تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820924032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - آغاز جلسات مشترك حاميان توكلي، قاليباف و حدادعادل


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سياست - آغاز جلسات مشترك حاميان توكلي، قاليباف و حدادعادل


سياست - آغاز جلسات مشترك حاميان توكلي، قاليباف و حدادعادل

محمدرضا يزدان‌پناه: جلسات و رايزني‌هاي برخي حاميان و اطرافيان «احمد توكلي»، «محمدباقر قاليباف» و «غلامعلي حدادعادل» با محور انتخابات آينده رياست‌جمهوري آغاز شده است. دستور‌ اصلي اين جلسات و گفت‌وگوها معرفي يكي از اين سه نفر به عنوان رقيب اصولگراي «محمود احمدي‌نژاد» در انتخابات آتي است. اين جلسات فعلا در سطح تعدادي از شخصيت‌ها و گروه‌هاي سياسي نزديك به اين سه چهره شاخص اصولگرا برگزار مي‌شود و هنوز به جلسات مشترك قاليباف، حدادعادل و توكلي منجر نشده است. گفته مي‌شود شانس معرفي «احمد توكلي» رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس هشتم به عنوان نامزد اصولگرايان منتقد احمدي‌نژاد بيشتر از دو گزينه ديگر است. حاميان كانديداتوري توكلي معتقدند كه كف آراي او حتي از «محمدباقر قاليباف» شهردار تهران نيز بيشتر است. ضمن اينكه برخي منابع خبري دروني اصولگرايان مي‌گويند توكلي حتي محور برنامه‌هاي انتخاباتي خود در انتخابات گذشته تحت عنوان «عدالت و عقلانيت» را مجدد براي اين دوره از رقابت‌ها در نظر گرفته است. اين در حالي است كه شنيده مي‌شود «محسن رضايي» دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و كانديداي انصراف‌داده انتخابات گذشته رياست‌جمهوري، اخيرا در جلسه‌اي با رابطان و مسوولان واحدهاي استاني ستادهاي انتخاباتي‌اش، اظهار داشته كه «هنوز موفق به رساندن پيام و حرف خود به مردم نشده و قصد دارد تا اين مهم را در انتخابات آينده انجام دهد».

اول ساز و كار وحدت بعد كانديداي واحد
صحبت از نامزد واحد جريان اصولگرا در انتخابات دهم رياست‌جمهوري در شرايطي بالا گرفته كه برخي از احزاب و گروه‌هاي سياسي اين جريان معتقدند كه اولويت اول اصولگرايان، تعيين و تدوين ساز و كاري براي رساندن اين اردوگاه به كانديداي واحد است و نه مشخص نمودن نام اين فرد. در اين راستا جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار خبر داد كه «مدل پيشنهادي اين تشكل در راه رسيدن به وحدت و همگرايي در انتخابات آينده به جبهه پيروان خط امام و رهبري ارائه شده است». به گزارش ايسنا، «احمد كريمي‌اصفهاني» همچنين اضافه كرد «هر كدام از اعضاي عضو در جبهه پيروان خط امام و رهبري، ساز و كارهاي پيشنهادي خود را براي رسيدن به وحدت در انتخابات به اين جبهه ارائه كرده و جبهه در حال بحث و بررسي پيرامون آن است». وي پيش‌بيني كرد كه ساز و كار مد نظر جبهه پيروان خط امام و رهبري در آينده نزديك اعلام شود. سخنگوي جمعيت وفاداران انقلاب هم در اين خصوص گفت: همه گروه‌ها، احزاب و شخصيت‌هاي اصولگرا بايد از ديدگاه‌هاي خاص خود عدول كرده و به ديدگاه‌هاي عام و مشترك فكر كنند تا تعامل سازنده براي رسيدن به كانديداي واحد بين آنها به وجود آيد. محمد عظيمي در گفت‌وگو با ايلنا تاكيد كرد: تلاش‌ها بايد به سمتي معطوف شود كه اصولگرايان به كانديداي واحد برسند تا مشكلي براي اجماع نداشته باشند، ولي اگر توصيه‌ها و تلاش‌ها به جايي نرسيد و تعداد كانديداها بيشتر از يك نفر بود، شرايط عوض مي‌شود. عظيمي با اذعان بر اينكه رئيس دولت وقت براي حمايت اولويت دارد، تصريح كرد: الان بحثي روي افراد ندارم ولي معتقديم چون احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور وقت است و به‌صورت طبيعي در دور بعد نيز كانديدا خواهد شد، اولويت دارد كه مورد حمايت قرار بگيرد. جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي در انتخابات گذشته رياست‌جمهوري با اكثريت شكننده آراي اعضاي شوراي مركزي خود از نامزدي «محمود احمدي‌نژاد» حمايت كرده بود. از سوي ديگر يك نماينده عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم هم با اشاره به جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم، تشكيل اين شورا را براي انتخابات رياست‌جمهوري ضروري دانست و در عين حال گفت: «براي هماهنگي بيشتر احزاب و تشكل‌ها لازم است شوراي هماهنگي با تركيب جديد و شيوه‌اي نو تعيين شود. هاجر تحريري‌نيك صفت در گفت‌وگو با ايلنا گفت: «در حال حاضر تمام تلاش اصولگرايان بر وفاق روي كانديداي واحد متمركز است، لذا ارائه نظر قطعي و صريح در خصوص برخي چهره‌ها، از حالا كمي زود به نظر مي‌رسد.
هشدار نسبت به شكستن آراي اصولگرايان
تعدد كانديداهاي اصولگرايان در انتخابات آينده رياست‌جمهوري باعث بروز نگراني‌هاي زيادي در ميان احزاب و اشخاص گوناگون اين جريان شده است. شكستن آراي نامزدها و بالا رفتن شانس پيروزي كانديداي اصلاح‌طلبان در اين ميان،‌ يكي از اين نگراني‌هاست. تحريري‌نيك‌صفت با هشدار نسبت به اين مسئله گفت: «افرادي كه باعث شكستن آرا مي‌شوند وارد عرصه شوند چرا كه اهميت اين موضوع در اين است كه آراي بالاي رئيس‌جمهور، افزايش وجهه وي در عرصه داخلي و بين‌المللي را به همراه خواهد داشت.» وي درباره ميزان فراگيري جبهه متحد اصولگرايان در دور بعدي انتخابات تاكيد كرد: تهيه ليست در اين جبهه بستگي زيادي به محدوديت‌ها دارد كه همين مسئله در دور قبل باعث شد، افرادي بيرون از ليست‌هاي اصولگرايان قرار بگيرند.
محبيان: اختلاف اصولگرايان جدي است
در همين حال، «امير محبيان» موسس حزب نوانديشان ايران با اشاره به اختلافات جدي اصولگرايان براي معرفي كانديداي واحد در انتخابات رياست‌جمهوري، پيش‌بيني خود را از اين رقابت ارائه كرد. وي دو نتيجه را براي انتخابات رياست‌جمهوري دهم پيش‌بيني كرد و افزود: امكان دارد كه در مرحله اول انتخابات، احمدي‌نژاد بر كانديداي اصلاح‌طلبان غلبه كند كه در اين صورت پيروزي با اصولگرايان است اما اگر انتخابات به مرحله دوم كشيده شود، رقيب احمدي‌نژاد، يا اصولگراست و يا اصلاح‌طلب. اگر رقيب احمدي‌نژاد اصولگرا باشد باز هم پيروزي با اصولگرايان است اما اگر رقيب، كانديداي اصلاح‌طلبان باشد، مهم‌ترين مسئله اين است كه چه كسي كانديداي آنهاست. خاتمي، كروبي و يا فرد ديگري؟ محبيان افزود: اگر رقيب احمدي‌نژاد در مرحله دوم انتخابات خاتمي باشد، شكست احتمالي وي در برابر احمدي‌نژاد هزينه سنگيني را بر جريان اصلاحات وارد مي‌كند، به نحوي كه اين جريان تا سال 2016 از صحنه پيروزي در انتخابات دور مي‌ماند و به بزرگ‌ترين سرمايه اين جريان يعني خاتمي ضربه سنگيني وارد مي‌شود. وي با بيان اينكه عدم تعجيل خاتمي براي معرفي خود به عنوان كانديداي اصلاح‌طلبان بسيار عاقلانه است، ادامه داد تعجيل و شكست وي در انتخابات مي‌تواند ظرفيت بزرگي را از دوم خردادي‌ها بگيرد. به گزارش ايلنا استراتژيست جريان اصولگرا با اشاره به اينكه در جريان اصلاح‌طلب نيز اختلاف نظرهايي وجود دارد،‌ تصريح كرد: حضور كروبي در انتخابات رياست‌جمهوري دهم قطعي است و احزاب مشاركت و سازمان مجاهدين حمايتي از كروبي نخواهند كرد، بنابراين اگر كروبي به مرحله دوم راه يابد، به دليل حمايت تمام گروه‌هاي اصولگرا از احمدي‌نژاد باز هم پيروزي با اصولگرايان است. محبيان با فرض پيروزي خاتمي در مرحله دوم انتخابات رياست‌جمهوري تصريح كرد: هميشه سوال است كه خاتمي در اين دوره چه مي‌خواهد بكند كه در هشت سال موسوم به اصلاحات نكرد؟ برگ برنده خاتمي چيست؟ اگر خاتمي حرف اضافه و جديدي ندارد، چرا بايد به او راي داد؟ آيا جريان اصلاحات كندتر خواهد شد يا تندتر؟ اين سوالات در جلسات دوم خردادي‌ها مطرح مي‌شود.
تاكيد موتلفه بر رئيس‌جمهور روحاني
از سوي ديگر دبير كل حزب موتلفه اسلامي يكبار ديگر بر تمايل اين حزب درباره رئيس‌جمهور بودن يك روحاني اصولگرا به علت «آشنايي بيشتر او با مسائل اسلامي» تاكيد كرد. حبيبي در عين حال به دولت هشدار داد: «هر گونه ضعف و قوت در دولت بر ميزان آراي مردم اثرگذار است و اگر دولت در مورد عملكرد خود توضيح ندهد بر ابهامات مردم افزوده شده و اين ابهامات موجب مشكلاتي در جامعه خواهد شد.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن