تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816780199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فقر همچنان در هند قرباني مي گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: فقر همچنان در هند قرباني مي گيرد
بي بي سي، زويا چراغي؛ در سال هاي اخير، سرزمين هند همواره براي ما نمونه بي چون و چرايي از نمادهاي زيبا و دوست داشتني به همراه نرخ رشد سريع جمعيت بوده است و در اين ميان كمتر كسي افزايش بي رويه جمعيت ميلياردي اين كشور را به خاطر مي آورد. همين چند هفته قبل بود كه سازمان يونيسف اعلام كرد بالاترين نرخ مرگ و مير كودكان در جهان متعلق به هند است. در سال 2006 بيش از 5/2 ميليون كودك زير پنج سال در چين و هند از بين رفته اند كه سهم دومي به تنهايي 1/2 ميليون نفر بوده است.اگر پاي صحبت مسوولان و كارشناسان هندي بنشينيد، آنها خواهند گفت فقر در هند كاهش يافته؛ دكتر پرناب سن كارشناس خبره دولت نيز يكي از همين افراد است؛ «در دهه 80، سرعت چشمگيري در كاهش فقر داشتيم. دهه 90 و سال هاي اوليه 2000 ميلادي (حدود 15 سال گذشته) سرعت مان به مراتب كندتر شده اما اين روند همچنان ادامه دارد.» آخرين آمار رسمي منتشر شده دولت نشان مي دهد 26 درصد از جمعيت هند در طبقه فقير جامعه قرار مي گيرند. اين طبقه آنهايي هستند كه حتي از كمترين ميزان كالري كه براي بقا لازم است، بي بهره اند.

اطلاعات به دست آمده از منابع ديگر (مانند بانك جهاني) نيز بر اين نظريه صحه مي گذارد كه فقر مطلق در هند رو به كاهش است، هرچند همواره بين آمار منتشر شده از گروه هاي مختلف، تفاوت هايي نيز وجود دارد.

در اين ميان برخي كارشناسان مانند پروفسور جاياتي گهوش اقتصاددان و استاد دانشگاهي در دهلي معتقدند تعداد مستمندان در اين كشور بسيار بيشتر از آن است كه اين سازمان ها تخمين زده اند؛ «در چنين شمارشي، افرادي كه از نعمت آب لوله كشي، مدرسه، بهداشت، سلامت و حق تحصيل محروم هستند، اصلاً به حساب نمي آيند. خيلي ها به هيچ يك از امكانات دسترسي ندارند اما چون مي توانند حداقل كالري براي زنده ماندن شان را تامين كنند، فقير محسوب نمي شوند.»

كليد اصلي فقر در هند امروز اين است؛ فقدان دسترسي به امكانات اوليه. همين جا بايد توپ را به زمين دولت انداخت. اينجاست كه بايد تازه انديشي اساسي درخصوص ريشه كن كردن فقر از جانب كارشناسان صورت گيرد. هرچند اين تصميمات بارها و بارها و ساليان سال در هند گرفته و بودجه هنگفتي هم هزينه شده، اما نتيجه چه بوده؟ فقر هنوز در تار و پود زندگي مردم اين سرزمين چه در بافت شهري و چه روستايي به چشم مي خورد.

اگر اين بحث هميشگي تفاوت در توزيع امكانات را ناديده بگيريم، دولت گام هايي برداشته كه تا حدودي مثبت بوده اند. به عنوان نمونه امسال در بودجه كشور هند براي پرداخت قرض كشاورزان مستمندي كه قادر به پرداخت وام خود به بانك ها نيستند، مبلغ بالايي در نظر گرفته شده است. هرچند اين تصميم پوشش مطبوعاتي وسيعي داشت، اما در مقابل برخي تحليلگران نسبت به آن چندان خوشبين نيستند. آنها عقيده دارند اين اقدام تاثير چنداني در بهبود زندگي مردم نخواهد داشت زيرا پول را به روستاها نخواهد آورد، بلكه صرفاً ديني را از دوش كشاورزان برمي دارد كه اميدي هم به اداي آن نمي رفت. اگر قرار به اولويت بندي باشد، بايد رونق اقتصاد روستايي در صدر جدول قرار بگيرد، زيرا 70 درصد از يك ميليارد جمعيت هند در همين روستاها زندگي مي كنند. چنانچه بر درآمدزايي اين روستانشينان مستمند مديريت درستي صورت گيرد، مسلماً آنها هم براي تهيه امكانات مورد نيازشان به دولت اتكا نخواهند كرد. تحصيلات نمونه خوبي براي روشن شدن اين موضوع است. آنها مي توانند به جاي اينكه فرزندان شان را به معدود مدارس عمومي دولتي ببرند، در خانه به صورت خصوصي آموزش دهند.

اهمال در وضعيت سلامت شهروندان مستمند نيز در هند فراگير است. طبق اطلاعيه بانك جهاني كمتر از 10 درصد مخارج عمومي پزشكي صرف رسيدگي به فقيران اين كشور مي شود. حال سوال اين است، آيا پيشنهادات فعلي نياز به بازنگري دارند؟ بسياري بر اين باورند كه بايد افق ديد را وسيع تر كرده و در تمامي نقاط سرزمين هند چه در شهرها و چه روستاها كارآفريني صورت بگيرد. همه اينها را اضافه كنيد به لزوم افزايش بودجه تخصيص داده شده به سلامت، تحصيلات و زيربناهاي فيزيكي مانند تهيه آب لوله كشي، آب آشاميدني، ساخت و ساز جاده ها و بسياري ديگر از اين دست.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن