تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804614340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

2 ( دريچه )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 2 ( دريچه )
در گفتگو با كارشناسان بررسي شد ؛ مشهد ؛ شهر بي تنديس

* زهرا دلپذير
خراسان امروز: تنديس يكي از مشخصه هاي شهري در سراسر دنيا و بيانگر اوجها و فرودها، خصايص نيك، مقاومت و ايستادگي، آداب و سنتها و در يك كلام شناسنامه اي قابل اتكا براي انسانهايي است كه به وطنشان عشق مي ورزند.
امروزه مشهد را با وجود لطافت و قداست يك شهر مذهبي و صلابت و شكوه اسطوره هاي ملي و تاريخي، شهر بي تنديس مي نامند!
برجسته ترين مجسمه هاي اين شهر به پيكره فردوسي و تنديس نادرشاه افشار كه هر دو از آثار ماندگار استاد ابوالحسن صديقي هستند، محدود شده است.
از تنديسهاي ميادين مادر و جانباز هم بهتر است اصلاً سختي گفته نشود، زيرا نامتناسب و غيركارشناسانه بودن آنها موجب شده براي مخاطب قابل لمس نباشد.
در همين زمينه گزارشي تهيه شده كه در پي مي آيد.

نصب غيرقانوني آثار حجمي در مشهد
مدير امور هنري معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد به خبرنگار ما مي گويد: بر طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نصب هرگونه تنديس، يادمان و اثر حجمي در ميادين و اماكن عمومي كل كشور بايد به تصويب شوراي سياستگذاري و نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و يادمانها برسد.
هادي مظفري با اشاره به اينكه در طي سالهاي گذشته اكثر آثار حجمي شهر مشهد اين مجوز را اخذ نكرده و حتي شورايي كه بر اجرا و نصب اين تنديسها و آثار حجمي نظارت كند، وجود نداشته است؛ يادآور مي شود: البته در مصوبه شوراي عالي فرهنگي تبصره اي است كه در صورت زياد بودن تعداد آثار حجمي در هر استان اختيارات تام در زمينه ساخت اين آثار به خود استانها اعطا مي شود كه ما از ابتداي اين سال براي كسب مجوز اقدام كرده و منتظر پاسخ شورا هستيم.
وي تشكيل شوراي حجم در مديريت هنري شهرداري مشهد را گامي در جهت بهبود نماي ميادين و فضاهاي عمومي مشهد و جلوگيري از ساخت آثار متوسط و بدون ارزش هنري مي داند و خاطرنشان مي كند: در اين شورا هفت نفر از استادان و كارشناسان مجسمه ساز، نقاش، شهرساز، معمار و تاريخ دان به همراه نماينده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و شوراي شهر بر آثار حجمي شهر مشهد نظارت دارند.
دبير شوراي حجم شهرداري مشهد مي افزايد: اولين اقدام در اين شورا ارسال فراخواني جامع براي مجسمه سازان مشهدي و 300 مجسمه ساز در ديگر شهرهاي كشور بود.
وي ادامه مي دهد: به دنبال تعامل شوراي حجم با مناطق 13 گانه شهرداري مشهد، سايتهايي كه در اولويت هستند، براي طراحي و نصب آثار حجمي در اختيار هنرمندان قرار گرفت.
مظفري رويكردهاي اصلي شوراي حجم را شامل رويكرد فرهنگي، اجتماعي، ملي، مذهبي، رويكرد بهينه سازي فضاي مذهبي و رويكرد تزئيني و دكوراتيو عنوان مي كند و مي افزايد: برخي از صاحب نظران معتقدند كه آثار و تنديسهايشان بايد رئال باشد تا مردم بتوانند با آنها ارتباط برقرار كنند، اما برخي ديگر علاقه خاصي به آثار نمادين دارند و گروهي نيز ترجيح مي دهند آثارشان انتزاعي باشد به اين معنا كه مفهوم آن را خود مخاطب بتواند پيدا كند.
وي با اشاره به تكنيكهاي استفاده از بتن، سفال، سراميك و برنز در مجسمه سازي نوين يادآور مي شود: در هنر مجسمه سازي مهم اين است كه هنرمند بداند براي انتخاب موضوع از چه شيوه اي استفاده كرده است و همچنين با چه شيوه اي و در چه مكاني نصب مي شود تا بتواند به بهترين نحو پيام را به مخاطب منتقل نمايد.

ساخت تنديس سرداران دفاع مقدس
مظفري ساخت تنديس چهره هاي ماندگار و بزرگان شهر مشهد را ضرورتي انكارناپذير مي داند و تصريح مي كند: يكي از پروژه هايي كه در دستور كار قرار گرفته، ساخت 18 تنديس از سرداران دفاع مقدس مشهد است كه در حال حاضر هنرمندان مجسمه ساز در حال طراحي ماكت آن هستند كه اگر طرح آنها در شوراي حجم تصويب شود، مجوز ساخت آن صادر خواهد شد.
وي خاطرنشان مي كند: در مدت چهار ماه كه از تشكيل شوراي حجم مي گذرد، چند طرح به تصويب شوراي حجم رسيده كه از جمله آنها مي توان به پيكره نيايش كه قرار است در كوههاي اطراف مشهد نصب شود، درخت دوستي كه هنوز مكان آن مشخص نشده است و مجسمه سلام كه شامل پنج پيكره مي باشد كه طبق سنت ديرينه زائران و مجاوران در حال سلام دادن به حضرت رضا(ع) هستند و قرار است در يكي از خيابانهاي منتهي به حرم مطهر رضوي(ع) نصب شود، اشاره كرد.دبير شوراي حجم تأكيد مي كند: اين شورا در نظر دارد براي هنرمندان جوان و خلاقي كه فضايي براي عرضه هنرشان فراهم نشده فرصتهاي تازه اي ايجاد كند.

اظهار تأسف
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر مشهد نيز با ابراز تأسف از كمبود تنديسها و آثار حجمي در مشهد مي گويد: ما براي شوراي حجم و شوراي نامگذاري ميادين سياستهايي را تعيين كرده و نماينده شوراي شهر در شوراي حجم حضور فعال و مستمر دارد.
فاطمه غيور مي افزايد: بايد نمادها و المانهاي مناسب در مورد مسايل فرهنگي شهر مشهد ساخته شود و شوراي شهر سعي در فضاسازي مناسب در اين زمينه را دارد.

مجسمه ساز بايد صاحب سبك باشد
مهران صدرالسادات، عضو شوراي حجم مديريت هنري شهرداري مشهد نيز به خبرنگار ما اظهار مي دارد: در سالهاي گذشته نبود مرجعي قانوني كه بر ساخت كارهاي حجمي و تنديسها نظارت داشته باشد، موجب فعاليت و اقدام خودسرانه برخي از مؤسسات و نهادها براي نصب آثار حجمي بدون استعلام از شهرداري شده كه اين امر نابساماني و ارايه كارهاي غيرهنري در سطح شهر را پديد آورده است كه علاوه بر نازيبا كردن چهره شهر، موجب هدر رفتن هزينه ها نيز شده است.
وي با اشاره به اينكه هنرمند مجسمه ساز بايد صاحب سبك، داراي مشي هنري مشخص، پرتحرك و صاحب تجربه ميداني باشد، خاطرنشان مي كند: اين ويژگي ها در هنرمندان معاصر كمتر به چشم مي خورد، به عبارت ديگر اين هنرمندان يا جوان و بدون تجربه هستند و يا به صورت آكادميك مجسمه سازي را فرا نگرفته اند و يا اينكه كارهايشان التقاطي است، در حالي كه در تاريخ مجسمه سازي آثار هنرمندان صاحب سبك ماندگار شده است.
وي با اشاره به اينكه در فضاهاي شهري مشهد مكاني براي نصب تنديس و آثار حجمي تعريف نشده، تصريح مي كند: بايد شهرداري فضاهايي را براي نصب تنديس مشخص كند و يكي دو اثر بسيار خوب در سطح شهر در معرض ديد عموم قرار گيرد تا هنرمندان مجسمه ساز آن را الگوي خود قرار دهند.

تنديس هاي فراملي مشهد
تعدادي از استادان و محققان گروه پژوهش مركز پژوهشهاي فرهنگي و اجتماعي آسياي مركزي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد با سرپرستي دكتر مريم معزي استاد تاريخ اين دانشگاه در حال پژوهشي پيرامون پيشينه، تاريخ هنرمندان و مفاهيم تنديسها و آثار حجمي مشهد هستند.
دكتر معزي در همين زمينه به خبرنگار ما مي گويد: خراسان قدمتي به اندازه تاريخ ايران دارد و در كنار وجود حضرت رضا(ع) چهره هاي تاريخي، علمي، معنوي و انقلابي آن نه تنها براي يك شهر، بلكه در ابعاد ملي و فراملي داراي اهميت هستند.
اين استاد دانشگاه مي افزايد: در درجه اول بايد تنديس افراد برجسته و سپس رويدادهاي تأثيرگذار مشهد را در معرض ديد عموم قرار داد و با اين كار نيازي نيست يك پيكره ساخته شود، بلكه نماد يك واقعه خاطره انگيز نيز در شكوه و زيبا سازي شهر تأثيرگذار خواهد بود.

انتقاد يك مسؤول: شهرداري و شوراي شهر سبزوار براي كتابخانه زمين واگذار نمي كنند

سبزوار - خبرنگار قدس: واگذار نكردن زمين از سوي شوراي اسلامي و شهرداري سبزوار ساخت بزرگترين طرح فرهنگي شهرستان را متوقف كرده است.
مدير كتابخانه هاي عمومي شهرستان سبزوار گفت: بر اساس استاندارهاي جهاني بايد به ازاي هر 150 هزار نفر يك كتابخانه مركزي ايجاد شود و با توجه به جمعيت 500 هزار نفري سبزوار، ساخت كتابخانه مركزي به تصويب رسيده است.
مجيد نقابي افزود: در آن جلسه قرار شد شوراي اسلامي و شهرداري زميني در مكاني مناسب واگذار كنند كه متأسفانه تاكنون اين امر محقق نشده است.
وي تصريح كرد: كار پلان گذاري و نقشه كشي اين طرح به انجام رسيده و با واگذاري زمين و اتمام مطالعات، كار احداث ساختمان مركزي آغاز خواهد شد.نقابي، بخشهاي كتابخانه مركزي سبزوار را شامل مخزن، كافي نت، سالن اجتماعات، سالن مطالعه براي برادران و خواهران، سمعي و بصري، مديريت و قسمتهاي مختلف اداري عنوان كرد و اظهار داشت: اين كتابخانه عملاً ظرفيت پذيرش حدود 100 هزار نفر را داراست.
وي با اشاره به اينكه كتابخانه هاي كوچك شهرستان تحت پوشش اين كتابخانه مركزي درخواهد آمد، ادامه داد: زمين مورد نياز براي احداث اين كتابخانه حدود 3 هزار مترمربع است و براي ساخت آن حدود 30 ميليارد ريال اعتبار نياز است كه در صورت واگذاري زمين، ساخت آن طي 2 سال آينده انجام خواهد شد.

در سال جاري انجام شد ؛ توزيع 10 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي مساجد خراسان شمالي

بجنورد - خبرنگار قدس: 10 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي مساجد خراسان شمالي در چهارماهه نخست امسال توزيع شد.
مسؤول امور كتابخانه هاي مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان شمالي از توزيع 10 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي مساجد خراسان شمالي در سال 87 خبرداد و گفت: هدف از اين كار اشاعه فرهنگ كتابخواني در بين اقشار جامعه بويژه قشر جوان است.
حجة الاسلام مجيد نامور با بيان اينكه هر يك از كتابخانه هاي مساجد استان 120 تا 350 عضو دارند، اظهار داشت: كتابهاي توزيع شده در اين كتابخانه ها در زمينه هاي فرهنگي، ديني و مذهبي، اجتماعي، قرآني، ادبي، اخلاقي و علمي است.
وي تعداد كتابخانه هاي مساجد شهرستانهاي استان را 150 مورد اعلام كرد.وي بيان داشت: در راستاي تجهيز كتابخانه هاي مساجد استان حدود 300 ميليون ريال اعتبار در سال 87 هزينه شده است.

بدون حضور مسؤولان برگزار شد؛ جشن گلريزان دانشگاه پيام نور خر

وخرو- خبرنگار قدس: جشن گلريزان دانشگاه پيام نور واحد خرو بدون حضور مؤسسان و مسؤولان فرهنگي شهرستان برگزار شد.
مسؤول راه اندازي دانشگاه پيام نور واحد خرو گفت: اين دانشگاه از مهر ماه سال جاري اقدام به پذيرش 140 دانشجو در رشته هاي حسابداري، روانشناسي عمومي، علوم تربيتي با گرايش پيش دبستاني و دبستاني مي نمايد.
محمدجواد خسروي راد گفت: اين مراسم به همت امام جمعه، شوراي اسلامي و شهرداري و افراد معتمد و خيرين شهر خرو در سالن همايشهاي شهرك صنعتي خيام برگزار شد.
وي هدف از برگزاري اين جشن را مشاركت افراد خير و معتمدين محلي در راه اندازي اين دانشگاه اعلام و از شوراي اسلامي و شهرداري خرو به خاطر اختصاص پنج هزار متر زمين جهت ساخت دانشگاه تقدير نمود.
گزارش خبرنگار ما حاكي است، با وجود دعوت از مسؤولان اين جشن، مراسم بدون حضور فرماندار، نمايندگان مجلس، رئيس دانشگاه و مسؤولان فرهنگي نيشابور برگزار شد.

300 بسيجي تربت جام تحت آموزشهاي تكميلي قرار گرفتند

تربت جام - خبرنگار قدس: فرمانده تيپ يكم ويژه شهداي سپاه امام رضا(ع) از نحوه برگزاري اولين دوره آموزش تكميلي بسيجيان كه به صورت عملي و تاكتيكي در منطقه عمومي تربت جام برگزار مي شود، بازديد كرد.
سردار مرتضوي در اين بازديد گفت: با توجه به استعدادهاي آمادگي و تشكيل اولين گردان امام حسين(ع) با هماهنگي نيروي مقاومت بسيج سپاه، اين دوره به مدت 20 روز و با شركت بيش از 300 نفر از بسيجيان در حال اجراست.
وي با اشاره به حساسيت منطقه عمومي تربت جام عنوان كرد: به لحاظ بالا بودن توان رزمي و نظامي بسيجيان و در راستاي مأموريتهاي جديد سپاه و با حساسيت منطقه تربت جام در منطقه مرزي نيروهاي بسيجي اعم از تشيع و تسنن، حفظ انسجام و وحدت گردانها، آموزشهاي لازم را همراه با رزمايش عملي فراگرفتند.وي اضافه كرد: گردانهاي فوق در تمامي شهرستانهاي خراسان رضوي تشكيل و دوره هاي آموزشي طبق برنامه زمان بندي اجرا خواهد شد.

با حضور كارشناسان برگزار مي شود؛ همايش بررسي وضعيت تحولات در كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي

خراسان امروز: همايش بررسي وضعيت تحولات در كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي در سده اخير با تأكيد بر دوره انقلاب اسلامي با حضور كتابداران، موزه داران، كارشناسان اسناد تاريخي، استادان و دانشجويان امروز و فردا درتالار همايشهاي بنياد پژوهشهاي آستان قدس رضوي برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، دبير همايش و معاون هماهنگي اين سازمان هدف از برگزاري همايش را بررسي رويدادهاي اخير، امكان بهره گيري و به كارگيري از يافته ها و نتايج علمي در سازمان عنوان كرد و گفت: تاكنون بيش از 70 مقاله به دبيرخانه همايش رسيده كه از اين تعداد 43 مقاله انتخاب و در كتابي با عنوان چكيده مقالات همايش به چاپ رسيده است.
سالاري خاطر نشان كرد: براي حفظ انسجام و توازن موضوعي مقالات 10 محور نظير تشكيلات اداري و مالي، نيروي انساني، مديريت، فضا و ساختمان، فناوري اطلاعات، منابع اطلاعاتي، فعاليتها و خدمات، وقف و اهداء و مراجعان و استفاده كنندگان در نظر گرفته شده كه براي هر محور چندين موضوع توسط كميته علمي همايش انتخاب شده است.

امام جمعه تربت حيدريه: آستان قدس رضوي در ترويج معنويت مساجد بسيار خوب عمل كرده است

خراسان امروز: حجة الاسلام والمسلمين مهدي شريعتي تبار امام جمعه تربت حيدريه، درباره نقش آستان قدس رضوي در ترويج مذهب و معنويت در مساجد گفت: آستان قدس رضوي با برگزاري برنامه هاي زيارتي و جلسات پرسش و پاسخ ديني و ... در جهت تقويت معنويت زائران به خصوص در مساجد قدمهاي مثبتي برداشته است.
وي با بيان اينكه در مسجد النبي و مسجدالحرام با آن شكوه و اجتماع عظيم حاجيان، در جهت تقويت فرهنگي و معنوي مردم، هيچ اهتمامي انجام نمي گيرد، خاطرنشان كرد: آستان قدس رضوي با توجه به رسالتي كه دارد به عنوان يك مركز مهم فرهنگي و معنوي بسيار خوب عمل كرده است.
حجة الاسلام والمسلمين شريعتي تبار با اشاره به اينكه هنوز در زمينه وجود فضاي روحاني و معنوي در مساجد تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي هست، نقش رسانه ها، روحانيت، علماي دين و ائمه جماعت را بسيار مهم دانست و اظهار كرد: يكي از مواردي كه در خصوص مساجد بايد فرهنگ سازي شود، تبيين آدابي است كه در اسلام براي مساجد گفته شده است.
وي با اشاره به رعايت نظافت، بهداشت و خوشبويي در مساجد به عنوان برخي از اين آداب گفت: شايسته است كه همه نهادهاي تأثيرگذار همچون: شخصيتهاي ديني، ائمه جماعات و ... آداب حضور در مساجد را رعايت و به ديگران نيز توصيه كنند.
امام جمعه تربت حيدريه از مساجد به عنوان مركز و كانون همه جنبشهاي اسلامي نام برد و اذعان كرد: پيامبر اكرم(ص) نيز در جنگ احد بعد از اقامه نماز در مسجد، رزمندگان را براي نبرد اعزام كردند كه همه اين امور با مركزيت معنويت است.وي گفت: مسجد در فرهنگ اسلامي ما، پايگاه و كانون مهم معنويت است و اصل و اساس معنويت در فرهنگ اسلامي هم ياد خدا و توجه به اوست.
وي از نماز به عنوان مصداق بارز ياد الهي نام برد و افزود: در فقه ما اگر روح معنويت در انجام كاري بشكند، نبايد آن كار را انجام داد و با توجه به اين مطلب، طرح مباحث مادي و دنيوي هم در مساجد مكروه است.

انتقاد جانبازان جغتاي از عملكرد مسؤولان

جغتاي - خبرنگار قدس: كرامت ،رئيس شوراي اسلامي شهرستان سبزوار در بازديد از جانبازان دفاع مقدس جغتاي و خانواده آنها از نزديك با مشكلات آنان آشنا شد.
جانبازان در اين بازديد از ادغام بنياد جانبازان با بنياد شهيد انتقاد كردند. در اين بازديد مورد بي مهري قرار گرفتن توسط مسؤولان سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران و رسيدگي نكردن به وضعيت جانبازان موضوعهايي بود كه جانبازان مطرح كردند.

برگزاري جشنواره هنرهاي نمايشي در بشرويه

بشرويه- خبرنگار قدس: جشنواره هنرهاي نمايشي مراكز خراسان جنوبي در شهر بشرويه برگزار شد.
در اين جشنواره بيش از 60 نفر از اعضاي برگزيده كتابخانه هاي كانون پرورش فكري در حيطه هاي نمايشنامه خواني- پانتوميم و صداسازها به رقابت پرداختند.
در قسمت نمايشنامه خواني مركز پرورش فكري كودكان و نوجوانان بشرويه و در گروه پانتوميم مركز پرورش فكري شهرستان فردوس به عنوان گروههاي برتر انتخاب شدند.همچنين در قسمت صداسازها بشرويه و نهبندان به ترتيب مقامهاي اول و دوم استان را به خود اختصاص دادند.

مسابقه نقاشي كودكان در چناران

خراسان امروز: كانون هنرمندان با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي چناران اقدام به برگزاري مسابقه نقاشي كودكان با موضوع امام زمان(عج) و طبيعت نمود.
اين مسابقه با حضور 150 كودك 6 تا 9 سال چناراني در فضاي بوستان ملت اين شهرستان برگزار شد و در پايان به 26 نفر برگزيده جوايزي به رسم ياد بود اهدا گرديد.

درخشش عكاسان خراسان رضوي در صربستان

خراسان امروز: سه عكاس فعال خراساني عضو دفتر عكس حوزه هنري خراسان رضوي، موفق به كسب جايزه از «نخستين مسابقه و نمايشگاه بين المللي عكاسي «BOR2008» كشور صربستان شدند.
براساس رأي گروه داوري اين مسابقه، عليرضا عطارياني موفق به كسب جايزه ويژه «FSS» (انجمن ملي عكاسي صربستان) و حامد نيرومند و سيد مجتبي خاتمي موفق به كسب جايزه ويژه «FIAP» (فدراسيون بين المللي هنر عكاسي) گرديدند.
از 124 عكس پذيرفته شده در اين نمايشگاه عطارياني، نيرومند و خاتمي به ترتيب هركدام با 3، 2و 1 عكس در اين نمايشگاه حضور يافتند.
نمايشگاه آثار عكاس برگزيده اين عكاسان توسط انجمن ملي عكاسي صربستان و با امتياز فدراسيون جهاني هنر عكاسي در ماه جاري ميلادي در مقدونيه پايتخت اين كشور برگزار مي شود.

«شهر بادگيرها» در ميرك

نمايشگاه گروهي عكاس با عنوان «شهر بادگيرها» در نگارخانه ميرك مشهد گشايش يافت.
در اين نمايشگاه كه حاصل سفر اعضاي كانون عكس انجمن سينماي جوانان ايران- دفتر مشهد- مي باشد 45 اثر از آثار تاريخي شهر يزد به نمايش گذاشته شده است.اين گزارش حاكي است، آثار ياد شده متعلق به امين ابراهيمي، محمد اديبي، محمود بازدار، مصطفي پيوندي، باران توجهي، نوشين وفادار، سيد مجتبي خاتمي، صادق رحماني، مهدي رضوي، حميد شعفي زاده، حامد معدوليت و علي اصغر نصري مي باشد.
گفتي است، «شهر بادگيرها» يك هفته ميهمان نگارخانه ميرك خواهد بود

«دستان شفا» در نگارخانه «آگاه فيلم»

خراسان امروز: همزمان با فرارسيدن بزرگداشت ابوعلي سينا و روز پزشك نمايشگاه «عكاسي پزشكي» (Medical photography) از امروز به مدت دو هفته با عنوان «دستان شفا» برگزار مي شود.
سيف العلمايي با بيان اين مطلب افزود: علاقه مندان با مراجعه به نشاني www.AgahFilm.ir مي توانند از اين نمايشگاه كه منتخب 15 اثر از مجموعه عكسهاي «فرامرز عامل بردبار»، عكاسي از جراحي قلب است، ديدن نمايند.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي: معماري حريم رضوي تناسبي با معماري اسلامي و ايراني ندارد

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي گفت: مجتمع ها و مراكزي كه در اطراف حرم مطهر رضوي ساخته شده، تناسبي با مجموعه معماري بارگاه امام رضا(ع) نداشته و از معماري اسلامي و ايراني فاصله دارد.
امير خوراكيان با بيان اين مطلب گفت: متأسفانه در جريان ساخت بعضي از اين مراكز، بسياري از يادگارهاي معماري تاريخي مشهد از بين رفته است.
وي تصريح كرد: اين ضعف ناشي از نبود مديريت كلان بر بحث طراحي جامع شهري است.وي با اشاره به ظرفيتهاي موجود در مشهد اظهار داشت، حوزه علميه مشهد پس از حوزه علميه قم يكي از قديمي ترين مراكز علمي كشور محسوب مي شود و وجود ده ها مؤسسه، دانشگاه و مركز علمي و فرهنگي ديگر، مشهد را به كانون پژوهش و توليد علم شرق كشور تبديل نموده است.اين مسؤول فرهنگي، به آمار چندين ميليوني زائر در مشهد اشاره و گفت: اين رقم چيزي حدود يك سوم جمعيت كشور را شامل مي شود كه حضور اين تعداد مسافر، ظرفيت بي نظيري را براي تبادلات فرهنگي فراهم مي كند.وي ضعف در ارائه خدمات فرهنگي را ناشي از ناهماهنگي بين بخشي دانست و عنوان كرد: مراكز فرهنگي توانمندي در سطح استان و شهر مشهد فعالند كه حضور آنها در كنار هم مي تواند هماهنگي مناسبي را در ارائه خدمات و استفاده بهينه از ظرفيتهاي مشهد فراهم آورد.

رئيس حوزه هنري خراسان رضوي: مفاهيم اسلامي با زبان هنر ماندگار مي شود

خراسان امروز: رئيس حوزه هنري خراسان رضوي گفت: معرفي جايگاه امام رضا(ع) در تمامي حوزه ها و ارائه و تبيين فرهنگ فصيح زيارت ضرورتهايي هستند كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرند.
رفايي افزود: آشنايي مردم با مفاهيمي از اين دست تنها با زبان هنر ماندگار خواهد شد.وي تأكيد كرد: متأسفانه در بسياري از بخشها نقش هنرمندان به عنوان عناصر تأثيرگذار كه ارتباطي تنگاتنگ با بدنه جامعه دارند، ناديده گرفته شده است.وي اظهار داشت: بسياري از زائران حرم رضوي، وجود بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) را ملجأ و پناهگاهي براي بيان مشكلات خود مي دانند و از ساير ابعاد اين فضاي معنوي غافلند. رفايي ادامه داد: اين وظيفه هنرمندان است كه در قالب ارائه اثار خود در حوزه هاي مختلف، اين نوع نگرش را تصحيح نمايد و عامه جامعه را با فرهنگ صحيح زيارت و زائر واقعي شدن، آشنا سازند.وي يادآور شد، همچنين هنرمندان رسالت سنگيني را در معرفي جاذبه ها و توانمنديهاي بالقوه شهر مشهد بر عهده دارند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي خبر داد ؛ راهيابي 720 اثر به جشنواره منطقه اي سينماي جوان

بجنورد - خبرنگار قدس: مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي گفت: 720 اثر به هشتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان راه پيدا كرد كه از اين تعداد در سه بخش فيلم، فيلمنامه و عكس 122 اثر به بخش مسابقه راه يافت.
سوقندي در مراسم افتتاحيه هشتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان اظهار داشت: از مجموعه آثار 228 اثر از استان خراسان شمالي بود كه 29 اثر آن به بخش مسابقه راه يافت.
وي تصريح كرد: بي ترديد امروز در عرصه فناوري و اطلاعات و ورود ديجيتال به عرصه فيلم ما نمي توانيم فارغ از نوآوري و بهره گيري از اين ابزارها صاحب امتياز و آماده رقابت با بقيه ملل باشيم.
وي ادامه داد: در جشنواره ها بايد به رويكرد محتوايي و به هويت ايراني و اسلامي توجه شود و زمينه حضور در عرصه هاي وسيع تر فراهم شود.
گفتني است، اين جشنواره با حضور 9 استان كشور در استان خراسان شمالي آغاز به كار كرده و تا پنج شهريور ماه ادامه دارد.

حركت كاروان (( ولايت عشق )) در مسير سبزوار به مشهد

سبزوار - خبرنگار قدس: بسيجيان سبزواري مسير سبزوار - مشهد را در قالب كاروان پياده روي ولايت عشق مي پيمايند.
فرمانده حوزه مقاومت بسيج قمربني هاشم(ع) سپاه ناحيه سبزوار گفت: بيش از 150 بسيجي در اين كاروان حضور دارند.سرهنگ دوم پاسدار علي اكبر عرفاني راد با بيان اينكه سفر اين كاروان به مدت هفت روز طول خواهد كشيد، افزود: اين دلاور مردان بسيجي به مدت 6 روز مسير سبزوار - مشهد را طي مي نمايند و سپس يك روز را هم در مشهد مقدس و در جوار ملكوتي آقا علي بن موسي الرضا(ع) سپري خواهند كرد.وي ترويج فرهنگ ورزش، آمادگي جسماني بسيجيان، تجديد ميثاق با شهدا و تقويت روحيه بسيجيان در بعد معنوي را از جمله اهداف اين طرح عنوان كرد.
وي تصريح كرد: اين كاروان سفر خود را از مزار شهداي اين شهرستان آغاز و در مشهد مقدس به پايان خواهند برد.
گفتني است، اين طرح به همت تربيت بدني ناحيه و حوزه مقاومت بسيج قمربني هاشم(ع) سپاه سبزوار برگزار شد.
شايان ذكر است، اين طرح از 31 مردادماه آغاز شده است.

تخريب ساخت و ساز غيرمجاز در حريم تپه باستاني «سبزپوشان»

خراسان امروز: رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيشابور گفت: يك مورد ساخت و ساز غيرمجاز كه در حريم تپه باستاني سبزپوشان نيشابور ايجاد شده بود، توسط يگان حفاظت اين سازمان تخريب گرديد.
محمد ركني با بيان اين مطلب افزود: با وجود صدور اخطار كتبي، فردي شبانه اقدام به احداث ديوار و ساخت و ساز در حريم تپه تاريخي سبزپوشان نمود كه با توجه به قانون مجازات اسلامي، ساخت و ساز مذكور به معناي دخل و تصرف در محوطه تاريخي بوده است.وي اظهار داشت: بر اساس هماهنگي هاي به عمل آمده با دادستان نيشابور و بنا به ضوابط و مقررات قانوني، هر گونه ساخت و ساز غيرمجاز و تفكيك و قطعه بندي اراضي در نماي محوطه باستاني ضمن تخريب مستحدثات متخلفان، پيگرد قانوني را به دنبال خواهد داشت و بر همين اساس ساخت و ساز غيرمجاز تپه سبزپوشان تخريب شد. شايان ذكر است، تپه تاريخي سبزپوشان در منطقه باستاني شهر كهن نيشابور واقع شده كه تمامي اين محوطه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

اعلام زمان و مكان آزمون كارداني پيوسته دانشگاه آزاد

خراسان امروز: دانشگاه آزاد اسلامي مشهد زمان و محل توزيع كارت ورود به جلسه آزمون كارداني پيوسته را در سال 87 اعلام كرد.
زمان توزيع كارت ورود به جلسه در مشهد 5 تا 7 شهريورماه از ساعت 7/30 تا 19 در محل دانشكده فني مهندسي شماره 3 واقع در قاسم آباد - انتهاي خيابان استاد يوسفي تقاطع اديب مي باشد.لازم بذكر است، آزمون كارداني پيوسته همزمان با سراسر كشور 8 شهريورماه در مشهد برگزار مي شود.

با حضور جمع كثيري از مردم ؛ پيكر شهيد بسيجي روستاي مؤمن آباد تشييع شد

نصرآباد - خبرنگار قدس: پيكر پاك بسيجي شهيد غلامرضا عجول بر دوش مردم شهيد پرور بخش نصرآباد تشييع شد.
اين بسيجي شهيد كه در نبرد با سوداگران مرگ در منطقه صالح آباد به درجه رفيع شهادت نايل آمد، در مراسمي با شكوه و با حضورگسترده مردم تشييع و در زادگاهش روستاي مؤمن آباد به خاك سپرده شد.مردم اين روستا طي هشت سال دفاع مقدس 18 شهيد تقديم حفظ آرمانهاي نظام اسلامي كرده اند.

نماينده مردم سبزوار در مجلس خبرداد ؛ ارائه طرح يك فوريتي استخدام نيروهاي حق التدريس و نهضت سوادآموزي به مجلس

سبزوار - خبرنگار قدس: نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي، از ارائه طرح يك فوريتي استخدام نيروهاي حق التدريس و نهضت سوادآموزي باقي مانده آموزش و پرورش خبر داد.
علي بروغني در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب گفت: در اين طرح كه به امضاي بيش از 100 نماينده رسيده است، ضرورت استخدام باقي مانده نيروهاي حق التدريسي كه مراحل استخدامي آنها طي شده و همچنين نيروهايي با سابقه پنج سال كه تاكنون جذب نشده اند، گنجانده شده است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، ابراز اميدواري كرد، اين طرح حداكثر تا ظرف يك ماه آينده در مجلس طرح و به تصويب نمايندگان برسد.
گفتني است، به گفته مسؤولان آموزش و پرورش به دليل طرح بازنشستگي پيش از موعد با سابقه 25 سال معلمان و همچنين عدم جذب نيروي جديد و كاهش 25 درصدي حق التدريسي ها، آموزش و پرورش در سال آينده با مشكل جديد نيروي آموزشي روبرو خواهد بود.

تجديد ميثاق مسوولان مه ولات با آرمانهاي امام راحل(ره) و شهيدان

مه ولات - خبرنگار قدس: در نخستين روز از هفته دولت، مديران و مسؤولان شهرستان مه ولات با حضور در گلزار شهداي بهشت حسين شهر فيض آباد با آرمانهاي امام راحل(ره) و شهيدان انقلاب اسلامي تجديد ميثاق كردند.
در اين مراسم معنوي گلزار شهداي هشت سال دفاع مقدس غبارروبي و عطرافشاني شد.

مدير عامل بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي خبر داد ؛ انتشار بيش از يك هزار عنوان كتاب در زمينه هاي مختلف پژوهشي

خراسان امروز: مدير عامل بنياد پژوهشهاي اسلامي به تأكيد امام خميني(ره) در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اشاره كرد واذعان داشت: در بنياد پژوهشهاي اسلامي وحدت حوزه و دانشگاه كاملاً مشهود است.
حجة الاسلام والمسلمين الهي خراساني افزود: در 14 گروه پژوهشي، بنياد فضلاي حوزه و دانشگاه در كنار هم به پژوهش مي پردازند كه اين نمود كامل وحدت حوزه و دانشگاه است. وي به توسعه فرهنگي آستان قدس رضوي پس از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: بعد از پيروزي انقلاب تحولات عظيمي در مؤسسات فرهنگي آستان قدس رضوي رخ داد كه اكنون شاهد فعاليت 15 مؤسسه فرهنگي در اين آستان مقدس هستيم.
مدير عامل بنياد پژوهشهاي اسلامي، فعاليت هاي اين بنياد را در جهت تعالي فرهنگ اهل بيت(ع) خواند و افزود: بنياد پژوهشهاي اسلامي به منظور احيا و نشر علوم اسلامي و معارف اهل بيت(ع) و توليد و چاپ آثار مورد نياز جامعه فرهنگي در حال فعاليت است.
وي ادامه داد: بيش از هزار عنوان كتاب طي 23 سال فعاليت در بنياد منتشر شد كه بسياري از كتابهاي آن حائز رتبه هاي برتر در محافل فرهنگي شده است.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن