تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805551657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمز گشايي «مهر اقتصاد ايرانيان»چرا «غدير» را نخريديم؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رمز گشايي «مهر اقتصاد ايرانيان»چرا «غدير» را نخريديم؟
دنياي اقتصاد- به‌گفته مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري «مهراقتصاد ايرانيان» استراتژي اين‌ شركت در معامله بلوك 51درصدي غدير شراكت با «ساتا» در قالب حضور در كنسرسيوم بود، اما برخي از بازيگران بازار از اين شراكت خشنود نبودند و تلاش كردند تا به نحوي اين همكاري مشترك با مشكلاتي مواجه شود.
رمزگشايي مديرعامل
چرا «مهر اقتصاد ايرانيان» سهام «غدير» را نخريد؟
گروه بورس – عليرضا باغاني: مديرعامل سرمايه‌گذاري مهر اقتصاد ايرانيان وجود اختلاف‌نظر جدي با تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) بر سر بلوك مديريتي غدير را رد كرد.
عيسي رضايي كه به منظور تشريح آخرين وضعيت اين شركت و استراتژي‌هاي آن در بازار سرمايه در نشستي خبري شركت كرده بود، گفت:‌ استراتژي ما در معامله بلوك 51درصدي غدير شراكت با «ساتا» در قالب حضور در كنسرسيوم بود، اما برخي از بازيگران بازار از شراكت ما با (ساتا) خشنود نبودند و تلاش كردند تا به نحوي اين همكاري مشترك با مشكلاتي مواجه شود.
«ساتا» متحد استراتژيك «مهر»
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا كناره‌گيري مهر اقتصاد ايرانيان از حضور در كنسرسيوم خريدار غدير فقط به دليل اختلاف‌نظر با «ساتا» بر سر مالكيت بلوك بود، گفت: همان طور كه گفتم برخي در بازار قصد ايجاد اختلاف بين ما و «ساتا» را داشتند، اما آنها چه بخواهند و چه نخواهند «ساتا» يك همكار و متحد استراتژيك خوب براي ما به شمار مي‌رود و ما با اين شركت مشكلي نداشته و نداريم.
وي گفت: مجموعه‌اي از مشكلات موجود كه از جمله آن مي‌توان به وضعيت خود غدير،تحليل‌هاي كارشناسان بازار درباره آن و مسائل مربوط به معامله اشاره كرد، موجب شد تا ما از حضور در كنسرسيوم خريدار كناره‌گيري كنيم.
خريدار اصلي بوديم
به گفته رضايي، مهر در معامله بلوك 51درصدي غدير جزو خريداران اصلي بود و قصد داشت يك‌سوم بلوك را در اختيار داشته باشد، چراكه اعتقاد ما اين بود كه غدير با يك مديريت صحيح مي‌تواند به يكي از سهم‌ها‌ي ارزنده و پرطرفدار بازار تبديل شود.
خواسته‌ما شفاف بود
وي افزود: در معامله غدير خيلي‌ها قصد شراكت با ما را داشتند و خواسته ما در معامله غدير شفاف بود، برخي از عوامل هم در بازار خيلي تلاش كردند كه ما در اين معامله دچار اختلاف شويم كه البته در نهايت به اشتباه خود پي مي‌برند.
مديرعامل مهر اقتصاد ايرانيان با بيان اينكه غدير داراي ظرفيت بالقوه بسيار مناسب و بزرگي است، گفت: استراتژي ما در خريد غدير تقويت شركت و بازگشت آن به جايگاه شايسته خود بود، درست مثل همان اتفاقي كه در توسعه صنعتي افتاد و سهام اين شركت پس از آنكه توسط مهر خريداري شد، با افزايش قيمت مواجه شد.
وي گفت: از آن جا كه «مهر» و «ساتا» هم خانواده هستند، برخي از عوامل بازار از شراكت آن دو، دچار هراس شدند و اختلاف‌افكني آنها را مي‌توان به عنوان مهمترين دليل براي اين امر دانست.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا «مهر» در خريد بلوك‌هاي مديريتي در بازار به داشتن شريك اعتقاد دارد يا بيشتر نسبت به خريد انفرادي تمايل دارد، ‌گفت: اعتقاد ما اين است كه كار گروهي در بازار جواب مي‌دهد.
«مهر» بودجه دولتي ندارد
وي درباره ماهيت اين شركت سرمايه‌گذاري نوظهور در بازار گفت: مهر اقتصاد ايرانيان كاملا وابسته به موسسه مالي و اعتباري مهر است و تمامي سرمايه آن نيز متعلق به اين موسسه بوده و بودجه دولتي ندارد و حتي يك حساب دولتي در موسسه مهر افتتاح نشده كه از خواب وجوه آن بهره‌مند شويم، در واقع موسسه مهر مردمي‌ترين موسسه‌ مالي-اعتباري كشور است، در ضمن بودجه موسسه هم از طريق جذب سپرده‌ها تامين مي‌شود.
استراتژي «مهر» در بازار
او در پاسخ به اين پرسش كه مهر در خريدهاي خود در بازار چه استراتژي را دنبال مي‌كند، گفت: بناي ما سرمايه‌گذاري در صنايعي است كه نياز به تقويت دارند و منافع آن نصيب همه مردم مي‌شود كه از جمله آن مي‌توان به خريد سهام تكنوتار اشاره كرد.
چرا تكنوتار را خريديم؟
وي گفت: تامين سوخت در حال حاضر يكي از نيازهاي اساسي مردم است و جايگاه‌هاي موجود نيز پاسخگوي اين نيازها نيست. در اين شرايط مهر اقتصاد ايرانيان كه عقبه مردمي داشته با خريد سهام عمده شركت تكنوتار كه توليد‌كننده پمپ‌هاي سوخت‌رساني است، سعي كرد تا با ورود در اين حوزه و تقويت شركت مزبور، بخشي از نيازهاي موجود را برطرف كند.
وي راه‌اندازي جايگاه‌هاي سوخت سيار و راه‌اندازي پمپ چهار نازله را از جمله اقدامات مهم انجام شده در تكنوتار عنوان كرد و گفت: اين توليدات از ايمني كامل برخوردارند.
مشكلات «كروي»حل مي‌شود
رضايي درباره دلايل سرمايه‌گذاري در خريد سهام توسعه معادن روي ايران گفت: اين اقدام هم در راستاي حل مشكلات موجود و جبران كاهش ارزش سهامي بود كه بيش از 136هزار سهامدار حقيقي با آن دست به گريبان بودند.
وي گفت: «مهر» به همراه همكاران خود شامل صندوق ذخيره فرهنگيان، دانايان پارس و...، 25درصد از سهام «كروي» را خريداري كرده تا در قالب اين كنسرسيوم حل مشكلات اين شركت كه بزرگ‌ترين شركت مردمي بورس محسوب مي‌شود را دنبال كند.
«مهر» به دنبال بازگشت انگوران به «كروي»
او درباره معدن انگوران نيز گفت: برنامه ما اين است كه بتوانيم در «كروي» دوباره از معدن انگوران استفاده كنيم و بهره‌برداري اين معدن به توسعه معادن روي سپرده شود.
به گفته وي، با حل مشكلات موجود در سهام «كروي» مشكلات مردم يك استان (زنجان) حل مي‌شود و تحقق اين هدف براي ما مهم‌تر از هر چيز ديگري است.
مديرعامل مهر اقتصاد ايرانيان در پاسخ به اين سوال كه خريد سهام توسعه صنعتي ايران با توجه به كاهش ارزش سهام شركت و وضعيت نابسامان آن چه توجيهي داشت،‌ گفت: در خريد سهام عمده «وتوصا» هم با توجه به سهامداران حقيقي زيادي كه اين شركت دارد، لازم بود كه تحولاتي رخ دهد، از اين رو خريد سهام اين شركت در دستور كار قرار گرفت، از زمان خريد سهام توسط «مهر» هم قيمت سهام شركت از 45تومان به 80تومان در حال حاضر رسيده كه اين اتفاق هم ناشي از اعتمادي است كه بازار و فعالان آن به «مهر» دارند.
وام «وتوصا» به صرفه نبود
وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار دنياي اقتصاد كه پرسيد، جريان دريافت وام 10ميليارد توماني «وتوصا» از ايدرو و پرداخت بهره بيش از دو برابر از سوي اين شركت چيست، گفت: متاسفانه وام پرداخت شده از سوي «ايدرو» به «وتوصا» به دلايلي صرف خريد سهام سايپا، ايران‌خودرو و ... شده، با اين شرايط كه اين خريدها موجب شده كه قيمت
تمام‌شده وام براي شركت 19ميليارد تومان تمام شود، يعني توسعه صنعتي بابت اين وام 10ميليارد توماني، فقط 9ميليارد تومان سود پرداخت كرده است.
به گفته رضايي، خريد سهام «وتوصا» با انگيزه حل همين مشكلات موجود بوده و پيش‌بيني مي‌شود كه با حضور «مهر» در تركيب سهامداران عمده اين شركت هم مديريت شركت بهبود پيدا كند و هم در ارزش سهام آن تحولاتي رخ دهد.
«مهر» خريدار جدي «حتايد»
مديرعامل سرمايه‌گذاري مهر اقتصاد ايرانيان در پاسخ به اين پرسش كه در برابر شايعات موجود مبني‌بر احتمال خريد بلوك تايدواتر و صدرا توسط «مهر» چه پاسخي دارد، گفت: ما يكي از رقيب‌هاي جدي خريد سهام تايدواتر خاورميانه هستيم و در معامله قبلي «حتايد» هم با يكي از خريداران شريك شده بوديم، اما براي صدرا فعلا برنامه جدي نداريم و معتقديم كه قيمت تمام‌شده آن براي بانك ملي بالا است و بازار تمايلي به خريد ندارد؛ ما نيز مذاكره‌اي جهت خريد با بانك ملي نداشته‌ايم.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا «مهر» برنامه‌اي براي خريد سهام پتروشيمي‌ها و شركت‌هاي نفتي دارد، گفت: در حال حاضر مهر اقتصاد ايرانيان برنامه جدي براي سرمايه‌‌گذاري در اين حوزه‌ها ندارد.
«تايرا» بيشتر از اين‌ها مي‌ارزد
رضايي درباره دلايل خريد سهام عمده تراكتورسازي ايران نيز گفت: به اعتقاد ما «تايرا» 3 تا 4برابر قيمتي كه خريداري شده داراي ارزش ذاتي است و قيمت پايه‌اي كه براي آن تعيين شده بود مناسب نبود؛ چراكه 10 تا 15درصد پايين‌تر از قيمت تابلو بود.
وي گفت: در معامله تراكتورسازي به دليل پتانسيل و دارايي‌هايي كه شركت دارد، گروهي قصد داشتند كه بلوك شركت را خريداري كنند، ولي در رقابت پيروز نشدند.
از نظر وي، بلوك «تايرا» سودآوري لازم را خواهد داشت و ما به سهامداران جزء هم توصيه كرديم كه از فروش سهام خودداري كرده و به سهم نگاه بلندمدت داشته باشند، در آلومينيوم ايران هم اعتقاد ما اين است كه سهام داراي ارزش بسيار بالايي است
و ما به اين ميزان سهام بسنده نخواهيم كرد و خريدهاي بيشتري خواهيم داشت.
برنامه‌هاي «مهر» براي 3 شركت
مديرعامل «مهر» درباره خريد سهام سرمايه‌گذاري آذربايجان و لوله و تجهيزات سديد گفت: از آن جا كه سرمايه‌گذاري آذربايجان ساختمان‌هاي خوبي را احداث كرده، لذا نگهداري سهام آن را در دستور كار قرار داديم، اما اگر براي لوله و تجهيزات سديد مشتري پيدا شود، آن را مي‌فروشيم، ضمن اين كه نيم نگاهي هم به توس‌گستر داريم و معتقديم قيمت سهام آن افزايش مي‌يابد.
200ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كرديم
مديرعامل مهر اقتصاد ايرانيان در ادامه حجم سرمايه‌گذاري‌هاي اين شركت را در بازار، رقمي معادل بيش از 200ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: در 6 ماهه سال گذشته سرمايه‌گذاري ما در بازار سرمايه 55درصد بازدهي داشته است كه حاصل سرمايه‌گذاري 120ميليارد توماني (طي 6 ماهه سال گذشته) در بورس تهران بوده است، در حالي كه مهر اقتصاد در سال 83 تجربه ناموفقي در بازار داشت و 10ميليارد تومان زيان داد، اما در حال حاضر با شركت‌هاي بزرگ بازار رقابت مي‌كند. وي درباره پرتفوي غيربورسي شركت گفت: اين شركت در پرتفوي خود مجموعه‌هاي فعال در حوزه‌هاي بازرگاني، عمراني، مشاوره‌اي و ... را دارد كه در وضعيت مناسبي به سر مي‌برند. او درباره وام‌هاي دريافت شده براي حضور در بازار سرمايه گفت: تسهيلات دريافت‌شده ما براي سرمايه‌گذاري در بازار سهام به اندازه سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده، از موسسه مالي و اعتباري مهر دريافت شده است.
رضايي درباره خريد 5درصد از سهام فولاد مباركه گفت: اين خريد هم از خريدهاي منطقي «مهر» محسوب مي‌شد كه حتي توانستيم با دريافت وكالت از دوستان خود براي حضور در هيات مديره فولاد، 13درصد راي جمع‌آوري كنيم، اما در نيمه راه افرادي كه به ما قول راي 3درصد از كاركنان را داده بودند، به قول خود وفا نكرده و اين اتفاق نشان داد كه دولت قصد ندارد دست از سر اين سهم بردارد.
وي درباره احتمال ورود مهر اقتصاد ايرانيان به بورس گفت: در حال حاضر برنامه‌اي در رابطه با پذيرش شركت در بورس دنبال نمي‌شود.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن