تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819160942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجت‌‌الاسلام «امامي» عالمي زمان‌شناس بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حجت‌‌الاسلام «امامي» عالمي زمان‌شناس بود
گروه انديشه: حجت‌‌الاسلام والمسلمين «محمد‌جعفر امامي» پيش‌ و پس‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ در عرصه‌هاي‌ گوناگون‌ سياسي‌، اجتماعي و علمي حضور فعال‌ داشته‌ است‌ و اين نشان‌دهنده اين است كه او عالمي زمان‌شناس بود.
به گزارش خبرگزاري ايران (ايكنا)، حجت‌‌الاسلام‌ و المسلمين‌ «محمدجعفر امامي‌» مفسر قرآن، نويسنده و مدرس حوزه علميه قم در سال‌ 1322، در روستاي‌ «لايزنگان‌» (خشم‌ عليا) از توابع‌ شهرستان‌ «داراب‌» استان‌ فارس‌، در ميان‌ خانواده‌اي‌ مذهبي‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. دوران‌ ابتدايي‌ را در زادگاه‌ خويش، در مكتب‌ خانه‌ و پس‌ از آن‌ در مدرسة‌ ابتدايي‌ آن‌ روز به‌ تحصيل‌ پرداخت. در سال‌ 1337 وارد‌ حوزه‌ علميه‌ داراب كه‌ توسط مرحوم‌ آيت‌الله‌ نسابه‌ اداره مي‌شد شد و تا سال‌ 1341 آن‌جا ماند.

وي در طي‌ اين‌ سال‌ها، دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و بخشي‌ از دروس‌ دوره‌ سطح‌ را آموخت‌ و سپس‌ وارد‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ شد. در قم‌، نخست‌ به‌ مدرسه‌ رضويه‌ رفت‌ و دروس‌ دوره‌ سطح‌ را پي‌ گرفت‌ و در مدتي‌ كوتاه‌، آن‌ را به‌ پايان‌ برد. سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ مشهور آن‌ روزگار رفت‌ و از محضر بسياري‌ از آنان‌ بهره‌مند شد، اما استاد اصلي‌ وي در اين‌ بخش‌ آيت‌الله‌‌ مكارم‌ شيرازي‌ بود.

وي در سال‌هاي‌ تحصيل‌ خود به‌ محضر استادان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. او در حوزه‌ علمية‌ داراب‌، جامع‌المقدمات‌ را نزد مرحوم‌ شيخ‌ علي‌‌آقا منوچهري‌(ره‌)، سيوطي‌، شرح‌ قطر و بخشي‌ از لمعه‌، قوانين‌ و مطول‌ را نزد حجج‌ الاسلام‌ مرحوم‌ شيخ‌ محمدعلي‌ عندليبي‌ و مرحوم‌ شيخ‌ محمدحسن‌ عندليبي‌ فرا گرفت‌ و بخش‌ ديگر آن‌ را در قم‌ در محضر آيت‌الله‌‌ شيخ‌ علي‌ پناه‌ اشتهاردي‌ آموخت‌.

حجت‌الاسلام و المسلمين امامي رسائل‌ را نزد آيت‌الله‌ شيخ‌ «حسين‌ نوري»‌ و «صديقين‌» فرا گرفت‌، در قسمتي‌ از مكاسب‌ و شرح‌ تجريد علامه‌ از مرحوم‌ آيت‌الله‌ شيخ‌ «غلامحسين‌ شرعي»‌ استفاده‌ كرد و قسمت‌ ديگري‌ از مكاسب‌ و كفايه‌ را در بحث‌ آيت‌‌الله‌ مكارم‌ شيرازي‌ حضور يافت‌ و تا پايان‌ كفايتين‌ در اين‌ درس‌ شركت‌ داشت‌.

با پايان‌ دوره‌ سطح‌، در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ حضرات‌ آيات‌ گلپايگاني‌، ميرزاهاشم‌ آملي‌، شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌، مكارم‌ شيرازي‌ و شريعتمداري‌ شركت‌ كرد و در فلسفه‌ از استاد آيت‌‌الله‌ جوادي آملي‌، در عرفان‌ از بحث‌هاي‌ استاد آيت‌‌الله‌ حسن‌‌زاده‌ آملي‌ و در تفسير از محضر آيت‌الله‌ مشكيني‌ بهره‌هاي‌ بسيار برد.

مهم‌ترين‌ فعاليت‌ حجت‌الاسلام‌ و المسلمين‌ امامي‌ در اين‌ عرصه‌، همكاري‌ در تأليف‌ تفسير نمونه‌، پيام‌ قرآن‌ و اخلاق‌ در قرآن‌ است‌. امامي‌ و برخي‌ ديگر از استادان‌ و فضلاي‌ حوزه در طول‌ سال‌هاي‌ متمادي‌ به‌ تحقيق‌ در قرآن‌ و آماده‌‌سازي‌ اين‌ تفسير مبادرت‌ كردند. وي ترجمه‌ سه‌ جلدي‌ نهج‌‌البلاغه‌ را با همكاري‌ دوست‌ خود،‌ حجت‌الاسلام‌ و المسلمين‌ شيخ‌ «محمدرضا آشتياني»‌ و زير نظر آيت‌‌الله‌ مكارم‌ شيرازي‌ انجام‌ داد و نيز در تهيه‌ و تأليف‌ «پيام‌ امام‌ اميرمؤمنان‌(ع‌)» شرحي‌ چون‌ «تفسير نمونه‌» بر «نهج‌ البلاغه‌» با جمعي‌ از دوستان‌، تحت‌ نظر مكارم شيرازي شركت‌ داشت.

از حجت‌الاسلام‌ و المسلمين‌ امامي‌، كتب‌ ديگري‌ نيز منتشر شده‌ است‌ كه‌ برخي‌ از آن‌ها به‌ شرح‌ زير است‌: رهبري‌ امام‌ علي‌(ع‌) كه ترجمه‌ كتاب‌ المراجعات‌ است، اسلام‌ و مسائل‌ زندگي‌، پاي‌ سخنان‌ پدر، اسلام‌ و استعمار، اسلام‌ و مسائل‌ روز، طرحي‌ نو در تدريس‌ عقايد، نظام‌ دفاعي‌ اسلام‌، روزه‌ روش‌ نوين‌ براي‌ درمان‌ بيماري‌ها، خدمات‌ اجتماعي‌ در اسلام‌، ترجمه‌ و شرح‌ فشرده‌اي‌ بر صحيفه سجاديه‌، بيست‌ درس‌ عقائد.

جزوه‌ درس‌هاي‌ عقيدتي‌ و اخلاقي‌ براي‌ مهمانداران‌ هواپيمايي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، چراغ‌ ايزد، بررسي‌ فشرده‌ و نقدي‌ بر سخنراني‌ «هاشم‌ آغاجري‌» در «خانه‌ معلم‌ همدان‌»، راست‌‌قامتان‌ جاده توحيد، پاسخي‌ به‌ نامه‌ 127 نفر از نمايندگان‌ مجلس‌ ششم‌ به‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، ستاره‌اي‌ كه‌ غروب‌ كرد (شرح‌ حال‌ آيت‌الله‌ نسابه‌) و ... از ديگر آثار اوست. هم‌چنين‌، مقالات‌ متعددي‌ از وي‌ در نشرياتي‌ هم‌چون نشريه سالانه‌ «نسل‌ جوان‌»، «پيام‌ حوزه‌» و ... به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌.

وي‌ پيش‌ و پس‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ در عرصه‌هاي‌ گوناگون‌ سياسي‌ حضور فعال‌ داشته‌ است‌ و در سال‌هاي‌ حكومت‌ پهلوي‌ براي‌ تبليغ‌ به‌ نقاط‌ مختلف‌ كشور سفر مي‌كرده‌ و در آن‌جا ماهيت‌ رژيم‌ پهلوي‌ را افشا مي‌كرده‌ است‌، تا آن‌جا كه‌ رژيم‌ پهلوي‌ او را ممنوع‌المنبر كرد و تا پيروزي‌ انقلاب‌ اين‌ ممنوعيت‌ ادامه‌ داشت‌.

از آغاز ورود او به‌ قم‌ كه‌ مبارزه‌ مرجعيت‌ و روحانيت‌ با تصويب‌ «لايحه انجمن‌هاي‌ ايالتي‌ و ولايتي‌» بر ضد رژيم‌ پهلوي‌ شروع‌ شد، همواره‌ در تمام‌ صحنه‌هاي‌ اين‌ مبارزه‌ شركت‌ داشت‌. او در جريان‌ رفراندوم‌ و لوايح‌ شش‌گانه‌، در سخنراني‌ جلسه مهم‌ مدرسين‌ حوزه‌ كه‌ پس‌ از لغو مصوبه‌ انجمن‌هاي‌ ايالتي‌ و ولايتي‌ در مسجد اعظم‌ قم‌ كه‌ در آن‌ آيت‌الله‌‌ مكارم‌ و مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ شيخ‌ مرتضي‌ انصاري‌ سخنراني‌ كردند و موضع‌ مدرسين‌ حوزه‌ را اعلام‌ داشتند و در كليه‌ سخنراني‌هاي‌ امام‌ راحل‌، آيت‌الله‌ امام‌ خميني(ره)‌ چه‌ آن‌ها كه‌ در مسجد اعظم‌ ايراد فرمودند و چه‌ سخنراني‌ معروف‌ مدرسه‌ فيضيه‌ در عصر عاشورا شركت‌ داشت‌ و نيز در صحنه‌ پانزده‌ خرداد در قم‌ كه‌ ملت‌ ايران‌ به‌ خاك‌ و خون‌ كشيده‌ شدند، حضور داشته است‌.

در شب‌ و روز آزادي‌ امام‌(ره‌) از حبس‌ و حصر و حضور مردم‌ قم‌ در بيت‌ ايشان‌ و ورود هيئت‌هاي‌ ديدار كننده‌ از شهرستان‌هاي‌ كشور و سخنراني‌ آن‌ حضرت‌ در مسجد اعظم‌ و در جشن‌ بازگشت‌ حضرت‌ امام‌ كه‌ در فيضيه‌ منعقد شد و نيز در سخنراني‌ ضد‌كاپيتولاسيون‌ كه‌ در بيت‌ خود حضرت‌ امام‌(ره‌) در محله‌ يخچال‌ قاضي‌ قم‌ انجام‌ گرفت‌ در تمامي‌ اين‌ مراحل‌ حضور داشته است.

او پس‌ از انقلاب‌ نيز در صحنه‌هاي‌ گوناگون‌، همواره‌ پشتيبان‌ انقلاب‌ و امام‌(ره‌) بوده‌ است‌، در آغاز به‌ نمايندگي‌ از امام‌ در آمادگاه‌ منظريه قم‌ و در ستاد انقلاب‌، مدتي‌ در سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ و مدتي‌ در وزارت‌ بازرگاني‌ انجام‌ وظيفه‌ كرد. در طي‌ سال‌هاي‌ دفاع‌ مقدس‌ نيز با تنظيم‌ كتاب‌ نظام‌ دفاعي‌ اسلام‌ و بحث‌هاي‌ «عقائد و اطلاعات‌» رزمندگان‌ اسلام‌ را با مباني‌ دفاع‌ و ديدگاه‌ اسلام‌ در باره آن‌ آشنا مي‌كرده‌ است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمين‌ امامي‌ از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در سوم شعبان المعظم 1429 برابر با پانزدهم مرداد ماه 1387 بعد از نماز صبح اثر عارضه داخلي كه از مدت‌ها پيش به آن مبتلا به آن شده بود در سن 65 سالگي به ديدار حق شتافت.*

*منبع: پايگاه‌ها‌ي اطلاع‌رساني مركز اسناد انقلاب اسلامي.
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن