تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812815684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - اجراي طرح تحول اقتصادي به تعويق افتاد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اقتصاد - اجراي طرح تحول اقتصادي به تعويق افتاد
اقتصاد - اجراي طرح تحول اقتصادي به تعويق افتاد

گروه اقتصاد: اجراي طرح ويژه دولت نهم براي پرداخت نقدي يارانه‌ها كه قرار بود از ابتداي نيمه‌دوم سال‌جاري باشد، به تعويق افتاد. گرچه از ابتدا چندان دور از ذهن نبود كه مدت كوتاه باقيمانده از عمر دولت نهم، مجالي براي اجراي گسترده اين طرح باقي نخواهد گذاشت اما شائبه تبليغاتي طرح تحول همراه با توزيع گسترده فرم‌هاي جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها، ضرورت اجراي حتي نيم‌بند اين طرح را از سوي مجريان آن بيشتر مي‌ساخت اما با توضيحات روز گذشته سخنگوي طرح‌ تحول اقتصادي، مشخص شد كه اين طرح هنوز در مقدماتي‌ترين مرحله قرار دارد و به عبارتي حتي هنوز پيش‌فرض‌هاي اجرايي اين طرح مهم، نهايي نشده‌اند.
محمدرضا فرزين ـ سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت ـ در بيان آخرين اخبار از اجراي اين طرح اعلام كرد كه هنوز رقم يارانه نقدي قابل پرداخت مشخص نيست ضمن اينكه اين طرح از مهرماه نيز قابل اجرا نخواهد بود. به گفته فرزين، اين طرح در سه فاز مطالعاتي در حال بررسي است كه ظاهرا هنوز در خصوص روش‌هاي هدفمند‌سازي و نحوه پرداخت يارانه‌ها، مطالعات نهايي نشده است! اما علاوه بر اين اظهارات، فرزين همچنين از ارائه لايحه تحول اقتصادي به مجلس در صورت نياز به قانون خبر داد و اين در حالي است كه همچنان نمايندگان مجلس تاكيد دارند كه اين طرح بدون توجيه مجلس جهت اجرا كليد نمي‌خورد. سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت در گفت‌وگو با فارس گفت: شايعات مختلفي در ميان مردم درباره ميزان پرداخت يارانه نقدي به افراد و خانوارها مطرح است اما هنوز رقم خاصي در اين رابطه مشخص نشده است. او اظهار داشت: طرح هدفمند كردن يارانه‌ها شامل چهار فاز «نظام شناسايي»‌، «روش اصلاح قيمت»، «تحليل آثار» و «روش بازپرداخت» است، در حال حاضر نظام شناسايي از طريق مركز آمار و تكميل فرم‌هاي خانوار در حال انجام است و سه فاز بعدي در حال مطالعه است و نتايج آن نهايي نشده است. وي تصريح كرد: بخشي از اين شايعات كنوني برگرفته از جداولي است كه در آن ميزان يارانه پرداختي به حامل‌هاي انرژي بر اساس تفاوت قيمت داخلي و قيمت فوب خليج فارس محاسبه شده است.
فرزين افزود: اين ارقام براساس قيمت‌هاي سال 86 بوده و كاملا برآوردي است كه ميزان يارانه پنهان را تعيين مي‌كند و هيچ ارتباطي با ميزان پرداختي دولت به افراد و خانوارها ندارد. تعيين اين رقم در آخرين مراحل مطالعات طرح پس از تعيين روش‌هاي اصلاح قيمت، تحليل آثار و روش بازپرداخت قرار دارد. وي تاكيد كرد: بنابراين درحال حاضر هيچ رقم خاصي در اين رابطه مشخص نشده است و تمامي ارقامي كه مطرح است در حد همان شايعه است.
او همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا طرح تحول اقتصادي از مهرماه به جرا درمي‌آيد و اجرايي شدن طرح به معناي پرداخت نقدي يارانه‌هاست؟ گفت: طبق برنامه زمان‌بندي تا پايان مهرماه اطلاعات خانوارها استخراج شده و كنترل اطلاعات طرح با ساير دستگاه‌ها و اديت موضوعي و استخراج آنها صورت مي‌‌گيرد. وي ادامه داد: سه فاز مطالعاتي ديگر در حال انجام است، بنابراين طرح تحول اقتصادي دولت در مهرماه به اجرا در نخواهد آمد، در خصوص روش‌هاي هدفمندسازي و نحوه پرداخت يارانه‌ها نيز مطالعات نهايي نشده است و آنچه كه در طرح اوليه به عنوان روش پرداخت يارانه‌ها مطرح بوده است روش پرداخت نقدي يارانه‌هاست. فرزين اظهار داشت: ذكر اين نكته را ضروري مي‌دانم كه حامل‌هاي انرژي شكل‌هاي متفاوتي دارند و براي هدفمند كردن يارانه هر حامل انرژي برنامه و روش مشخصي وجود خواهد داشت. به عبارت ديگر با تمامي آنها به شكل يكسان برخورد نخواهد شد.
عضو كارگروه تحول اقتصادي دولت همچنين درباره احتمال ارائه لايحه به مجلس براي انجام تحولات اقتصادي مطرح خاطرنشان كرد: مجلس كميسيون ويژه‌اي در خصوص طرح تحول ايجاد كرده است و اعضاي كميسيون نشستي را در نهاد رياست جمهوري با رياست جمهوري داشته‌اند. وي گفت: بديهي است علاوه بر استفاده از نظرات تخصصي مجلس در هر كجا كه اصلاحات موردنظر در هفت محور (تحول در سيستم بانك و بيمه، گمرك، نظام مالياتي،توزيع كالا و خدمات، هدفمند كردن يارانه‌ها، بهره‌وري، ارزش‌گذاري پول ملي) نياز به قانون داشته باشد، لايحه آن تقديم مجلس خواهد شد.
تشكيل پنج كارگروه تخصصي براي هدفمند كردن يارانه‌ها
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي افزود: طرح هدفمند كردن يارانه‌ها نيز در حال حاضر مرحله اول يعني شناسايي آن در حال انجام است كه وضعيت پيشرفت آن ارائه شد و براي انجام ساير مراحل كارها به پنج كارگروه تخصصي تقسيم شده است.
فرزين تاكيد كرد: كارگروه تخصصي اول وظيفه محاسبه يارانه را به‌عهده دارد كه وزارت نفت و نيرو مسووليت آن را عهده‌دار هستند و بخش زيادي از مطالعات انجام شده كه در روز شنبه دوم مهرماه 87 جلسه‌اي براي ارائه آن در نهاد رياست جمهوري برگزار مي‌كنند. وي افزود: كارگروه تخصصي دوم اثرات اصلاح قيمت بر فعاليت‌هاي اقتصادي را بررسي مي‌كند كه مسووليت آن با معاونت نظارت برنامه‌ريزي راهبردي رياست جمهوري است و وزارتخانه‌هاي صنايع و كشاورزي نيز با آن همكاري مي‌كنند.
سخنگوي كارگروه طرح تحول فعاليت كارگروه تخصصي سوم را بررسي اثرات اصلاح قيمت روي متغيرهاي كلان ذكر و مسووليت آن را با بانك مركزي اعلام كرد.
وي ادامه داد: كارگروه تخصصي چهارم اثرات هدفمندسازي يارانه‌ها بر بودجه دولت را بررسي مي‌كند كه معاونت نظارت و برنامه‌ريزي راهبردي رياست جمهوري مسووليت آن‌را به عهده دارد و مباني موضوع استخراج شده است.
فرزين اظهار داشت: بالاخره كارگروه پنجم وظيفه باز‌توزيع را به‌عهده دارد كه وزارت رفاه مسوول آن است و بديهي است بخشي از مطالعات آن وابسته به مطالعات كارگروه‌هاي قبلي است.
عضو كارگروه تحول اقتصادي ادامه داد: محور بعدي بهره‌وري است كه شامل هشت پروژه است كه هر پروژه در حال حاضر از وضعيت پيشرفت متفاوتي برخوردار است. براي مثال براي پروژه دستمزد و بهره‌وري كارگروهي مستقل توسط وزارت كار تشكيل شده است كه مطالعات آن در حال انجام است و ساير پروژه‌ها نيز مسوولان متفاوتي دارند، ولي متولي اصلي كار سازمان ملي بهره‌وري است كه امور را پيگيري مي‌كند.
95 درصد اطلاعات صحيح بود
فرزين همچنين در خصوص اينكه چند درصد از مردم تا به حال به ارائه اطلاعات خود و پر كردن فرم‌هاي اطلاعات اقتصادي خانوار مبادرت كرده‌اند، اظهار داشت: مركز آمار به‌طور منظم گزارش عملكرد طرح را ارائه مي‌كند و آخرين آمار نشان مي‌دهد كه تا پايان روز 26 مردادماه تعداد 4/8 ميليون خانوار اقدام به تكميل فرم‌ها كرده‌اند.
وي گفت: ضمن اينكه در صورت اطلاع‌رساني مناسب خانواده‌هايي كه تاكنون فرم را پر نكرده‌اند 10 روز ديگر براي تكميل فرم‌ها فرصت دارند و تجربه نشان مي‌دهد كه بسياري از مردم در روزهاي آخر مراجعه مي‌كنند و اين نسبت افزايش خواهد يافت. فرزين تاكيد كرد: دهم شهريورماه آخرين فرصت تكميل پرسشنامه‌هاست و پس از آن مركز آمار نسبت به چك كردن اطلاعات با ساير پايگاه‌هاي آماري اقدام مي‌كند.
وي افزود: اگر چه به طور همزمان اطلاعات 8 ستون اول با پايگاه اطلاعات ثبت احوال چك مي‌شود و 95 درصد اطلاعات صحيح بوده و هويت افراد محرز شده است، اين اطلاعات تا پايان مهرماه نهايي خواهد شد.
طرح تحول‌ بدون‌توجيه ‌مجلس جهت ‌اجرا كليد نمي‌خورد
اما علاوه بر توضيحات فرزين موضوع فرم‌هاي جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها در اولين جلسه كميسيون ويژه بعد از تعطيلات مجلس با حضور حسيني وزير اقتصاد و مدد رئيس مركز آمار مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد. به گفته رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي روز گذشته نيز در جلسه شوراي سياستگذاري صدا و سيما با حضور رئيس اين سازمان مسئله فرم‌هاي مربوط به اطلاعات اقتصادي مردم كه دولت قرار است با استفاده از آن، طرح تحول را دنبال كند، بررسي شد.
نماينده مردم تهران در خانه ملت با اشاره به جلسه اخير اعضاي كميسيون ويژه با رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: يكي از مسائلي كه مطرح شد اين بود كه اين طرح سه مرحله دارد، مرحله اول اجمالي است كه در حال حاضر اين مرحله مطرح است، مرحله دوم تفصيلي است كه در دست مطالعه و جمع‌بندي است و هنوز به پايان نرسيده، يعني 7 مورد طرح، در اين مرحله مورد به مورد ارزيابي و آثارش بررسي و در مرحله سوم اجرايي مي‌شود.
به گفته وي با برطرف شدن سوالات و ابهامات است كه طرح، قابليت اجرا و عمل پيدا خواهد كرد.
رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي همچنين در پاسخ به اينكه در تعطيلات مجلس كميسيون ويژه تشكيل جلسه نمي‌دهد، آيا ممكن نيست دولت تصميماتي بگيرد كه قابل جبران نباشد؟ گفت: كميسيون ويژه آماده تشكيل جلسه در اين دو هفته بود، ولي دكتر حسيني وزير اقتصاد و دبير كارگروه طرح تحول اعلام كرد كه ما ظرف اين دو هفته مي‌توانيم اين طرح را تكميل كنيم و سپس تحويل مجلس دهيم، بنابراين در اين دو هفته جلسه‌اي تشكيل ندهيد.
مصباحي‌مقدم متذكر شد: از اين جهت دغدغه‌اي نداريم، چراكه دولت اعلام كرد بدون توجيه كافي و كامل نمايندگان و از طرفي شنيدن ديدگاه‌هاي آنها براي اصلاح طرح، طرح را براي اجرا كليد نمي‌زنيم.
هدف از اجراي طرح بايد مشخص شود
همچنين نايب رئيس مجلس نيز درباره ضرورت اجراي طرح تحول اقتصادي در كشور گفت: اجراي اين طرح كاري بسيار بزرگ و خطير است و به همين دليل بايد مراقب باشيم تا خداي ناكرده اشتباهاتي در جريان اجراي اين طرح رخ ندهد.
محمدرضا باهنر عضو كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در مجلس در گفت‌وگو با ايرنا افزود: بايد مطالعات سنگيني روي اين طرح صورت گيرد تا هنگام اجرا از اتفاقات پيش‌بيني نشده، جلوگيري به عمل آيد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، ضرورت اجراي طرح تحول اقتصادي را ترديدناپذير دانست و گفت: بايد جزئيات اين طرح عظيم كه داراي محورهاي مختلفي است، بيشتر آشكار شود تا بتوان درباره ابعاد مختلف اين طرح اظهار نظر كرد.
باهنر در ادامه به هدفمند كردن يارانه‌ها در طرح تحول اقتصادي اشاره كرد و افزود: بايد مشخص شود كه نقدي كردن يارانه‌ها با چه هدفي صورت مي‌گيرد و قرار است يارانه‌ها به چه كساني تعلق گيرد.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن