تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815152180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روابط انساني در مدارس


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: روابط انساني در مدارس
* روابط انساني

روابط انساني به مطالعه راه‌هاي ايجاد زمينه‌ها و شرايط مناسب براي زندگي و رشد افراد مي‌پردازد. محيط و شرايط مناسب به وضعيت و يا موقعيتي اطلاق مي‌شود كه در آن افراد بتوانند از طريق دست يافتن به نيازهاي منطقي خود رشد كنند. رشدي كه در راستاي فطرت آن‌هاست در نهايت استعداد و توانايي‌هاي بالقوه آنان را شكوفا مي‌كند به طوري كه با ويژگي‌هاي موجود زنده سازگاري داشته باشد.

* رابطه حسنه

رابطه مثبت و هدفدار با درك متقابل نيازها، احساسات و عواطف يكديگر با هم در تعادل بوده و از اين رابطه نوعي احساس رضايت و خرسندي در افراد ايجاد مي‌شود. درك احساسات و بيان و انتقال آن دروازه برقراري رابطه انساني است. چه بسا انسانهاي خوش قلبي كه توانايي بيان وانتقال احساسات خود را به ديگر افراد ندارند و در عوض انسانهاي متظاهري كه با بيان احساسات خود در برقراري رابطه موفق هستند.

بنابراين سنگ زيربناي ايجاد روابط حسنه در يك محيط آموزشي شناخت نيازها و احساسات افراد و توانايي براي بيان احساسات متقابل و انتقال آن به افراد است مدير براي ايجاد جوي مثبت بايد احساسات و عواطف افرادي كه با آنها در ارتباط است را بشناسد و در روابط خود توجه لازم به آن احساسات را داشته باشد.

مدير بايد سعي كند پس از شناسايي احساسات خود، احساسات منفي و متعارض خود را (احساس منفي مانند: ترس،گناه، رنج، پوچي، عدم اعتماد، دشمني، عدم پذيرش – احساس متعارض، حالتي كه فرد نمي‌تواند افكار و احساسات خود را يك سويه سازد مانند: شادي و غم، رضايت و عدم رضايت و غيره) به طريق منطقي از بين ببرد.

* راه ايجاد رابطه حسنه با معلمين (كاركنان)

در اين جهت توجه مدير به موارد زير معطوف مي‌شود:

احترام به شخصيت و افكار معلمين با تشكيل جلسات به منظور بيان ايده و نظرات و جلب مشاركت آنان و تشويق آنها به فعاليت‌هاي اجتماعي در راستاي ايجاد روابط نزديك، صميمي و دوستانه. داشتن رفتار مناسب (با وقار، متين و سنجيده درحد شان جو تربيتي مدرسه و مورد قبول)، توجه به مشكلات آنان وتلاش براي رفع مشكلات

* راه ايجاد رابطه حسنه با دانش آموزان

احترام به شخصيت دانش آموز به نحوي كه در دانش آموز احساس تعلق و پذيرفته شدن ايجاد شود، با هر دانش آموز منصفانه و عادلانه رفتار شود، دانش آموز احساس كند كه مدير و معلمان دوستان او هستند و دانش آموز بداند كه احساسات و توانايي‌هايش مورد توجه مدرسه است.

* راه ايجاد رابطه حسنه با اوليا

مدير با شناخت ارزش و نقش خانواده در شكوفايي استعدادها، آموزش و چگونگي ارتباط آنها با مدرسه، زيربنايي‌ترين گام را در ايجاد رابط حسنه با اوليا بر‌مي‌دارد.

مدير در اين مسير بايد كليد اصلي ارتباط و حلقه اتصال خانه و مدرسه يعني دانش آموز را دريابد. وي بايد بداند كه اصل اساسي استحكام رابطه با اوليا برپايه پيوندهاي رواني، عاطفي و فكري است بيان احساسات مثبت و سازنده و دلسوزي نسبت به سرنوشت دانش آموزان و ايجاد نگرش مثبت در اوليا نسبت به مديريت و مدرسه راهي موثر در برقراري روابط انساني است.

كاموس كاوسي: مربي پرورشي دبيرستان شهيد صدوقي

منابع: چكيده‌اي از روابط انساني در مدرسه تاليف: حميدرضا تركمندي

وحيده نوروزي و محمد ميركمالي




 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن