تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805561169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با وجود گذشت دو هفته از معامله همچنان عمده ادامه دارداختلاف بر سر دارايي يك ميليارد دلاري «غدير»


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: با وجود گذشت دو هفته از معامله همچنان عمده ادامه دارداختلاف بر سر دارايي يك ميليارد دلاري «غدير»
گروه بورس – معصومه طاهرخاني: در حالي كه منابع آگاه در شركت ملي صنايع پتروشيمي از عزم جدي مديران اين شركت براي بازپس‌گيري شركت‌هاي پتروشيمي «زاگرس و مارون» از...


پرتفوي غدير خبر مي‌دهند،‌مديران غدير هم با انتشار نامه‌ استعلام خود از مرجع رسيدگي به اختلاف، فصل‌هاي جديدي را از مالكيت قطعي خود در اين شركت به نمايش گذاشته‌اند.
به گزارش خبرنگار ما، زنگ ماجراي درگيري ميان اين دو شركت از صبح روز چهارشنبه (23 مردادماه سال جاري) و زماني كه قرار بود عرضه بلوكي 51درصد سهام غدير از سوي بانك صادرات انجام ‌شود، نواخته شده است.
داستان از اين قرار است كه در سال 85 توافقنامه‌اي 235ميليارد توماني ميان «شركت ملي صنايع پتروشيمي» و «سرمايه‌گذاري غدير» امضا شد كه بر مبناي آن قرار شد 5شركت پتروشيمي شامل 34درصد زاگرس، 7درصد مارون، 5/1درصد اميركبير، يك درصد فن‌آوران و الوند طي 2سال به غدير واگذار شود.
در روند اجراي توافقنامه، اختلاف‌نظرهايي ميان طرفين بروز كرد كه در نهايت مراجع قضايي با استناد به تكميل مدارك، حكم را به نفع غدير صادر كردند، تا آنجا كه آگهي مالكيت قطعي غدير در دو پتروشيمي زاگرس و مارون به ثبت در روزنامه رسمي نيز رسيد.
اما گويي مديران صنايع پتروشيمي كار را تمام شده نمي‌دانستند و با ارسال نامه‌اي به بورس در صبح روز عرضه بلوكي سهام، مالكيت غدير در دو شركت پتروشيمي زاگرس و مارون را منتفي خواندند و خواستار به تعليق درآمدن معامله شدند، چراكه غدير در پرتفوي جديد خود دو شركت يادشده را به عنوان بخشي از سهام شركت‌هاي در اختيار قرار داده بود.
اما پيگيري‌هاي مديران غدير بلافاصله بعد از بسته شدن نماد و به دنبال آن ارسال نامه دادگاه مرجع رسيدگي و ساير مدارك به بورس، موجبات بازگشايي نماد و انجام معامله بلوك را فراهم كردند.
در نهايت ماجرا مي‌رفت كه با فروش بلوك 51درصدي غدير به ارزش 923ميليارد تومان به «كنسرسيومي به رهبري سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح» پايان يابد كه موضع‌گيري‌هاي مديران شركت‌ملي‌صنايع‌پتروشيمي اين پرونده را وارد مرحله‌اي تازه كرده است.
مقامات «پتروشيمي»:راي نهايي مال ماست
يك مقام آگاه در شركت ملي صنايع پتروشيمي در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تاكيد بر مفتوح بودن پرونده اختلاف اين شركت با غدير گفت: ما اعتقاد داريم كه پرونده مفتوح است و به دنبال احياي حق خود در دادگاه و تجديدنظر هستيم و مطمئن و اميدوار هم هستيم كه راي نهايي به نفع ما صادر شود.
شيوه نقل و انتقال سهام ايراد اساسي دارد
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص ايرادهاي نقل و انتقال سهام پتروشيمي‌هاي ياد شده به غدير گفت: ايراد اصلي ما در مورد نحوه نقل و انتقال سهام است. از ديدگاه ما شيوه نقل و انتقال سهام داراي ايرادهاي اساسي است كه در دادگاه تجديدنظر روي اين قضيه مانور خواهيم داد.
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما كه پرسيد:«غديري‌ها در مصاحبه‌هاي خود به بي‌نقص بودن كليه مراحل نقل و انتقال اشاره مي‌كنند و مستندات اين امر از آگهي ثبت شركت‌ها در روزنامه رسمي تا قراردادهاي نقل و انتقال سهام را در اختيار دارند»، گفت: در اطلاعيه جديدي كه دادگاه مرجع رسيدگي صادر كرده به صراحت اعلام شده كه ما فرصت تجديدنظر داريم و از طرف ديگر از ما پول خواسته‌اند تا با ابطال تمبر درخواست خود را پيگيري كنيم. البته تا زماني كه راي صادر نشده ما نمي‌توانيم اظهارنظري كنيم.
وي تصريح كرد: اختلاف اصلي ما در اين پرونده روي دو شركت پتروشيمي زاگرس و مارون است و بحث زيادي روي سهام ساير شركت‌ها نداريم.
روز 21 مرداد مدارك را گرفتيم
وي در جواب سوال ديگر خبرنگار ما كه پرسيد چرا شما روز عرضه بلوكي مدارك را به بورس ارسال كرديد و قبل از آن عكس‌العملي نشان نداديد، گفت: مستنداتي كه ما براي ارائه به بورس نياز داشتيم روز 21 مردادماه به دست ما رسيد و ما هم به محض آماده شدن آنها را براي بورس ارسال كرديم. دوستان غدير به راي صادرشده در اسفندماه سال 86 اشاره مي‌كنند، در حالي كه اخطاريه‌اي كه ما موفق شديم براي تجديدنظر از دادگاه بگيريم، متعلق به 20 مردادماه امسال است، بنابراين حق اعتراض براي ما وجود دارد.
به خاطر يك ميليارد دلار!
وي به ارزش روز دو پتروشيمي زاگرس و مارون اشاره كرد و گفت: ارزش روز اين دو شركت در‌حال‌حاضر بالغ بر يك هزار ميليارد تومان است كه ما هم حاضر نيستيم سهام دولت را به راحتي واگذار كنيم و از حق خود بگذريم.وي در پاسخ به اين سوال كه اگر فرض بر برنده شدن NPC در اين منازعه باشد، تكليف هزينه – فرصت سرمايه‌گذاري 235 ميليارد تومان غدير طي دو سال چه مي‌شود؟ نيز اضافه كرد: حتي اگر هزينه - فرصت سرمايه‌گذاري طي اين دو سال را برابر 30درصد هم بگيريم، رقم به دست آمده كمتر از 30درصد ارزش فعلي اين پتروشيمي‌ها مي‌شود.
اختلاف تنها در قيمت پيشنهادي است
در همين حال «افشين» قائم مقام NPC درباره مسائلي كه در مورد سهام واحدهاي پتروشيمي مارون و زاگرس پيش آمده بود، اظهار كرد: مشكلي كه اخيرا درباره واحدهاي پتروشيمي مارون و زاگرس به وجود آمده بر سر اختلاف قيمت سهام پيشنهادي است. ولي در خصوص شركت سرمايه‌گذاري غدير نيز گفت:اين شركت در واحدهاي ياد شده اصلا سهامي ندارند.
NPC بايد ماليات 5ميليارد توماني بدهد
از سوي ديگر معاون سرمايه گذاري غدير بحث‌هاي تازه تري مطرح كرد. وي افزود: مطابق قانون، تمام ماليات مربوط به نقل‌و‌انتقال سهام بايد از سوي فروشنده پرداخت شود. اين در حالي است كه در زمان معامله پتروشيمي‌ها، NPC ماليات نقل‌و‌انتقال سهام كه بالغ‌بر 5ميليارد تومان بود را پرداخت نكرد و غدير اين رقم را پرداخت كرد كه در حال حاضر به دنبال پيگيري اين امر هستيم.
وي از عدم‌تمكين مديران NPC كه در نهايت منجر به گرفتن «اجراييه» براي حكم دادگاه شده، خبر داد و افزود: زماني كه دادگاه تجديدنظر فرصت 20روزه براي NPC تعيين كرد، آنها در اين مهلت مقرر اعتراضي نكردند كه در مجموع منجر به صدور راي قطعي و در نهايت «اجراييه» شد.
خطاب اجراييه هم به شركت NPC است و از لحاظ قانوني زماني اجراييه صادر مي‌شود كه راي قطعي صادر شده باشد.مديران NPC به دليل عدم‌تمكين به حكم دادگاه مشكل دارند. وي تاكيد كرد: ولي چيزي كه از ديدگاه ما مهم و داراي اهميت است، انتقال تمام و كمال سهام است كه با توجه به مستندات و مدارك موجود ابهامي هم در اين خصوص وجود ندارد.
نامه‌اي براي 5 «خوانده»!
وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ما كه چرا در متن نامه استعلام غدير از دادگاه كه در سايت بورس منتشر شده، جز NPC نام شركت‌هاي پتروشيمي الوند، فن‌آوران و مارون و ... آورده شده است، گفت: دليل اينكه علاوه‌بر شركت مادر NPC نام ساير شركت‌هاي پتروشيمي هم آمده است، عدم‌همكاري اين شركت‌ها است، چراكه شركت‌هايي كه نام آنها در نامه آمده است، عدم‌همكاري در جريان نقل‌و‌انتقال سهام داشتند. ما نيز با انجام اين شكايت به دنبال مجاب كردن اين شركت‌ها براي همكاري هستيم.
«ساتا» مدافع غدير در مالكيت زاگرس و مارون
سهامدار عمده شركت سرمايه‌گذاري غدير دو شركت پتروشيمي زاگرس و مارون را متعلق به اين شركت سرمايه‌گذاري دانست.«جواد فلاحت‌پيشه» درباره مالكيت دو شركت پتروشيمي يادشده، گفت: از نظر ما غدير مالك دو شركت مزبور است و مراجع ذي ربط هم در اين رابطه راي به مالكيت غدير در پتروشيمي زاگرس و مارون داده‌اند.وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا «ساتا» به شرط وجود دو شركت پتروشيمي مزبور، سهام عمده غدير را خريد گفت: ما در معامله غدير دو شركت پتروشيمي زاگرس و مارون را جزو دارايي‌هاي شركت ديده بوديم و به عقيده ما مالكيت غدير در دو شركت يادشده مشكلي ندارد و مراجع ذي‌ربط هم اين امر را تاييد كرده‌اند.او در پاسخ به اين پرسش كه آيا «ساتا» به عنوان سهامدار عمده از حقوق غدير در دو شركت يادشده، حمايت مي‌كند، گفت: به طور قطع اگر غدير نياز به حمايت در اين رابطه داشته باشد، ما از هيچ كوششي دريغ نخواهيم كرد و از مالكيت غدير در دو شركت مزبور دفاع مي‌كنيم.
NPC يك درصد «پتروشيمي فن‌آوران» متعلق به غدير را فروخته!
معاون سرمايه‌گذاري غدير به فروخته شدن يك درصد سهام غدير در پتروشيمي فن‌آوران توسط NPC اشاره كرد و گفت: مديران NPC يك درصد سهام ما را در شركت پتروشيمي فن‌آوران فروخته‌اند كه از لحاظ حقوقي فروختن «مال غير» محسوب مي‌شود.
وي تصريح كرد: ما به دنبال احقاق حق خود هستيم و با مديران NPC هم دوست هستيم، ولي بايد توجه داشت كه ما بايد پاسخگوي سهامداران خود هم باشيم.
34 درصد سود 86 زاگرس مال ماست
از طرفي سود سال 86 اين شركت هم در كل 250ميليارد تومان است كه 34درصد آن بايد به حساب ما گذاشته شود.وي در ادامه درباره زمان مجمع بعدي زاگرس كه قبلا به تنفس خورده بود هم گفت: اين مجمع به دليل پاره‌اي اختلاف‌نظرها درباره رقم تقسيم سود به تنفس خورد كه ما به دنبال تقسيم كامل سود وگرفتن حق خود هستيم.سال‌مالي زاگرس هم كه قرار بود از 29 اسفند به 30 آذرماه تغيير يابد، هم اميدواريم محقق شود.
پتروشيمي ها در سرمايه گذاري بلند مدت هستند
اما «وكيل زاديان» حسابرس قبلي غدير در خصوص ابهامات موجود درخصوص مالكيت غدير درپتروشيمي‌ها‌ گفت: حساب‌هاي شركت سرمايه‌گذاري هايي كه «غدير» از سال 85 در دو شركت انجام داده بود را به عنوان سرمايه‌گذاري بلندمدت حساب كرديم و جزو دارايي‌هاي غدير محسوب نكرديم.
وي افزود: تمام مدارك و اسناد مربوط به توافق‌نامه موجود است و «غدير» مساله‌اي درخصوص قانوني بودن نقل‌و‌انتقال سهام ندارد.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن