تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814726657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار توليد 4 ماهه خودروهاي داخلي از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اعلام شدكاهش توليد ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: آمار توليد 4 ماهه خودروهاي داخلي از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اعلام شدكاهش توليد ادامه دارد
حميد رضا بهدادخودروسازان كشور با توليد 302هزار و 521دستگاه خودرو سواري طي چهار ماه نخست امسال، كاهش توليد 2/2درصدي را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كردند.


اين افت توليد با توجه به آمار رسمي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به دست آمده كه در آن تنها تيراژ توليد سه خودروساز نيمه دولتي، ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو درج شده و ميزان توليد خودروسازان خصوصي كشور نقشي در آن ندارد.
اين در حالي است كه طي اين آمار و در مقايسه با بازه زماني مشابه سال 86 ايران خودرو باز هم با كاهش توليد نسبتا قابل توجه 6/12درصدي مواجه شده، اما سايپا و پارس خودرو رشد توليدي به ترتيب 1/4 و 6/12درصدي داشته‌اند. در اين آمار چهارماهه، پرايد ركورددار توليد به حساب مي‌آيد و كمترين ميزان توليد نيز به سواري مرسدس بنز اختصاص دارد.
ايران خودرو، هنوز هم منفي
بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه با گذشت چهار ماه از سال جاري هنوز هم نتوانسته به شرايط عادي توليد بازگردد و همچنان با افت توليد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو است. در اين باره گمانه‌زني‌هاي مختلفي براي كاهش توليد وجود دارد كه مهم‌‌ترين آن بر پايه كمبود قطعه مي‌چرخد. كارشناسان امر، اين كمبود را هم از ناحيه تامين قطعات داخلي مي‌دانند و هم قطعات وارداتي؛ ظاهرا قطعه‌سازان داخلي به علت مشكلات مالي، توانايي تامين قطعات مورد نياز خودروسازها را ندارند و قطعات وارداتي نيز هر ازگاهي در پيچ و خم مسائل سياسي و حاشيه‌اي با مشكل تامين روبه‌رو مي‌شوند، البته وزير صنايع و معادن چندي پيش گفته بود كه وزارت متبوعش، فرمان عقب‌گرد در توليد را براي خودروسازان داخلي به خصوص ايران خودرو صادر كرده تا بدهي آنها به قطعه‌سازها بيش از پيش نشود. مديرعامل ايران خودرو نيز وعده داده بود كه افت توليد شركت تحت مديريتش طي ماه‌هاي باقي‌مانده سال جاري جبران خواهد شد.
بدشانسي سمند
امسال براي خودروي سمند سال خوش يمني نيست.
خودرويي كه آمار توليد نااميدكننده‌اي از اول سال به خود ديده و طي ماه‌هاي سپري شده سال جاري همواره از برنامه توليد عقب بوده و در مقايسه با بازه زماني سال گذشته با كاهش توليد مواجه شده است. ايران خودرويي‌ها در 4ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال پيش، كاهش 2/27درصدي را در توليد برند ملي خود تجربه كردند. اين رقم بيشترين درصد كاهش در ميان كل خودروهاي توليدي طي بازه زماني مذكور است. ايران خودرو، توليد بيش از 100هزار دستگاه سمند را در برنامه سال جاري‌اش در نظر دارد.
از اينجا مانده، از آنجا رانده
پژو «روآ» اين روزها بسيار غريب مانده و نه مشتريان داخلي، آن را چندان در بازار خودرو تحويل مي‌گيرند و نه ايران خودرويي‌ها ديگر مثل يكي دو سال پيش حسابي روي آن باز مي‌كنند. به هر حال بنا به گفته برخي مسوولان اين شركت، روآ به محصولي ضررده تبديل شده و ظاهرا توليد با تيراژ بالاي آن، ديگر به صرفه نيست. ايران خودرو طي چهار ماه نخست سال‌جاري كاهش توليدي 8/26درصدي را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كرد اين شركت قرار است طي سال‌جاري بيش از 110هزار دستگاه روآ را به توليد برساند كه البته با توجه به آمار توليد فعلي و جو منفي حاكم بر اين خودرو، بعيد به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه چندان تمايل و رغبتي به عملي كردن اين برنامه داشته باشد.
بيشترين آمار توليد براي پژو 405
هر چند كه پژو 405، بيشترين آمار توليد را در ميان محصولات ايران‌خودرو طي آمار چهار ماهه سازمان گسترش به خود اختصاص داده، اما 03/17درصد كاهش توليد نيز در اين بازه زماني و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته شامل حال اين خودرو شده است. 405 از محصولات محبوب ايران‌خودرو به حساب آمده و اين شركت قصد دارد طي سال جاري 110هزار دستگاه از آن را به توليد برساند. اين در حالي است كه بنابر شنيده‌ها، مدل فيس‌ليفت شده اين محصول با نام SLX، سال آينده جايگزين مدل فعلي (GLX) خواهد شد. نگاهي به آمار توليد پژو 405 در چهار ماه اول سال 84 به بعد، از كاهش توليد تدريجي حدودا 50درصدي اين خودرو حكايت مي‌كند.
پژو 206 محبوب
خانواده پژو 206 بخت و اقبال و محبوبيت بالايي در ميان مشتريان دارد البته اين محصول نيز كه بسياري از كارشناسان ورودش به خط توليد ايران‌خودرو را نقطه عطفي در عمر حدودا 50 ساله اين شركت مي‌دانند طي چهار ماه نخست سال‌جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش توليدي 9/7درصدي را تجربه كرد. توليد بيش از 95هزار دستگاه پژو 206 در برنامه ايران‌خودرو طي سال جاري قرار گرفته و اين شركت قصد دارد مدل ديزلي 206 را نيز زمستان امسال به بازارهاي صادراتي خود روانه كند.
پژو پارس هم ترمز گرفت
در آمارهاي يك تا سه ماهه توليد سال جاري ايران‌خودرو، پژو پارس همواره بر خلاف ساير محصولات پرتيراژ اين شركت، با رشد توليد مواجه بود اين در حالي است كه طي آمار چهار ماهه امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال 86، افت توليد، گريبان اين محصول پرمصرف را نيز گرفته و پژو پارس را با كاهش 6/8 درصدي روبه‌رو ساخته است. ايران‌خودرو در ميان اعضاي خانواده پژو، كمترين تيراژ برنامه امسال خود را براي اين محصول در نظر دارد و مي‌خواهد طي آن، حدود 80 هزار دستگاه، پژو پارس را به توليد برساند. اين در حالي است كه كمبود خودرو مذكور به خصوص مدل ELX آن در بازار، موجبات گراني‌اش را طي هفته‌هاي اخير فراهم آورده است.
رشد توليد سوزوكي
اين روزها ذائقه بسياري از مشتريان ايراني به سمت شاسي بلندها چرخيده و حضور اين خودروها در خيابان‌هاي كشور، نسبتا پررنگ و چشمگير به نظر مي‌رسد. شايد به همين دليل باشد كه ايران‌خودرو توليد 20 دستگاه سوزوكي گراندويتارا محصول ژاپني و مونتاژي‌اش در چهار ماه ابتدايي سال گذشته را به حدود يكهزار و 200 دستگاه طي مدت مشابه امسال رسانده است. اين محصول در سايت مشهد ايران‌خودرو به مونتاژ مي‌رسد و برنامه توليد آن طي سال‌جاري، به رقم 4 هزار و 501 دستگاه بالغ مي‌شود.
مونتاژ لاك‌پشتي بنز
سواري مرسدس بنز كه بيش از يكسال از مهمان‌ شدنش در ايران‌خودرو مي‌گذرد ظاهرا هنوز احساس غربت كرده و چندان با حال و هواي صنعت خودروسازي كشور كنار نيامده است چرا كه طي چهار ماه نخست امسال تنها 34 دستگاه از اين محصول لوكس، مونتاژ شده، كه حكايت از افزايش 9 دستگاهي آن در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. هرچند كه مشخص نيست وضعيت توليد اين خودرو به كجا برسد اما طبق برنامه قرار است 487 دستگاه از اين خودرو طي سال‌جاري توليد شود.
سايپا بدون پرايد؟!
بايد به مسوولان سايپا حق داد كه همواره در باب خروج پرايد از خطوط توليدشان با ترديد سخن گفته و درواقع اظهار نگراني ‌كنند. به هر حال تصور سايپاي بدون پرايد به سختي در اذهان مي‌گنجد و نام اين شركت به نوعي با نام پرايد عجين شده و بعيد است مسوولان اين شركت به راحتي از اين پلت‌فرم قديمي كيا كره‌جنوبي دل بكنند. اين در شرايطي است كه پرايد با آمار توليدي برابر با 150هزار و 208دستگاه در چهار ماه نخست سال‌جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال پيش با رشدي دو دهم درصدي مواجه شد.
از اين ميزان توليد بيش از 88هزار پرايد سهم سايپا و 62هزار دستگاه باقيمانده نيز به پارس‌خودرو شركت تابعه سايپا، اختصاص دارد. سايپا و پارس‌خودرو در توليد پرايد طي چهارماه ابتدايي امسال به ترتيب 67/0 و 4/2درصد رشد را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كرده‌اند. طبق برنامه قرار است بيش از 400هزار دستگاه پرايد در اين دو شركت به توليد برسد. شنيده‌ها از حذف اين خودرو طي اواخر سال 88 حكايت دارد.
بخت بلند ريو و زانتيا
جداي از پرايد، بخت با زانتيا و ريو نيز يار بوده است، چرا كه اين دو نيز تيراژ توليدي فراتر از برنامه چهار ماهه سايپا را از خود به جا گذاشته و موجبات رشد توليد اين شركت را فراهم كرده‌اند. زانتيا به رشد 3/65درصدي در اين مدت و در مقايسه با بازه زماني مشابه سال گذشته دست يافته و ريو نيز رشد 9/31درصدي را در اين مدت تجربه كرد. اين محصول كره‌اي يكي دو هفته پيش به يكباره بيش از يك‌ميليون تومان در نمايندگي‌هاي سايپا گران شد و پس از چند روز دوباره به قيمت پيشين خود بازگشت. سايپا قصد دارد طي برنامه سال‌جاري خود 12هزار زانتيا و 16هزار ريو را توليد كند.
ماكسيما رشد كرد
ماكسيما گران‌ترين محصول مونتاژي پارس‌خودرو طي چهار ماه ابتدايي امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال پيش با رشد 5/23درصدي توليد رو‌به‌رو شد. اين خودرو كم‌حاشيه كه دو ماه از قطع سهميه بنزينش مي‌گذرد، دوهزار و 500 دستگاه از كل برنامه توليد سال جاري پارس خودرو را شامل مي‌شود.
اين در حالي است كه بازار ماكسيما به سبب قطع سهميه سوختش اندكي تحت تاثير قرار گرفته و قيمت آن در بازار كاهش يافته است.
توهم تندري!
خودروسازان داخلي در مجموع توليد بيش از 125هزار دستگاه تندر-90 (40هزار دستگاه سهم ايران‌خودرو و 85هزار سهم پارس‌خودرو) را طي سال جاري در برنامه خود گنجانده‌اند.
اين در حالي است كه آمار توليد و عرضه تندر-90 با برنامه در نظر گرفته شده، ‌همخواني ندارد. ايران‌خودرو طي 4 ماه نخست امسال تنها نه‌هزار و 53دستگاه تندر-90 را به توليد رسانده و پارس‌خودرو نيز تيراژي هفت‌هزار و 572 دستگاهي را در باب تندر-90 طي 4 ماه ابتداي امسال از خود به جاي گذاشته است.اين در شرايطي است كه شركت مذكور قرار بود طبق برنامه بيش از 21هزار دستگاه از اين خودرو را تا پايان تير امسال به توليد برساند. نكته نسبتا عجيب اينكه با وجود گفته مسوولان رنوپارس مبني بر عرضه يكسان قطعات اين محصول، به ايران‌خودرو و پارس‌خودرو، آمار توليد اين دو شركت حدود يك‌هزار و 500 دستگاه با يكديگر تفاوت دارد.
مونتاژ اندك مگان
خبر مونتاژ خودروي مگان در ايران شايد كمي بلندپروازانه بود چراكه طي سال جاري برنامه 8هزار دستگاهي براي توليد آن در برنامه شركت پارس‌خودرو در نظر گرفته شده است اما طي چهار ماه نخست امسال اين شركت تنها 177 دستگاه از اين محصول روز اروپا را مونتاژ كرده آن هم در شرايطي كه قرار بود طي اين مدت بيش از 1400 دستگاه مگان به مونتاژ برسد. مگان با كش‌و‌قوس‌هاي زيادي اوايل امسال به خطوط توليد پارس‌خودرو وارد شد.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن