجايي و بني‌صدر حضور داشتيم.

نگاه بني‌صدر تنگ‌نظرانه و سخيف بود

توكلي افزود: جرمي كه آقاي بني‌صدر براي ميرحسين موسوي درنظر گرفته بود اين بود كه ايشان در روزنامه جمهوري اسلامي عليه وي به عنوان رييس‌جمهور سرمقاله‌اي نوشته است و جرم من نيز از نظر ايشان اين بود كه اولين نماينده مجلس بودم كه به انتقاد از رييس‌جمهور وقت پرداخته بودم. سطح نگاه بني‌صدر از اين مساله به خوبي روشن است كه نگاه او تنگ نظرانه و سخيف بود و يك سرمقاله‌ي روزنامه و يك نطق عليه خود را كافي مي‌دانست تا كسي را به عنوان وزير بپذيرد يا نه.

وي ادامه داد: گفت‌وگوهاي زيادي در اين جلسه مطرح شده است و بني‌صدر درباره‌ي من و آقاي موسوي رضايت نداد اما آقاي بهزاد نبوي و نوربخش را پذيرفت؛ درباره من در پايان جلسه بحث شد و در برابر مطالبي كه بني‌صدر مطرح كرد، دفاعياتي مطرح كردم و به او گفتم ما انقلاب كرديم تا شاهي در كار نباشد و رييس‌جمهوري داشته باشيم كه هر وقت خواستيم، درباره عملكردش قضاوت كنيم.

نماينده مجلس هشتم در ادامه به زندگي بني‌صدر در فرانسه اشاره كرد و گفت: من به ايشان گفتم نيت مردم از انقلاب، تغيير وضعيت بوده است و نيت ما اين بود تا رييس‌جمهوري داشته باشيم كه بتوانيم درباره‌ي او قضاوت كنيم. بني‌صدر در برابر اين سخنان من نرم شد و در برابر استدلال‌هاي من گفت كسي را به بهشهر محل تولد و زندگي من براي انجام تحقيقات خواهد فرستاد و دوباره درباره‌ي من تصميم خواهد گرفت.

توكلي خاطر نشان كرد: بني‌صدر چند روز بعد هياتي را به بهشهر فرستاد و درباره‌ي من تحقيق كرد و من در تماسي از هيات رييسه‌ي مجلس با آقاي رجايي كه در اتاق بني‌صدر بود مساله را جويا شدم؛ بني‌صدر به من گفت شخصي به نام ميرافضلي براي چند پرسش به ديدارت خواهد آمد.

وي افزود: نماينده‌ي بني‌صدر از من سه سوال كرد؛ سوال اول او اين بود كه كارگران به چه دليلي در شهر خود با تو مخالف هستند؟ من به او اعتراض كردم و او گفت من از چندين نفر كارگر درباره‌ي تو پرسيدم و من با اعتراض به او گفتم آيا همه نظرسنجي‌هاي آقاي بني‌صدر به اين شكل است؟ اگر به اين شكل است وزير نشدن در اين دولت بهتر است. او در ادامه از من پرسيد شما سه منزل مسكوني داريد؛ من به او گفتم طبق نظر اقتصادي بني‌صدر مالكيت محدود نيست پس چرا از من درباره‌ي اين مساله سوال مي‌كنيد؛ البته من در آن زمان تنها يك منزل به عنوان ارثيه‌ي پدري داشتم.

عضو هيات رييسه‌ي مجلس اول در ادامه مهمترين سوال هيات تفحص بني‌صدر را موضع‌گيري نسبت به شهيد بهشتي دانست و گفت: من در پاسخ به اين سوال گفتم من عضو حزب جمهوري اسلامي نيستم اما در بعد از انقلاب با ايشان آشنا شدم و ايشان به نظر من بسيار شخصيت آزاديخواه و وارسته‌اي دارد و به ايشان علاقه دارم. پس از اين سخنان نماينده‌ي بني‌صدر اتاق مرا ترك كرد و آقاي الويري كه آن زمان عضو هيات رييسه‌ي مجلس بود به من گفت با اين پاسخ، تو در كابينه جايي نداري.

توكلي افزود: بدين ترتيب بني‌صدر، من و آقاي ميرحسين موسوي را به عنوان وزير رجايي نپذيرفت و رجايي مجبور شد افراد ديگري را معرفي كند؛ بعدها كه آقاي موسوي نخست‌وزير شد بنده در كابينه‌ي ايشان وزير كار شدم و از مجلس راي اعتماد گرفتم.

مهمترين ويژگي‌ دولت رجايي صداقت است

عضو مجلس هشتم در ادامه به ايسنا گفت: مهمترين ويژگي‌ دولت رجايي كه مي‌تواند الگو و راهكاري براي دولت‌هاي پس از آن باشد، صداقت است كه از همه چيز مهمتر است؛ صاف بودن با مردم از همه چيز مهمتر است؛ البته بعضي صفات مرحوم شهيدرجايي در دولت نهم نيز هست مانند تواضع نسبت به توده مردم و مردمي حركت كردن اما برجستگي‌هايي نيز در دولت شهيد رجايي مشاهده مي‌شود؛ از جمله اينكه شهيد رجايي اهل شور و مشورت بود و با حزم و دورانديشي تصميم مي‌گرفت.

وي افزود: فكر مي‌كنم حزم و دورانديشي، صداقت و اهل مشورت بودن شهيد رجايي مي‌تواند الگو و سرمشق دولت باشد.

در دولت آقاي رجايي وزيرها، ‌وزير و هر كدام صاحب راي بودند

وزير پيشنهادي كار از سوي رجايي با اشاره به عدم وجود دسته‌بندي‌هاي حزبي در زمان رجايي خاطر نشان كرد: تقسيم‌بندي‌هايي كه امروز مي‌بينيم به اين شكل آن زمان وجود نداشت همه‌ي اينها بعدا اتفاق افتاده است؛ در آن زمان همه‌ي افراد كابينه و مجريان، وفاداري عمومي نسبت به خط امام (ره) داشتند. افراد متعددي بودند كه بعدها خطوط‌شان از يكديگر جدا شد كه در آن زمان از يكديگر تفرق نداشتند؛ البته در دولت آقاي رجايي وزيرها، ‌وزير بودند يعني هر كدام صاحب راي و نظر بودند؛ سياست عمومي دولت را قبول داشتند اما خود صاحب‌نظر بودند كه به نظر مي‌رسد اين مساله در دولت كمي ضعيف شده است.

وي افزود: رهبر معظم انقلاب نيز ضمن اينكه بر نظارت رييس‌جمهور بر وزرا تاكيد مي‌كردند بر مساله استقلال وزرا نيز تاكيد بسياري داشت چون به حق فرمودند كه بر اساس قانون اساسي اين وزرا از مجلس راي اعتماد گرفتند و غير از پاسخگويي به رييس‌جمهور بايد پاسخگوي مجلس نيز باشند و علاوه بر ايجاد هماهنگي بايد مستقل عمل كنند اما در آن زمان اين مسايل وجود نداشت.

تنوع فكري به معناي تعارض سياست‌ها مضر است

توكلي با بيان اينكه سير روزگار افراد را تغيير مي‌دهد و مواضع را روشن مي‌كند، بيان كرد: تنوع فكري به معناي تعارض سياست‌ها به نظر من مضر است و در هيچ دولتي حتي دولت احمدي‌نژاد نيز نبايد وجود داشته باشد. در دولت آقاي خاتمي نيز يك بار ايشان قصد داشتند آقاي دكتر نمازي و نوربخش را در كنار هم به كار گيرد؛ من به ايشان تذكر دادم كه اين دو نفر كه از نظر فكر سياسي و اقتصادي يكسان نيستند، نبايد در كنار هم به كار گرفته شوند.

توكلي به ايسنا گفت: من معتقدم يكدستي سياسي در هر دولتي ضروري است و دولت جاي كشمكش نيست اما آزادگي و استقلال وزرا در قبال رييس‌جمهور نيز ضروري است كه در آن زمان بسيار قوي بود.

عضو مجلس هشتم افزود: بسياري از كساني كه خود را منتسب به افكار شهيد رجايي مي‌دانند به دليل اقتضاي سني خود شايد اصلا رابطه‌اي با ايشان نداشته باشند اما هر كسي كه به سمتي مي‌رسد را مي‌توانيم با مشي رجايي مقايسه كنيم؛ مثل اينكه رجايي نسبت به توده‌هاي مردم وفاداري داشت و از اين حيث دولت احمدي‌نژاد نسبت به دولت قبلي توفق دارد و وفاداري آشكارتر يك دولت به مردم ديده مي‌شود و از اين جهت ممكن است كسي دولت فعلي را به دولت رجايي تشبيه كند كه اين خود مايه‌ي خرسندي است.

رجايي خيلي اهل مشورت و صداقت بود

توكلي، ويژگي‌هاي اصلي دولت رجايي را وفاداري به اسلام و رهبري امام (ره) دانست و گفت: اين ويژگي‌ها در دولت رجايي بسيار برجسته بود و اگر سياستمداري اين ويژگي‌ها را داشته باشد، مي‌توان مشابه او تلقي كرد؛ البته رجايي خيلي اهل مشورت و صداقت بود؛ در آن زمان با وجود اينكه من نماينده‌ي مجلس بودم و عضو كابينه ايشان نشده بودم اما در مسايل مختلفي كه پيش مي‌آمد، مكررا با جمعي از نمايندگان، طرف مشورت ايشان بوديم و بدون مشورت هيچ وقت تصميم نمي‌گرفت؛ اين صفت مثبت است و هر سياستمداري كه اين صفت را داشته باشد، قابل تقدير است.

تعريف رجايي و باهنر از آزادي بسيار بسيط بود

وي، تعريف رجايي و باهنر از آزادي را بسيار بسيط دانست و خاطر نشان كرد: رجايي و باهنر خصوصا شهيد رجايي براي آزادي سرمايه‌گذاري هنگفتي كرده بود؛ سال‌ها شكنجه‌هايي را در زندان‌هاي رژيم شاهنشاهي تحمل كرده بود و قدردان آزادي بودند اما هر جا از آزادي صحبت مي‌كنيم بايد درباره حد نيز صحبت كنيم زيرا در غير اين صورت هرج و مرج ايجاد مي‌شود. آزادي يعني امكان تصميم ‌گيري، موضع‌گيري و حركت بر اساس قانون بدون فشار قوه قاهره سياسي؛ اما حد قانون نيز بايد رعايت شود. رجايي به شدت انعطاف‌پذير بود حتي با گروه‌هاي مختلف سياسي از جمله منافقين كه دفتر فعال داشتند و هنوز به مرحله‌ي ترور نرسيده‌ بودند با كرامت و بزرگواري برخورد مي‌كرد و آزادي آنها را تامين مي‌كرد و حد قانون را به آنها تذكر مي‌داد.

توكلي، تعريف رجايي از جمهوري اسلامي را بر اساس قانون اساسي دانست و گفت: جمهوري اسلامي هم نقش مردم و هم مباني اسلام را شامل مي‌شود يعني تركيبي از اراده ملي بر اساس قوانين اسلام است.

وي به ياد آورد كه در روز حادثه در هيات رييسه مجلس حضور داشته است و روايت كرد: در روز حادثه من در مجلس بودم حوالي بعدازظهر بود در اتاق هيات رييسه نشسته بوديم، صداي انفجار را شنيده بوديم و چون فعاليت‌هاي ترور آغاز شده بود تعجب نكرديم اما وقتي كه دود را از نخست وزيري ديديم، نگران شديم و به صحنه رفتيم. فرداي آن روز پيكرهاي سوخته را آوردند و خيانت منافقين يك بار ديگر ما را آزرد.

وجه مشترك احزاب زمان رجايي وفاداري به انقلاب بود

توكلي، وجه مشترك احزاب زمان رجايي را وفاداري به انقلاب دانست و تاكيد كرد: وفاداري به انقلاب، امام (ره) و مردم در آن زمان در ميان همه احزاب و گروه‌ها غالب بود و مردم نيز خواسته‌شان همين بود و تحصيلات متناسب حتي‌المقدور براي انتخاب براي فعاليت‌ها مدنظر بود زيرا در اول انقلاب، انقلابيون ضعف تحصيلات داشتند.

وي افزود: تجربه‌ي حكومت‌داري تقريبا صفر بود و جز اعضاي نهضت آزادي تجربه حكومت‌داري در ميان انقلابيون وجود نداشت و بسيار محدود بود. در نتيجه در ميان انقلابيوني كه حتي‌المقدور تحصيلات متناسب و تجربه بيشتر و نقش پررنگ‌تري در مبارزه داشتند، افرادي انتخاب شدند تا با راهكارهاي امام (ره) ‌و در كابينه فعاليت كنند.

توكلي در پايان گفت: در حضور شهيد رجايي يك بار در نزد امام (ره) بودم اما در جلسات كابينه و حضور جمعي در نزد امام (ره) حاضر نبودم.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: مريم پيمان

انتهاي پيام
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن