تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820459928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعلل وزارت بهداشت در هشدار شيوع وبا


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تعلل وزارت بهداشت در هشدار شيوع وبا


سرمايه : وزارت بهداشت در اطلاع رساني و آگاهي بخشي به مردم درباره بيماري وبا تعلل كرده است. برخي از كارشناسان و متخصصان بيماري هاي عفوني با انتقاد از عملكرد وزارت بهداشت براي كنترل بيماري وبا اعتقاد دارند كه مسوولان اين وزارتخانه همان دو ماه پيش به محض مشاهده اولين مورد ابتلا به وبا بايد دست به كار مي شدند و برنامه هاي آموزشي و اطلاع رساني را براي مقابله با وبا آغاز مي كردند.

دو ماه از گزارش ابتلا به وبا در كشور مي گذرد كه صبح ديروز محمد مهدي گويا رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت از تشكيل كميته فني براي مهار وبا در اين وزارتخانه خبر مي دهد.
ماه گذشته وقتي يكي از كارگران آسپاس در حومه هاي اقليد فارس به وبا مبتلا شد هيچ يك از پزشكان خانواده اقليد متوجه وجود يك بيمار مبتلا به وبا در منطقه نشدند. نتيجه آزمايش اين كارگر در اقليد منفي اعلام شد اما آزمايشگاهي در شيراز تاييد مي كند كه اين كارگر به وبا دچار شده است.
يكي از پزشكان خانواده اقليد به صورت اتفاقي از وجود اين بيمار در حوزه كاري اش مطلع مي شود: «به مركز مديريت بيماري هاي اقليد رفته بودم كه متوجه وجود اين بيمار شدم وگرنه هيچ مسوولي از اين مركز دراين باره اطلاعي نداده بود.»
به گفته او حداقل كاري كه وزارت بهداشت مي توانست انجام دهد صدور بخشنامه اي داخلي بود تا پزشكان با ذهنيت و پيش زمينه درباره وبا بيماران شان را بيشتر معاينه كنند اما وزارت بهداشت نه تنها اين كار را نكرد كه بعد از مشاهده وبا در اقليد اقدامي براي اطلاع رساني روستاييان انجام نداد.
اهالي روستاهاي اطراف اقليد هنوز بدون توجه به وجود ميكروب وبا در منطقه شان همان كارهايي را مي كنند كه در گذشته مي كردند.
اين نقص در اطلاع رساني را مسعود مسلمي فر نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي كشور نيز مي پذيرد: «سيستم بهداشتي كشور خيلي دير به فكر كنترل و اطلاع رساني افتاده است. اين سيستم بايد در همان روزهاي اول پس از مشاهده وبا در افراد بحران مديريت مي كرد و با اطلاع رساني سراسري به پزشكان و مردم اين هشدار را مي داد كه وبا را جدي بگيرند اما وزارت بهداشت اين كار را نكرد چرا كه به اعتقاد مسلمي فر توان انتقال سريع اطلاعات را ندارد.»
به گفته نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي كشور عدم اطلاع رساني دقيق است كه موجب شيوع بيماري اي مثل وبا در كشور مي شود وگرنه درمان اين بيماري بسيار آسان است.
-
تعداد مبتلايان به وبا ده برابر بيشتر از آمار اعلام شده
«تعداد مبتلايان به وبا 10 برابر بيشتر از آماري است كه وزارت بهداشت اعلام كرده است.» مسعود مرداني استاد دانشكده علوم پزشكي شهيد بهشتي اين را در حالي مي گويد كه وزارت بهداشت آخرين آمار مبتلايان به وبا را 94 نفر اعلام كرده است.
وبا نوعي بيماري عفوني همراه با اسهال شديد است. از دو ماه پيش كه اولين مورد ابتلا به وبا در كشور گزارش شده تاكنون 94 نفر بر اساس آمار رسمي وزارت بهداشت به اين بيماري دچار شده و چهار نفر نيز جان خود را از دست داده اند. اين در حالي است كه متخصصان عفوني معتقدند آمارهاي وزارت بهداشت درباره مبتلايان به وبا مربوط به آنهايي است كه بيماري شان در آزمايشگاه هاي وزارت بهداشت تاييد و ثبت شده اما بسياري از مبتلايان به خاطر علائم خفيف به مراكز درماني و بهداشتي مراجعه نمي كنند وگرنه آمارها بيش از اين تعداد است.
بيشترين موارد ابتلا به شهرستان كرج و استان قم تعلق دارد. گويا با بيان اين مطلب مي گويد: «تصور ما بر آن است كه چون امكانات لازم و كافي براي شست شو، ضدعفوني و گندزدايي سبزيجات در رستوران ها به حد منازل وجود ندارد از اين رو عرضه سبزي سالاد و كاهو در رستوران هاي كرج و قم ممنوع اعلام شده است.»
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن