تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815606914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با هنرمندان سينماي ايران (3) گوهر سينما و تلويزيون


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: آشنايي با هنرمندان سينماي ايران (3) گوهر سينما و تلويزيون
در اين بخش به معرفي بيشتر يكي از بازيگران زن سينما و تلويزيون ايران مي پردازيم. بازيگري كه تاكنون در تمامي نقش آفريني هاي خود موفق ظاهر شده و توانسته است با بازي هاي خوب خود جايگاه مناسبي نزد مخاطبان سينما و تلويزيون به دست آورد. يكي از نكات بارز بازيگري او در اين است كه هيچ گاه بد و ضعيف بازي نكرده و هميشه بازي هاي قابل قبول و باورپذيري از او ديده ايم. نوع بازي و جنس صداي وي باعث مي شود كه بدون توجه به نقشي كه بازي مي كند، مخاطب از او انرژي بگيرد. يك جور آرامش خاصي در بازي او نهفته است كه همين آرامش به تماشاگر نيز انتقال پيدا مي كند.
يكي ديگر از ارزش هاي والا ي بازيگري او در اين است كه بدون استفاده از امتياز خوش چهره بودن، در عرصه تلويزيون و سينماي ايران به موفقيت رسيد و ماندگار شد.
گوهر خير انديش متولد اول شهريور ماه سال 1333 در شيراز است. وي همسر مرحوم جمشيد اسماعيل خاني بود. خانم خيرانديش فعاليت هنري خود را با گروه هاي تئاتر استان فارس در سال 1349 آغاز كرد و در همان سال در اداره فرهنگ و هنر استان فارس نيز مشغول به كار شد. سپس در سال 1365 و در پي مهاجرت به تهران، از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد.
كارنامه سينمايي وي با فيلم روزهاي انتظار (اصغر هاشمي) در سال 1365 شروع شد.
در سال 1366 در فيلم با من از فردا بگو (فريدون كوچكيان) بازي كرد. سال 1367 براي خانم خيرانديش سال نسبتا پركاري بود. او در اين سال در فيلم هاي روز باشكوه به كارگرداني كيانوش عياري، شب حادثه (سيروس الوند) و شاخه هاي بيد (امرالله احمدجو) بازي كرد. فيلم زير بام هاي شهر به كارگرداني اصغر هاشمي را در سال 1368 بازي كرد كه به خاطر آن كانديد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن از هشتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر شد. سال 1369 را با فيلم هاي همه يك ملت (حسين مختاري) و سايه خيال (حسين دلير) پشت سرگذاشت. در سال 1370 در فيلم بانو (داريوش مهرجويي) بازي كرد كه يكي از فيلم هاي برجسته سينماي ايران است. در همان سال فيلم مدرسه پيرمردها (علي سجادي حسيني) را نيز در كارنامه خود قرار داد. در سال 1371 نيز در فيلم هاي عيالوار (پرويز صبري)، لبه تيغ (جمال شورجه) و يك مرد يك خرس (مسعود جعفري جوزاني)نقش آفريني كرد. فيلم بوي خوش زندگي به كارگرداني ابوالحسن داودي را در سال 1373 بازي كرد. در سال 1374 در فيلم موفق چهره به كارگرداني سيروس الوند ايفاي نقش كرد كه به خاطر آن كانديد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن از چهاردهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر شد. دو سال بعد يعني در سال 1376 در فيلم ساغر، باز هم به كارگرداني سيروس الوند بازي كرد. در سال 1377 در فيلم جنگجوي پيروز (مجتبي راعي) بازي كرد كه به خاطر آن كانديد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن از هفدهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر و همين طور چهارمين جشن خانه سينما گرديد. در سال 77 در فيلم زيباي شيدا به كارگرداني كمال تبريزي بازي كرد.
سال 78 را با فيلم ميكس (داريوش مهرجويي) پشت سرگذاشت. در سال 79 در فيلم مرباي شيرين (مرضيه برومند) بازي كرد. فيلم نان، عشق و موتور هزار (ابوالحسن داودي) را در سال 80 بازي كرد كه هم فيلمي كمدي بود وهم از سوژه جديد و جذابي بهره مي گرفت. در همان سال در فيلم موفق ارتفاع پست به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا ايفاي نقش نمود كه به خاطر آن ديپلم افتخار بهترين بازيگر نقش مكمل زن را از بيستمين جشنواره فيلم فجر دريافت كرد. همين طور به عنوان بهترين بازيگر نقش مكمل زن از هفدهمين دوره جشن نويسندگان و منتقدان شناخته شد و درعين حال كانديداي دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش مكمل زن از ششمين دوره جشن خانه سينما گرديد. سال 81 هم سال پركار و پرباري براي او بود. در آن سال در فيلم سيزده گربه روي شيرواني (علي عبدالعلي زاده) بازي كرد. در فيلم توكيو بدون توقف (سعيد عالم زاده) حضور داشت. در فيلم دنيا (منوچهر مصيري) ايفاي نقش كرد كه به خاطر آن تنديس زرين بهترين بازيگر نقش مكمل زن را از هفتمين جشن خانه سينما دريافت كرد و سرانجام در فيلم واكنش پنجم (تهمينه ميلا ني) بازي كرد كه به خاطرآن نيز كانديداي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن از بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر گرديد و همين طور برنده تنديس بهترين بازيگر نقش مكمل زن از هفتمين جشن خانه سينما شد.
در سال 82 بازي در فيلم موزيكال مكس (سامان مقدم) را تجربه كرد. اما در همان سال با بازي در فيلم رسم عاشق كشي به كارگرداني خسرو معصومي سرانجام به حق خود رسيد و سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن را از بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر دريافت نمود. در سال 83 نيز در سه فيلم ايفاي نقش كرد. فيلم هاي نقاب به كارگرداني كاظم راست گفتار، گل يخ به كارگراني كيومرث پور احمد و تردست به كارگرداني محمد علي سجادي. در سال 85 هم در فيلم هاي قاعده بازي (احمد رضا معتمدي)، محاكمه (ايرج قادري)، بي وفا (اصغر نعيمي) و خواستگار محترم (داود موثقي)بازي كرد. سال 86 را هم با بازي در فيلم پرستاره دايره زنگي به كارگرداني پريسا بختآور گذراند واما در سال جاري تاكنون در دو فيلم ايفاي نقش كرده است. يكي فيلم يك اشتباه كوچولو (محسن دامادي) و ديگري فيلم صندلي خالي (سامان استركي).
حضور خانم خيرانديش در تلويزيون هم پررنگ و پربار بوده است. او در تعداد زيادي از آثار به يادماندني تلويزيون حضور داشته كه مي توان از بين آنها به سريال هاي مدرس، آينه، سريال موفق و ماندگار روزي روزگاري، روزگار وصل، همسايه ها به كارگرداني محمد حسين لطيفي كه در كنار علي نصيريان حضور داشت، سريال سفر سبز كه در آن يكي از متفاوت ترين و زيباترين نقش هاي دوران كاري خود بازي كرد و ... سريال ميوه ممنوعه كه درماه رمضان گذشته پخش شد كه با بازي خوب خود در كنار علي نصيريان و سريال موفقي را به كارگرداني حسن فتحي رقم زد.
با نگاهي به كارنامه كاري خانم خيرانديش اين نتيجه حاصل مي شود كه او هميشه به دنبال ارائه بازي خوب و حضور موثر بوده است. كانديدا شدن چند باره به عنوان بازيگر نقش مكمل دليل اين مدعاست. وي از آن دسته از بازيگراني است كه معتقدند نقش اول و دوم مهم نيست، مهم ماندگاري و اثر بخشي نقشي است كه ايفا مي كنند.
به همين خاطر امثال خانم خيرانديش را مي توان گوهري ارزشمند براي سينما و تلويزيون ايران دانست.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن