واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اولين كنسرت مستقل همايون شجريان برگزار شد
سرمايه: «محمدرضا شجريان» نام بزرگي است و بيش از آن سايه اي سترگ، آن قدر گسترده كه ساليان سال هم كه بيايد و برود، هر خواننده اي كه ظهور كند باز زير سايه نام او قرار خواهد گرفت و در اين ميان طبيعي است سهم پسرش از اين نام بسيار گسترده تر باشد. همايون هر اندازه هم كه رشد كند، خوب آواز بخواند و حتي تحول ايجاد كند، باز فرزند محمدرضا شجريان است. او البته به اندازه اي استعداد دارد كه تا حد امكان استقلال هنري خويش را به دست آورد و حالا اولين كنسرت مستقلش در تهران و استقبال بي نظيري كه از اين برنامه شد، اين موضوع را تصديق مي كند. او البته پيش از اين با ارائه پنج آلبوم فعاليت مستقل خود در حوزه موسيقي را آغاز كرده بود، اما همراه شدن با گروه بزرگي مثل «دستان» به اندازه اي اتفاق بزرگي است كه از هم اكنون مي توان آن را فصلي نو در فعاليت هاي موسيقي او قلمداد كرد.
همايون شجريان سال 1382 آلبوم نسيم وصل را منتشر كرد كه قطعات ابتدايي و انتهايي آن از نقطه نظر سازبندي و تنظيم بسيار پيچيده بود اما دومين همكاري محمدجواد ضرابيان با همايون شجريان از نظر فضاسازي و سازبندي با اولين آلبوم مشترك اين دو، كاملاً تفاوت داشت. «شوق دوست» در دستگاه سه گاه اثري بود كه بيش از آلبوم اول مورد توجه و استقبال قرار گرفت. اما همايون اثري ديگر نيز با اين آهنگساز منتشر كرد كه در واقع مي توان آن را آخرين همكاري ضرابيان و همايون شجريان تاكنون دانست كه نام «با ستاره ها» براي آن برگزيده شد. اين آلبوم مجموعه اي از تصانيف مختلف در دستگاه هاي مختلف به شمار مي آيد و تنها اثري است كه «شجريان» جوان تنها در آن به
تصنيف خواني پرداخته و آوازخواني (رديف خواني) در آن جايي ندارد. كمتر از يك سال پس از انتشار نسيم وصل، آلبوم «ناشكيبا» با آهنگسازي اردشير كامكار و خوانندگي همايون شجريان وارد بازار شد. اين آلبوم موفق از معدود آثاري است كه اردشير كامكار آهنگسازي آن را بر عهده گرفته و البته در اين ميان بايد به نوازندگي اردوان كامكار هنگام همراهي آواز نيز اشاره كرد.
به هر روي هم اكنون بايد شخصيت موسيقايي «همايون شجريان» را جدا از پدر مورد بررسي قرار داد چرا كه او در اين راه با جديت بسيار گام برداشته و در اين ميان از انجام تجربه هاي گوناگون روي گردان نيست. گاه با آهنگساز جواني چون «علي قمصري» اثري متفاوت مانند «نقش خيال» را منتشر مي كند و گاه در كنار محمدرضا درويشي در پروژه عبدالقادر مراغي كار مي كند. حتي «اپرت» نيز اجرا مي كند و جالب آنكه تاكنون تمامي اقداماتي كه انجام داده است با استقبال اهالي موسيقي و منتقدان روبه رو شده است. به خصوص آنكه «همايون شجريان» غير از سبك پدر در اين سال ها روي اغلب فرم هاي آوازي كار كرده است.آخرين روز مردادماه سال جاري زمان مناسبي بود براي هنردوستان ايراني تا صداي پسر استاد آواز خويش را به شكل مستقل همراه با گروه موسيقي «دستان» بشنوند؛همكاري اي كه با رضايت دو طرف همراه است، آن چنان كه «سعيد فرج پوري» مي گويد: « همايون شجريان يكي از برترين خوانندگان جواني است كه در حال حاضر فعاليت مي كند. صداي او توانايي هاي بسياري را در اجراي اوج و فرودهاي موسيقي سنتي ايران دارد و اين توانايي اي است كه خوانندگان كمتري دارند. او مي تواند لطافت بسياري به صداي خود دهد و در عين حال هنگامي كه در اوج مي خواند نيز به هيچ عنوان از قدرت صدايش كاسته نمي شود.» «فرج پوري» آن چنان از اين تجربه مشترك راضي است كه آن را
سر آغازي براي فعاليت هاي گسترده به همراه اين خواننده جوان مي داند.
«مهدي آذرسينا» آهنگساز و نوازنده كمانچه نيز در اين باره توضيح مي دهد: «اينكه از خوانندگان جوان موسيقي اصيل مان انتظار داشته باشيم كه همان گونه بخوانند و همان نقشي را ايفا كنند كه اساتيد بزرگ موسيقي مان، توقع بي جايي است بلكه بايد با واقعيت فعاليت هاي اين نسل را ارزيابي كرد. اما در حال حاضر خوانندگان بسيار خوبي در نسل جوان ما فعاليت مي كنند كه تاكنون اقدامات خوبي انجام داده اند و «همايون شجريان» يكي از اين نام هاست. اما بايد مواظب ديگر استعدادهايي كه در اين زمينه وجود دارد نيز باشيم چرا كه هم اكنون وضعيتي به وجود آمده كه بسياري از استعدادهاي جوان موسيقي به هدر مي رود و يا شرايط رشد نمي يابد و چاره اي برايش نمي ماند، جز تقليد از بزرگاني كه در اين عرصه وجود دارند و دنباله روي از فعاليت هاي آنان.»
كنسرت گروه موسيقي «دستان» در دو بخش دشتي به آهنگسازي حميد متبسم و بيات اصفهان به آهنگسازي سعيد فرج پوري و همچنين يك قطعه «خورشيد آرزو» با شعري از فريدون مشيري ساخته همايون شجريان در مايه بيات اصفهان برگزار مي شود.
بخش نخست كنسرت «دستان» با عنوان «قيژك كولي» با تصنيف «عاشقانه» و شعري از حميد متبسم آغاز شد و پس از آن ساز و آواز، تصنيف «قيژك كولي» با شعر محمدرضا شفيعي كدكني، قطعه بي كلام «مستانه»، ساز و آواز «كمند زلف» براساس شعري از حافظ اجرا شد و همچنين تصنيف «زهي عشق» با شعري از مولانا پايان بخش قسمت اول از كنسرت گروه موسيقي «دستان» بود. قسمت دوم با قطعه بي كلام «اشتياق»، آغاز و با ساز و آواز، تصنيف «چين زلف» با استفاده از اشعار عطار نيشابوري، ساز و آواز «عشق پاك» با شعري از فريدون مشيري، تصنيف «اسرار عشق» براساس شعري از حافظ و ساز و آواز «دلشده» با شعر عراقي ادامه پيدا كرد و با تصنيف ملي ميهني «وطن» با شعري از سياوش كسرايي به پايان رسيد.
در اين اجرا، حسين بهروزي نيا نوازنده بربط، حميد متبسم تار، سعيد فرج پوري، كمانچه، پژمان حدادي تنبك، دايره، بم دايره، بهنام ساماني دف، كوزه و دايره، همايون شجريان را همراهي مي كردند.
تاكنون چهار شب از كنسرت همايون شجريان برگزار شده و در تمامي اين شب ها تالار وزارت كشور با جمعيت مشتاق روبه رو بوده است. «همايون شجريان» خود نيز از اين تجربه بسيار راضي است. او در يكي از گفت وگوهايي كه اين روزها كرده است، دليل اين رضايت را چنين بيان مي كند: «تجربه كار با گروه «دستان» را خيلي دوست داشتم. هنگام كار كردن با اين گروه دستم خيلي باز است. به هر حال اين روزها ديگر در بخش عمده اي از گروه هاي موسيقي ايراني آن فرم سنتي ديگر رعايت نمي شود. نوع جمله بندي ها و نوع انتخاب شعرها خيلي با فرم كلاسيك موسيقي سنتي تفاوت دارد و من اين را خيلي مي پسندم چرا كه ريتم زندگي و جامعه تغيير كرده است.
با توجه به ريتم زندگي امروز فكر نمي كنم صحيح باشد بخواهم آوازم را با يك ساز تنها ارائه بدهم و روي آن متمركز شوم هرچند ممكن است يك بار اين اتفاق هم بيفتد. همين كار را مي شود با فرم هاي ديگر و با تنوع بيشتر ارائه كرد. در همين كنسرت هم قرار است آواز شور بخوانم شايد سه يا چهار خط درآمد اول آن شور باشد. اصراري به اينكه بروم سلمك بخوانم، رضوي و حسيني بخوانم و... ندارم و از اين بابت در كار با گروه «دستان» دستم باز است.»
دوشنبه 4 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]