تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816841959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افلاطون


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: افلاطون یا فلاطون (به یونانی باستان (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%A8% D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86&action=edit&redlink=1): Πλάτων,‏ با تلفظ: Plátōn) ‏‌(۴۲۸ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B4%DB%B2%DB%B8_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1)/۴۲۷ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B4%DB%B2%DB%B7_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1) پ.م. تا ۳۴۸ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B3%DB%B4%DB%B8_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1)/۳۴۷ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B3%DB%B4%DB%B7_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1) پ.م) دومین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانهٔ (سقراط (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B7)، افلاطون و ارسطو (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%B7%D9%88)) یونانی‌است. آموزه‌های وی تأثیر زیادی بر کلام مسیحی و اسلامی داشته‌است.

زندگی‌نامه
افلاطون یکی از بزرگترین فلاسفه جهان در آتن به احتمال قوی در سال 427/428 قبل از میلاد در یک خانواده متشخص آتنی متولد شد. در بیست سالگی برای تکمیل معارف خود شاگرد سقراط شد. این مصاحبت و شاگردی به مدت ده سال ادامه یافت. پس از اعدام سقراط به ۳۹۹ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B3%DB%B9%DB%B9_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1)، افلاطون آتن را ترک کرد. او برای چندین سال در شهرهای یونان و کشورهای بیگانه به گردش پرداخت. پس از سفری به سیسیل (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%84) در سال ۳۸۸ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B3%DB%B8%DB%B8_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1) به آتن بازگشت و مکتبی فلسفی ایجاد کرد که به نام آکادمی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A2%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C&action=edit&redlink=1) مشهور است. تعلیمات وی در آن‌جا بر اثر دو بار سفری که در سال ۳۶۶ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B3%DB%B6%DB%B6_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1) و ۳۶۱ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B3%DB%B6%DB%B1_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1) به سیسیل داشت به تعویق افتاد. افلاطون در سال ۳۴۷ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DB%B3%DB%B4%DB%B7_%28%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8 %A7%D8%B2_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%29&action=edit&redlink=1) مُرد و رهبری آکادمی را به برادرزاده خود واگذاشت.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/Delphi_Platon_statue_1.jpg/200px-Delphi_Platon_statue_1.jpg
آثار
مهم‌ترین کتابی که از افلاطون به جای مانده رساله جمهور (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87_%D8%AC%D9%85% D9%87%D9%88%D8%B1&action=edit&redlink=1) است. بعضی از افلاطون شناسان معتقدند، افلاطون جملاتی را به این رساله اضافه کرده و در حقیقت وی صحبت‌ها و اندیشه‌های خودش را از زبان سقراط بیان کرده است. در تمام آثار افلاطون می‌توان مکالمات سقراط را با اشخاص مختلف، بطور دقیق و با ذکر نام دید. رساله جمهور (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87_%D8%AC%D9%85% D9%87%D9%88%D8%B1&action=edit&redlink=1)، هنر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%86%D8%B1) و زیبایی (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C) را از دیدگاه افلاطون و سقراط (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B7) به بهترین وجه نشان می‌دهد. این رساله حاصل مکالمات سقراط با گلاوکن (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%AF%D9%84%D8%A7%D9%88%DA%A9%D9%86&action=edit&redlink=1) (برادر افلاطون)، سیمیاس (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B3%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%B3&action=edit&redlink=1)، هیپوکراتس (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%87%DB%8C%D9%BE%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D 8%AA%D8%B3&action=edit&redlink=1) و چند فرد دیگر است.

نظر افلاطون در باب هنر
در کتاب دهم رساله جمهور (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87_%D8%AC%D9%85% D9%87%D9%88%D8%B1&action=edit&redlink=1) و از همان ابتدا، افلاطون به بحث درباره عدم سازگاری فلسفه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87) و شعر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B9%D8%B1) می‌پردازد. از نظر افلاطون، فلسفه با داده‌های حسی و ذهنی و نیز با حس تجربی و استدلال، تعقل و خرد‌ورزی سر وکار دارد. اساساً فلسفه کاری با مسائل احساسات درونی انسان‌ها و جنبه‌های رمانتیک یا خیال‌پردازانه و یا عاطفه انسان‌ها ندارد. در حالی‌که در نظر افلاطون شعر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B9%D8%B1) و هنر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%86%D8%B1) با عالم تخیل، احساسات و عواطف رابطه دارد. در همین کتاب به بررسی تأثیر هنرهای توصیفی با حقیقت و تأثیر شعر بر اخلاق جوانان بویژه تأثیرات سوء و انحرافی اشاره می‌کند. در تمام این حوزه‌ها افلاطون از دو نوع هنر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%86%D8%B1) یاد می‌کند. اول هنرهایی که موضوعشان فقط زیبایی ظاهری و شکلی و صورت‌ها یا ظواهر زیباست مانند خطوط طرحی و رسم و نقش‌هایی که بر پارچه‌ها یا طرح‌هایی که بطور تزئینی در معماری‌ها دیده می‌شود. وی نسبت به این نوع هنر هیچ مخالفتی ندارد، زیرا آنها را وسیله آشنایی با روح خیر و جمال مطلق می‌داند. به اعتقاد افلاطون، روح انسان از طریق این هنرها با زیبایی مطلق (خود زیبایی) که به زعم وی نمادی از حقیقت مطلق است آشنا می‌گردد. نفس انسان به کمک این نوع زیبایی مدارج عالیه را طی می‌کند و به مرحله کمال انسانی، یعنی به مقام مکاشفه یا کشف و شهود می‌رسد. در حالی‌که نوع دوم هنرها، یعنی هنرهای توصیفی مانند ادبیات (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA)، نقاشی (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C)، نمایش‌نامه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9 %87)، شعر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B9%D8%B1) و آنچه که مسامحتاً امروزه از آن به هنرهای تجسمی یاد می‌شود و همینطور نوعی از موسیقی (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C) را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد. زیرا کار یا وظیفه این دسته از هنرهای توصیفی را بیان و تجسم مشهودات و احساسات و عواطف درونی انسان‌ها می‌داند. به زعم او هر دو نوع هنر درصورتی‌که واجد موضوعات اخلاقی باشند برای تعلیم و تربیت جوانان مفید هستند. اما در کل برای هنرهای زیبا ارزشی قائل نیست، بلکه آنها را مضر و مخرب دانسته و از مدینه فاضله (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%86%D9%87_%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%D9%8 7) خود طرد می‌کند. زیرا عقیده دارد که کار هنر نقاشی یا شعر و نمایش نامه بیان حقیقت نیست، بلکه کپی برداری و تصویر‌سازی یا تقلید از آن است. آن هم نه تقلید از اصل بلکه تقلید از سایه و فرع و تقلید از محسوسات پست و دون. به اعتقاد وی محسوسات به هیچ وجه اصل نیستند، بلکه خود شبه و تقلیدی هستند از حقیقتی که در عالم ایده یا مُثل یا در عالم معقولات قرار دارند. به همین خاطر چون محسوسات خود یک درجه از حقیقت یا اصل دور هستند بنابراین به لحاظ دوری از حقایق ثابته و اصل، هنرهایی چون نقاشی یا شعر در مرحله سوم قرار دارند. ایراد دیگر افلاطون به شعر و نقاشی و موسیقی این است که این هنرها احساسات و عواطف را بر می‌انگیزند و هر چیزی که احساسات انسان را تحریک کند از متانت و وقار دور است و موجب سستی و زبونی نفس می‌گردد. او حتی کار ویژه لذت بخشی هنر را نیز قبول دارد، اما در نهایت این لذت بخشی را موجب ضعف و سستی نفس و مضر به حال اخلاق حسنه می‌داند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن