تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816699475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - سخني با رئيس سازمان تامين اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - سخني با رئيس سازمان تامين اجتماعي
جامعه - سخني با رئيس سازمان تامين اجتماعي

جناب آقاي ضيائي

مديرعامل محترم سازمان تامين اجتماعي
مدت زماني است كه از سوي حضرتعالي و برخي از مديران سازمان تامين اجتماعي صحبت از انتشار روزنامه‌اي با عنوان «خورشيد» با استفاده از منابع سازمان تامين اجتماعي در جريان است. مطالب منتشرشده نشان از طيف متنوعي از اهداف گوناگون دارد؛ از بازدهي اقتصادي 25درصدي(!) براي سازمان تامين اجتماعي تا انتشار دستاوردهاي دولت نهم يا رساندن پيام ملت‌هاي مظلوم را در برمي‌گيرد (تا آنجا كه به نظر مي‌رسد قرار است به‌طور عمد اهداف اصلي اين اقدام در پرده ابهام قرار گيرد).
از آنجايي‌كه در طول سه سال اخير اقداماتي از اين دست كه منجر به تحميل هزينه‌هاي بي‌اساس به حقوق بيمه‌شدگان شده، كم نبوده است. در چارچوب آموزه‌هاي ديني و از منظر تذكر نكاتي را خدمت‌تان معروض مي‌دارد: همانطوري كه در طول مدت نسبتا كوتاه مديريت خود مطلع گرديده‌ايد سازمان تامين اجتماعي به عنوان بزرگ‌ترين و گسترده‌ترين نهاد نظام تامين اجتماعي كشور به عنوان يك نهاد حمايتي- تاميني بسيار مهم از منظر گستره فعاليت‌ها و جمعيت تحت پوشش در كشور مطرح مي‌باشد و از اين نهاد به عنوان يك بازوي قوي در جهت توزيع مجدد درآمدها در جامعه و همچنين به منزله يك محمل بسيار موثر به منظور برپايي عدالت اجتماعي انتظار ايفاي نقش مي‌گردد.
اما به دلايل گوناگون به ويژه در دو سه ساله اخير با كاركردهاي غيركارشناسي و عدم توجه به قوانين و مقررات حاكم بر اين سازمان و اقتضائات حقوقي و مديريتي چنين نهادي، سازمان با چالش‌ها و تهديدهاي بسيار بزرگي روبه‌رو گرديده است، به‌طوري كه بر اساس استانداردهاي شناخته‌شده پايداري اين سازمان در معرض تهديد قرار گرفته است. روندهاي نسبت ذخاير به مصارف سازمان در سال‌هاي اخير به كمترين حد خود رسيده به‌طوري‌كه اين نسبت در سال 1385 به 76/1 رسيده است. همچنين به‌رغم يكصد برابر شدن ارزش سرمايه‌هاي تامين اجتماعي در فاصله 15 سال اخير متاسفانه به علت اتخاذ سياست‌هاي نامناسب به ويژه در سال‌هاي اخير با در نظر گرفتن نرخ تورم در اين سال‌ها و ماهيت برخي از سرمايه‌گذاري‌ها از جمله سودآوري پايين و بعضا منفي آنها عملكرد حوزه سرمايه‌گذاري سازمان تامين اجتماعي نيز به صورت نگران‌كننده‌اي رو به ضعف گذاشته است.
يكي از شاخص‌هاي كليدي ديگر كه نشان‌دهنده ورود به شرايط آستانه‌اي ورشكستگي و مخاطره‌آميز شدن وضعيت اداره بهينه و كارآمد سازمان تامين اجتماعي در راستاي ايفاي تعهدات خود به بيمه‌شدگان و بازنشستگان مي‌باشد، شاخص پشتيباني در صندوق‌هاي بيمه‌اي است. متاسفانه به‌رغم ادعاهاي تكراري افزايش بيمه‌شدگان ميزان اين شاخص در سال 1385 به حدود 5/5 تنزل پيدا كرده است و بدين معني است كه سازمان براي تامين هزينه‌هاي خود با كسري روبه‌رو مي‌باشد.
بنابراين ملاحظه مي‌فرماييد كه در چنين موقعيت خطيري كه بايستي تمام همت مديريت عالي سازمان تامين اجتماعي معطوف به نجات اين سازمان از پرتگاه ورشكستگي باشد مبادرت به انتشار روزنامه‌اي كه با سرمايه‌گذاري ده‌ها ميليارد تومان از حقوق بيمه‌شدگان كه نه در صلاحيت‌هاي تخصصي آن سازمان و نه در حوزه ماموريت‌هاي آن مي‌باشد و از همه مهم‌تر اندك منافعي را نيز براي شركاي اجتماعي سازمان به همراه نخواهد داشت، چگونه قابل توجيه مي‌باشد؟
از منظر تخصصي نيز به دلايل متعدد انتشار روزنامه مزبور در شرايط كنوني از سوي سازمان تامين اجتماعي به مصلحت نمي‌باشد.
الف- بررسي‌هاي چندين سال اخير و گزارش‌هاي متعدد وزارت ارشاد مبين اين حقيقت است كه اكثر نشريات به سختي مي‌توانند هزينه‌هاي انتشار روزنامه را تامين كنند. در اين خصوص براي ماندگاري خود يا به يكي از قطب‌هاي سياسي و اقتصادي متكي مي‌گردند يا به سمت مطبوعات زرد تنزل پيدا مي‌كنند كه اين رويكردها با شرافت حرفه‌اي و مصالح ملي سازمان تامين اجتماعي منافات دارد.
ب- دامن زدن به فساد و لابي‌هاي پيدا و پنهان براي تامين هزينه‌هاي روزنامه‌گردانندگان آن را ناگزير به سمت جابه‌جايي منابع پنهان و غيرشفاف هدايت مي‌كند. الزام صدها شركت تحت پوشش به دادن آگهي‌هاي بي‌معني يا الزام آنها به خريد روزنامه در كشور در حالي‌كه توليد در معرض نابودي و تحمل ضربات جبران‌ناپذير است، چه ارمغاني را به همراه خواهد داشت؟ مضافا اينكه بسياري از توليدات شركت‌هاي وابسته به زيرمجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعي منحصربه‌فرد بوده و متقاضيان بايد براي دريافت آن در صف انتظار بمانند و اساسا مشكل مشتري و نياز به تبليغ ندارند.
ج- خود بهتر مي‌دانيد كه دريافتي اكثريت قريب به اتفاق بازنشستگان و مستمري‌بگيران اختلاف فاحشي با خط فقر دارد. شما واقعا اگر با انتشار اين روزنامه انگيزه كار فرهنگي داريد، بدانيد بزرگ‌ترين كار فرهنگي تامين معيشت و حفظ عزت و منزلت بازنشستگان و مستمري‌بگيران مي‌باشد كه اين كار به خوبي حوزه سياسي، اجتماعي و حتي امنيت ملي كشور را نيز تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. بنابراين در حالي‌كه صاحبان حق در برقراري و حفظ يك زندگي شرافتمندانه در مضيقه مي‌باشند و سازمان تامين اجتماعي نيز به علت بسياري از ناكارآمدي‌ها در وضعيت مخاطره‌آميز منابع- مصارف قرار گرفته است باز كردن مراكز جديد هزينه به نظر مي‌رسد ظلمي فاحش و خيانتي بزرگ در حق اين سازمان باشد.
د- ممكن است استدلال شود كه با انتشار اين روزنامه سازمان و وزارت رفاه و تامين اجتماعي بر آن است تا از حقوق بيمه‌شدگان و همچنين تعيين جايگاه مجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعي دفاع نمايد. دلايل زير به خوبي بطلان اين ديدگاه را آشكار مي‌سازد.
در حال حاضر بالغ بر چهل روزنامه، چندين خبرگزاري و صدها پايگاه اطلاع‌رساني در حوزه رسانه‌ها مشغول به فعاليت هستند. بررسي محتوايي رسانه‌هاي مذكور گوياي اين واقعيت است كه در اثر اتخاذ سياست‌هاي اقتصادي طي چند سال گذشته سهمگين‌ترين ضربه‌ها به سرمايه‌هاي سازمان تامين اجتماعي وارد گرديده است. اما با نحوه برخوردي كه با كارشناسان و دلسوزان شده تاكنون حتي يك تحليل در نقد اين سياست‌ها ارائه نشده است يا هم‌اكنون كه چند ماهي است مقوله نقدي يارانه‌ها مطرح است اثرات و تبعات اينگونه سياست‌ها تاكنون از سوي سازمان تامين اجتماعي به منظور آگاهي نظام تصميم‌سازي و تصميم‌گيري كشور و همچنين شركاي اجتماعي خود انتشار نيافته است.
لذا به نظر مي‌رسد موضوع تجهيز كارشناسي و تربيت افراد خبره مقدم بر اطلاع‌رساني در حوزه رفاه تامين اجتماعي مي‌باشد يا اينكه گزارش‌هاي كارشناسي توسط مجموعه خدوم و زحمتكش اين سازمان تهيه ولي به دلايل گوناگون از جمله رويكردهاي سياسي و توجه به كانون‌هاي قدرت انعكاس پيدا نكرده است و رويه‌هاي معمول نشان داده كه اساسا اراده‌اي در اين زمينه در سازمان وجود ندارد. بنابراين فقدان عزم جدي و ضعف بنيادين در حوزه فكر و كارشناسي كه مي‌تواند بخشي از آن ناشي از بايكوت كردن مديران و دلسوزان مستقل باشد، شائبه كاركرد سياسي روزنامه خورشيد كه با سرمايه‌گذاري اوليه ميلياردي سازمان در شرف راه‌اندازي مي‌باشد را تقويت مي‌كند. لذا بر اساس آنچه كه برشمرده شد و با توجه به اينكه اينجانب بيش از دو دهه در امور مطبوعات به‌طور مستقيم و غيرمستقيم فعاليت داشته و به‌طور نسبي با مسائل و مشكلات مطبوعات آشنايي دارم از جنابعالي كه چندصباحي توفيق امانتداري حقوق بيمه‌شدگان به شما سپرده شده است، مي‌خواهم چنانچه تمايلات سياسي شما سازمان را به سمت انتشار اين روزنامه سوق داده است، بر آن چيره گرديده يا اگر بر اثر فرماني انتشار آن را برعهده گرفته‌ايد، در مقابل آن بايستيد چراكه اين دستورات و تمايلات رافع مسووليت‌هاي دنيوي و اخروي شما نخواهد بود و به شما موكدا از موضع امر به معروف و نهي از منكر متذكر مي‌شوم كه از انتشار اين روزنامه صرفنظر نماييد و به مسائل و چالش‌هاي بسيار جدي‌تر و فوري‌تر سازمان اهتمام بورزيد و توجه داشته باشيد كه اين ايام نيز مي‌گذرد و همه ما در برابر خداوند و صاحبان حق مسووليم.
محسن ايزدخواه
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن