واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: هفت خوان در تالار وحدت به صحنه مي رود
سرمايه : پري صابري نويسنده و كارگردان تئاتر از سال 85 كه تئاتر «ليلي و مجنون» را در تالار وحدت كارگرداني كرد تا امسال نمايش جديدي را به صحنه نبرده است. در اين مدت البته دارنده نشان شواليه بيكار نبوده است و چندين طرح از جمله اجراي مجدد «شمس پرنده» را به مناسبت هشتصدمين سالگرد تولد مولانا جلال الدين محمد مولوي و «بابا نشاط» درباره زندگي ملانصرالدين ارائه داد كه هر كدام به دلايل مختلف كه مهم ترين آنها هماهنگ نشدن سالن اجراي آن بود لغو يا به زمان ديگري موكول شد.
اما صابري اين روزها در حال فراهم كردن مقدمات نمايش بزرگ و
پر پرسوناژ ديگري براي اجرا در فصل پاييز در تالار وحدت است. او اين بار نيز به شاهنامه گريزي زده و متن «هفت خوان رستم» را آماده اجرا كرده است.
صابري براي نخستين قدم از اجراي هفت خوان با سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران وارد مذاكره شده است تا در توليد اين اثر فاخر او را همراهي كند. البته صابري درباره روند مذاكرات انجام شده با شهرداري به «سرمايه» گفته است: «هنوز در مرحله آماده سازي مقدماتي اين نمايش هستيم و به مرحله اجرايي نرسيده است. با معاونت هنري شهرداري تهران گفت وگويي كرده ايم و به يك توافق اوليه رسيده ايم اما به حد امضاي قرارداد نرسيده ايم. در صورتي كه با شهرداري به توافق نهايي برسم از اول پاييز پيش توليد و تمرين تئاتر را آغاز مي كنم اما از آنجايي كه هنوز هيچ چيز مشخص نيست ترجيح مي دهم تا در انتظار شهرداري بمانم.»
صابري متن هفت خوان رستم را در يك سال گذشته براساس داستان اصلي آن در شاهنامه فردوسي نوشته و براي اجرا در صحنه تنظيم كرده است. او با بيان اينكه در اين مدتي كه كار اجرايي روي صحنه نداشته است اما در حال آماده سازي دو متن بوده است، مي افزايد: «در يك سال اخير من تمام فعاليت خودم را به روي دو متن هفت خان رستم و بابا نشاط متمركز كرده ام. هر دو متن را نيز به مركز هنرهاي نمايشي ارائه دادم. در بابا نشاط بعد از هفت، هشت ماه اعلام شد كه متن قابل اجرا نيست. اما در حال حاضر مشكلي براي اجراي هفت خوان رستم نداشته ام البته مركز هنرهاي نمايشي بايد مجوز اجراي نمايش را بدهد.»
اين تئاتر نيز مانند بيشتر تئاترهايي كه در 10 سال گذشته با كارگرداني صابري به صحنه رفته، ظاهراً قرار است در تالار وحدت به صحنه برود:« اصولاً كارهاي نمايشي كه من كارگرداني مي كنم ظرفيت اجرا در سالن هاي كوچك ندارد و در تالار وحدت و نهايتاً سالن اصلي تئاتر شهر به صحنه مي روند.»
صابري از نويسنده و كارگرداناني است كه بيشتر تمركز خود را بر اجراي متون ايراني و آثاري براساس ادبيات و فرهنگ فارسي گذاشته است. او درباره انتخاب
هفت خوان رستم به اين نكته اشاره مي كند كه اين متن يكي از متون مورد علاقه اش بوده كه در چند سال اخير دوست داشته به صحنه ببرد و توضيح مي دهد: «در اين چند سال فعاليت من روي چند موضوع مربوط به فرهنگ ايران متمركز است، يكي شاهنامه، يكي داستان هاي عرفاني و زندگي شاعران و فرهيختگان ايراني. داستان هاي شاهنامه يكي از موضوعاتي است علاوه بر اينكه مورد علاقه من است از آن بخش هاي ادبيات است كه هر چقدر هم درباره آن كار شده كم است. در واقع من روي هر متن شاهنامه كه كار مي كنم اداي دين به اين اثر گرانقدر و فردوسي بزرگ است. هفت خوان رستم از آن داستان هاي مهم شاهنامه است كه بسيار جذاب و از نظر اجرايي احتياج به انرژي زيادي دارد. ما در هفت خوان رستم كه به نظر من گذراندن هفت مرحله عرفان از ديد رستم است نبرد اين پهلوان بزرگ شاهنامه را با نيروهاي مختلف نشان مي دهد.»
ظاهراً با توجه به اينكه هنوز هيچ يك از مقدمات اجراي هفت خوان رستم آماده نشده است صابري براي بازي نقش رستم هيچ بازيگري را انتخاب نكرده است. او در اين باره مي گويد: «قطعاً با توجه به پرتحركي و نوع نقشي كه رستم در اين داستان دارد بايد سراغ بازيگري خاص رفت كه اين خصوصيات را داشته باشد اما با توجه به اينكه نمي دانم كي كار آغاز مي شود با هيچ يك از عوامل صحبت نكرده ام كه نه تنها دست آنها را براي انتخاب نقش هاي ديگر ببندم بلكه اين وسوسه را در آنها بيندازم. به هرحال همه ما مي دانيم كه بازي در تئاتر بيشتر به خاطر عشقي است كه هنرمندان ما به اين رشته دارند و زندگي هنرمندان تئاتر از بازي در فيلم و سريال هاي تلويزيوني مي گذرد و از راه تئاتر نمي شود پولي در آورد.»
صابري كه براي نخستين بار تئاتر ليلي و مجنون را با كمك يك مدير توليد به صحنه برد. اما در هفت خوان رستم تصميم دارد خودش توليد نمايش را بر عهده بگيرد: «با اينكه توليد نمايش خيلي سخت است و زمان زيادي را از من مي گيرد اما قصد دارم در اين كار توليد و امضاي قراردادها را خودم انجام دهم.»
يکشنبه 3 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]