تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815271101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دود خورشيد به چشمتان نرود


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: دود خورشيد به چشمتان نرود



http://www.iran-newspaper.com/1387/870319/html/370074.jpg

ليلا دليخون

تابستان از راه مى رسد و نور زيباى خورشيد مى تواند به چشم شما به عنوان يكى از حساس ترين اعضاى بدن آسيب برساند. مهمترين علت براى انتخاب عينك آفتابى، زيباتركردن چهره يا كسب پرستيژ نيست، بلكه وظيفه اصلى عينك آفتابى محافظت از چشم در برابر اشعه هاى مضر آفتاب است. اگر مى خواهيد از چشم هايتان در مقابل اشعه خيره كننده خورشيد كه موجب ابتلا به آب مرواريد نيز مى شود، مراقبت كنيد، براى انتخاب عينك آفتابى بايد به نكات مهم ديگرى به جز زيبايى ظاهرى توجه كنيد. در واقع عينك آفتابى براى جلوگيرى ازصدمه ديدن چشم ها استفاده مى شود نه براى اين كه روى سر و زير چانه قرار بگيرد. به هر حال اين واقعيت غيرقابل انكار است كه تعداد زيادى از كسانى كه عينك آفتابى مى خرند نه به قصد حفاظت چشم از آفتاب كه به قصد پيروى از مد، عينك انتخاب مى كنند در حالى كه استفاده از عينك هاى نامناسب و غيراستاندارد مى تواند عوارض بسيار بدى براى چشم به همراه داشته باشد.

به گفته كارشناسان، نور خورشيد يك طيف كامل شامل تمامى امواج است. قسمت مرئى كه به ما كمك مى كند تا اطرافمان را ببينيم و امواج ماوراى بنفش (ultra violet) كه داراى انرژى زياد است و موجب تغييرات شيميايى در چشم و آسيب قرنيه مى شود و براى چشم مضر است. براى جلوگيرى از ورود اشعه خورشيد به داخل چشم مناسب ترين وسيله، عينك آفتابى است كه البته گاهى جنبه زيبايى نيز پيدا مى كند. با توجه به شرايط آب وهوايى ايران استفاده از عينك آفتابى براى همه افراد و در همه شهر ها ضرورى است. با استفاده از عينك آفتابى علاوه بر محافظت چشم در برابر نور خورشيد، از ايجاد چين وچروك در اطراف چشم و پيرى زودرس نيز مى توان جلوگيرى كرد. شكل و رنگ ظاهرى عينك آفتابى تا اندازه زيادى به سليقه فرد بستگى دارد، اما بهتر است از عينك هاى مناسب استفاده كنيم.
دكتر منصور ميرصمدى، جراح و متخصص بيماريهاى چشم در گفت وگو با خبرنگار «ايران» در اين باره مى گويد: اشعه ماوراى بنفش كه جزيى از اشعه آفتاب است و به طور طبيعى چشم قادر به ديدن آن نيست، در برخورد با اتمسفر و لايه ازن در حد بسيار زيادى جذب يا منعكس مى شود. در تابش عمودى آفتاب به زمين مقدار بيشترى از آن به سطح زمين مى تابد، بنابراين در استوا و در تابستان و در ساعت هاى بين ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر ميزان تابش اشعه ماوراى بنفش به زمين بيشتر است، در نتيجه ميزان ورود اشعه ماوراى بنفش به چشم بيشتر مى شود. حتى در ارتفاعات كه ضخامت اتمسفر كمتر مى شود، ميزان تابش آفتاب و اشعه ماوراى بنفش بيشتر شده و تابش ضعيف آن نيز در كوهنوردان ايجاد ناراحتى مى كند.
وى اظهارمى كند: همچنين خاك، شن، ماسه، چمن، آب و برف نيز مى توانند اين اشعه را منعكس كرده و ميزان ورود آن را به چشم افزايش دهند. اين اشعه وقتى كه به چشم مى تابد ابتدا به قرنيه برخورد مى كند و بعد از جذب مقدارى از آن، به وسيله قرنيه خارج و به عدسى چشم برخورد مى كند و در اينجا مقادير بسيار زيادى از آن جذب مى شود و فقط مقادير بسيار كمى وارد چشم شده و به شبكيه مى رسد.
اين فوق تخصص قرنيه مى گويد: تابش بيش از حد اشعه ماوراى بنفش بويژه وقتى كه چشم به صورت مستقيم در معرض انعكاس آن از سوى برف و دريا قرار مى گيرد، موجب التهاب و زخم هاى نقطه اى شكل در قرنيه و كاهش شديد، اما موقت بينايى و درد و اشكريزش شديد مى شود. اين حالت در بهار و تابستان به علت تند و عمودى تر بودن آفتاب بيشتر است.
وى تأكيد مى كند: در اين حالت بستن چشم ها يا خوابيدن موجب بهبودى سريع مى شود؛ همچنين اين حالت مى تواند هنگام جوشكارى بدون داشتن حفاظ در اثر ساطع شدن اشعه ماوراى بنفش نيز بوجود آيد. البته بيشترين ميزان اشعه ماوراى بنفش را عدسى جذب مى كند و در صورتى كه ميزان جذب بالا باشد، در دراز مدت مى تواند شفافيت عدسى چشم از بين برود. دكتر ميرصمدى با بيان اين كه نگاه مستقيم به آفتاب بويژه هنگام خورشيد گرفتگى (كسوف) موجب صدمه به لكه زرد (ماكولا) در شبكيه چشم و اصطلاحاً سوختن آن مى شود، مى افزايد: اين امر موجب كاهش شديد بينايى و گاهى كورى مى شود. در شرايط خاص حساسيت به آفتاب بيشتر و ريسك اثرات مضر اشعه ماوراى بنفش نيز بيشتر است. وى درباره پيشگيرى از صدمه ديدن چشم با آفتاب مى گويد: اگر چه ساختمان صورت و موقعيت كره چشم به شكلى است كه كاسه استخوانى چشم و ابروها، گونه و بينى، چشم را از تماس مستقيم با آفتاب تا حدى محافظت مى كند، اما در محيطى كه تابش آفتاب شديد بوده و چشم در معرض ميزان بالايى از اشعه ماوراى بنفش قرار دارد، استفاده از كلاه لبه دار و عينك آفتابى ضرورى است.
اين جراح و متخصص بيماريهاى چشم درباره انواع عينك هاى آفتابى مى گويد: عينك هاى آفتابى شيشه هايى با رنگ هاى مختلف و تيرگى هاى متفاوت دارند و هر كس بسته به سليقه و ميزان حساسيت به نور از نوع خاصى از آنها استفاده مى كند، اما بايد دانست كه تيرگى شيشه فقط ميزان نور مرئى را كه وارد چشم مى شود، كم مى كند و عملاً نه فقط از ميزان ورود اشعه ماوراى بنفش به داخل چشم نمى كاهد، بلكه به علت باز شدن مردمك در اثر كاهش نور مرئى، مقدار بيشترى از آن وارد چشم مى شود. در شيشه عينك هايى كه براى محافظت از اشعه ماوراى بنفش استفاده مى شود، مولكول هايى به نام «كروموفور» وجود دارد. اين مولكول ها تأثير چندانى در رنگ شيشه ندارند، اما موجب جذب و ***** كردن اشعه ماوراى بنفش مى شوند، بنابراين عينك هاى با رنگ شيشه تيره در صورتى كه از مولكول هاى كروموفور در آنها استفاده نشده باشد، خاصيت جلوگيرى از اشعه ماوراى بنفش ندارند.
وى با اشاره به عينك هاى آفتابى موجود در بازار با رنگ هاى خاكسترى، قهوه اى، سبز و زرد مى گويد: شيشه هاى خاكسترى و قهوه اى موجب تغيير رنگ هاى طبيعى نمى شوند، اما شيشه هاى سبز، رنگ هاى طبيعى را تغيير داده و موجب اختلال در ديد رنگ ها مى شوند. شيشه هاى زرد نيز موجب جذب رنگ هايى كه بيشترين تفرق نور را در چشم ايجاد مى كنند، مى شوند و به همين علت ورزشكاران و كوهنوردان استفاده از اين نوع شيشه را در آفتاب به علت داشتن ديد خوب ترجيح مى دهند.
وى خاطرنشان مى كند: شيشه هاى پلاريزه نيز به علت از بين بردن درخشندگى و خيرگى بيشتر، از سوى دريانوردان و كسانى كه ساعاتى از روز را در سطح آب يا ساحل مى گذرانند، استفاده مى شود. همچنين شيشه هاى فتوكروميك كه در مجاورت اشعه ماوراى بنفش تيره مى شوند، در بيشترين ميزان تيرگى خود درصد بالايى از اشعه ماوراى بنفش تابيده شده بر چشم را، جذب مى كند. وى درباره عينك هاى آفتابى ايده آل مى گويد: عينك هاى ايده آل و مناسب بايد خاصيت جذب كامل اشعه ماوراى بنفش را داشته باشند، رنگ شيشه يا طلق آن مانع ديد طبيعى رنگ ها نشده و در عين حال تيرگى رنگ آن مناسب و مانع از ديد طبيعى نشود. همچنين عينك ايده آل بايد مانع ورود آفتاب از اطراف چشم و خيرگى شود، شيشه يا طلق عينك خراش نداشته و سبك و راحت باشد. همه اين خصوصيات مى تواند در يك عينك آفتابى با قيمت مناسب نيز وجود داشته باشد و برعكس ممكن است تمام اين خصوصيات در يك عينك گران قيمت وجود نداشته باشد.
دكتر جواد فيض آبادى فراهانى، اپتومتريست نيز دراين باره مى گويد: گاه اثرات مخرب نور خورشيد بر بينايى چشم به شكل آنى و فورى آشكار نمى شود. علاوه بر عموم مردم عده اى از افراد مانند كسانى كه در معرض ابتلا به آب مرواريد بوده يا عمل آب مرواريد داشته اند، كسانى كه مشكل شبكيه داشته يا مبتلا به ناخنك هستند و كسانى كه در تابستان بين ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر در فضاى باز هستند، بايد بيشتر از سايرين از چشم خود در برابر اشعه ماوراى بنفش محافظت كنند.
اين اپتومتريست مى افزايد: اگر بخواهيم چشمان خود را در برابر اين اشعه هاى مزاحم حفظ كنيم چاره اى جز استفاده از عينك هاى آفتابى نداريم، لذا اين عينك ها بايد داراى خصوصيات و مشخصات خاصى و در اصطلاح استاندارد باشند. اين استاندارد بودن را مى توانيد با توجه به نوع استفاده اى كه از عينك مى كنيد، تعيين كنيد. مثلاً كسى كه عينك آفتابى را براى مصارف عمومى نظير رانندگى، پيك نيك يا نظاير اينها مى خواهد بايد از عينكى استفاده كند كه عبوردهى بين ۱۵ تا ۳۰ درصد داشته باشد. بنابراين بهتر است در اين باره با چشم پزشك و اپتومتريست مشورت كنيد.
دكتر عليرضا كشتكار جعفرى، جراح و متخصص چشم نيز در اين زمينه به «ايران» مى گويد: قيمت بالا تعيين كننده كيفيت عينك آفتابى نيست و با رعايت يك سرى معيارها، عينك هاى ارزان هم قابل استفاده هستند. وى درباره عينك هايى كه به وسيله دستفروشان عرضه مى شود، مى گويد: هنگام خريد اين عينك ها بايد به نكاتى از جمله رنگ عينك توجه كرد. براى مصون ماندن از عوارض عينك هاى غير استاندارد رنگ قهوه اى، خاكسترى، سبز و مشكى به ترتيب بهترين رنگ ها هستند و ساير رنگ ها از جمله صورتى، قرمز، بنفش، نارنجى و غيره براى چشم مناسب نيستند. وى با اشاره به اين كه معيار ديگر انتخاب عينك آفتابى تيرگى شيشه آن است، مى افزايد: اين تيرگى بايد تا حدى باشد كه اگر فرد عينك را داخل اتاق به چشم بزند و جلوى آينه برود، چشمهاى خود را نبيند، در عين حال اين تيرگى نبايد ديد فرد را كاهش دهد.
وى تأكيد مى كند: عينك هاى آفتابى نبايد داراى رنگ هاى تركيبى باشند به اين معنا كه شيشه آنها نبايد كم رنگ و پررنگ باشد، بلكه تيرگى شيشه عينك آفتابى بايد از بالا تا پائين يكدست و يكنواخت باشد.
http://www.iran-newspaper.com/1387/870319/html/salamat.htm






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 445]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن