تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816890427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مظاهري: درخواست50 تقاضا براي تشكيل بانك خصوصي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مظاهري: درخواست50 تقاضا براي تشكيل بانك خصوصي
يكي ديگر از نشست‌هاي صبحانه با مسئولان اتاق بازرگاني اتاق تهران، با حضور مجدد رييس كل بانك مركزي در جمع فعالان بخش خصوصي، برگزار شد و مظاهري در اين نشست علاوه بر رد تغيير نرخ ارز به بيان توضيح نسخه سه گانه و جديد درمان بيماري سيستم بانكي پرداخت.

به گزارش ايسنا، طهماسب مظاهري ـ رييس كل بانك مركزي ـ در اين نشست در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوي بخش خصوصي در زمينه‌ اجراي سياست‌هاي اصل 44 انتشار چك پول‌هاي جديد بانك مركزي، نرخ ارز اظهار كرد: در زمينه‌ اجراي سياست‌هاي اصل 44 در سيستم بانكي بانك‌ها با دو مشكل مواجه‌ايم كه عبارتند از خروج از حالت دولتي و ديگر اينكه كمك به بخش‌هاي خصوصي است.

* آيا ايجاد بانك خصوصي درست است؟

وي با بيان اينكه ايجاد بانك‌هاي خصوصي از سال‌هاي قبل مطرح بوده است عنوان كرد: با وجود مطرح بودن ايجاد اين بانك‌ها و واگذاري بانك‌هاي دولتي به بخش خصوصي هنوز هم دولت نمي‌داند اين اقدام درست است يا خير، تا جايي كه گفته مي‌شود اين اقدام بايد در آخرين مرحله انجام شود.

او تاكيد كرد: معتقديم بانك‌هايي كه قرار است دولتي بمانند بايد بسيار دقيق و براساس مبناي تعيين شده عمل كنند و نظام مالي درست و هيات مديره‌ هماهنگ با آن داشته باشند و از سوي ديگر دولت نيز وام‌هاي خود را به آنها باز گرداند.

مظاهري با تاكيد بر خصوصي كردن بانك‌ها عنوان كرد: پيشنهاد بانك مركزي در اين زمينه اين بود كه به جاي فروختن سهام بانك‌ها سرمايه‌ مردم را به آن اضافه كنيم.

رييس كل بانك مركزي در پاسخ به سوال يكي از اعضاي بخش خصوصي درباره‌ تعيين مبلغ براي سرمايه‌ بانك‌هاي خصوصي با اين پيشنهاد مخالفت كرد و گفت: افزايش ميزان سرمايه‌ بانك‌هاي خصوصي از سوي بانك مركزي شايعه است چراكه ما پيشنهاد كرده‌ايم چون مبلغ 350 ميليارد تومان به عنوان سرمايه بالاست بانك‌هاي خصوصي با سرمايه150 تا 200 ميليارد تومان شروع كنند. البته رقم اعلام شده براي تشكيل بانك خصوصي همواره از 350 ميليارد تومان بيشتر نبوده است و اينكه گفته مي‌شود اين سرمايه به 600 ميليارد تومان افزايش يافته موضوعيت ندارد.

وي با بيان اينكه بانك مركزي بر مديريت بانك‌هاي خصوصي حساس شده و با دقت نظارت مي‌كند، اظهار كرد: علاوه بر اين دقت سعي داريم شرايطي براي حضور بانك‌هاي خارجي در كشورمان نيز در همكاري با بخش خصوصي فراهم شود.

* تداوم رشد نقدينگي و اضمحلال نظام اقتصادي!

رييس كل بانك مركزي همچنين در ادامه با بيان اينكه نقدينگي از عوامل اصلي رشد تورم است عنوان كرد: تجربه نشان مي‌دهد كه سال‌هايي كه تورم در كشور بيشتر بوده رشد اقتصادي دچار افت شده بنابراين رشد نقدينگي و بالابردن پايه پولي به درد اقتصاد نمي‌خورد. از سوي ديگر چنين روشي موجب مي‌شود كه عده‌اي به منابعي دست يابند كه در عرصه‌ سرمايه‌گذاري داخل كشور صرف نمي‌شود و در اكثر موارد شاهد خروج اين سرمايه‌ها بوده‌ايم.

رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه تلاش بانك مركزي كنترل وضعيت نقدينگي با اولويت اصلي حفظ اشتغال موجود است، تصريح كرد: چنانچه تمام تقاضا‌ها از سيستم بانكي پاسخ داده مي‌شد و به تعبيري ترمزي براي آن نبود و بحث سه قفله شدن منابع مطرح نمي‌شد، عدد نقدينگي در حال حاضر بسيار بزرگ‌تر از ميزان فعلي بود و با رسيدن نقدينگي به 250 هزار ميليارد اين وضعيت براي اقتصاد غير از اضمحلال نظام اقتصادي چيز ديگري در پي نداشت.

* سياست‌ كند كننده رشد اقتصادي را در پيش نگرفته‌ايم

رييس كل بانك مركزي همچنين با تاكيد بر لزوم كنترل تزريق پول به نظام بانكي خاطرنشان كرد: اينكه هفت هزار ميليارد تومان را قطره‌چكاني به سيستم بانكي تزريق كرده‌ايم به مفهوم آن نيست كه بانك مركزي سياست‌ كند كننده رشد اقتصادي را در پيش گرفته است.

به گفته او لايحه‌ 15 هزار ميليارد توماني يكي از راه‌حل‌هاي پيشنهادي براي وضعيت فعلي است چرا كه توقف تزريق پول به اقتصاد بايد با يك تامين منابع براي گردش صحيح جبران شود.

مظاهري با اشاره به دريافت 50 تقاضا براي تشكيل بانك خصوصي گفت: بانك مركزي متقاضيان ايجاد بانك خصوصي درخواست مي‌كند به جاي خريد سهام در افزايش سرمايه آنها مشاركت كنند.

وي بر لزوم توسعه ايجاد بانك خارجي به صورت شعبه يا بانك مستقل تاكيد و خاطرنشان كرد: به لحاظ مديريت سرمايه و درگير شدن بخش خصوصي فضا آماده است.

رييس كل بانك مركزي اصلاح ساختار اقتصادي و سيستم بانكي را از جمله بخش‌هاي عمده و مهم طرح تحول اقتصادي برشمرد و گفت: در راستاي دستيابي به اهداف اين طرح برخي اصلاحات مورد نياز قانوني انجام شده و در تلاشيم تا بسته سياستي بانك مركزي با مديريت شفاف در نظام بانكي و تفكيك مسئوليت‌ها و اختيارات تدوين شود.

* اجزاي نسخه سه گانه بانك مركزي براي نظام بانكي كشور

به گفته وي يكي از اجزاي لايحه 15 هزار ميليارد توماني دولت توقف چاپ پول و تزريق آن به اقتصاد است كه بايد با تامين منابع در سيستم بانكي براي گردش سرمايه درست جبران مي‌شد و با تدوين اين لايحه بانك‌ها طلب خود را وصول خواهند كرد.

مظاهري با بيان اينكه بانك‌ها پيش از بكار بردن تعبير سه قفله به منابع بانك مركزي معتاد شده بودند و بايد اين اعتياد بايد درمان مي‌شد، گفت: در كنار اين اعتياد؛ بخشي از مطالبات آنها از دولت و بخش خصوصي نيز وصول نمي‌شد و بخشي از منابع هم از روي اجبار يا اشتباه به واحدهاي اقتصادي غير پولي تبديل شده بود لذا معتقدم كه سيستم بانكي به اين سه بيماري دچار شده بود، كه به نوعي بايد مورد درمان قرار مي گرفت.

وي ادامه داد: يكي از اجزاي نسخه سه گانه بانك مركزي براي نظام بانكي كشور رهايي از متكي بودن به منابع مالي بانك مركزي و كمك به وصول مطالبات قبلي كه رقم آن در سال 85 به شش هزار و 400 ميليارد تومان رسد كه چنانچه اين رقم از سوي دولت به بانك‌ها پس داده شود سيستم بانكي در واقع نفس مي‌كشد؛ از سوي ديگر لايحه تاكيد دارد كه بانك‌ها از بنگاهداري به سمت بانكداري گام بردارند و در همين راستا بانك توسعه صادرات سهام الغدير را عرضه و به منابع در گردش خود اضافه كرد.

مظاهري درباره چگونگي اختصاص مبلغ 15 هزار ميليارد در سيستم بانكي هم عنوان كرد:از كل مبلغ لايحه مذكور سه هزار و 400 ميليارد تومان به بدهي دولت درسيستم بانكي و مابقي هم براي افزايش سرمايه بانك‌هايي كه قرار است دولتي باقي بمانند اختصاص مي‌يابد چرا كه افزايش سرمايه هشت تا 12 برابري اين دسته از بانك‌ها موجب ارتقاي قدرت عمليات بانكي و ايجاد نقدينگي سالم در بانك‌ها خواهد شد.

وي تاكيد كرد: هيات مديره بانك‌ها موظفند كه تسهيلات بانكي را به آن دسته از طرح‌هايي كه توجيه اقتصادي دارند پرداخت كند و به طرح‌هاي دستوري تسهيلات تعلق نگيرد.

* تزريق خون جديد به بانك‌ها

به اعتقاد رييس كل بانك مركزي با تاييد لايحه 15 هزار ميليارد دلاري قطعا خون جديدي به بانك‌ها تزريق مي‌شود و در اجرايي كردن آن در درجه اول از منابعي كه بانك‌ها به صورت عامليت از حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي وام داده‌اند به عنوان افزايش سرمايه آنها استفاده خواهد شد كه اگر مبنا قرار گيرد اقساطي كه بانك‌ها از اين محل دريافت مي كنند به عنوان سرمايه آنها محسوب مي‌شود.

مظاهري در پاسخ به سوال يكي از اعضاي اتاق درباره تكليف تغيير نرخ ارز هم گفت: كشورمان از سال 81 نظام تك نرخي را اجرا كرده و دولت نرخ ارز را تعيين نمي‌كند و در واقع دولت به عنوان عرضه كننده و مشتري بزرگ در نظام عرضه و تقاضا تاثير دارد.

* قرار نيست نظام تك نرخي به دو نرخي تبديل شود

وي تاكيد كرد كه قرار نيست نظام تك نرخي به دو نرخي تبديل شود اما بحث تعادل يورو و دلار بحث ديگري است و معتقديم كه تفاوت تورم داخل و خارج از كشور را بايد در نرخ ارز لحاظ كنيم.

رييس كل بانك مركزي همچنين بر لزوم تعيين حد تعادل براي نرخ ارز تاكيد كرد و افزود: دولت همواره از نرخ ارز به عنوان لنگري براي كنترل تورم استفاده مي‌كند البته تكليف نرخ ارز به لحاظ سياست‌ها همان وجود عرضه و تقاضا در بازار است.

به گفته او كاهش نرخ دلار به 400 يا 500 تومان يقينا تورم را كاهش نخواهد داد.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن