واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تدوين پيشنويس نظام ملي بازيهاي رايانهاي توزيع بازيهاي رايانهاي قانونمند ميشود
سرويس خبر-پيشنويس نظام ملي ردهبندي بازيهاي رايانهاي تدوين شد.
به گزارش عصرارتباط، اين پيشنويس توسط بنياد ملي بازيهاي رايانهاي تدوين شده است.
براي تدوين اين نظام، نظامهاي ردهبندي بازيها در كشورهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت، در اين بررسيها نظام ملي ردهبندي بازيها در آمريكا، اروپا و ژاپن بيشتر از ساير نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته است.
اهميت موضوع
استفاده از بازيهاي رايانهاي از سن 3سالگي آغاز شده و در سنين نوجواني به علت هيجانجويي و نيز علاقه به سرعت، تحرك، نوآوري و كشف مسائل جديد در اين بازيها به اوج خود ميرسد. بازيهاي رايانهاي ميتوانند تاثيرات ويژهاي را بر مخاطبان خود داشته باشند. براي نمونه در يك بازي خشن، فرد بازيكن ممكن است روزها و ماههاي متمادي نقش خاصي را در بازي داشته باشد و با ايجاد حالت همزادپنداري در خود، كاملا در جريان داستان بازي محو شود. بدينترتيب، تاثيرات ناشي از بازيهاي رايانهاي ميتوانند چندين برابر يك فيلم در كاربر ايجاد واكنش كنند.
نتايج بررسي 50 بازي نشان ميدهد در 72درصد بازيها، تصاوير مشابه واقعيت ديده ميشود. همچنين 62 درصد بازيها داراي خشونت ديداري بودهاند كه به طور متوسط در هر بازي از بازيهاي خشن 4/11 مورد خشونت ديداري مشاهده شده است. در اين بررسي انتقال خشونت ديداري عبارتند از تصاوير، نقاشيهاي تصويري روي ديوار و پوسترهاي ديواري خشن.
بر اساس نتايج بررسي در مورد حضور زنان در بازيها، در يك سوم از بازيها زنان ايفاي نقش ميكنند كه در اين بازيها نيز عمدتا داراي چهره و حركاتي خشن و بدني عضلاني بودهاند. زنان بيشتر در نقش مغلوب و مبارز (3/63 درصد) و در 5بازي نقش قهرمان و در يك بازي از آنها استفاده جنسي شده است.
مردان در بازيها حضور فعالتري از جهت ايفاي نقش داشتهاند، كه اين مقدار برابر با 86درصد از بازيهاي مورد بررسي است. در 8/42 درصد بازيها نقش مبارز، 1/27 درصد در نقشهاي قهرمان، 4/21 درصد در نقش مغلوب، 2/4 درصد جستوجوگر، 8/2 درصد رقيب و در 4/1 درصد از موارد در نقش مانع ظاهر شدهاند.
شايان ذكر است كه در 7 بازي نقش انساني مشاهده نشده و از نقش حيوانات، شخصيتهاي كارتوني با جنسيت نامشخص استفاده شده است.
نظامهاي ردهبندي
قديميترين نظام ردهبندي بازيها در آمريكا شكل گرفته است، ESRB سازماني است كه ردهبندي و قوانين كلي تبليغات در زمينه بازيهاي كامپيوتري و كنسولي و ساير نرمافزارهاي تفريحي و سرگرمكننده در ايالات متحده آمريكا و كانادا را بر عهده دارد. (اين مسئله به صورت رسمي توسط هر يك از استانهاي كانادا در سال 2005-2004 پذيرفته شد) اين سازمان در سال 1994 توسط International Digital Association تاسيس شد و تا اوايل سال 2003 تعداد هشت هزار بازي را كه توسط سيصد و پنجاه ناشر فرستاده شده بود، ردهبندي كرد. ESRB براي هر بازي بر اساس محتواي آن رتبـه تـعيين ميكنـد كـه دقيقا ماننـد كاري است كـه Motion Picture Rating System انجام ميدهد و در بسياري از كشورها استفاده ميشود. هدف از اين كار كمك به خريداران براي بهتر دانستن محتواي بازي و تناسب سني محصول است. رتبه بازي روي جعبه آن چاپ ميشود و همچنين در رسانهها، تبليغات و وبسايتها به نمايش درميآيد.
دراتحاديه اروپا نيزسيستم اطلاعاترساني بازي، PEGI، براي ردهبندي سني بازيها در سال 2003 به منظور اطلاعرساني به والدين اروپايي در هنگام خريد اين بازيها تاسيس شد. در اوايل بهار سال 2003 ميلادي، PEGI جايگزين سيستمهاي ردهبندي ملي موجود در كشورهاي مختلف اروپا شد و به عنوان سيستم واحد در اكثر كشورهاي اروپا مورد استفاده قرار گرفت. ردهبندي سني بازيها، رو و پشت جعبه و يا پوشش بازيها نمايش داده ميشود.
ردهبندي بازي در ژاپن را نيز سازماني تحت عنوان CERO برعهده دارد. اين سازمان در سال 2002 به عنوان شاخهاي از Computer Entertainment Suppliers Association به وجود آمد و سپس درسال 2003 به عنوان يك سازمان غيرانتفاعي شناخته شد.
ضرورت
بنياد ملي بازيهاي رايانهاي با توجه به تاثيرات رواني اينگونه بازيها و همچنين با توجه با فرهنگ ايراني اقدام به تدوين اين نظام كرده است.
در صورت تدوين اين نظام خانوادهها به راحتي نسبت به تهيه بازيهاي متناسب با گروه سني فرزند خود اقدام خواهند كرد، همچنين دستگاههاي اجرايي و نظارتي ميتوانند براساس نشانههاي تدوين شده اين نظام به شبكههاي توليد و توزيع مراجعه كرده و از تكثير بازيهاي فاقد نشانههاي تصويب شده جلوگيري كنند.
شبكههاي توزيع و توليد نيز ميتوانند با اطمينان خاطر نسبت به عواقب منفي ناشي از توليد و توزيع بازيهاي مضر، نسبت به ادامه عملكرد خود اقدام كنند.
سه شنبه 5 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]