تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802687641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهرداد بذرپاش مدعي شد:پايان مونتاژ كاري در سايپا


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مهرداد بذرپاش مدعي شد:پايان مونتاژ كاري در سايپا
عكس: حميد جاني‌پورگروه خودرو- پايين بودن ضريب ايمني خودروهاي داخلي، طي دو سال گذشته، همواره مورد انتقاد روساي پليس راهنمايي و رانندگي كشور بوده، اين در حالي است كه شركت‌هاي خودروساز به دليل كاهش هزينه توليد خودرو، تاكنون از نصب ABS و ايربگ، دو سيستم ايمني كه در كل دنيا به كار گرفته مي‌شود، سرباز زده‌اند.


اما انتقاد از ضريب ايمني و كيفيت خودروهاي داخلي از دو سال گذشته تنها با تذكري به خودروسازها يا اظهار گلايه‌اي كه شكل رسانه‌اي نيز به خود گرفته، خاتمه پيدا كرده است.
حال آنكه آخرين اولتيماتوم را سردار محمد رويانيان، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي سه‌شنبه گذشته، در نشستي مطبوعاتي مطرح كرد.
وي كه چندي است رياست ستاد مديريت حمل‌ونقل و مصرف سوخت را عهده‌دار شده با ايراد سخناني چون، «خودروهاي ناايمن را معرفي مي‌كنيم»، يا «بايد عامل راه و خودرو هم مانند رانندگان جريمه شوند» و.... بار ديگر خودروسازها را نشانه گرفت. وي در اين نشست همچنين به متقاضيان خودرو وعده‌اي داد كه سال گذشته نيز تحقق اين وعده را براي سال‌جاري
داده بود. «معرفي خودروهاي فاقد ايمني».
وي در آخرين نشست خبري خود تاكيد ‌كرد كه «سال آينده اعلام مي‌كنيم كه كدام خودروها ايمني ندارند تا مردم آن را نخرند» سردار رويانيان قرار بود در سال‌جاري خودروهاي فاقد ايمني را معرفي كند تا مردم از خريد آنها پرهيز كنند، هر چند كه به واقع اين خودروها از چند سال گذشته از سوي مصرف‌كنندگان شناسايي شده، اما با توجه به تقاضاي بالاي خودرو در ايران كه تناسبي با عرضه آن ندارد و عدم عرضه خودرو در رنج‌هاي مختلف قيمتي و همچنين نبود رقابت بين خودروسازها ديگر نمي‌توان به مردم گفت كه از خريد خودرو خاصي پرهيز كنند.
از سويي ديگر خودروهاي ناايمن مورد نظر سردار رويانيان هم‌اكنون بخش قابل ملاحظه‌اي از حمل‌ونقل عمومي كشور را در قالب تاكسي به خود اختصاص داده و نسبت به ديگر خودروهاي توليدي نيز از قيمت پايين‌تري برخوردار هستند، پس شناسايي آنها كار چندان مشكلي به نظر نمي‌رسد.
اما همزمان با نشست خبري سردار رويانيان كه به انتقاد از خودروسازها گذشت، شنبه شب گذشته مهرداد بذرپاش نيز در برنامه تلويزيوني نگاه يك، شبكه يك شركت كرد و به سوالات مجري برنامه در زمينه، ايمني، خدمات پس از فروش، ادغام، جوينت شدن با شركت مالزيايي پروتون پاسخگو بود.
مهرداد بذرپاش، مديرعامل سايپا درخصوص پايين بودن ضريب ايمني خودروي پرايد در اين برنامه گفت: شركت سايپا اجازه نمي‌دهد خودروي فاقد ايمني از خط توليد خارج شود و به هنگام خروج، محصولات از سوي بازرسان كيفي اين شركت مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند.
بذرپاش تيراژ بالاي پرايد، فرسوده بودن جاده‌ها و خودروهاي سنگين در حال تردد در جاده‌هاي كشور را از جمله دلايل بالا رفتن ميزان تصادفات در كشور خواند و افزود: خودروي پرايد در حال حاضر بيشترين تيراژ توليد در كشور را به خود اختصاص داده و متقاضي زيادي نيز دارد كه اين امر موجب شده به هنگام آمارگيري، حجم تصادفات اين خودرو نسبت به ساير خودروها بيشتر اعلام شود، از سوي ديگر ايمن نبودن و فرسوده بودن جاده‌اي كشور و خودروهاي سنگين در حال تردد نيز موجب شده كه ميزان تصادفات جاده‌اي در كشور افزايش يابد و با توجه به اين عوامل نمي‌توان فقط خودرو را در تصادفات مقصر قلمداد كرد.
وي ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده از سوي پليس راهنمايي و رانندگي 30درصد تصادفات جاده‌‌اي كشور ناشي از فرسودگي خودروهاي تجاري و مسافري است كه دولت بايد در خصوص نوسازي اين ناوگان اقدامات لازم را صورت دهد.
از سوي ديگر قديمي بودن ترمز ايمني و ناايمن بودن كمربند ايمني پرايد موجب شده كه پليس راهنمايي به شركت سايپا تذكر بدهد. به گفته مسوولان راهنمايي و رانندگي ايمن نبودن ترمز و كمربند خودروي پرايد هنگام تصادف افزايش ميزان خسارت را در پي داشته كه اين امر موجب شده خودروي پرايد از سوي مسوولان به عنوان خودروي پرحادثه‌ معرفي شود.
بذرپاش در اين خصوص اظهار داشت: شركت سايپا اوايل سال جاري و به منظور برطرف كردن اين مشكل اقدام به نصب ترمز ABS بر روي خودروي پرايد 132 كرد كه اين ترمز به مرور بر تمام پرايدهاي توليدي اين شركت نصب خواهد شد.
وي ضمن رد ناايمن بودن ترمز پرايد نيز گفت: درخصوص ناايمن بودن ترمز پرايد گزارش‌هايي تهيه كه ما نيز اقدام به تست ترمز اين خودرو كرديم اما نتايج به دست آمده نشان‌دهنده آن بود كه ترمز اين خودرو از ايمني لازم برخوردار است.
سال آينده پرايد با بدنه جديد
طي سال‌هاي گذشته شركت سايپا با ايجاد تغييراتي بر روي بدنه پرايد اقدام به توليد اين خودرو در مدل‌هاي مختلف كرد به طوري كه طي اين مدت چهار مدل از اين خودرو با نام‌هاي پرايد صندوق‌دار، هاچ‌بك، 141 و 132 در اين شركت به توليد رسيده است كه اين امر نشان‌دهنده آن است كه توليد اين خودرو در شركت سايپا متوقف نخواهد شد.
بذرپاش درخصوص برنامه توليد اين خودرو در شركت سايپا گفت: باتوجه به اينكه برند پرايد در‌حال‌حاضر به شركت سايپا تعلق دارد بخش‌هاي مهندسي در حال طراحي بدنه جديد روي پلت‌فرم اين خودرو است كه بدنه جديد سال آينده رونمايي خواهد شد.
وي در ادامه گفت: موضوع اصلي در خودروسازي داشتن پلت‌فرم است كه در صورت رسيدن به اين مرحله مي‌توان با ايجاد تغييراتي بر روي بدنه اقدام به توليد خودروي جديد كرد در‌حال‌حاضر نيز شركت سايپا توانسته پلت‌فرم پرايد را از آن خود كند و با توجه به اين شرايط طراحي خودروي جديد در دستور كار شركت قرار گرفته است.
بذرپاش درخصوص توليد محصولات فيس‌‌ليفت در اين شركت نيز گفت: توليد خودرو به‌صورت فيس‌‌ليفت در دنيا رواج دارد و تمام شركت‌هاي بزرگ خودروساز 5 سال بعد از توليد، اقدام به تغيير ظاهري و توليد خودرو به‌صورت فيس‌ليفت مي‌كنند كه فيس‌ليفت عميق 3 الي 4 سال و فيس‌ليفت ضعيف 2 تا 3 سال پس از توليد انجام مي‌شود كه اين امر به‌خاطر ايجاد تنوع در محصولات شركت‌هاي خودروساز صورت مي‌پذيرد.
گفته بذرپاش درخصوص توليد خودروي فيس‌ليفت درحالي است كه ساير شركت‌هاي خودروساز 5 سال بعد از شروع توليد اقدام به ايجاد تغيير ظاهري مي‌كنند اما درحال حاضر نزديك به 15 سال است كه از توليد خودروي پرايد در شركت سايپا مي‌گذارد و اين شركت به‌تازگي اقدام به ايجاد تغيير بر روي اين خودرو كرده است.
توليد موتور ملي در دو شركت هيچ ايرادي ندارد
از سوي ديگر ملي‌سازي طي چند سال گذشته به‌طور جدي در برنامه‌كاري دو شركت خودروساز كشورمان قرار گرفته كه اين امر به‌طور همزمان در اين دو شركت به نوعي موازنه‌كاري در شركت‌هاي خودروساز تعبير مي‌شود.
بذرپاش در پاسخ به اين پرسش كه چرا باتوجه به توليد موتور ملي در شركت ايران‌خودرو، سايپا نيز اقدام به طراحي اين موتور كرده گفت: اينكه دو شركت ايران‌خودرو و سايپا به‌طور همزمان موتوري ملي داشته باشند ايرادي ندارد.
وي در ادامه اظهار داشت: دو شركت ايران‌خودرو و سايپا توليد خودروي ملي با موتور ملي را در دستور كار خود قرار داده‌اند و در اين خصوص نيز به نتايجي نيز رسيده‌اند به‌طوري‌كه ايران‌خودرو نصب موتور ملي را بر روي سمند عملي كرد و سايپا نيز دهه فجر سال‌جاري اولين خودروي ملي با موتور ملي را رونمايي مي‌كند كه اين مقوله هيچ منافاتي، با برنامه‌هاي اين دو شركت ندارد.
وي درخصوص توليد خودروي ملي اين شركت نيز افزود: خودروي ملي سايپا كه دهه فجر رونمايي خواهد شد خودروي است در رده قيمتي زير 10ميليون مي‌باشد و سعي ما بر آن است كه قيمت آن به‌هنگام عرضه، افزايش نيابد تا تمام اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده كنند.
افت كيفيت نداشتيم
از سوي ديگر طي سال‌هاي گذشته هميشه اين شائبه وجود داشته كه با افزايش داخلي‌سازي بر روي خودروهاي توليدي در كشور خودروهاي، داخلي دچار افت كيفي مي‌شوند كه اين امر نارضايتي متقاضيان را در پي داشته است.
بذرپاش ضمن رد اين مطلب گفت: اين موضوع صحت ندارد طي سال‌هاي گذشته بر روي محصولات توليدي تحت برند هيچ افت كيفي صورت نگرفته و اين بدان علت است كه كيفيت خودرو در شركت‌هاي بزرگ خودروساز از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و به همين دليل آنها در اين خصوص حساسيت بسياري از خود نشان مي‌دهند.
صدور كارت شناسايي براي محصولات سايپا
اين روزها به بيشتر مكان‌هاي دولتي كه قدم مي‌گذاري با اين نوشته روبه‌رو مي‌شوي كه بدون كارت ملي هيچ كاري انجام نمي‌شود.
اين در حالي است كه ظاهرا تعميرگاه‌هاي مجاز سايپا نيز در آينده نزديك، برگه‌اي را روي تابلو اعلانات خود نصب خواهند كرد با اين مضمون كه خدمات‌رساني به هيچ خودرويي بدون كارت شناسايي آن، امكان‌پذير نيست! بذرپاش در
اين زمينه گفت: سايپا هم‌اكنون براي زانتيا و ريو كارت شناسايي صادر كرده و در آن تمام مشخصات خودرو درج شده است.
وي با اشاره به اينكه در آينده نزديك صدور كارت شناسايي به پرايد نيز تعميم داده مي‌شود، افزود: اين كارت شناسنامه خودروهاي سايپا به حساب مي‌آيد و هر چند بار كه اين خودروها به تعميرگاه‌هاي مجاز شركت مراجعه كنند در آن ثبت مي‌شود. مديرعامل سايپا تاكيد كرد: اين اقدام در راستاي اهداف كيفي سايپا صورت گرفته است!
ده تا يكي!
«از هر 10مشتري كه به تعميرگاه‌هاي مجاز سايپا مراجعه مي‌كند تنها به يك نفر از آنها خدمات گارانتي ارائه مي‌شود» اين را نه آمارهاي رسمي بلكه مديرعامل سايپا در برنامه نگاه يك مدعي شد. بذرپاش گفت: طبق آماري كه از تعميرگاه‌هاي مجاز شركت به دست ما رسيده، از هر 10مراجعه‌كننده در ايام گارانتي‌ خودرو، تنها يك نفر خدمات گارانتي دريافت مي‌كند.
وي حتي به اين مورد نيز تاكيد كرد كه برخي از اين مشتريان (يكي از ده تا) گاهي اوقات خودشان اصرار دارند كه قطعه خودرويشان تعويض شود به نحوي كه شايد اصلا قطعه تعويضي به خودي خود عيب و ايرادي نداشته باشد!
اين گفته مديرعامل سايپا در شرايطي است كه مشتريان داخلي معمولا جداي از آنكه نسبت به كيفيت برخي خودروها شكايت دارند از نحوه خدمات‌رساني پس از فروش شركت‌هاي خودروساز داخلي نيز شاكي‌اند و اين نارضايتي، هم در دوران گارانتي وجود دارد هم پس از آن؛ شايد به همين دليل بود كه مجلس هفتم قانوني را با نام حمايت از مصرف‌كننده (ليمو) تصويب كرد تا بازنگري اساسي در قوانين مربوطه به خدمات پس از فروش و گارانتي ايجاد شود. هر چند كه اين قانون هنوز به خودروسازان ابلاغ نشده و روي ميز هيات وزيران در انتظار تاييد و تصويب است.
قطعات، در نمايندگي‌ها عوض نشده‌اند
صنعت‌كاران به‌خصوص خودروسازان ايراني چه بخواهند و چه نخواهند به نوعي با چيني‌ها و محصولات بي‌كيفيت آنها درگيرند به نحوي كه اگر سري به فروشگاه‌هاي عرضه قطعات يدكي زده باشيد با خيل محصولات چيني روبه‌رو مي‌شويد كه بازار را تصاحب كرده‌اند.
اين در حالي است كه ظاهرا پاي اين قطعات بي‌كيفيت به تعميرگاه‌هاي مجاز سايپا نيز باز شده و برخي از اين تعميرگاه‌ها قطعات اورجينال سايپا را با قطعات چيني عوض كرده و به مشتريان عرضه مي‌كنند.
مديرعامل سايپا با رد كليت اين موضوع تاكيد كرد: تعميرگاه‌هاي مجاز ما قطعات سايپا را با قطعات چيني تعويض نكرده و بنده اين موضوع را تكذيب مي‌كنم. بذرپاش در عين حال گفت: البته بازرسان ما در جريان بازرسي‌هاي خود يكي دو مورد را در اين باب مورد شناسايي قرار داده و معرفي كرده‌اند.
CKD كاري را بوسيديم گذاشتيم كنار!
در باب قرارداد همكاري مشترك سايپا و پروتون مالزي و همچنين حاشيه‌هاي آن، مباحث زيادي طي يك ماه اخير مطرح شد. مباحثي مانند متضرر شدن و دور خوردن شركت زاگرس خودرو شريك قديمي پروتون و همچنين ميزان صلاحيت كمي و كيفي شركت مالزيايي مذكور، در اين يك ماه همواره بحث روز صنعت خودروسازي كشور بود. هرچند با اظهارات مديرعامل پروتون مبني بر حفظ حقوق زاگرس خودرو در اين قرارداد، ظاهرا در اين زمينه شفاف‌سازي شد. اما مديرعامل سايپا در برنامه نگاه يك در مواجه با پرسش مجري برنامه باز هم به حاشيه‌هاي مذكور اشاره كرد و به جز يك نكته، دوباره پاسخ‌هاي پيشين خود را ارائه داد.
وي گفت: نوع همكاري مشترك سايپا و پروتون، كاملا با آنچه كه زاگرس خودرو هم‌اكنون در حال انجام است، تفاوت دارد. آنها توزيع كننده محصولات پروتون به حساب مي‌آيند در حالي كه سايپا مي‌خواهد كارهاي مشترك تحقيقات و طراحي و توليد با شركت مالزيايي انجام دهد. بذرپاش با تاكيد بر اينكه سايپا، CKD كاري را بوسيده و كنار گذاشته است، گفت: پروتون قدرت طراحي بالايي در زمينه موتور خودرو دارد و ما نيز در باب توليد داراي توان بالايي هستيم و بدين واسطه مي‌توانيم محصولات مناسبي را از لحاظ كمي و كيفي به توليد برسانيم.
83 درصد كارشناسان، موافق ادغام هستند
خيلي‌ها مي‌گويند طرح ادغام خودروسازان داخلي كه سال گذشته از جانب بذرپاش مطرح شد، ديگر به موضوعي قديمي تبديل و جاي بحث ندارد. بسياري از كارشناسان نيز در مواجهه با اين طرح، موضعي مخالف داشته و ادغام خودروسازان را در شرايط فعلي كه زير چتر دولت قرار دارند، اقدامي نادرست خواندند. اين در حالي است كه ظاهرا بذرپاش هنوز هم طرح پيشنهادي‌اش را بهترين راه براي اعتلاي صنعت خودرو داخل مي‌داند.
وي گفت: سرعت ما در صنعت خودروسازي، كم است و براي جهش بايد تصميم‌هاي بزرگ بگيريم كه به اعتقاد بنده، ادغام، تصميمي بزرگ به حساب مي‌آيد.
بذرپاش ادامه داد: دنيا تا چندين سال پيش، 40 خودروساز منفك از يكديگر داشت در حالي كه با نهادينه شدن ادغام در اين صنعت، هم‌اكنون هفت خودروساز بزرگ در دنيا داريم. مديرعامل سايپا، با طرح اين پرسش كه نمي‌دانم چرا وقتي خودروسازان بزرگ دنيا به سمت ادغام رفته‌اند، ما نبايد برويم؟! اظهار داشت: پروژه‌اي را در حد تز دكترا در باب خوب يا بد بودن ادغام خودروسازان داخلي انجام داده‌ايم كه طي آن از همه كارشناسان شناخته شده گذشته و حال صنعت كشور در اين باب نظرخواهي شد و طبق نتايج به دست آمده، حدود 83درصد آنها موافق طرح ادغام بودند!
كار من، بذرپاشي است
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان كه از استوديويي ديگر، مديرعامل سايپا را مورد سوال قرار مي‌داد از بذرپاش پرسيد بذري را كه وي در صنعت خودرو كشور پاشيده، چه زماني درو خواهد كرد و بذرپاش نيز پاسخ داد: كار من بذرپاشي است و همانطور كه گذشتگان كاشتند و ما برداشتيم، ما نيز مي‌كاريم تا آيندگان برداشت كنند!
زوج‌هاي جوان و مورانو
مشخص نيست طرح اخير سايپا مبني بر ارائه رايگان محصولاتش براي ساعاتي به زوج‌هاي جوان، تا چه حد در بالا رفتن آمار عقد و ازدواج طي روزهاي اخير، تاثير داشته، اما بنا به گفته مديرعامل اين شركت بيشتر زوج‌هاي جوان دو خودرو لوكس مورانو و مگان را براي مراسم عقد و عروسي‌شان انتخاب كرده‌اند.
بذرپاش با تاكيد بر اينكه طرح مذكور ادامه خواهد داشت، گفت: سعي مي‌كنيم اين طرح را كه فعلا در سطح استان تهران اجرا مي‌شود به ساير استان‌هاي كشور نيز تعميم دهيم.
وي افزود: بيشتر شركت‌كنندگان در اين طرح خواهان استفاده از مورانو و مگان بودند و ما نيز تا جايي كه توانستيم در اين زمينه كوتاهي نكرديم.
پرايد قسطي سوار مي‌شوم
شايد براي خيلي‌ها جذاب و مهم باشد كه بدانند مديران عامل شركت‌هاي خودروساز كشور كدام خودرو را سوار مي‌شوند و از آن مهم‌تر اينكه خودروي آنها جزو محصولات توليدي خودشان است يا خير؟!
اين در حالي است كه ظاهرا مديرعامل سايپا اعتماد زيادي به پرايد دارد؛ چرا كه به گفته خودش، هم‌اكنون پرايد سوار مي‌شود. وي گفت: بنده سال 85 يعني حتي قبل از آنكه مديرعامل پارس‌خودرو شوم به مدد وام بانكي كه از سايپا گرفتم پرايد خريدم.
بذرپاش افزود: آن زمان سه ميليون تومان پيش‌پرداخت دادم و در حال حاضر هم 5/3ميليون تومان از قسط‌ هايم باقي مانده است!
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 500]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن