واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین:
باسمه تعالی
لیلا شهرستانی محقق علوم اسلامی است که در امریکا زندگی میکند
و در رشته میکرو بیولوژی تحصیل کرده است.
وی دوره لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا استیت یونورسیتی فولرتون در رشته بیولوژی
و دوره فوق لیسانس را در کالیفرنیا استیت پالی تکنیک یونورسیتی در رشته میکرو بیولوژی سپری کرده است.
در جریان تحقیقات دانشگاهی جرقهای در مطالعات میان رشته بین علوم اسلامی و میکرو بیولوژی در ذهن وی زده میشود که باب جدیدی را در فعالیتهای او میگشاید.
وی درباره فعالیت علمی خود میگوید:
رشتهٔ تحقیقاتی من در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود.
لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادر به میزان زیادی وجود دارد.
این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا اینکه به مقدار زیادی جلوی میکروبها را میگیرد.
کاری که لاکتوفرین میکند این است که آهن را به خودش جذب میکند
یعنی هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر اینکه آهن ندارد نمیتواند رشد کرده میکروفیلم درست کند.
ماجرا این گونه بود که در یکی از رستورانهای آمریکا به نام «جک این د باکسjack in the box» تقریباً حدود ۶ یا ۷ سال پیش اتفاقی افتاد که عدهای از اسهال خونی مردند
و بعد از تحقیقات مشخص شد که علت، این نوع باکتریهایی بودهاند که در دستگاههای گوارشی مثل روده و...؛ یعنی در بدن همهٔ انسانها هستند.
ولی وقتی از طریق خوردن وارد بدن شود باعث ابتلابه اسهال خونی خواهد شد که درصد تلفاتش بالا است.
در این رستوران هم متوجه شدند که مدفوع زیر ناخن آشپز رستوران به گوشت منتقل شده
و تعدادی از مشتریان را کشته است.
شرکتی که تامین کننده گوشت در آن ایالت بود به استاد بنده پروژهای را داد که بر اساس آن قرار شد لاکتوفرینها را در گوشت فعالتر کنیم
که اگر باز هم میکروبی در آنها نفوذ کرد امکان رشد نیابد.
مبلغ این قرار داد ۱۵ میلیون دلار بود و چون پروژه من نیز در مورد لاکتوفرین بود با ۵ نفر دیگر کار را شروع کردیم.
متاسفانه میزان نفوذ لاکتوفرین در گوشتها در حین آزمایش متغیر بود و این امکان وجود نداشت که به ماده ثابتی برسیم که اضافه کردن آن به گوشت میزان محافظتدر برابر باکتریها را افزایش دهد.
ما در لابراتوار لاکتوفرین را فعال میکردیم. (لاکتوفرین با بافری خاص تحت pH خاصی فعال میشد)
در هنگام تست لاکتوفرین در حالت عادی باکتریها را از بین میبرد اما روی گوشت که امتحان میشد گاهی موفق و گاهی ناموفق بود.
من آزمایش روی نمونهها را انجام میدادم و گوشت میگرفتم و محلولهای متفاوت را آزمایش میکردم.
روزی تصادفاً دیرم شد و مجبور شدم که گوشت از منزل ببرم که گوشت اسلامی بود.
بعد از تست متوجه شدم که جوابها با گوشتهای دیگر بسیار متفاوت است.
یعنی اولاً وقتی باکتریها را میگذاشتیم درصد نفوذ باکتریها خیلی کمتر بود؛
یعنی خود باکتری بدون لاکتوفرین هم نفوذ نمیکرد
وقتی هم که میشستیم اصلاً باکتریای روی گوشت باقی نمانده بود.
کنترلر آزمایش ما آب بود. یعنی هر آزمایش با محلولی خاص صورت میگرفت و کنترل آن با آب بود.
من مشاهده کردم که وقتی باکتری به گوشت اسلامی میرسد نفوذ نمیکند
و اگر هم کمی نفوذ کند با آب کاملا تمیز میشود.
سبحان الله! استادم که جواب آزمایش را دید تعجب کرد.
گفتم که امروز فرقی ایجاد شده است. من امروز گوشت حلال آوردم.
ایشان آقای دکتر نرن نایدی بود که یک هندی هستند و دکترایشان را در سوئد گرفتهاند.
دکتر نایدی که به واسطه کشف دلایل میکروبیولوژیک مرگ تعدادی از زنان که از وسایل خاص بهداشتی استفاده میکردند مشهور شدهاند؛
به من گفتند که خودشان ـ با اینکه مسلمان نیستند ـ از گوشت حلال استفاده میکنند.
در لابراتوار بعضی برایشان سوال شده بود که این چه گوشتی است که این قدر نسبت به نفوذ باکتریها مقاوم است.
استاد ما در حالی که سالن را ترک میکرد گفت این گوشتی است که هرگز به شما اسهال خونی نمیدهد!
نکته جالب اینکه سازمان گوشت امریکا برای تمیز نگه داشتن گوشت ۱۵ میلیون دلار خرج میکند
تا این آقا اسپریی برایشان بسازد که به گوشت بزنند و مقاوم شود
و آن وقت خود او میداند که اگر گوشت اسلامی باشد دیگر نیازی به آن همه هزینه نیست.
بر میگردم به مبحث لاکتوفرین؛
لاکتوفرین آهن را به خودش میگیرد و برای همین وقتی آهن نباشد باکتریها نمیتوانند رشد کنند.
وقتی گوشت را اسلامی سر میبریم اول شاه رگ زده میشود بدون اینکه نخاع قطع شود.
وقتی شاه رگ قطع میشود از آنجایی که نخاع قطع نشده قلب هنوز در حال تپیدن است.
وقتی قلب میزند همه خون از بدن خارج میشود و از آنجا که تمام آهن در گلبول قرمز است
هنگامی که همه خون خارج میشود دیگر گوشت آهن ندارد
و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین برای از بین بردن آهن نیست.
و باکتریها هم به علت نبود اهن در خون جذب نمیشوند و اگر بشوند با شستشو با آب ساده از بین میروند.
گرچه استاد ما با همان ایدهای که از گوشت اسلامی گرفت آن مبلغ را دریافت کرد
و اسپری خاصی را هم ساخت و نهایتاً حق را منکر شد
اما برای خود من این نکته بسیار مهم بود که حساسیت اسلام به نجاست خون ازین جهت است که
در تمام فضای اطراف ما صدها بلکه هزاران نوع باکتری وجود دارد که به شدت جذب آهن میشوند
و وقتی دست شما خون میآید امکان جذب باکتریها به وسیله آهن خون بسیار بالا است؛
بنابر این در معرض انواع عفونتها هستید اما اگر با دقت (یک بار یا سه بار) دست خونی خود را آب بکشید
راه نفوذ باکتریها را بستهاید.
من با پروفسور هشام ابراهیم در مورد این تحقیق صحبت کردم که إن شاءالله چاپ بشود
اما ایشان پیشنهاد دادند که بهتر است زیر نظر یک استاد غیر مسلمان تحقیقات را ادامه دهم
تا در مجامع علمی امریکا پذیرفته شود!
که البته در پی آن هستم
تا حالا به دردی که حیوون میکشه تو ذبح اسلامی فکر کردین ؟
پني جون اگه خدا گفته اينجوري درسته پس مطمئن باش درسته....شک نکن که خداي مهربون فکر حيوون رو هم کرده
از نظر اسلام زماني كه حيوانات را ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احساس نمي كنند؟
از برخي آداب و شفارشات اسلام در باب ذبح روشن مي شود كه حيوان احساس درد دارد و روش ذبح اسلامي به گونه اي است كه حيوان كمترين رنج و درد را متحمل شود . مثلا سفارش به تيز بودن كارد , بريدن از رگهاي گردن بر خلاف آنچه در كشتن با
دين اسلام قوانين و دستورهاي جامعي در زمينه حقوق حيوانات بيان داشته است و اين قوانين آن چنان دقيق و مفصل بيان شدهاند که در نوع خود بيسابقهاند.شرایط وآداب که اسلام برای کشتن حیوانات واستفاده از انها مقررداشته است همه به نوعی برگشت به حمایت از حقوق حیوانات دارد. ارزیابی این شرایط می رساند که بايد از مرگ توأم با قساوت و بيرحمي حیوان خودداري گردد و نيز بايد مراقب بود که کشتن حیوان سبب بيرحمي و قساوت انسان نشود و به مرگ بيرحمانه و مثله کردن حيوانات نينجامد .ازهمین رو ،فقها فرموده اندبنا بر احتیاط سرحیوان راپیش ازبیرون آمدن روح از بدنش جدانکنندالبته اگر ازروی غفلت یا به جهت تیزی چاقو سر جدا شود اشکال ندارد.
نهي از آزار حيوانات و رعايت حقوق آنان در احاديث و روايات بسيار مفصل و دقيق است و حتي کوچکترين مسائل از نظر دور نمانده است به طوري که در حديث آمده است: سزاوار است کسي که شير را ميدوشد، ناخنهاي انگشتان را بگيرد تا حيوان اذيت نشود. ذکر همين مقدار نشانگر اهميتي است که اسلام به حقوق حيوانات داده است.
خداوند لعنت کند کسي را که يال و دم اسب را که وسيله دفاع اوست، قطع کند. همچنين در «وسايل الشيعه» آمده است شکار حيوانات براي تفريح و بدون احتياج حرام است. بنابراين سفر
کسي که براي تفريح به شکار ميرود، سفر معصيت بوده و بايد نمازش را تمام بخواند (حر عاملي, 1403ه، ج 8, ص 361). پیامبر(ع): لعن الله من مثل بالحيوان؛ «خداوند لعنت کند کسي را که حيوان را مثله کند»
ـ نهي از ذبح حيواني در مقابل حيوان ديگر
جايز نيست حيواني را در مقابل حيوان ديگري که او را ميبيند ذبح کنند (حلي, 1411 هـ , ج 3, ص 914).
امام علي(س) فرموده است: «گوسفندي را نزد گوسفند ديگر ذبح نکنيد».
ـ نهي از جدا کردن بچه حيوان از مادرش
در اکثر اين روايات و دستورها رعايت حقوق حيوانات به خوبي ديده ميشود؛ از جمله:
الفـ صيد يا ذبح حيوان در شب: در کتب فقهي صيد حيوانات وحشي و پرندگان يا ذبح حيوانات در شب مکروه اعلام شده است، مگر هنگامي که ضرورت اقتضا کند (طوسي, 1343, ج 2, ص 594). شايد فلسفه کراهت که در آيات متعددي از قرآن هم بيان شده، اين باشد که خداوند شب را مايه آرامش و استراحت قرار داده است، لذا به هم خوردن آسايش و آرامش هيچ موجودي حتي حيوانات در شب روا نخواهد بود.
ب ـ وسيله صيد: در مورد وسيله صيد و ذبح نيز دستورهايي هم چون برنده بودن وسيله (براي آزار نديدن حيوان)، نهي از قطع و بريدن و مثله کردن اندامي از حيوان قبل از ذبح، متناسب بودن وسيله صيد با شکار و... ديده ميشود. از جمله اينکه ذبح کردن بايد با وسيله آهني تيز باشد و گرنه جايز نيست مگر در هنگام ضرورت که آن هم بايد سعي شود وسيله حتي الامکان تيز و برنده باشد (حر عاملي، 1403ه، ج 8، ص 361).
احاديث و رواياتي در نهي از کشتن بيهوده حيوانات نقل شده که به برخي از آنها اشاره ميشود:
من قتل عصفـوراً بغير حق سـأله الله عنه يوم القيامه؛ «کسي که گنجشکي را به غير حق بکشد، خداوند روز قيامت از او سؤال خواهد کرد» (همو).
عن النبي صلي الله عليه و آله انه نهي عن قتل کل ذي روح الا ان يوذي؛ «از رسول نقل شده که ايشان نهي ميفرمودند از قتل هر موجودي که روح دارد مگر آنکه جوازي براي آن کار باشد» (نائيني، 1378، ش 26، ص 47).
همچنين از پيامبر (ع)نقل شده که فرمود «در شبي که به معراج رفته بودم بر آتش جهنم گذري داشتم. زني را در حال عذاب ديدم. از علت عذاب پرسيدم. گفته شد گربهاي را بسته بود و آب و غذايش نميداد و اجازه استفاده از خس و خاشاک زمين را هم به او نميداد تا گربه به هلاکت رسيد. پس خدا به واسطه آن عمل ناشايست عذابش ميکند».
برای آگاهی بیشتر ر. ک: نائيني، عليرضا، رباني، محمد، «حقوق حيوانات از ديدگاه قرآن و احاديث»، فصلنامه دانشور، سال هفتم، تهران، دانشگاه شاهد، 1378
شهيدي، سيد جعفر، ترجمه نهج البلاغه، تهران، شرکت انتشارات علمي و فرهنگي، چاپ هفتم، 1374
طوسي، محمد، النهايه في مجرد الفقه و الفتاوي، تهران، دانشگاه تهران،1343
فريدوني، حسين، بررسي حقوق حيوانات در اسلام و قوانين روز، پايان نامه دکتراي دانشگاه تهران، بي تا
فلسفي، محمد تقي، گفتار فلسفي اخلاق از نظر همزيستي و ارزشهاي انساني، هيأت نشر معارف اسلامي،1397
از طرف ديگرعالم طبيعت دار تزاحم است و موجودات زنده در آن از همديگر ارتزاق مي کنند. حيوانات گوشت خوار مثل شير و ببر از حيوانات گياهخوار چون آهو و ميش تغذيه مي کنند. گياهخواران نيز نيروي حياتي خويش را از گياهان زنده تأمين مي کنند. انسان نيز از اين قاعده مستثني نيست. انسان هم محتاج گياهان است هم محتاج حيوانات.
پزشکان تأييد مي کنند که انسان با ترک خوردن گوشت جسما و روحا دچار بيماري مي شود. در روايات اهل بيت(ع) نيز توصيه شده است به خوردن گوشت و نهي شده است از خوردن زياد آن. پيامبر(ص) فرمودند: «هر کس چهل روز (پشت سر هم) گوشت بخورد سنگ دل مي شود.» و علي(ع) فرمودند: «شکم هايتان را گورستان جانوران نکنيد.» و امام صادق(ع) فرمودند: «در هر هفته يک بار گوشت بخوريد و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهيد، زيرا موجب اعتيادي همچون اعتياد به شراب مي گردد. نيز آنان را بيش از چهل روز از گوشت محروم نکنيد چرا که آنان را بد خوي مي کند.» پيامبر(ص) فرمودند: «هر کس بر او چهل روز بگذرد و گوشت نخورد، بايد با اميد به خدا قرض کند و گوشت بخورد.» (يعني اگر پول ندارد قرض کند و گوشت بخورد.) (دانش نامه احاديث پزشکي، محمدي ري شهري، صص 117-133)
بنابراين اگر در اسلام به خوردن گوشت توصيه شده است به خاطر اين است که ترک آن موجب زيان است و البته از زياده روي در خوردن گوت نيز نهي شده است باز به خاطر مضرات آن.
اگر حکيمانه و با عقل ناب و به دور از تأثير عاطفه به طبيعت بنگريم خواهيم ديد که اين امور لازمه نظام مادي هستند. موجودات زنده در طبيعت محکوم به مرگند و هيچ موجود زنده اي تا ابد زنده نمي ماند. ليكن در برابر برخي از ديگر گونه هاي مردن بريده شدن سر راحت تر است چرا که گوسفندن با ديدن چاقو نمي ترسد و تا گلويش بريده نشده است از مرگ خود آگاه نمي شود.بنابراين با ذبح عذاب مضاعفي بر حيوان وارد نمي شود تا خلاف رحمت باشد و حيوان همان عذابي را تحمل مي کند که بدون شک روزي تحمل خواهد کرد چرا که هر حيواني روزي بايد بميرد ،وناچار دردي را تحمل مي كند.
چه جالب
ولی من اصلا تحمل دیدن صحنه ی سر بریدن حیوونارو ندارم
بيا بعدا يه عده اي از دوستان ميان ميگن اسلام اينجوريه اسلام اونجوريه..... وقتي به خدا اعتماد داشته باشيم ديگه اين حرفا پيش نمياد. بي ربط بود ولي به ذهنم اومد حتما بگم...........
چند شب پیش تو برنامه بفرمایید شام غذا آماده کرده بود با گوشت غیر حلال یه خانم بنا براعتقاداتش نخورد اونای دیگه با اینکه مسلمانم بودن گفتن برا ما خیلی اهمیت نداره .
اونايي كه توي اين برنامه بفرماييد شام شركت مي كنن معمولا اعتقادي ندارن تا حالا كمتر پيش اومده كه مثلا مشروب الكلي نخورن ، اعتقاد كه فقط به گوشت حلال و حروم نيست. به الكل هم هست. حالا حجاب هيچ اون به كنار دست دادن با نامحرم و شوخي بانامحرم و سر سفره اي كه الكل هست و .....
این تاپیک قفل می شود ، چون تاپیکی به اسم "همه مطالب جالب و خواندنی" داریم که مطلب باید اونجا قرار می گرفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1384]